thommy101

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nexus - Geen SMS verzenden Android Lollipop

Beste allen,
Momenteel heb ik Android Lollipop op mijn telefoon staan. Hier is een probleem mee met het verzenden van SMSjes, deze komen niet over. Er zijn meerdere gebruikers met dit probleem.
De verzonden SMSjes worden door Vodafone gezien als een SMS naar het buitenland. Deze "bug" is gemeld bij Google, maar die onderneemt tot op heden nog geen actie.
Kunnen iemand hier wat voor mij betekenen?
Met vriendelijke groeten,
Tom Elfring
81 Reacties 81
cvandew

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
After a upgrade to 4.4.3 my Nexus went dead on the 4G/3G network
After downgrading to 4.4.2 by the repair centre the network was back
Now I upgraded to 4.4.4 and agin the same situation ie network dead.
I understand that Vodaphone has still no solution for this because it's clear to me that the Vodaphone network is the cause of the problem.
I am in the possition to move to a new provider and this will be done if there is no valid answer within a few days (before friday)
I am a customer who uses Vodaphone as a backup so I spent money without really using the network.
I will start my provider comparisons this evening so I will be ready if no solution is provided before friday

Checked the device (4.4.4) with other provider (KPN) works perfectly ,so again Vodaphone is the cause of the problem
cvandew

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Per,
I am curious if you have read all the entries concerning this topic (Nexis 7 LTE upgrade to version above 4.4.2 in combination with Vodafone).
I few of you colleagues takes this at least more serious. they are willing to discus the issue with ASUS/Google
As you could read in my entry asa I install a KPN sim the device works his means that the cause can be found in the SIM provided by Vodafone or the Vodafone network.

Cyrill

PS I already found a subscription at ruffly the same cost with another provider.
Please mail already provider change instructions to mail address attached to this profile

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@cvandew

Yes, we did. However, in that topic we've also said that we can't provide a solution for this problem. I suggest you to read all the responses my colleagues gave as well. We did the only thing we could do and that is to send the signal to Asus and Google.
cvandew

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi,

Remarkble that with the thousands of Nexus 7 LTE sold all over the world only customers using the Vodafone NL network have probleem if you see the Android forums. Maybe a sociale media campaign would prompt Vodafone tot move ?
One day to go.

thobo

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Vodafone,

de laatste tijd wanneer ik een sms verstuur, dan staat er dat het is verstuurd en dat mijn beltegoed is afgenomen. Echter ontvangt niemand dit bericht. Bellen werkt overigens gewoon prima. Ik gebruik op dit moment een Nexus 5 met android 5.0 maar ik heb dit probleem al een aantal weken (dus ook vóór de update van deze week).

Weten jullie waardoor dit kan komen?

Groeten van Thomas
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Her precise hetzelfde! Ben vanochtend in de Vodafone winkel geweest en heb een nieuwe simkaart gekregen. Het leek in de winkel opgelost maar toen ik thuis was bleek het weer niet te werken. En ik merk ook dat er geld "buiten bundel" wordt opgevoerd terwijl ik ruim binnen mijn bundels zit.
Op het forum van Tweakers.net komen er steeds meer meldingen van precies hetzelfde bij
gebruik van Nexus 5 met Android 5.0 op Vodafone.
Dat wordt "leuk" als de uitrol van lollipop straks echt begint!
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @thommy101 ,

Check eens even voor de zekerheid of je APN instellingen wel goed staan. Check dit even via http://handleidingen.vodafone.nl/web/ zoek je toestel op (of en toestel dat in de buurt ervan zit) en kijk of de APN instellingen matchen met elkaar, zo niet bewerk deze dan zoals wordt aangegeven op de stappen.
thommy101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze instellingen heb ik gecontroleerd en kloppen allemaal. Heb via een ander forum gehoord dat het echt een fout betreft van de combinatie Android Lollipop en Vodafone NL. Misschien kan iemand van Vodafone contact opnemen met Google?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @thommy101 ,

Zou je me kunnen vertellen welk toestel je hebt dat draait op Android 5.0? Gaat het om de Nexus 4 of Nexus 5?
Merk je dit op elk soort netwerk zowel 2G/3G/4G?

Goed om te horen dat je APN instellingen wel kloppen.
thommy101
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi@SamsungExpert,

Dit betreft een Nexus 5.
Het probleem speelt voor zo ver ik weet op 2 en 3g, 4g kan ik helaas niet testen aangezien mijn abonnement het niet ondersteund.
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb exact hetzelfde probleem. Zie ook WebCare referentie: 00166753. Ik wil Vodafone vragen om dit zo snel mogelijk met Google op te lossen. Nu Android Lollipop steeds verder wordt uitgerold, gaan hier veel meer mensen last van krijgen.
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb exact hetzelfde probleem. Bij mij is het echter sinds de update van mijn Nexus 5 naar Android Lollipop. Vodafone ziet dit als berichten naar het buitenland die buiten de bundel vallen. (Vodafone, zie ook WebCare referentie: 00166753.) Ik wil Vodafone vragen om dit zo snel mogelijk met Google op te lossen. Nu Android Lollipop steeds verder wordt uitgerold, gaan hier veel meer mensen last van krijgen.
pkeuter

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En ook ik heb hier last van. APN-instellingen gewoon conform website. Betreft een Nexus 4 en een Nexus 5, beiden met Android 5.0.
vmt

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hier ook last van, de APN-instellingen kloppen gewoon. Mijn verzonden smsjes worden als buitenbundel gerekend en ze komen niet aan ook. Dus ik betaal extra, zonder dat er smsjes aankomen.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo allemaal, we hebben hier inderdaad wat meldingen van gekregen, onder andere via Social Media. Ik heb daar de melding gezien dat het instellen van het juiste SMS-centrale nummer niet mogelijk was. Dan worden sms'jes niet (of niet correct) verzonden. Is dat bij jullie ook het geval? Zo ja: laat het even weten. We zullen proberen dit issue dan bij Google onder de aandacht te brengen

Houdt er wel rekening mee dat dat ook voor een provider in dit geval niet heel makkelijk is. Het hele idee van Nexus-toestellen is namelijk dat updates volledig buiten je provider om gaan. Dat is voor veel mensen zelfs expliciet de reden om een Nexus te kopen.
Gevolg is wel dat wij software-updates voor dit soort toestellen niet te zien krijgen of kunnen testen voor ze uitgerold worden. Ik zou daarom ook zelf even een bugreport indienen bij Google. Uiteraard proberen we een seintje naar Google te sturen, maar dubbel geniet houdt beter 🙂


*edit*
Gerelateerde topics samengevoegd tot één topic en topictitel iets concreter gemaakt
iestyn99

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Niet om het een of ander maar naar mijn mening hoort Vodafone te zorgen ervoor dat wij de smsjes, waar we per slot voor betalen, ook aankomen bij de geadresseerde, onafhankelijk van telefoontoestel. Dat is de essentie van een sim-only abonnement.
De Android 5.0 software (Lollipop) voor de Nexus 5, die op dit moment officieel wordt uitgerold voor diverse toestellen, was overigens al een half jaar geleden vrij ter beschikking gesteld aan ontwikkelaars, providers en anderen om juist dit soort problemen te voorkomen. Werk aan de winkel dus, Vodafone! We vertrouwen erop dat het snel wordt opgelost en dat de onterecht opgevoerde kosten niet in rekening worden gebracht.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dat ben ik met je eens, met een "maar": wij moeten zorgen voor een correcte verwerking van een verzonden SMS. Ofwel, vanaf het moment dat je SMS in ons netwerk terecht is gekomen moeten wij zorgen dat hij correct door ons netwerk gaat en verzonden wordt naar de juiste ontvanger. Echter, als door een toestelprobleem de SMS niet (juist) verzonden wordt dan kunnen wij hem ook niet afleveren.
Ik vind het ook niet helemaal eerlijk om de support op software-issue's bij een toestel dat veel mensen juist kopen omdat die software niet via hun provider komt (en dat ze niet bij hun provider kopen), vervolgens toch de verantwoordelijkheid van de provider te maken.

Anyway, tot dusver de disclaimers ;). Uiteraard proberen we hierbij te helpen!

Doe aub het volgende:
- geef aub helder aan wat er exact mis gaat, en of de oorzaak inderdaad in het niet in kunnen geven van het SMS-centralenummer zit, of elders
- wij proberen dit dan door te geven aan Google
- dien ook zelf een bugreport in bij Google zodat het signaal van meerdere kanten komt. Dat kan het proces alleen maar versnellen 🙂
- heb je zelf al een oplossing gevonden? Meldt het ook even!
EvertJan

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
In Android 5 (Lollipop) is geen optie om een SMSC in te geven. Als ik de SIM-kaart in een andere (niet-smart) mobiel stop, blijkt de SMSC wel juist te zijn.

Als ik vanuit Android 5 een sms verstuur (met Hangouts of de nieuwe Messenger app) komt de sms niet aan. Wel ontstaan er buiten-bundel kosten, blijkbaar omdat er naar een buitenlands nummer startend met 111 wordt verzonden.

Ook hier gemeld, met het verzoek aan anderen om dat ook te doen:
https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79580

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Top EvertJan, ik zorg dat die link en aanvullende info ook in je Webcare-case komt!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic