Poelarends

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

RCS via Vodafone

Hi,

 

Ik ben sinds 2 dagen overgestapt naar Vodafone. Voorheen zat ik bij T-Mobile.

Nu ik bij Vodafone zit heb ik mijn Messages app opnieuw ingesteld om mijn nummer te verifiëren voor het gebruik van RCS. Dit lukt niet, wat ik ook probeer, hij blijft staan op Status: Instellen...

 

Het vreemde is, onder T-Mobile werkte het prima, ook bij een toestelwissel, en als ik de simkaart in mijn huidige toestel vervang voor de KPN-simkaart van mijn werk, dan krijg ik in Messages direct de melding om de voorwaarden te accepteren en wordt mijn werknummer geverifieerd voor RCS.

 

Hoe kan het zijn dat ik onder Vodafone RCS maar niet geactiveerd krijg? Dit is wel een behoorlijke dealbreaker voor mij. 

 

P.S. ik heb al geprobeerd om mijn nummer te ontkoppelen van RCS via https://messages.google.com/disable-chat

dat werkt helaas ook niet. Ook heb ik geprobeerd om de app te resetten, een ander toestel te gebruiken, maar bij alles werkt het niet. 

Mijn schoonzus loopt ook al enige tijd tegen hetzelfde probleem aan onder Vodafone, terwijl het bij mijn zwager wel gewoon werkt met zijn Vodafone nummer.


Aanvullende info:

Toestel: Google Pixel 6, andere toestel: Google Pixel 3

20 Reacties 20
Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Hoi @Poelarends
Welkom op de community van Vodafone! Dat is een hele goede vraag! Ik leg je graag hier meer over uit. RCS is automatisch bij alle klanten geactiveerd. Dit is niet een optie die wij voor klanten aan of uit kunnen zetten. Via hier lees je er meer over. Als ik jouw bericht lees, vermoed ik dat het mis gaat bij het aanzetten van RCS omdat dit al aan stond voor dit nummer. 
Mooi voorbeeld: Ikzelf ben 3 weken terug overgestapt van een Samsung naar de Google Pixel 6 Pro en kon gelijk gebruik maken van RCS zonder iets in te stellen. Ik kreeg gelijk het verzoek om dit in te stellen in de berichten app.
Ik lees dat je het een en ander al geprobeerd hebt. Bij de instellingen van de berichten app kun je klikken op "Chatfuncties". Vervolgens kun je onderaan klikken op "Meer informatie over chatfuncties'. Bij zo werkt de chatstatus, kun je onderaan checken hoe je dit issue kunt oplossen. Je komt dan uit bij de volgende pagina op Google.

 

Lees meer
  1. Check de status van chatfuncties: Open de Berichten-app. Tik op Meer Instellingen Chatfuncties. Bekijk de status van chatfuncties. Als je geen verbinding hebt, tik je op Opnieuw proberen.
    Belangrijk: Alle mensen in een gesprek (één op één of een groep) moeten chatfuncties hebben ingeschakeld.
  2. Controleer je dataverbinding: Zorg ervoor dat je Android-telefoon of -tablet verbinding heeft met internet en dat je sms-berichten kunt ontvangen.
  3. Controleer de versie van de Berichten-app: Zorg ervoor dat jij en de persoon met wie je chat de nieuwste versie van de Berichten-app hebben.
  4. Controleer je standaard-app voor berichten: Zorg ervoor dat Berichten op je apparaat de standaard-app voor sms-berichten is.
  5. Controleer je simkaart: Als je apparaten met meerdere simkaarten gebruikt, moet je ervoor zorgen dat je dezelfde simkaart zowel voor gesprekken als voor data hebt ingeschakeld.
  6. Controleer je Android-versie: Chatfuncties werken alleen als je Android 5.0 of hoger gebruikt. Meer informatie over hoe je je Android-versie checkt
  7. Wijzig het telefoonnummer dat is gekoppeld aan de Berichten-app: Open de Berichten-app. Tik op Meer Instellingen 
     

    Geavanceerd. Selecteer Telefoonnummer en wijzig het nummer in het juiste telefoonnummer dat is gekoppeld aan je simkaart. Tik op OK.

  8. Check je standaardinstelling voor Google Fi (n.v.t. in Nederland) :
    • Als je Fi gebruikt, open je Hangouts 
       
      - Tik op Menu - Instellingen. Tik onder Account op je Google-account. Zorg ervoor dat bij 'Bellen en sms'en via Google Fi' naast Berichten de schakelaar op UIT staat
    • Synchronisatie van Fi-berichten uitzetten in Berichten. Tik op Meer instellingen - Geavanceerd 
       
      - Google Fi-instellingen. Als je geen toegang meer hebt tot de telefoon waarop dit is ingesteld, log je in op het nieuwe apparaat om de synchronisatie op het vorige apparaat te stoppen. Meer informatie over hoe je berichten kunt synchroniseren
  9. Controleer de versie van de Carrier Services-app (optioneel): Op de meeste apparaten is de Carrier Services-app vooraf geïnstalleerd. Als de app vooraf is geïnstalleerd, controleer je of je de nieuwste versie van de Carrier Services-app hebt.

 Mocht dat niet werken, dan zijn er nog 2 andere opties: 

Optie 1: Carrier Services wissen:
Als Carrier Services niet op je telefoon staat, volg je de onderstaande instructies om de Berichten-app te wissen.

Carrier Services wissen:

  1. Schakel de vliegtuigmodus in op je Android-telefoon of -tablet.
  2. Ga naar Instellingen.
  3. Tik op Apps en meldingen - Alle apps bekijken - Systeem tonen - Carrier Services.
  4. Tik op Opslag -Opslag wissen.
  5. Sluit de Carrier Services-app gedwongen af en start deze opnieuw op.
    • Ga naar Instellingen. Tik op Apps en meldingen - Carrier Services - Gedwongen stoppen.

Optie 2: Berichten app verwijderen en opnieuw installeren:

  • Als je de Berichten-app wist, raak je je berichten niet kwijt. Je raakt echter wel alle instellingen voor Berichten kwijt.
  • Sommige van je RCS-berichten (Rich Communication Services) worden gemarkeerd met 'Mms'. Er kunnen problemen optreden met RCS-groepen totdat RCS weer is ingeschakeld.
  • Het is mogelijk dat je nog niet meteen groepschats kunt gebruiken als je RCS opnieuw hebt ingeschakeld, tenzij iemand anders in de groepschat een gesprek kan starten.

De Berichten-app wissen:

  1. Ga op je Android-telefoon of -tablet naar Instellingen.
  2. Tik op Apps en meldingen - Berichten.
  3. Tik op Opslag - Opslag wissen.
  4. Sluit de Android Berichten-app gedwongen af en start deze opnieuw op.
    • Ga naar Instellingen - Apps en meldingen - Berichten - Gedwongen stoppen.
  5. Zet de Vliegtuigmodus uit.
  6. Controleer na een paar minuten de status van je chatfuncties om te zien of je verbinding hebt.
Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi,

 

Dank voor je reactie,

 

Bovenstaande allen al geprobeerd zonder resultaat. Het probleem zit hem er in dat ik geen verbinding krijg met de RCS diensten van Vodafone, waarbij dat met een T-Mobile of KPN verbinding wel krijg. Bij KPN maken ze gebruik van de diensten van Jibe Mobile (Google) waardoor ik direct een prompt krijg. Het lijkt er op dat Vodafone dat niet doet, alleen krijg ik ook geen verbinding er mee.

 

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nog even een reactie op onderstaand:

 

Mooi voorbeeld: Ikzelf ben 3 weken terug overgestapt van een Samsung naar de Google Pixel 6 Pro en kon gelijk gebruik maken van RCS zonder iets in te stellen.

 

- De authenticatie van het nummer blijft hierin gelijk. Ik moet mij nog authenticeren, wat dus niet (meer) lijkt te lukken. 

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Poelarends_0-1639490243269.png

En als ik nogmaals bij Google probeer om chatfuncties uit te schakelen krijg ik dit. 

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Heb je ook al eens de berichten app verwijderd en opnieuw geinstalleerd en de app carrier services eens stopgezet (gedwongen stoppen) en daarna opnieuw geopend? In jouw geval blijft namelijk de authenticatie van het nummer ook gelijk. Enige verschil is de provider.

Kun je mij een privebericht sturen via hier? Je kunt hier bovenaan klikken op een nieuw bericht. Vervolgens voeg je mij toe als ontvanger.
In het bericht mag je de volgende gegevens vermelden voor de verificatie:
- Voor- en achternaam
- Adres en postcode
- Geboortedatum en mobiel nummer
- Laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer
Ik hoor graag van je! Dan kan ik het een en ander controleren voor je.

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

 Hi Steven,

 

T-Mobile maakt gebruik van de diensten van Jibe Mobile. Vodafone lijkt dat niet te doen, dus moet ik opnieuw authenticeren.

Ik heb inmiddels alles geprobeerd, zelfs een factory reset van een reserve toestel en het daar opnieuw proberen. De punten die jij noemt vallen ook onder hetgeen ik al geprobeerd heb. 

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Helder, kun je mij de gevraagde gegevens doorsturen via een privebericht? Dan kan ik het een en ander proberen en controleren voor je. 

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zojuist een privebericht gestuurd!

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Top, ik heb gereageerd op je bericht @Poelarends

S van der Veer

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

How to pay here for?

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Dankjewel voor de gegevens @Poelarends. Ik zie dat bij ons SMS op mogelijk staat. Hiermee is RCS ook mogelijk. Ik Heb deze functie verwijderd en opnieuw toegevoegd. Kun jij voor mij het toestel eens opnieuw opstarten? Daarna mag je proberen om RCS te activeren. 

@S van der Veer what do you mean with "How to pay here for"? RCS is automaticly activaded in our Subscriptions and Prepaid.

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Steven,

 

Top ik ga het proberen, momentje!

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Tot nu toe blijft hij staan op Status: Instellen... 

Heb ook Carrier services en de berichten app weer even gecleared onder airplane mode en opnieuw opgestart, maar helaas kom ik er nog niet doorheen. 

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Hmmz, jammer! Kun jij voor mij controleren of er een software update klaar staat (is vanacht uitgebracht)? Zoja, deze even installeren. En heb je voor mij het IMEI nummer van je toestel (graag via een privebericht sturen ivm jouw privacy) @Poelarends

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi,

 

Nieuwste versie staat er op, vanochtend er op gezet. Ik zal je mijn IMEI ff sturen.

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Ik heb het gelijk doorgespeeld naar de technische dienst. Dit staat bekend onder incident 10789985. Als het goed is, ontvang je ook een mail ter bevestiging. De technische dienst zal dit verder oppakken en terugkoppelen naar je. 

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Enige wat mij nog binnen schiet is om het eens via de WiFi te proberen in plaats van ons netwerk @Poelarends

Poelarends
topicstarter
Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Helaas ook al geprobeerd, zonder resultaat vrees ik... Ik wacht de TD even af. Bedankt voor de snelle acties tot zover!

Steven
Community Moderator
Community Moderator
  • 11356Posts
  • 1717Oplossingen
  • 2141Likes

Heel graag gedaan! Mocht ik een terugkoppeling krijgen, dan laat ik dit natuurlijk ook weten 🙂 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic

VoLTE Roaming met Vodafone

VoLTE roaming betekent: bellen over 4G in het buitenland. In Nederland is bellen over 4G al in gebruik maar in het buitenland is deze functionaliteit nog niet overal mogelijk. Mobiel internetten doe j...

Geplaatst in Tips van Vodafone