Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Vodafone stopt met het aanbieden van chatfuncties voor Android gebruikers

Update 17-02-2023: Vodafone stopt in maart '23 met het aanbieden van chatfuncties voor Android gebruikers. In plaats daarvan kan je gebruik maken van de chatfuncties van Google. Dit gaat automatisch, hiervoor hoef je niks te doen. Je krijgt van Google een bericht in jouw berichtenapp zodra je de chatfuncties kan gebruiken. Het versturen van SMS berichten blijft natuurlijk wel mogelijk.

 

Origineel bericht september 2020

Lees meer

Met RCS-Chat (Rich Communication Services) verstuur je video’s, foto’s, GIFjes, stickers, jouw live locatie, contacten, voice-recordings en bestanden vanuit de “vertrouwde” berichten inbox. Deze databerichten verstuur je onderling via internet tussen twee toestellen die beide RCS-Chat hebben. Het is de opvolger van het oude vertrouwde SMS’en. De opties van RCS zijn vergelijkbaar met WhatsApp en iMessage. 


Waarom?
Vodafone wil altijd innoveren. De sms-technologie is een mobiele netwerkdienst van al 30 jaar oud. Met de komst van 3G, 4G en 5G leveren we ondertussen meer diensten via een dataverbinding (zowel te gebruiken via WiFi-verbinding als mobiele dataverbinding). Door WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, WeChat, Snapchat verplaatsen interacties naar andere berichtenplatformen die werken via een actieve internetverbinding. Vodafone wil hier ook een eigen platform voor bieden. 

Wat leuk! Hoe activeer ik dit? 

Alle Vodafone klanten met een abonnement of prepaid hebben toegang tot RCS Chat indien hun Berichten App dit ondersteunt. De Android Messenger App ondersteunt RCS op allerlei telefoons. De Samsung Berichten App op een Samsung toestel met  Android 11 software kunnen ook gebruik maken van RCS. Na activatie staat RCS default “aan”. De RCS chat functionaliteiten zijn gemakkelijk uit te schakelen indien je graag enkel gebruikt maakt van SMS.


Behoor jij tot deze groep? Dan ontvang je een Chat welkomstbericht van Vodafone of hollandsnieuwe. Dit welkomstbericht bevat een korte omschrijving van de functionaliteiten en linkjes naar de Algemene Voorwaarden en privacyverklaring. Daarnaast zijn er nóg enkele manieren om te herkennen of Chat actief is, namelijk:

  • Staat er in het invoerveld van je bericht "chat bericht" dan is Chat geactiveerd. Staat er SMS? Dan wordt het bericht als SMS verzonden. 
  • Chat biedt nieuwe functionaliteiten zoals het delen van video's, foto's, spraakberichten en je locatie. Kun jij dit? Dan staat Chat al aan!
  • Je kan ook in je instellingen kijken of Chat / RCS aanstaat.
    Capture.JPG

Je kan Chat alleen gebruiken als zowel de zender als de ontvanger van het bericht RCS-Chat ondersteunen. 

Informatie per Berichten App:

Berichten app:

Je kan gebruik maken van de RCS-chatfunctionaliteiten via de Android Berichten App (Android Messenger) of via de Samsung berichten inbox. Je dient één default app aan te wijzen voor al je SMS en RCS verkeer, RCS werkt niet op beide apps tegelijk. De eigen berichten diensten van Apple en Huawei ondersteunen voorlopig enkel SMS, geen RCS.

 

Android Berichten App of Android Messenging App: Wij leveren de RCS-chatfunctionaliteiten in de Android Berichten App (Android Messenging App) voor Vodafone & hollandsnieuwe klanten. Deze dienst activeert Google zonder dat je hiervoor nieuwe device software hoeft te downloaden. Je ontvangt een welkomstbericht, zodra RCS is geactiveerd.

Optioneel: Deze berichten app is te gebruiken op o.a. Fairphone, OnePlus, Oppo, Sony, LG, Xiaomi, Samsung, Huawei.

 

Samsung Messenger: Samsung heeft onze RCS-dienst geactiveerd binnen de Samsung Messenger App via de Android 11 software update. Installeer de nieuwe Android 11 software en maak verbinding met het mobiele netwerk. Na activatie ontvangt je een welkomstbericht.

Huawei toestel
Het proces voor activatie van de chatdienst door Huawei is nog onbekend. We verwachten dat dit onderdeel gaat zijn van een software update. Je ontvangt hierna een welkomstbericht.

Apple toestel
Apple ondersteunt de wereldwijde RCS-standaard op dit moment niet en geeft geen informatie over de toekomst. Berichten sturen vanuit Android & Samsung naar Apple blijft voorlopig via de traditionele SMS methode verlopen, zonder de nieuwe functionaliteiten. Apple maakt dus wel al gebruik van iMessage, wat vergelijkbaar is met RCS-Chat.

 

Wat kost dit?
Er zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van Chat. Chatberichten worden als datasessie in rekening gebracht (zoals WhatsApp en iMessage), tenzij deze berichten via WiFi verlopen. Dan is het versturen en ontvangen van berichten gratis. Berichten tussen twee toestellen waarvan slechts één RCS ondersteunt worden als SMS verstuurd en afgerekend. Om Chat te kunnen gebruiken heb je dus een internetverbinding nodig (via het mobiele netwerk of WiFi). 
Ben je verbonden met het mobiele datanetwerk? Dan worden, afhankelijk van de berichtomvang, datakosten in rekening gebracht (te vergelijken met WhatsApp). Wanneer er geen internetverbinding via een data- of WiFi-verbinding beschikbaar is, kunnen berichten als SMS verstuurd worden. Je betaalt dan je gebruikelijke SMS kosten. Met SMS kun je niet gebruik maken van alle functionaliteiten.

Buitenland
Ondersteunt een mobiele aanbieder in het buitenland geen RCS-Chat? Dan krijg je de keuze om het bericht als SMS te verzenden (tegen SMS tarief). Je krijgt deze keuze bewust voorgelegd. Dit geldt overigens ook als de ontvanger van jouw bericht (tijdelijk) offline is.

Verschil met WhatsApp
Er zijn veel overeenkomsten met WhatsApp, maar toch is niet alles identiek:

  • WhatsApp is onderdeel van Facebook. Chat is een dienst geleverd door Vodafone, op basis van een platform genaamd RCS.
  • Met Chat komt je bericht altijd aan. Heb jij of je ontvanger geen internetverbinding via WiFi en is je mobiele databundel op? Of zit een van jullie in het buitenland zonder internet? Dan komen je WhatsApp berichten (tijdelijk) niet aan. Wanneer iemand geen Chat heeft (of geen internetverbinding heeft) kan je bericht als SMS verzonden worden.
  • Chat heeft in combinatie met SMS een 100% dekking. WhatsApp wordt in Nederland door 95% van de Nederlanders gebruikt, je kan dus niet iedereen bereiken.
  • Het is niet mogelijk om via Chat te videobellen, dit kan wel via WhatsApp.

Wat vinden jullie ervan?
Gaan jullie gebruik maken van deze opvolger van SMS? We zijn benieuwd! Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic. De Community praat graag met je mee! 

 

111 Reacties
DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Treve The Boss wrote:
DutchClock wrote:

helaas krijg ik op de een of andere manier RCS niet aan de praat. Ik heb een Pixel 5 met Android 11 en zie bij chatfuncties staan dat deze nog niet worden ondersteund. navraag via de chat in de my vodafone app levert de eindconclusie op dat Vodafone de Pixel 5 wel, maar de Pixel 5 met android 11 niet ondersteunt ??? 

In ieder geval heb ik oprecht all the usual suspects al geprobeerd: laatste updates berichten, carrier services etc, data & cache wipe, etc. helaas geen resultaat. Overigens heb ik nooit een sms of ander bericht ontvangen van Vodafone waarin melding werd gemaakt van RCS activatie.

Any help ?

grt

mark

Hoi Mark,

 

Dat is onzin...de klantenservice is af en toe slecht geïnformeerd en dat is jammer en verwarrend.

Ik heb de Pixel 5 met Android 11 en daar werkt RCS nu eindelijk wel op (nadat het geactiveerd is door Vodafone).

 

Evert

Dat leek mij ook inderdaad. Vraag is alleen hoe ik het dan wel aan de praat krijg. Kreeg als laatste tip om naar de vodafone store te gaan zodat ze daar de stappen konden doornemen met mij…….

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Jij kunt daar niks aan veranderen...bij mijn vrouw heeft het weken geduurd voor het “aan” stond.

Ze moeten echt bij Vodafone de schakelaar omzetten bij jouw nummer...zo lang dat niet gebeurd werkt RCS niet bij jou...al ga je op je kop staan….

 

volgens de laatste berichten is dat deze week afgerond….fingers crossed….

 

Evert

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Treve The Boss duidelijk. dan wacht ik het maar even af.

 

Mark

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels ben ik een scherm verder maar blijf nu hangen in “status: instellen. Bezig (te nr) te verifieren”…… 

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DutchClock wrote:

Inmiddels ben ik een scherm verder maar blijf nu hangen in “status: instellen. Bezig (te nr) te verifieren”…… 

Inmiddels werkt het !

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
DutchClock wrote:
DutchClock wrote:

Inmiddels ben ik een scherm verder maar blijf nu hangen in “status: instellen. Bezig (te nr) te verifieren”…… 

Inmiddels werkt het !

Gelukkig! Hou in het begin een beetje het batterijverbruik in de gaten van Carrier Service...het kan zijn dat die veel gebruikt. Oorzaak mij nog onbekend. Gaat soms ook gewoon vanzelf weer weg….een mysterie!

 

Evert

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Treve The Boss wrote:
DutchClock wrote:
DutchClock wrote:

Inmiddels ben ik een scherm verder maar blijf nu hangen in “status: instellen. Bezig (te nr) te verifieren”…… 

Inmiddels werkt het !

Gelukkig! Hou in het begin een beetje het batterijverbruik in de gaten van Carrier Service...het kan zijn dat die veel gebruikt. Oorzaak mij nog onbekend. Gaat soms ook gewoon vanzelf weer weg….een mysterie!

 

Evert

Goeie tip, dank. Ga er op letten.

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goede middag,

 

Ik blijf een beetje hannessen met de Carrier Service die toch hoog in mijn batterij overzicht staat. Of ik nu de RCS functionaliteit aan heb staan of uit, hij blijft terug komen. Ik heb hier een Pixel 3a een Pixel 4 en een Pixel 5 met allemaal dezelfde software versie en dezelfde simkaart / abonnement en toch is de Pixel 5 de enige die dit doet…

Kan het iets met de (niet werkende) 5G antenne te maken hebben, want het enige verschil wat ik tussen de pixel 4 en 5 kan bedenken is de 5G antenne…

Kan iemand anders nog zijn/haar licht laten schijnen over wat eventueel carrier service precies doet?

THNX!

Evert

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Treve The Boss wrote:

Goede middag,

 

Ik blijf een beetje hannessen met de Carrier Service die toch hoog in mijn batterij overzicht staat. Of ik nu de RCS functionaliteit aan heb staan of uit, hij blijft terug komen. Ik heb hier een Pixel 3a een Pixel 4 en een Pixel 5 met allemaal dezelfde software versie en dezelfde simkaart / abonnement en toch is de Pixel 5 de enige die dit doet…

Kan het iets met de (niet werkende) 5G antenne te maken hebben, want het enige verschil wat ik tussen de pixel 4 en 5 kan bedenken is de 5G antenne…

Kan iemand anders nog zijn/haar licht laten schijnen over wat eventueel carrier service precies doet?

THNX!

Evert

Hi Evert, ik heb dit eens in de gaten gehouden en gek genoeg heb ik dit issue met mijn pixel 5 niet. Sterker nog, ik zie de carrier services niet eens in mijn overzicht terugkomen. Het is nu 15:35 en ik zit nog op 92% van mijn batterij (RCS staat nu ik eenmaal heb vanzelfsprekend aan ;-)). Laat maar weten als ik je van dienst kan zijn (settings vergelijken etc). Zo 1-2-3 zou ik het niet weten eerlijk gezegd.

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
DutchClock wrote:
Treve The Boss wrote:

Goede middag,

 

Ik blijf een beetje hannessen met de Carrier Service die toch hoog in mijn batterij overzicht staat. Of ik nu de RCS functionaliteit aan heb staan of uit, hij blijft terug komen. Ik heb hier een Pixel 3a een Pixel 4 en een Pixel 5 met allemaal dezelfde software versie en dezelfde simkaart / abonnement en toch is de Pixel 5 de enige die dit doet…

Kan het iets met de (niet werkende) 5G antenne te maken hebben, want het enige verschil wat ik tussen de pixel 4 en 5 kan bedenken is de 5G antenne…

Kan iemand anders nog zijn/haar licht laten schijnen over wat eventueel carrier service precies doet?

THNX!

Evert

Hi Evert, ik heb dit eens in de gaten gehouden en gek genoeg heb ik dit issue met mijn pixel 5 niet. Sterker nog, ik zie de carrier services niet eens in mijn overzicht terugkomen. Het is nu 15:35 en ik zit nog op 92% van mijn batterij (RCS staat nu ik eenmaal heb vanzelfsprekend aan ;-)). Laat maar weten als ik je van dienst kan zijn (settings vergelijken etc). Zo 1-2-3 zou ik het niet weten eerlijk gezegd.

Hoi,

 

Ik moet ook eerlijk zeggen dat er geen touw aan vast te knopen is….de ene dag zie ik Carrier Service (vanaf nu CS) in het batterij overzicht en de volgende dag is het nergens te bekennen….bij de Pixel 4 (ook in the house) zie je CS helemaal niet tevoorschijn komen. Gelukkig heeft de Pixel 5 een GE-WEL-DIGE batterij, dus we hebben er niet zoveel last van, maar ik wil de dingen graag begrijpen. (en dat lukt nog niet) ! Het lijkt overigens wel met RCS te maken te hebben...tenminste met dat soort services…

Interessant detail….ik had RCS op mijn Pixel 5 uitgezet om te kijken of de CS dan uit het batterij overzicht zou verdwijnen...en guess what...dat was zo….maar interessanter nog...zonder het weer aan te zetten kwam het de volgende dag weer wel in het lijstje terug….

INTERESTING…..

 

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb even gekeken op mijn beide telefoons en ik zie CS niet tussen het verbruik van batterij staan. Is het verbruik van rcs nog steeds zo hoog @Treve The Boss​?

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Steven Vodafone 

Het is nog een “wazig” verhaal...bij de Pixel 4 stond Carrier Service twee dagen niet in het lijstje en toen ineens wel...bij de Pixel 5 een beetje hetzelfde gedrag, maar dan meer wel dan niet. Percentage verbruik ongeveer gelijk aan verbruik Signal Private Messenger. Na een dag tussen de 5 en de 10 procent. 

Als carrier service vooral bedoeld is voor zaken als RCS dan is het vreemd dat hij toch in het lijstje staat al zet je die op “uit”...misschien heeft het ook met een ander programma te maken….bijvoorbeeld Signal….of iets anders.

Mijn telefoons staan in principe nooit vol met rare app’s of spellen, ze zijn dus eigen zo clean mogelijk.

To be investigated…..

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Top, ik hoor graag wat hier uitkomt @Treve The Boss.
Mocht het batterijverbruik nog erger worden, dan hoor ik het graag. Dan ga ik dit intern aankaarten. 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Steven Vodafone 

Carrier Service staat nog steeds het hoogste in mijn batterij overzicht. Ben er nog niet achter waarom. Vraag me wel af of Vodafone het gebruikt en wat er zou gebeuren als ik het disable……

 

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je eens een screenshot uploaden @Treve The Boss van het overzicht? Dan kan ik het doorspelen. Ook hoor ik graag via privebericht om welk mobiel nummer het gaat. 
Ik zie bij mij geen carrier service naar boven komen. 

Wat je zou kunnen proberen is eens de optie uitschakelen om te zien wat dit doet.
Of eventueel eens een back up maken van het toestel. Vervolgens zet je het toestel terug naar fabrieksinstellingen.

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Steven Vodafone 

Het is opvallend dat Carrier Service aanwezig is in alle drie de toestellen. Zowel op de Pixel 3A als op de Pixel 4 en de Pixel 5. Bij de Pixel 3A en de Pixel 4 is het wat lager in de lijst dan bij de Pixel 5 (wellicht toch iets te maken met de nog niet werkende 5G antenne).  Maar op alle drie de toestellen komt het in het lijstje voor. Of het daadwerkelijk heel veel batterij kost, is mij nog onduidelijk. Door deze constatering heeft het volgens mij geen zin om het toestel te resetten, zeker gezien het feit dat ze allemaal recent gereset zijn en het daarna toch weer tevoorschijn komt.

Het enige verschil met “vroeger” is dat mijn vrouw en ik een eSim hebben en dat sinds kort RCS aanstaat. Waarschijnlijk heeft het er allebei niks mee te maken maar goed…

We zitten wel samen in een RED together abo, weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft.

Hoe stuur ik een prive bericht…?

 

Evert

BasBanning

Gedreven Meedenker
  • 65Posts
  • 4Oplossingen
  • 20Likes

@Treve The Boss 

Even op foto van Steven klikken en daarna op de enveloppe in op het nieuwe scherm.

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Treve The Boss wrote:

@Steven Vodafone

Het is opvallend dat Carrier Service aanwezig is in alle drie de toestellen. Zowel op de Pixel 3A als op de Pixel 4 en de Pixel 5. Bij de Pixel 3A en de Pixel 4 is het wat lager in de lijst dan bij de Pixel 5 (wellicht toch iets te maken met de nog niet werkende 5G antenne).  Maar op alle drie de toestellen komt het in het lijstje voor. Of het daadwerkelijk heel veel batterij kost, is mij nog onduidelijk. Door deze constatering heeft het volgens mij geen zin om het toestel te resetten, zeker gezien het feit dat ze allemaal recent gereset zijn en het daarna toch weer tevoorschijn komt.

Het enige verschil met “vroeger” is dat mijn vrouw en ik een eSim hebben en dat sinds kort RCS aanstaat. Waarschijnlijk heeft het er allebei niks mee te maken maar goed…

We zitten wel samen in een RED together abo, weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft.

Hoe stuur ik een prive bericht…?

 

Evert

misschien dat die esim toch een rol speelt ? Mijn Pixel 5 met RCS laat niets zien mbt Carrier Service en batterij verbruik is onveranderd (laag).

grt

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
DutchClock wrote:
Treve The Boss wrote:

@Steven Vodafone

Het is opvallend dat Carrier Service aanwezig is in alle drie de toestellen. Zowel op de Pixel 3A als op de Pixel 4 en de Pixel 5. Bij de Pixel 3A en de Pixel 4 is het wat lager in de lijst dan bij de Pixel 5 (wellicht toch iets te maken met de nog niet werkende 5G antenne).  Maar op alle drie de toestellen komt het in het lijstje voor. Of het daadwerkelijk heel veel batterij kost, is mij nog onduidelijk. Door deze constatering heeft het volgens mij geen zin om het toestel te resetten, zeker gezien het feit dat ze allemaal recent gereset zijn en het daarna toch weer tevoorschijn komt.

Het enige verschil met “vroeger” is dat mijn vrouw en ik een eSim hebben en dat sinds kort RCS aanstaat. Waarschijnlijk heeft het er allebei niks mee te maken maar goed…

We zitten wel samen in een RED together abo, weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft.

Hoe stuur ik een prive bericht…?

 

Evert

misschien dat die esim toch een rol speelt ? Mijn Pixel 5 met RCS laat niets zien mbt Carrier Service en batterij verbruik is onveranderd (laag).

grt

 

Het zou kunnen...het lijkt alsof er iets actief blijft….

Op zich ook opvallend dat ik eigenlijk nooit wifi gebruik...dat ga ik de volgende ronde eens testen…

Bedankt voor het meedenken!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

ik ben eens gaan rondzoeken op het internet @Treve The Boss 

De omschrijving die Google geeft in de Play Store bij Carrier Services is de volgende:
"Carrier Services helps carriers provide mobile services using the latest networking capabilities. Carrier Services includes support for enhanced features in the Android Messages app".
Dat komt er op neer dat Carrier Services providers helpt bij het aanbieden van de nieuwste netwerkmogelijkheden op mobiel gebied,

Als ik Google mag geloven: Via 'Carrier Services' kunnen de nieuwste communicatieservices van mobiele providers worden ingeschakeld, waaronder batterij-optimalisatie en ondersteuning voor geavanceerde functies in de Android Berichten-app.
Je zou eventueel nog batterij-optimalisatie kunnen controleren.

Meer hierover lees je hier 
Het abonnement staat hier los van. Ik zal navraag doen over de eSIM.

Ik gebruik zelf geen eSIM maar zie carrierservices wel terug in beide toestellen (Pixel 5 en Samsung S10+). 
Het verbruik bij mij is vrij laag.
 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Weer een paar testen verder heb ik in ieder geval kunnen concluderen:

 

Als ik de chat functie uitzet in Google Messages dan is op mijn Pixel 5 Carrier Service niet te vinden in het batterij overzicht. Ook heb ik gezien dat als de chat functie wel aanstaat, dat het voor kan komen dat er in de Google Messages app “connecting” staat ipv connected. Op zo’n moment staat Carrier Service met een waarde tussen de 10 en 20 % in mijn batterij overzicht. Ik test verder, maar het is voor mij wel duidelijk dat Carrier Service EN Chat functie aan in Google Messages in ieder geval er iets mee te maken heeft…

 

Evert

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Soms moet je even wachten met de volgende testresultaten omdat de batterij van de Pixel 5 nu eenmaal zo lang meegaat. Dat zijn we niet gewend in de Pixel family…

Met de RCS chat functie uit (in Google Messages) is Carrier Service geheel niet in het batterij verbruik overzicht te zien geweest in de afgelopen dagen. Bij mijn vrouw (Pixel 3a) komt Carrier Service wel in het batterij overzicht voor, met ongeveer 1% tot 5 % (meestal 1% of 2 % en niet meer), met de RCS chat functie aan. Er is dus verschil tussen de toestellen. In de Pixel 4 zit momenteel geen simkaart, dus die kan even niet meedoen in de test.

Vraag is wel, wat is er op de Pixel 5 anders waardoor daar bij ingeschakelde chat functie (RCS) Carrier Service hoog op het verbruikslijstje staat (tot wel 20%). Beide toestellen (Pixel 5 en Pixel 3a) gebruiken een eSim en een Vodafone Red Together abonnement.

Aangezien het hier niet volloopt met reacties van mensen die hetzelfde hebben, (misschien gebruikt niemand RCS dat kan ook nog) zoek ik verder naar een oorzaak. Misschien heeft wifi er nog iets mee te maken. Ik heb wifi nooit aanstaan en mijn vrouw altijd...

….to be continued…

 

Evert

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Treve The Boss Ik denk inderdaad dat er weinig abonnees zijn die met smart wachten op RCS en dan ook nog een Pixel telefoon hebben.

@Steven Vodafone Vandaag in de middag de December patch ontvangen op mijn Galaxy S10 maar RCS is nog niet geactiveerd in de Samsung Berichten app. Waar kan het aan liggen?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@HelpendeHand op de S10 zou het moeten werken. Ik heb de s10+ als werk telefoon. Daar heb ik RCS op geactiveerd. Ik gebruik hiervoor Google berichten.
Krijg je een foutmelding bij het activeren? Zie je de optie er helemaal niet tussen staan? Kun je eens controleren of je Samsung Berichten kunt updaten? 

@Treve The Boss ik zal de vraag intern aankaarten over Carrier Service. Mocht ik een antwoord daarop krijgen,  zal ik het terugkoppelen naar je.

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Steven Vodafone Mijn schoondochter heeft nu ook de december 2020 patch op haar Galaxy S10 geïnstalleerd, wij hebben beiden onze apps geüpdatet in de Play Store alsmede de Galaxy Store. Het activeert in ieder geval niet automatisch. Dien ik nog een handeling te verrichten voordat het activeert? Ik heb mijn telefoonnummer toegevoegd aan mijn profiel zodat je eventueel kan kijken. Heeft het er misschien mee te maken dat we een Red Together groep zijn?

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
HelpendeHand wrote:

@Steven VodafoneMijn schoondochter heeft nu ook de december 2020 patch op haar Galaxy S10 geïnstalleerd, wij hebben beiden onze apps geüpdatet in de Play Store alsmede de Galaxy Store. Het activeert in ieder geval niet automatisch. Dien ik nog een handeling te verrichten voordat het activeert? Ik heb mijn telefoonnummer toegevoegd aan mijn profiel zodat je eventueel kan kijken. Heeft het er misschien mee te maken dat we een Red Together groep zijn?

Goede morgen,

Je moet de RCS chat functionaliteit wel aanzetten in de settings van de Google Message app…

 

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kleine toevoeging @HelpendeHand @Treve The Boss: de abonnementen hebben niks van doen met RCS. 
Je dient de optie inderdaad aan te zetten en je nummer te verifiëren in de instellingen. 

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Steven Vodafone Dus als ik het goed begrijp dien ik de Google Messaging app te installeren op mijn Galaxy S10 om de RCS functionaliteit te activeren terwijl deze al een Samsung Messaging app heeft?

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
HelpendeHand wrote:

@Steven VodafoneDus als ik het goed begrijp dien ik de Google Messaging app te installeren op mijn Galaxy S10 om de RCS functionaliteit te activeren terwijl deze al een Samsung Messaging app heeft?

 

Je begrijpt het helemaal goed...RCS werkt met de Google Message app…

Evert

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Treve The Boss Ik vraag het me af. In de beginpost staat dat RCS geactiveerd wordt met de 1 december 2020 patch. En ik zag dit artikel met daarin uitleg over hoe je RCS activeert in de Samsung Messaging app.

Ik ga geen Google Messaging app extra installeren. Ik vermoed dat Vodafone nog Advanced Messaging bij mij moet activeren of dat Samsung nog steeds de app of OS moet updaten. De informatie in de beginpost dient denk ik aangepast te worden @Steven Vodafone 

De Samsung Messaging app zit op versie 11.5.10.401 en er is geen update beschikbaar.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het is niet nodig om het topic aan te passen @HelpendeHand 
Zodra het geactiveerd is, werkt het ook met de berichtenapp van Samsung.

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

Samsung toestel
De RCS-activatie zit in de Android 10 Software Update. Installeer de nieuwe software en maak verbinding met het mobiele netwerk. Je ontvangt daarna een welkomstbericht.
Update 11 november 2020
In de nieuwe software release van Samsung eind november/begin december zal RCS-Chat als nieuwe functionaliteit beschikbaar zijn in de Samsung Berichten inbox. Samsung had extra tijd nodig om kleine bugs rondom het versturen van foto's en video's op te lossen.

 

@Steven Vodafone hoezo dient dit niet aangepast te worden? Bovenstaande citaat uit de beginpost klopt niet. Mijn schermafdrukken van mijn telefoon hierboven onderschrijven dit. Laten we hopen dat er niet meer Samsung gebruikers de beginpost lezen en hetzelfde ervaren als ik

Tot slot… wacht ik nu op Vodafone of op Samsung tot het werkt?

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ondertussen weer een stap verder in mijn Carrier Services onderzoek. Het is mij duidelijk geworden dat er een relatie is met wifi aan of wifi uit. Op de Pixel 4 met wifi aan de gehele dag) komt Carrier Services NIET voor in het batterij overzicht. Met wifi uit op hetzelfde toestel, staat Carrier Services bovenaan in het overzicht.

Op de Pixel 3a van mijn vrouw gebeurd precies hetzelfde…

De combinatie RCS aan...verbinding via 4G zorgt er voor dat Carrier Services duidelijk aanwezig is in het batterij overzicht...de combinatie RCS aan en het toestel op wifi (de gehele dag) zorgt er voor dat Carrier Services niet in de lijt voorkomt.

Mijn theorie is op 3 toestellen getest...allemaal met Vodafone sim of eSim op hetzelfde wifi netwerk of 4G.

 

Evert

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Steven Vodafone 

Goede morgen! Kun jij nog een balletje opgooien bij de achterban of er een verklaring is voor het Carrier Services batterij vraagstuk..?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik zal er nog eens achteraan gaan @Treve The Boss. Tot nu toe nog geen reactie terug gehad hierover. Zodra ik meer weet, laat ik dit weten! 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Treve The Boss ik heb inmiddels een antwoord.
Het lastige is dat zowel de berichten app, als de carrier service app, als de pixel devices allemaal van Google zijn.
Hoe de power consumptie exact verloopt is op afstand, en zelfs met ’t device bij de hand vaak niet te zeggen.

We kunnen ons voorstellen dat het steeds opnieuw verbinden (wat de RCS IMS stack lijkt te doen bij het wisselen tussen 4G en WiFi) ook wat extra stroom kan vragen. Daarnaast helpt het resetten van het toestel hierin niet.
Als RCS voor het eerst “aan” staat, gaat het toestel het hele adresboek af om te kijken: wie van mijn contacten ondersteunen er RCS. En nadat RCS tijdelijk “aan” en “uit” is gezet, dat het hele riedeltje opnieuw begint
Ik raad dan ook aan om niet meer het toestel te resetten betreft de batterij.          

Ik heb de vraag nog uitstaan betreft de combinatie van RCS met de eSIM en of dit nog invloed heeft.

@HelpendeHand De vraag over Samsung Berichten/Messenger en RCS staat nog uit. Zodra ik meer weet, laat ik dit weten. 

 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

@Steven Vodafone 

Bedankt allereerst voor het uitzoekwerk…

RCS komt alleen in het batterij overzicht terecht als er een verbinding is met 4G (en NIET met wifi). Ik neem aan dat de 4G verbinding redelijk stabiel is en daardoor niet voor allerlei “dingen in de achtergrond” zal zorgen in dit geval.

Het kan ook nog zo zijn dat Carrier Service volgens het systeem veel batterij verbruikt (en met een hoog percentage in het overzicht komt) zonder dat het daadwerkelijk veel batterij kost. Ik ga een zelfde test doen met een Samsung telefoon met KPN. Kijken wat daar gebeurd.

 

Evert

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Steven VodafoneWat fijn te horen dat mijn vraag over Samsung Berichten/Messenger en RCS nog uit staat. Ik hoop RCS binnenkort te kunnen gebruiken!

Update: Zie ook dit draadje Steven. Mijn Galaxy S10, ondanks gekocht bij Vodafone zelf, is unbranded. Als hier geen aanpassing in komt, dan zal RCS nooit aanslaan bij de gebruikers met een Samsung telefoon en de Samsung Messaging app.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
HelpendeHand wrote:

@Steven VodafoneWat fijn te horen dat mijn vraag over Samsung Berichten/Messenger en RCS nog uit staat. Ik hoop RCS binnenkort te kunnen gebruiken!

Update: Zie ook dit draadje Steven. Mijn Galaxy S10, ondanks gekocht bij Vodafone zelf, is unbranded. Als hier geen aanpassing in komt, dan zal RCS nooit aanslaan bij de gebruikers met een Samsung telefoon en de Samsung Messaging app.

Zodra ik meer weet over de Samsung berichten/messenger laat ik dit weten. 
In de tussentijd is het natuurlijk wel al mogelijk om RCS te gebruiken via Google berichten (voor diegene die dit willen). 
 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Voorlopig wordt Chat niet ondersteund door Apple 

Wanneer wel? 

iestyniestyn

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is er op dit moment een storing of zo? Nog ik nog mijn partner kan nog sms nog rcs-chat berichten verzenden of ontvangen. Gisteren werkte het perfect. We gebruiken beiden de Google Berichten app op Android 11 op een 5G telefoon.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @iestyniestyn 
Helaas is er geen statuschecker om te controleren of er sprake is van een storing met RCS. Dit omdat het geen dienst van ons is. Wél zijn er de afgelopen dagen geluiden binnengekomen dat deze functionaliteit af en toe even onbereikbaar was. Mocht het over enkele dagen nog steeds niet werken, dan horen we het graag! 

iestyniestyn

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

"Vodafone introduceert RCS-chat”?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
iestyniestyn wrote:

"Vodafone introduceert RCS-chat”?

Het is een dienst van Google.
WOW, als ik dit zo lees dan zou ik zeggen, laat mij als Apple gebruiker maar gewoon SMS gebruiken, dat is echt veel veiliger dan deze onzin via Google.

Info:
Als je je afvraagt wat het voordeel is buiten het versturen van foto- en videobestanden, dan zijn er in elk geval een aantal dingen om op te lijsten. Om te beginnen kan je zien zodra iemand typt, net zoals het geval is bij diensten zoals WhatsApp. Daarnaast kan je zien of je bericht is ontvangen en zodra je bericht door de ontvanger is gelezen. Wel is het belangrijk om in je achterhoofd te houden, dat RCS niet via end-to-end encryptie verloopt: Google kan in principe bericht lezen en bestanden inzien als ze via zijn servers verstuurd worden. Al zegt het bedrijf dat het de berichten uiteraard direct zal verwijderen.


Hmm, jaja, google en dingen verwijderen??
Ik weet niet of dit nu echt iets is waar je warm voor wil lopen. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

@iestyniestyn 
Misschien is dit een leuk artikel om te lezen:
https://www.pocket-lint.com/nl-nl/telefoons/nieuws/144258-wat-is-rcs-messaging-het-berichtformaat-da...


Is nog geen 4 uurtjes oud en geeft veel info. Daarin staat dat als de beta klaar is, dat het dan wel veilig zou moeten zijn. Ik zou zeggen, let een beetje op wat je nu in deze beta schrijft en als het dan echt officieel is allemaal, dan zou het veiliger moeten zijn.

iestyniestyn

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voordeel is voor mij dat het platformonafhankelijk is (of kan zijn als iedereen meewerkt) en buiten Facebook en andere gegevensvergaarders om gaat ... net als SMS en telefoon. Persoonlijk ben ik altijd voor open standaarden, als het even kan. Dat Apple het nog niet ondersteunt verbaast mij niks, die zijn altijd tegen dingen die hun "vendor lock-in” bedreigt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Steven Vodafone wrote:
HelpendeHand wrote:

@Steven VodafoneWat fijn te horen dat mijn vraag over Samsung Berichten/Messenger en RCS nog uit staat. Ik hoop RCS binnenkort te kunnen gebruiken!

Update: Zie ook dit draadje Steven. Mijn Galaxy S10, ondanks gekocht bij Vodafone zelf, is unbranded. Als hier geen aanpassing in komt, dan zal RCS nooit aanslaan bij de gebruikers met een Samsung telefoon en de Samsung Messaging app.

Zodra ik meer weet over de Samsung berichten/messenger laat ik dit weten. 
In de tussentijd is het natuurlijk wel al mogelijk om RCS te gebruiken via Google berichten (voor diegene die dit willen). 
 

Inmiddels heb ik ook een terugkoppeling over de eSIM. Dit heeft geen effect op Carreier services @Treve The Boss 
@HelpendeHand Samsung Messenger werkt wel al. 

 

.Je kan niet tegelijk RCS op Google berichten en Samsung berichten aan hebben, alleen de default berichten dienst, daarop kan RCS aangezet worden. Omdat ik Android Messaging op default had staan, werd RCS niet geactiveerd op SM. Het kan soms enkele minuten duren voordat RCS ‘aan” staat.

Onder Chat instellingen kan RCS aan- en uitgezet worden (als het goed is in Android 11 default AAN) -> zie screenshot ook.

Via Google Berichten werkt het al op Android 10.

Bij Samsung herken je het verschil tussen een SMS bericht en RCS:

  1. “enter Chat message” en “enter tekst message”
  2. Kleur van het bericht (bij mij Groen bij SMS) en grijs/blauw bij RCS

Staat RCS niet aan, dan kun je geen GIFJES, foto’s, voice berichten versturen..
Hiervoor moet je Android 11 hebben, 

@Energieboy ik gebruik liever RCS dan Whatsapp. Is een stuk veiliger. 

@iestyniestyn start eens de toestellen opnieuw op en doorloop de settings eens.
Welke app gebruiken jullie hiervoor?

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

@Steven VodafoneOp mijn privé Galaxy S10 en mijn werktelefoon Xcover 4S (beiden Vodafone uiteraard) werkt RCS niet in de Samsung Messaging applicatie. Nogmaals op een rijtje:

  • Ik heb de december 2020 patch op beide toestellen (zie mijn eerdere schermafdrukken hierboven);
  • Er is geen update voor de Samsung Messaging applicatie;
  • Beide toestellen meerdere keren opnieuw opgestart;
  • De applicatie langere tijd open laten staan, door de menu's heen geklikt ondertussen, maar niets triggert;
  • De applicatie staat als standaard-applicatie ingesteld.

Mijn vermoeden is dat Vodafone RCS geactiveerd heeft, maar dat Vodafone alleen unbranded Samsung telefoons uitleveren. Mijn beide toestellen via Vodafone verkregen zijn in ieder geval unbranded. Zodra ik mijn toestel branded maak zal het vast werken, maar dit is geen oplossing want zo zal RCS nooit aanslaan bij Samsung toestellen in Nederland. Zie dit:

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Welke Android variant heb je @HelpendeHand.?
Je moet voor Samsung berichten, Android 11 hebben.
Dit werkt ook voor branded toestellen.

HelpendeHand

Gedreven Ontdekker
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

De Galaxy S10 staat nog op Android 10 met versie OneUI 2.5. Ik lees op internet dat de Galaxy S10 in januari 2021 de Android 11 update krijgt. Ik ben benieuwd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic