Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Toestel geeft 'geen service' of 'geen SIM', wat nu? - mogelijke oplossingen


Krijg je ook wel eens een melding op je telefoon met ‘geen service’ of ‘geen sim’? Vaak heb je dan ook geen verbinding met Vodafone én werkt je internet niet en/of je kan niet bellen. Gelukkig zijn daar een aantal oplossingen voor die je zelf kan uitvoeren!

💡 Herstart eerst je telefoon. Je nummer krijgt dan een nieuwe aanmelding op het Vodafone netwerk en daarmee kan het probleem opgelost zijn.

Simkaart is (nog) niet geactiveerd
Heb je een nieuwe simkaart? Of wissel je van provider? Dan kan je toestel inderdaad ook de melding "geen service" of "geen sim" tonen. 

Als je een nieuwe simkaart van ons krijgt toegezonden, is deze meestal al actief. Is dit niet het geval, activeer deze dan online via My Vodafone

Wissel je van provider? Controleer dan de datum waarop je overstapt. Is dat vandaag? Dan zal je het simkaartje van je nieuwe provider in je toestel moeten plaatsen om bereikbaar te zijn.

Simkaartje zit niet goed
Om in de simkaart-problematiek te blijven: controleer ook even of het kaartje goed in je toestel zit. Kijk in je simkaartslot of daar een simkaart in zit en of deze wel goed is geplaatst. Check ook meteen of het simkaart-schuifje wel goed gesloten is. Mocht dat niet het geval zijn, haal het schuifje met de simkaart er eerst uit, plaats deze er dan juist in (vaak kan dit maar op één manier) en stop hem terug. Je kan ook met een schone theedoek even het kaartje schoonmaken en dan terugplaatsen om te zien of het dan wel weer werkt.

Software update of Vliegtuigmodus
Controleer ook of je toestel de juiste update heeft. Ook dat kan wel eens heel belangrijk zijn en helpen om weer op het netwerk van Vodafone te komen. Of staat je toestel per ongelijk op vliegtuigmodus? 

Rekening niet betaald
Misschien heb je per ongeluk een rekening gemist. Dan word je simkaart ook (tijdelijk/gedeeltelijk) geblokkeerd. Dit kan je zelf controleren via My Vodafone.

Storing/werkzaamheden bij Vodafone
Heb je bovenstaande allemaal uitgesloten? Kijk dan of er een storing is óf werkzaamheden zijn op de plek waar je je bevindt.  Dit doe je door je postcode in te vullen op de storingspagina van Vodafone.

Verminderd bereik
Hou er altijd rekening mee dat wanneer je in afgelegen gebieden bent of in een parkeergarage, of in een lift, dat het bereik dan minder kan zijn. Wacht dan tot je weer op een plek bent met beter bereik en controleer dan weer of alles in orde is. Vaak kom je dan vanzelf weer op het Vodafone Netwerk en kan je weer gebruik maken van je mobiel. De dekking van een bepaalde plek check je zelf via de dekkingspagina van Vodafone.

Buitenland
Hetzelfde geldt als je je in het buitenland bevindt. Het netwerk is in de meeste landen niet zo sterk als het Nederlandse netwerk. Het kan dus ook voorkomen dat er maar één provider is op een bepaalde locatie of dat er problemen zijn met het netwerk in het buitenland. Hierdoor kan je ook de melding “geen service” te zien krijgen.
Gelukkig heb je de mogelijkheid om een ander netwerk te selecteren.

  • Bij Android: Dit die je onder de instellingen - mobiele gegevens - netwerkoperators. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken. Selecteer een andere provider, en switch dan weer terug naar Vodafone. 
  • Bij Apple: Ga naar Instellingen en dan Aanbieders. Hier zet je hem op handmatig zodat hij begint te zoeken. Daarna zet je het terug op het Vodafone netwerk.

Krijg je een foutmelding bij het selecteren van een ander netwerk? Dan raad ik aan om dit 5 tot 10 keer achter elkaar te doen. Het kan namelijk zijn dat er een voorkeursnetwerk in het toestel staat. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.


Kruistest

Als het dan nog niet werkt, komen we bij de laatste optie: een kruistest. Hiermee controleer je of het probleem bij de simkaart of het toestel ligt.
Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
Een kruistest kan je ook altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel bij de hand hebben. Hier kan je dan ook meteen een nieuwe simkaart krijgen, mocht het daaraan liggen.

 

Geen resultaat?
Heb je alle bovenstaande tips geprobeerd en geen succes? Dan zit er niets anders op dan toch even contact op te nemen met de klantenservice van Vodafone. Of ga even langs een Vodafone winkel bij jou in de buurt. Zij hebben net nog wat meer opties om het probleem voor je op te lossen. 

2 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic