1
Vraag
2
Reacties
hansfroling

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mobile Wifi Router en DNS

Ik gebruik mijn Red Unlimited en Simkaart op mijn mobiele wifi router Nighthawk van Netgear. Mijn permanente probleem is de toegang tot het internet omdat ik een private WAN IP Address krijg en 'dus' geen DNS kan gebruiken. Ik blijf modderen met een dynamisch DNS en in het algemeen met de niet bruikbare DNS addressen... Modderen, omdat ik niet weet of ik me nu tot mijn IP provider (Netgear Nighthawk) on mijn ISP provider (Vodafone) moet wenden en totnutoe in beide gevallen bot vang. Dank voor eventuele reactie!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

In deze zou ik zeker de DNS toewijzen van Google. Die blijft altijd hetzelfde en dan heb je, als het goed is, daarin nooit een aanpassing. DNS blijft eigenlijk alvast vast staan, zeker bij Google. Ik zou dus het veelvoorkomende advies volgen hierin 🙂

Bekijk in context

8 Reacties 8
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @hansfroling
Welkom op de community van Vodafone. Ik leg je hier graag meer over uit. Bij het opzetten van een data verbinding krijg je een dynamisch IP adres toegewezen, die opnieuw uitgedeeld wordt op het moment dat de verbinding verbroken wordt. Zolang je verbinding actief is, blijf je hetzelfde IP adres gebruiken. Vodafone geeft geen publieke ip-adressen aan elke simkaart. Dit heeft te maken met hoe het netwerk is ingericht. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Nog even een specifieke vraag aan Steven:
Is het dan actief blijven op dezelfde plek, tot je verbinding is verbroken, op 1 netwerkpaal? Dus bedoel je als je met je toestel van netwerkpaal naar netwerkpaal over gaat en als je gewoon blijft zitten waar je zit dan blijf je actief op dat IP adres? Of is het zo wanneer je mobiele wifi router even geen internet heeft gebruikt, bv in de nacht, dat je dan in de ochtend weer een nieuw IP adres hebt, zonder dat je bent verplaatst?

Leuke vraag toch 🙂

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Als je verbinding van netwerkmast naar netwerkmast springt en je behoudt de verbinding, dan wordt er geen nieuw IP adres gegeven. Pas zodra er helemaal geen verbinding is (zoals geen netwerk, opnieuw opstarten etc.), dan zal er een nieuw IP adres toegekend worden @Energieboy 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dank je wel voor deze uitleg en update.
Dat klinkt in ieder geval goed voor iedereen die dan geen nieuw IP wil met een mobiele wifi router (tenminste, garantie kan je natuurlijk nooit 100% geven). 

hansfroling
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reacties op mijn vraag over Mobiele Wifi Router (in mijn geval Netgear Nighthawk Mobile Wifi Router), IP-addressen en DNS. Aanvullend nog deze vragen:

Dat van het toekennen Dynamisch IP Address begrijp ik wel. Omdat ook Red Unlimited niet echt unlimited is, zet ik de Mobile Router vaak uit en aan om dataverkeer te besparen. Krijg k dan dus steeds een nieuw dynamisch IP-address ingesteld? En is dat dan steeds een nieuw adres in de lijn van mijn router standaard gateway IP adres 192.168.1.1 ?

Het tweede deel van mijn vraag ging over de DNS adressen. Op welk niveau kan / moet ik dat instellen: Op de mobiele router of/en  dan ook op elke ingelogde gebruiker? Bij alle informatie over dit onderwerp zit ik met de 'levensvraag' over de DNS adressen:  

Hoe krijg ik ze toegewezen of moet ik ze toch manual instellen en moet ik dan het veelvoorkomende advies volgen om de Google DNS-en 8.8.8.8. / 8.8.4.4 te gebruiken. Alvast dank voor elke reactie !!!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Geen idee @hansfroling, het enige wat ik hierover weet is dat je zodra je de verbinding onderbreekt (door netgear uit te zetten), dat er een nieuw willekeurig Ip adres wordt toegewezen. Of dit in lijn is met het IP adres van je router, geen idee. 
Naar mijn weten moet je dit invullen in de router, niet per gebruiker. @Energieboy weet jij hoe het zit met DNS manual instellen of het advies van Google DNS-en 8.8.8.8. / 8.8.4.4 op te volgen? 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

In deze zou ik zeker de DNS toewijzen van Google. Die blijft altijd hetzelfde en dan heb je, als het goed is, daarin nooit een aanpassing. DNS blijft eigenlijk alvast vast staan, zeker bij Google. Ik zou dus het veelvoorkomende advies volgen hierin 🙂

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Is het inmiddels gelukt om de DNS van Google toe te wijzen en heb je hier nog vragen over @hansfroling?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic