Prutsert

Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Plotseling onverklaarbaar dataverbruik terwijl enkel WiFi aanstaat

Sinds een aantal dagen heb ik plotseling veel dataverbruik terwijl de data verbinding uit staat.
Mijn data/mobiele internet/roaming etc staat standaard uit op mijn toestel, hoe is dit mogelijk? Enkel de WiFi staat aan. Wanneer ik buitenshuis ga zet ik mijn mobiele verbinding altijd handmatig aan. Deze middag heb ik het verbruik een paar keer in de app bekeken. Vodafone registreert op elk moment dat ik inlog op de app dataverkeer terwijl er geen data word binnengehaald. Updates worden enkel gedownload via WiFi, dat staat altijd zo ingesteld.

 

Ik weet niet meer wat ik hier verder mee moet🤨

De medewerker die ik aan de telefoon heb gehad adviseerde mij om naar een winkel te gaan om de instellingen te laten bekijken. Ik heb al tig jaren een mobiele telefoon en weet hoe ik de dataverbinding/roaming/updates etc moet instellen.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen anders haal ik mijn sin

8 Reacties 8
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 876Oplossingen
  • 1030Likes

Hi @Prutsert

Het is zeker schrikken als je mobiele data er razendsnel doorheen vliegt. Ik zie dat je inderdaad contact hebt gehad met één van mijn collega's en dat tijdens dit gesprek het verbruik is besloten. Mijn collega zag ook dat je vaak de mobiele data uit hebt staan, maar ook af en toe aan. Dat komt ook overeen met wat je aangeeft dat je deze handmatig aanzet wanneer je buitenhuis bent. 

Op dit moment hebben we wel een incident openstaan voor onverwachts veel dataverbruik. In de datateller van de telefoon komt dit niet overeen. We hebben hier meer meldingen over ontvangen en dit probleem is in onderzoek. Gedurende dit onderzoek kun je instellen dat updates alleen via wii verlopen en Blox beperkt internet aanzetten. Uit de notitie van mijn collega begrijp ik dat dit is besproken en er eveneens een coulancebundel is aangezet. 

Wél ontvangen we natuurlijk nog graag voorbeelden ten behoeve van het onderzoek. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een case hiervoor aan te maken, maar mijn collega's aan de telefoon of via de chat wel. Zou je nogmaals contact willen opnemen, zodat ze dit kunnen aanmaken? Het helpt ons om het probleem te onderzoeken en daarnaast kunnen we ook je gegevens/data in de gaten houden qua eventuele kosten buiten je bundel. 
 

Prutsert
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Cecilia 

Ik zal hier nogmaals contact over opnemen.

Bij deze wil ik ook melden dat mijn vriendin met een Vodafone abonnement al ruim 100 Euro bij moet betalen. Wij hebben beide al vele jaren nog nooit 1 euro bij hoeven te betalen. We hebben altijd de mobiele data uitstaan, en updates etc kunnen enkel met een WiFi verbinding worden gedownload. Ook wanneer er geen WiFi verbinding is schakelen de toestellen niet over naar mobiele data. Als ik buitenshuis ben zet ik de mobiele data aan, maar ook dan worden er geen updates gedownload, deze worden enkel met WiFi gedownload. In mijn geval word er in 2 dagen plotseling meer dan 8gb aan data verbruikt, ik weet zeker dat dit onmogelijk is. Hoop dat jullie hier goed onderzoek naar gaan doen, mijn vriendin is zich echt rot geschrokken…die moet nu een fors bedrag bij betalen. Ze durft haar toestel bijna niet meer te gebruiken. Als je rond gaat zoeken zijn er echt meer gevallen bekend van onverklaarbaar dataverbruik, ik vermoed dat wij niet de enige zijn.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 876Oplossingen
  • 1030Likes

@Prutsert Jij en jouw vriendin zijn inderdaad echt niet de enige. We hebben meer signalen hierover gekregen. Vandaar dat er ook een incident voor openstaat en het probleem onderzocht wordt. Aangezien jouw vriendin ook een fors verbruik heeft gehad wil ik je aanraden om dit ook door te geven. Zo kunnen haar gegevens ook ten behoeve van het onderzoek worden gebruikt en wordt automatisch ook naar de kosten voor het verbruik buiten de bundel gekeken. Naar aanleiding hiervan zijn bij vele klanten creditfacturen aangemaakt en hopelijk zal dit ook het geval zijn bij jouw vriendin.

Prutsert
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia 

Ik ga zometeen telefonisch contact opnemen.

Prutsert
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia @Het schijnt bijzonder druk te zijn en er word verzocht op een ander moment te bellen.

In dit soort gevallen zou het fijn zijn dat er contact met mij word opgenomen😁

 

Prutsert
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia 

Zojuist telefonisch contact gehad, van zowel mijzelf en de ruim 90 euro van mijn vriendin word direct gecrediteerd. 
Het gaat hier idd om onverklaarbare grote hoeveelheden spookdata😁 

Zojuist kundig en vriendelijk geholpen en direct gehandeld👍🏻

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3033Posts
  • 876Oplossingen
  • 1030Likes

Oh wat ontzettend fijn dat er voor jouw vriendin ook direct een creditfactuur is aangemaakt @Prutsert. Zo hoort het ook! Leuk dat je dit nog even terugkoppelt 🙂

Prutsert
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia 

Idd, voor mijn vriendin een zorg minder. 90 Euro is in deze tijd een hoop geld wat ze eigenlijk niet kan missen😁

Maar fijn dat het direct is opgelost, en zo hoort het idd👍🏻

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic