1
Vraag
2
Reageer en help mee
Curacao

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Alles in 1 wereldbundel en mobiele data

Ik zit op Curacao en word geconfronteerd met het activeren van de "alles in 1 wereldbundel" terwijl ik die niet gebruikt heb.

 

Ik heb namelijk bij de instellingen van mijn iPhone mobiele data uitstaan, wifi-assistent staat uit, locatievoorzieningen staat uit en iCloud-synchronisatie staat uit. Toch is in mei bijna elke dag mijn "alles in 1 wereldbundel" geactiveerd. Ik besprak dit met een collega en logde vervolgens gisterenmorgen in op mijn gebruikersaccount bij Vodafone en zag toen dat de wereldbundel weer werd geactiveerd. Ik maakte op dat moment gebruik van wifi, ik heb geen sms-je ontvangen en nogmaals "alles staat uit". Hoe kan die bundel worden geactiveerd?

 

Ik ben gaan chatten met Vodafone en na wat standaard toelichtingen te hebben ontvangen, werd mijn vraag doorgezet naar een expert. Ik wil namelijk weten hoe het kan dat er vlak voor of tijdens? het inloggen op Vodafone blijkbaar iets is gebeurd waardoor de bundel is geactiveerd terwijl ik toch echt op wifi zat en - nogmaals- mobiele data uit stond.

 

In de mail van de Vodafone die ik vervolgens heb ontvangen staat, naast weer een algemene toelichting, alleen: u heeft de bundel gebruikt. Daar heb ik dus niks aan. Ik wil weten wat er volgens Vodafone voor actie op mijn telefoon heeft plaatsgevonden waardoor de bundel is geactiveerd. Ik ben van mening dat er in het activeren van de bundel een fout zit waardoor ik nu 5 euro per dag moet betalen. Ik loop immers het risico elke dag 5 euro te moeten betalen zonder dat ik gebruik maken van internet, sms of bellen. Het gebruik hiervan zonder wifi kan ik niet blokkeren, datagebruik helpt niet want die bundel valt daar blijkbaar niet onder en mijn abonnement opzeggen doe ik liever niet.

 

Ik wil dit als een formele klacht bij Vodafone indienen want ik ga de rekening over juni (met het gebruik van mei)  nu niet betalen zolang ik ervan overtuigd ben dat er een fout zit in het activeren van de bundel. Uitzoeken hoe en waar ik een formele klacht moet indienen is tijdrovend. Dus doe ik het eerst maar even zo. 

 

 

 

3 Reacties 3
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3318Posts
  • 981Oplossingen
  • 1086Likes

Hi @Curacao, welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat de factuur van juni rauw op je dak valt als hier kosten op staan die je niet had zien aankomen. Bij je gegevens zie ik inderdaad terug dat dit via de chat is uitgezet naar een expert. Ik moet mij bij dit antwoord aansluiten. Ik zie namelijk ook terug dat het toestel steeds korte verbindingen heeft gemaakt met een databron (of in ieder geval iets wat data nodig heeft). Daarvoor moet roaming aan hebben gestaan, anders heeft de simkaart een soort blokkade waardoor dat niet mogelijk is. Vanwege privacy mogen/kunnen we niet inzien wie/wat de data heeft verbruikt (DPI - deep packet inspection), behalve de momenten waarop maar dit zijn ook de momenten waarop de bundel is geactiveerd. Verdere inhoudelijke informatie kan ik je dan ook helaas niet verstrekken. Doordat we zien dat er verbinding is gemaakt kan ik de kosten helaas niet voor je vergoeden. De enige tip die ik je nog wel kan meegeven is om een lokale simkaart te gaan gebruiken. 

Curacao
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb tijdens de chat met Vodafone printscreens gestuurd van de instellingen op mijn iphone. Ik zat op dat op de wifi. Wifi-assistentie staat uit, mobiele dat ook. Op de printscreens is te zien dat mobiele data uit staat, dataroaming overigens ook maar dat zou niet hoeven als mobiele data uit staat. Bij alle apps staat datagebruik uit. En ik zie later bij data gebruik dat ik op het moment van de chat met Vodafone en het sturen van de printscreens data van de bundelbox heb gebruikt. Hoe kan dit dan? Ik denk dat die box iets als gebruik aanmerkt terwijl dat niet zo is. 

 

 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12028Posts
  • 3511Oplossingen
  • 3134Likes

Uiteraard wil ik mij er niet mee bemoeien, maar als Vodafone informatie krijgt dat je gebruik maakt van je databundel dan is dat ook zo. Het is niet zo dat wanneer je met Vodafone chat, dat deze dan wel je databundel gebruikt en op andere momenten niet. Er zal dan toch iets verkeerd staan. Ik zou het eens proberen om je telefoon in vliegtuigmodes te zetten, dit kan je nog testen en bekijk ook of iCloud Drive en iCloud-reservecopie uit staat. Wat je ook nog kan doen, je telefoon helemaal uitzetten en opnieuw instellen door te gaan naar Instellingen, Zet over of stel iPhone opnieuw in en kies dan voor Stel opnieuw in en kies daar voor Herstel netwerkinstellingen (je maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk, misschien gaat er daar wel iets mis). 

Kom je er helemaal niet uit dan zou ik proberen om je SIMkaart met een ander toestel te ruilen (je eigen SIMkaart in een ander toestel en de SIMkaart van iemand anders in je eigen iPhone stoppen). Dan kan je beter controleren of het aan je toestel ligt of aan Vodafone. Als het niet lukt, haal je SIMkaart eruit en probeer dan eens op Wifi te gaan, als het goed is heb je dan geen verbinding meer en dan eens kijken of er een app toch internet nodig heeft, die gaat dan zeuren dat die niet op je mobiel databundel kan contacten. Zijn wat kleine testjes maar wel zeer relevant om te controleren waar het aan kan liggen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic