1
Vraag
2
Reacties
Leon N

Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Bellen via Wifi en belminuten

Ik heb op de locatie waar ik meestal verblijf een slechte verbinding met mijn Iphone. Hierover heb ik contact gehad met de Vodafone helpdesk en daar kreeg ik het advies om bellen via WIFI aan te zetten. Dat bleek al aan te staan, dus geen punt, de telefoonverbinding loopt dan via mijn MIFI-router.

Maarrrrr, ik krijg op een gegeven moment wel de melding dat ik 80% van mijn belminuten heb verbruikt. Dat is dan toch dubbel in rekening brengen?  Nl via mijn bel-abonnement en tevens via mijn databundel van de MIFI-router. Wat begrijp ik nu verkeerd hieraan?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Leon N 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Bellen via Wifi is dan wel bellen via het internet en zo goed als zeker zijn dat je bereik hebt, maar je moet er wel voor betalen, daarom gaat het ook van je tegoed af. Deze info staat online bij Vodafone: Voor bellen via 4G en wifi betaalt u niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Het is dus niet zo dat je over internet belt en daarom geen kosten hebt. Zo werkt dat wel met Whatsapp, Signal, Telegram of andere app's waar je onderling met elkaar kan bellen. Denk dat je het toch een klein beetje verkeerd hebt begrepen en vervelend dat je er op deze manier achter komt. 4G over wifi is dus betalen vanuit je belbundel. 

Als je, zoals jij zegt, gebruik maakt van Mifi dan betaal je dus dubbel, dat klopt. Zeker als je geen unlimited data hebt, dan betaal je voor gebruik van je data en voor je belminuten. Daarom moet je 4G over wifi ook alleen maar gebruiken als je een vaste wifi verbinding kan aanmaken. 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Leon N 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Bellen via Wifi is dan wel bellen via het internet en zo goed als zeker zijn dat je bereik hebt, maar je moet er wel voor betalen, daarom gaat het ook van je tegoed af. Deze info staat online bij Vodafone: Voor bellen via 4G en wifi betaalt u niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Het is dus niet zo dat je over internet belt en daarom geen kosten hebt. Zo werkt dat wel met Whatsapp, Signal, Telegram of andere app's waar je onderling met elkaar kan bellen. Denk dat je het toch een klein beetje verkeerd hebt begrepen en vervelend dat je er op deze manier achter komt. 4G over wifi is dus betalen vanuit je belbundel. 

Als je, zoals jij zegt, gebruik maakt van Mifi dan betaal je dus dubbel, dat klopt. Zeker als je geen unlimited data hebt, dan betaal je voor gebruik van je data en voor je belminuten. Daarom moet je 4G over wifi ook alleen maar gebruiken als je een vaste wifi verbinding kan aanmaken. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Volgens mij heeft VF in deze situatie geen rol: ik bel via WIFI, dus niet via het VF netwerk, en toch brengen ze belminuten in rekening. Dat ik daarnaast een abo heb bij VF (inmiddels dus KPN) en daarvan de data gebruik staat er los van. Maar ms begrijp ik het nog steeds niet goed.....

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je begrijpt het dan nog altijd niet helemaal.
Lees deze regel: Voor bellen via 4G en wifi betaalt u niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Deze is afkomstig van de website van Vodafone en dat wil zeggen dat wanneer je 4G over wifi gebruikt dat je dan op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Als je normaal gezien thuis via wifi gebruik maakt dan heb je verder geen data verbruik. Wanneer je dan via een mobiele provider een hotspot (of mifi) gebruikt dan heb je ook data verbruik. Omdat je dan ook gebruik maakt van je databundel bij je mobiele provider. Het is alleen wanneer je thuis wifi gebruikt dan heb je geen dataverbruik uit je bundel. 

4G over wifi is een service die ze bieden maar dat gaat wel gewoon van je belminuten af. Maar misschien kan @Cecilia het beter uitleggen, al hoewel ik denk dat ik het toch wel duidelijk uitleg. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Misschien prate nwe idd langs elkaar heen; ik probeer het ook nog een keer.... vanuit mijn perspectief...

Als ik met mijn telefoon bel, dan zal die dat doen via Wifi. VF brengt daarvoor belminuten in rekening. Maar als ik via Wifi bel, dus via mijn Mifi-router, dan betaal ik ook voor de data die voor het gesprek gebruikt worden. En toevallig was dat tot gisteren ook een VF mobiel abonnement.
Dan betaal ik dus 2 keer toch? 1 keer de belminuten en 1 keer de bytes via mijn data abo. Dat abo is/was een unlimited, maar daar betaal ik dan ook voor en die bytes kan ik ergens anders aan besteden.

Waar zie ik het verkeerd?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik kan alleen maar weer beamen dat je 2x aan het betalen bent, dat klopt! Dus je hebt helemaal gelijk. Alleen kom je nu met een Unlimited abonnement en daarnet was het kpn. 

Het is heel duidelijk. Als je gebruik maakt van een vaste WiFi punt dan betaal je geen data verkeer (want dat zit dan in je vaste abonnement, thuis/werk), maar je moet wel betalen voor de minuten dat je belt, je belbundel. Zo zijn de spelregels. 

Maak je gebruik van een mifi dan heb je dus gewoon je belminuten van je Vodafone abonnement en daarnaast de kosten van een ander simkaart abonnement (kpn of t-mobile of Vodafone), dus het dataverkeer. Gebruik je een Unlimited abonnement dan merk je dat niet, maar je gebruikt dan wel data! Is het een normaal abonnement met een databundel, dan betaal je daar ook voor. 

Dus ja, als je 4G over WiFi gebruikt met een ander simkaartje (mifi) dan heb je ook dataverbruik. 

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dat klopt idd, daar was ik al bang voor dat ik dubbel betaal.....

Maar ik had dus eerst in mijn MIFI-router een unlimited van Vodafone, maar vanwege slechte performance nu een KPN unlimited. Daar zit bij allebei een max van 10GB per dag op, en aangezien deze verbinding mijn enige connectie met de internet wereld is heb ik die 10GB per dag hard nodig. Daarnaast vind ik het niet gepast als VF een dienst wel factureert (de belminuten) maar het werk laat doen door een andere partij (vanaf gisteren dus KPN). En hun oplossing voor het probleem van de gesprekskwaliteit met mijn telefoon (door slechte dekking op deze locatie) lossen ze dus ook niet op door via Wifi te bellen, want dat was ook via VF.
Maar goed, met switchen van provider lijkt het een stuk beter te gaan  

Leon N
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wel opvallend dat VF zelf geen enkele reactie geeft.....

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Geen idee, kan zijn dat ze mijn antwoord goed vinden en nog even afwachten hoe de topic verder loopt. Cecilia heb ik  genoemd, maar die heeft vakantie. We kunnen het nog eens proberen om @Alex en @Vincent er bij te halen, misschien kunnen die iets meer melden, nu Cecilia vakantie heeft. 

Daarnaast laat Vodafone het werk niet doen door een andere provider. Als jij er gewoon een Vodafone Unlimited in stopt dan kan je ook gebruik maken van 4G over Wifi maar dan heb je dus dataverbruik op je Vodafone Unlimited en Beltegoed kosten op je telefoon (waarmee je aan het bellen bent). Nu heb je dus dataverbruik van KPN Unlimited en beltegoed van je Vodafone. Zo vaak ik het al heb willen uitleggen, als je thuis bent en je gebruikt 4G over Wifi, dan gebruik je je thuis internet abonnement ervoor (dan betaal je dus ook). Maar je moet ook gewoon voor de belkosten betalen, die je gebruikt over 4G over Wifi. Je kan het er mee eens zijn, of niet, het is nu eenmaal zo. Dan moet je gaan bellen via whatsapp of een ander bel/chat app die alleen internet gebruikt. Dan heb je geen belkosten maar natuurlijk nog wel data verbruik 🙂 - mooier kan ik het verhaal niet maken en ik denk Vodafone ook niet. Maar we wachten nog even op de twee andere moderatoren, misschien kunnen die het nog iets duidelijk maken dan ik zelf. 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 93Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Hi @Leon N, super frustrerend dat je Vodafone dataverbinding het zo laat afweten. Ik kan me voorstellen dat je dan op zoek gaat naar wat anders. Fijn dat een andere provider wel goed werkt op de locatie waar je problemen ondervindt. 

Wat betreft je vraag tot het verbruik als je belt via de w/mifi, @Energieboy heeft helemaal gelijk. In dit topic wordt er meer achtergrond informatie gegeven over 'bellen via wifi'.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic