1
Vraag
2
Reacties
QuentinS

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Vodafone NL wi-fi melding IMS service

Ik ben sinds deze week overgestapt van een iPhone6 naar een Samsung s10e. Van iOS naar Android dus.
Abo is nog steeds hetzelfde.

Omdat ik een vrij grote kelder heb staat hier bellen via wi-fi aan en dat is ook erg fijn.
Wat ik minder fijn vind is dat ik op mijn nieuwe Android foon dagelijks meerdere malen de volgende melding krijg:

Vodafone NL Wi-Fi
Noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking

Waarschijnlijk elke keer dat het 4G signaal wegvalt (bv als ik kelder inloop) en hij op wifi bellen overspring.

Waarom krijg ik deze melding nu steeds, in iOS nooit gezien.
Oh en wifi bellen uitzetten is geen optie. Ik wil gewoon deze melding niet 4x per dag. Hoe kan ik die uitzetten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

De IMS melding komt doordat Bellen over WiFi aan staat. Dit staat verder los van het simkaartje.

Wij zijn verplicht om deze melding te tonen. Indien er een geval van nood is en de nooddiensten zijn nodig, dan is het handig om te weten dat je geen 112 kunt bellen als je gebruik maakt van bellen over WiFi. Als je deze functie uitzet, is dat op eigen verantwoordelijkheid.
 

Melding uitschakelen

Androidgebruikers kunnen inderdaad zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi daadwerkelijk uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld (het kan zijn dat je hiervoor eerst de instellingen moet openen) “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.

Lukt dit niet? Dan helpen we je graag! Vul hiervoor de gegevens op je profiel helemaal in en stuur ons daarna een bericht

Bekijk in context

14 Reacties 14
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi QuentinS
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Vertel alvast dat ik niet zoveel weet over Android toestellen. Maar kan je wel vertellen dat als het op je iPhone aan stond, dan zag je dit ook niet in beeld. Alleen als je je toestel op zwart had dan zag je boven in beeld Vodafone WiFi, dat was alles. Tenminste, ik zie dit als ik op mijn iPhone X zit.

Hoe dit via Samsung zit, geen idee. Je wilt bellen over WiFi niet uitzetten, of dit heeft geen zin. Zou eigenlijk niet weten hoe of wat. Misschien kan Steven je helpen of SamsungExpert?

Al via Google gekeken hoe volledig uit te zetten?
QuentinS
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
HAllo Energieboy
Dat is dus mijn hele punt. Op iOS kreeg ik nooit een melding en nu op Android dus echt elke dag een paar keer.....

Via google kwam ik hier op dit forum uit, maar daar werd als advies gegeven om wifi bellen uit te zetten wat natuurlijk geen echt antwoord is. Dan kun je ook zeggen, gebruik je toch geen smartfoon heb je de melding ook niet :tired_face:
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
QuentinS wrote:
HAllo Energieboy
Dat is dus mijn hele punt. Op iOS kreeg ik nooit een melding en nu op Android dus echt elke dag een paar keer.....

Via google kwam ik hier op dit forum uit, maar daar werd als advies gegeven om wifi bellen uit te zetten wat natuurlijk geen echt antwoord is. Dan kun je ook zeggen, gebruik je toch geen smartfoon heb je de melding ook niet :tired_face:

Of gewoon terug naar een iPhone ???
Ben zelf aan het feesten, als ik morgen tijd heb om te zoeken dan kom ik er op terug en anders iemand van Vodafone, i hope. Anders even langs een Vodafone winkel langs gaan, als je morgen, of van de week, tijd hebt.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Ik weet dat je geschreven hebt dat 4G over Wifi uitzetten geen optie is maar dit is wel het advies van Vodafone, zie: https://forum.vodafone.nl/archief-2019-93/ims-services-298524#post312051

Het zou eventueel ook aan je SIMkaart kunnen liggen. Hoe oud is deze inmiddels?
Lees ergens, bij een andere provider, dat die persoon nog een oud SIMkaartje had en bij vervangen daar geen probleem meer mee kreeg. Dus je zou het eens kunnen proberen om een nieuwe aan te vragen in een Vodafone Winkel.

Verder kan ik er ook niet zoveel over vinden eigenlijk. Succes!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

De IMS melding komt doordat Bellen over WiFi aan staat. Dit staat verder los van het simkaartje.

Wij zijn verplicht om deze melding te tonen. Indien er een geval van nood is en de nooddiensten zijn nodig, dan is het handig om te weten dat je geen 112 kunt bellen als je gebruik maakt van bellen over WiFi. Als je deze functie uitzet, is dat op eigen verantwoordelijkheid.
 

Melding uitschakelen

Androidgebruikers kunnen inderdaad zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi daadwerkelijk uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld (het kan zijn dat je hiervoor eerst de instellingen moet openen) “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.

Lukt dit niet? Dan helpen we je graag! Vul hiervoor de gegevens op je profiel helemaal in en stuur ons daarna een bericht

QuentinS
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Deze krijg ik elke keer dat de telefoon op wifi bellen overschakel omdat het 4G netwerk wegvalt (lees als ik de kelder inloop).
De melding snap ik wel, via wifi denk ik dat noodoproepen niet werkt dus dat wil de tel mij melden, maar intussen weet ik dat wel..... ik hoef daar niet dagelijks meerdere keren aan herinnert te worden. En op de iphone werd ik dat ook niet, is echt een android dingetje. Maar het is dus ook niet uit te zetten de melding. Of ik weet niet hoe.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
QuentinS
Ik begrijp wel dat jij het dagelijks melden niet echt als fijn ervaart.
Maar de telefoon is een DOM ding die niet weet of jij wel elke dag die kelder in gaat 😉
Dus hij moet je wel elke keer melden dat die dan geen bereik heeft. Toch wel netjes van je telefoon.

Ik denk dat het gewoon een veiligheid is vanuit Android en dat het niet uitgezet kan worden. Maar wie weet is er iemand die dit ook heeft en hier wel een oplossing voor heeft. De kelder niet meer ingaan (vast een wijn kelder met heerlijke flessen wijn). :blush:
QuentinS
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Energieboy wrote:
Maar de telefoon is een DOM ding die niet weet of jij wel elke dag die kelder in gaat 😉


Ik heb een SMARTfoon 😛

Maar ik heb het grotendeels gevonden... Dwz geen geluid en geen icoontje in de meldingenbalk meer die mij irriteren.
Wel nog melding in het meldingenscherm maar goed die zie je verder niet echt tenzij ik die zelf actief open. En omdat de meldingen van het melding scherm ook weer automatisch verdwijnen als ze niet meer relevant zijn (lees als ik de kelder uitloop en 4G weer aangaat) heb ik er dus geen last meer van 🙂

Voor de meelezer die ook tegen dit probleem loopt:

Via "zoeken in finder" op IMS service zoeken.,
naar Meldingen
ondanks dat imsicon_chanel_0 grijs lijkt en uit lijkt te staan toch op duwen
Selecteer dan stil en geminimaliseerd

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Top, bedankt voor het delen van deze informatie 😉
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dankjewel voor je terugkoppeling QuentinS
Ik zal het topic binnenkort sluiten.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Topic gesloten.
Wunde023

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Louis - ik kom zo niet bij een zoekscherm, misschien door een schil als een launcher of zo.
Ik noest even zoeken, maar wat in ieder geval altijd werkt is naar 'Instellingen' (tandwieltje) te gaan, daar de zoekfunctie (loep) gebruiken en 'IMS' intikken: dan ben je er.

Heino

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag bij mij staat bellen over wifi uit toch blijf ik de melding wifi sim 1 ingeschakeld krijgen huawei p30 pro 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2911Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

@Heino Welkom hier!

Bij de Huawei P30 Pro is het helaas niet mogelijk om deze melding uit te schakelen. Het enige dat je kan doen, is Bellen over WiFi als functie zelf uitschakelen. Wij als Vodafone mogen deze melding mogen ook niet uitschakelen en zijn verplicht deze melding te geven. De IMS melding geeft namelijk aan dat alarmnummers zoals 112 niet bereikbaar zijn met Bellen over WiFi. Uit je bericht begrijp ik dat je dit al hebt uitgeschakeld. 

Wil je eens kijken of de oplossing in dit topic ook voor jou de gouden tip is? Het betreft hier wel een ander type Huawei toestel, maar een softreset van je toestel kan na een aanpassing in jouw instellingen altijd nog wonderen bieden. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic