1
Vraag
2
Reageer en help mee
MWH

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Marketing vodafone / ziggo: Onderscheid mogelijk?

Beste, 

is het mogelijk om in MyVodafone ergens aan te geven dat je wel aanbiedingen en marketing omtrent vodafone producten (telefonie, sms etc) wilt ontvangen, maar géén marketing/productaanbiedingen van Ziggo (internet/tv) wil ontvangen?

zover ik kan zien is het alles aan of alles uit.

Met oog op de nieuwe geldende regels voor telefonische verkoop (telemarketing) per 1-7-2021 moet het namelijk duidelijk zijn voor welke producten of diensten de opt-in toestemming geldt (en voor hoelang)


9 Reacties 9
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @MWH 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Het is al een lange tijd mogelijk om bij Vodafone aan te geven of je wel of geen aanbiedingen wilt ontvangen. Dit kan je regelen door in te loggen via My Vodafone en dan ga je in het menu naar SERVICE, scroll naar beneden en kies daar voor Privacy Instellingen beherenDoor aan te geven hoe je met Vodafone in contact wilt blijven, bepaal je zelf hoe je informatie ontvangt over acties en passende aanbiedingen. Dit heeft geen invloed op onze serviceberichten zoals informatie over je rekening. Die krijg je altijd, zelfs als je alle opties hieronder uitzet. Zo mis je geen belangrijke informatie.

Waarschijnlijk had je deze informatie zelf al gevonden en het klopt dat je alles aan, of uit kunt zetten (stuur bovenstaande dan ook mee voor mensen die dit nog niet wisten). Er is geen gulden middenweg en het is niet mogelijk om in te stellen hoe lang je iets niet wilt ontvangen. Zodra je er aan toe bent en weer wel benaderd wenst te worden door Vodafone dan zet je het weer aan. Zelf heb ik overigens nog geen bedrijf gevonden die het mogelijk maakt om een bepaalde tijd iets in te kunnen stellen. Bij de meeste bedrijven is het opt-in of opt-uit, zo ook bij Vodafone.

Bij Ziggo kan dit ook via het inloggen van Mijn Ziggo en dan ga je naar GEGEVENS, in het menu. Scroll naar beneden en dan kan je daar contactvoorkeuren aangeven, maar ook weer aan, of uit en niet hoe lang je iets wel, of niet wil. Maar ook bij Ziggo is dit dus mogelijk om aan te passen. 

MWH
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Energieboy bedankt voor je reactie. Alles wat je beschrijft had ik inderdaad al gevonden en aangepast (aantal jaar geleden al) Maar het is alleen geen (volledig) antwoord op mijn vraag 😉 

Ik ben klant van Vodafone (sinds het allereerste begin van Libertel in 1995) en wil wel graag aanbiedingen gericht op services en diensten van Vodafone, dat is geen probleem. Ik ben en wil géén klant zijn van Ziggo, en wil hier ook niet over lastig gevallen worden. 

De nieuwe regels (trouwens grotendeels ook al de oude wetgeving) omtrent telemarketing zijn redelijk duidelijk : Een bedrijf mag consumenten (inclusief ZZP'ers, etc) benaderen als zij klant zijn (of tot 3 jaar geleden klant waren), of hiervoor toestemming hebben gegeven. Verder geldt dat "het duidelijk moet zijn om welke producten en diensten de toestemming geldt (en voor hoelang)"
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/regels-voor-telefonische-verkoo...

 

Het zou mooi zijn als vodafone de mogelijkheid biedt te laten kiezen voor welke diensten wel/geen contact.
telecom prima, ik opt-in. tv of internet, nope!

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Als je geen klant wilt zijn van Ziggo dan heb je pech, het is namelijk 1 bedrijf VodafoneZiggo.  Uiteraard is er alles aangelegen dat je alles onder één dak afneemt. Dat zal een reden zijn om je op de 'voordelen' van het combineren te wijzen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik weet niet of je dat zo zwart wit kan melden RoWi6870.
Want ik ben klant bij Vodafone, niet bij Ziggo, en ik heb nog nooit reclame van Ziggo ontvangen. Dus het is dan wel vreemd dat iemand zegt reclame te krijgen van Ziggo als die klant is van Vodafone. Misschien dat er eens in een promo mailtje iets is langs gekomen dat als je Vodafone hebt, je extra's krijgt als je ook Ziggo klant wil zijn. Maar verder nog nooit reclame van Ziggo ontvangen. 

MWH
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@RoWi6870 en zo werkt 't dus juist net niet 😉 Ik ben Klant bij Vodafone Libertel uit Maastricht, daar loopt het contract, daar gaan de factuurbetalingen naartoe, niet van en naar de Joint Venture VodafoneZiggo. En ook al zou het door restructurering/reorganisatie wél zo zijn, dan komt daar dus het stukje (tele)marketingwetgeving bij kijken. Alleen benaderen als: Klant is of was (tot 3 jaar), of persoon heeft aangegeven (opt-in).. Daarbij geldt ook nog eens : Alleen voor gelijksoortige producten en/of diensten. Ik weet niet hoor; maar televisie en kabelinternet vind ik persoonlijk toch een heel ander product dan mobiele telefonie, wat jjj @RoWi6870 ? 

@Energieboy hier precies dezelfde situatie, alleen klant van Vodafone, niet van Ziggo. Alleen werd ik wel continue gemaild, gebeld of via geaddresseerde post lastig gevallen door Ziggo, of nog erger ingehuurde call centers om maar vooral het GigaNet zus, Ziggo zo te proberen. Als je minimaal 1x per dag wordt benaderd om maar eens ziggo te gaan proberen, komt die telefoonterreur en ziggo wel je neus uit.   Denk dat misschien het verschil is dat er een KVK inschrijving is, maar dat zou technisch gezien niet mogen uitmaken. Heb alle marketing communicatie laten uitschakelen en lange tijd ging dit goed. Via de officiele kanalen van zowel ziggo als vodafone weinig tot geen marketing. Behalve dan natuurlijk die Callcenter cowboys die zich als 'telecom adviseur' voor prive en mkb voordoen. ... Meneer.. weet u dat het netwerkbeheer in uw regio is overgenomen door Ziggo.. hebben nu mooie aanbieding.. Telefoonnummer blokkeren en melden bij meldpunten 😉 


Maar helaas; gisteren was het weer raak; een outbound call van Vodafone over Ziggo. Meteen weer alle marketing uitingen laten uitschakelen. Lijkt wel of deze dus zijn gereset met ingang van de nieuwe wetgeving? 
Daarom is mijn vraag: Hoe kan ik wél aanbiedingen ontvangen van Vodafone, zonder die meuk van Ziggo?   't zou Vodafone sieren om alleen voor soortgelijke afgenomen producten marketing opt-in te realiseren. Don't get me wrong: Fervent gebruiker van Vodafone sinds 't eerste uur met Libertel Piek en Dal, waarbij grote delen van 't land nog niet eens waren gedekt, ook mijn 06-54xxxx nummer reflecteerd dit 😉 maar die Ziggo meuk... meh.

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

@MWH je werdt dus door Vodafone benaderd betreffende Ziggo producten?

Maar helaas; gisteren was het weer raak; een outbound call van Vodafone over Ziggo. Meteen weer alle marketing uitingen laten uitschakelen. Lijkt wel of deze dus zijn gereset met ingang van de nieuwe wetgeving? 

 

I rest my case, dit is echt een school voorbeeld van hoe het niet hoort maar wel gebeurd. Inderdaad alsof er iets wordt gereset. Voor elk bedrijf en branche zou het standaard opt out moeten zijn tenzij we zelf voor opt in kiezen.

 

MWH
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De persoon stelde zich voor als medewerker Vodafone, met de vraag of ik interesse heb in Ziggo producten. Gebeld vanaf een Utrechts nummer, dus hoogstwaarschijnlijk callcenter van/voor Vodafone/Ziggo.  Kreeg daarna van Vodafone/Medallia een sms van het bekende rotterdams nummer, over het contact met klantenservice.. dus ja, het was echt Vodafone.

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

In Utrecht zit het VodafoneZiggo hoofdkwartier. Wat ik in mijn eerdere reactie noem heeft te maken met de Arpu score. Hoe meer een klant aan VodafoneZiggo betaald des te beter het is. Dat deze methode vanwege de genoemde regels niet mag zegt niet heel veel, het opzoeken van de grenzen komt op borrelen.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @MWH en @RoWi6870,
Dank voor deze uitgebreide discussie! Ik ga dit vanuit hier ook intern doorgeven aangeven dat klanten juist deze optie willen om alles per categorie (acties etc) aan of uit te willen zetten en daarin ook de uitsplitsing tussen Vodafone en Ziggo (ondanks dat wij een bedrijf zijn). 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic