tovenaartejo

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

plotseling 1.2gb gebruikt in frankrijk, zonder dat te zien is waar mee.

ik heb in frankrijk in een restaurant zonder wifi gezeten. Bij binnenkomst verbruikt: 988Mb, onder het eten plots 2.3Gb gebruikt, zonder iets te doen.Bij controle van GEGEVENSVERBRUIK zie ik alleen: tehethering 310mb, buienradar 210mb (blijkbaar een gemene site die je vol stopt met 100mb reclame), internet, fitbit etc 200mb totaal en dan een heleboel kleinen, wat tot ongeveer 1Gb leidt. Wat heeft stiekum 1.3 Gb internet data verbruikt, zonder het te laten zien. In het restaurant, na buienradar, niets meer gedaan. Meteen vliegtuigmode ingeschakeld om verder gebruik te voorkomen. Virrusscanner laat niets zien. Waar is die 1.3 gb naar toe gegaan?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @tovenaartjejo,

 

We zijn inmiddels enige tijd verder, maar er loopt op dit moment een onderzoek naar onverklaarbaar dataverbruik. Je kunt er hier meer over lezen. Mocht je hier nog steeds last van hebben, dan ontvangen we (Cecilia of ik) graag een privébericht met de daar genoemde gegevens.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En waarom heb ik nu 0 posts na deze post. Dit is al de 2de keer dat ik hem plaats.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Je eerste bericht was een topic. Een topic/beginpost wordt niet geteld als post, maar als topic ^^. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @tovenaartejo . Ik snap dat je schrikt van zo'n groot verbruik, ineens! 
Ik snap alleen niet helemaal wat je vraag nu precies is, omdat je het zelf al invult. Er is dus 210 aan buienradar verbruikt en een heleboel kleinen (apps/verbruik bedoel je?) voor zo'n 1GB. 

Het is zeker verstandig om je mobiele data uit te zetten, wanneer je ergens bent zonder wifi en je niet onverhoopt veel wilt gebruiken. Wij bepalen uiteraard niet wat je waarvoor gebruikt, qua data. Dat heb je zelf in de hand. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Wat Lycke al schrijft, je geeft zelf het antwoord al. Waarschijnlijk heb je toch iets gedownload wat niet netjes met je internet omgaat. Waarschijnlijk de app niet afgesloten en in achtergrond open gelaten en die gaat lekker door via je data verbruik van Vodafone. En die 1,3 GB hoeft ook niet op dat moment te zijn gebruikt, je krijgt in 1x vaak een flinke aantal GB die is gebruikt via je mobiel en dat zijn dan dingen die je daarvoor hebt gedaan. Soms zie ik in de nacht ook een X aantal GB maar die heb ik dan de avond ervoor gebruikt met het kijken van een filmpje. 

Volgende keer heel goed opletten en zeker in het buitenland! Zet automatisch WiFi zoeken uit en zorg dat je altijd op 4G/5G zit van Vodafone en zodra je zeker bent van goed, en veilig WiFi, dan stap je daarop over. Geloof me, in het buitenland, zeker tijdens je vakantie, verbruik je veel meer. 

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb opeens 2.3gb data gebruikt , 1 uur eerder stond de teller op 1 gbyte en die kan ik verklaren met de losse verbruiken die ik aan geef. Dus 1Gb is netjes terug te vinden in de losse apps die ik heb gebruikt, maar de extra 1.3 gb in een uur niet.  Ik ontdekte na het eten per toeval dat de teller opeens op 2.3 gb stond, voor het eten op 1 gb. Geen virus gevonden en niets verder gedaan. Nu krijg ik iedere morgen de melding dat mijn apps opeens meer gebruiken, maar dat is verder niet gebreurd.

 

Ik sta nu op totaal 2.55gb, waarvan 1.2 gb door mij bewust gebruikt en geregistreerd zijn. De piek van 1.3 gb in een uur is nergens terug te vinden. Ik verwachte dat het misschien een telefoon update was, maar die heb ik tot op heden ook niet gezien. Ik heb dus geen idee wat er dat uur gebeurd is en hoe ik dat moet voorkomen.

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het meest beangstigende vind ik dat in mijn app gebruik overzicht nergens die plotse 1.3gb terug te vinden zijn. Als ik een film had bekeken of zo, dan zie je dat in het verbruik van die app. De totale som van gegeven data verbruik is gewoon 1.3gb lager dan het totale door vodafone gemelde verbruik.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Welke telefoon heb je? En kun je een screenshot posten van gegevensgebruik en van je tegoed pagina in de My Vodafone app?

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Samsung S10 telefoon.

tovenaartejo_0-1658659531345.png

dit meld mijn vodafone tegoed account.

 

Hoe ik de gegevens op mijn pc moet krijgen weet ik niet.

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

tovenaartejo_1-1658659654973.png

en hier mijn verbruik met de piek op 18 juli

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

tovenaartejo_2-1658659805273.png

en de dagen waarop ik met tethering mijn mails op de pc heb geladen en naar buienradar heb gekeken.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Via Vodafone kun je niet vinden hoeveel data je per app hebt gebruikt. Bovendien is dat overzicht ook niet altijd real time, het loopt vaak (een klein beetje) achter. Vandaar dat er bijstaat: voor het laatst bijgewerkt op.

 

Via je telefoon kun je ook zien hoeveel data je verbruikt hebt, en daar kun je dus wel zien per app hoeveel data er verbruikt is. Er staan geen datums bij, dus het zal dan wel een gepuzzel en vergelijk worden om te achterhalen waar je data naartoe gegaan is. Vodafone kan dat in ieder geval niet controleren, anders zouden ze kunnen zien wat jij allemaal op internet doet.

 

Je kunt er vanuit gaan dat het overzicht van Vodafone klopt, maar om te dubbel checken, kun je kijken hoeveel data er volgens je telefoon verbruikt is. Dat kun je doen bij Instellingen > Verbindingen > Gegevensgebruik > Gebruik mobiele gegevens.

Het totaal hier zou overeen moeten komen met wat er in de Vodafone app staat over hoeveel data je gebruikt hebt. Mocht bij Gebruik mobiele gegevens de cyclus niet beginnen op de 1e van de maand, dan kun je dat wijzigen met het tandwieltje zodat je data verbruik per maand in zichtlijk is.

 

Maar zoals ik al zei, achterhalen welke app op de 18e zoveel data verbruikt heeft, is achteraf lastig, aangezien er niet bij staat op welke dag of dagen een app data gebruikt heeft.

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In het overzicht op de telefoon ontbreekt in totaal gewoon 1gb. Verbruikt 2.6gb tot vandaag, som alle apps 1.4gb. Dus nergens iets wat 1gb heeft gebruikt. Hoe moet je daar nu achterkomen, en vooral in de toekomst voorkomen.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Als je niet weet waar het naartoe is gegaan, is het lastig te voorkomen. Maar ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoeld. Het overzicht gegevens gebruik zou er  ongeveer uit moeten zien zoals onderaan op de screenshot. Als je dan naar beneden scrolt, kun je zien welke app data heeft gebruikt en hoeveel. Op welke dag de apps data hebben verbruikt kun je niet zien.

 

Dus het is of dit overzicht regelmatig controleren zodat je zelf een patroon ziet, of erop letten dat je wifi gebruikt.

Screenshot_20220726-152658_Settings.jpg

tovenaartejo
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat is precies wat ik doe. Ik zie nu totaal verbruik van 2,77 GB in de grafiek zoals je laat zien. En de som van het verbruik van alle apps die eronder staan is 1,55Gb. In het losse overzicht van wat alle apps gebruikt hebben ontbreekt dus 1.2Gb. Die zijn dus blijkbaar gebruikt, maar zonder dat een van de apps dat heeft gedaan. Ik neem nu aan dat Vodafone ergens gewoon 1.2Gb heeft verbruikt met gewoon verbinding maken.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Het is onmogelijk dat Vodafone, of enige andere provider, data verbruikt aan niets. Zowel Vodafone als je telefoon hebben gezien dat er data verbruikt is.

Als ik het goed begrijp heb je alle mb's en gb's per app bij elkaar opgeteld en kom je op een lager totaal uit. Mijns inziens is het dan het meest aannemelijk dat 1 of meerdere apps niet in dit overzicht staan door een fout van die apps zelf, of je hebt niet goed bij elkaar opgeteld.

 

Als zowel in de Vodafone app als hier de totalen overeen komen, dan is die data echt verbruikt. Vodafone kan niet zomaar data voor je verbruiken, maar het is uiteraard goed mogelijk dat er een foutje in je toestel/app heeft gezeten dat die de de registratie niet helemaal goed deed. Dit gebeurt ook wel eens met de beschikbare opslag, dan staat er: nog 2GB beschikbaar bijvoorbeeld en dan terwijl als je zelf alles bij elkaar optelt, dan kom je op meer beschikbare GB's uit. Ik heb dit aardig vaak gezien bij Samsungs.

 

Al met al, als de periode begint op de eerste van de maand bij gegevens gebruik, dan kun je ervanuit gaan dat je echt die 2.77 gebruikt heb en dat of sommige apps meer data verbruikt hebben dan wat daar staat, of dat één of meerdere apps het niet goed geregistreerd hebben. Want, en ik val nu in herhaling, het is onmogelijk dat een provider data (of belminuten of sms'jes) van jou verbruikt en het kan geen toeval zijn dat zowel Vodafone als je telefoon zegt dat er 2.77GB verbruikt is.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @tovenaartjejo,

 

We zijn inmiddels enige tijd verder, maar er loopt op dit moment een onderzoek naar onverklaarbaar dataverbruik. Je kunt er hier meer over lezen. Mocht je hier nog steeds last van hebben, dan ontvangen we (Cecilia of ik) graag een privébericht met de daar genoemde gegevens.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic