Ceesinrijen

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IPV6 Wordt belangrijk

Goedendag,

Thuis heb ik meerdere servers draaien. Slechts een die servers kan ik met mijn vast ingesteld IPV4 adres bereiken. Met IPV6 is het makkelijk meerdere servers te bereiken zodat ik met mijn mobiele telefoon kan kijken wat er thuis gebeurd.

Er zijn al een tiental vragen over gesteld op dit forum maar er komt geen duidelijke reactie.

De vraag is wat is de planning om IPV6 in te voeren bij Vodafone?

Met vriendelijke groet, Cees.

Uitgelicht
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Reacties
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Ceesinrijen
Een warm welkom op de Vodafone Community. 

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen dat wij hier nog niet een nieuwe update over hebben ontvangen. Wél heb ik je vraag achter de schermen uitgezet bij de juiste personen om hier opnieuw informatie over in te winnen. Zodra wij een update hebben gekregen, dan zullen we deze delen.

9 Reacties 9
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Ceesinrijen 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laatst heb ik nog vernomen van Vodafone dat ze daar nog niet mee bezig zijn, of nog niet in de planning hebben. Maar goed, het kan zijn dat ze inmiddels wel iets hebben bedacht en dat ze wel bezig zijn. We zullen het @Cecilia eens vragen, misschien dat die je helpen kan. Zodra ze je bericht heeft gezien dan zal ze hierop reageren 🙂

RobertKoopman

Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Je kan Reverse Proxy gebruiken.
Stel je in op de server welke wel bereikbaar is via IPV4.
Deze server regelt dan het verkeer naar andere servers op je interne netwerk.

Ceesinrijen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goed punt. Daar heb ik ook naar gekeken. We zijn zo verknocht aan ipv4 dat ook deze oplossing om IPV4 te kunnen blijven gebruiken hebben bedacht. Het is echter heel vervelend om een goed draaiende server te onderbreken om een ander apparaat aan de praat te krijgen.

RobertKoopman

Gedreven Liefhebber
  • 38Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld om een goed draaiende server te onderbreken om een andere aan de praat te krijgen?

Met reverse proxy verwijs je in de “hoofd” server intern door naar de andere servers in jouw netwerk en zelfs daar buiten.

Vanaf het internet zie je dat niet.

Ik heb zo meerdere servers draaien, verschillende services op verschillende servers.

Ceesinrijen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

 

Over die reactie moest ik eens even nadenken.

Je weet ook dat er in het huidige ipv4 protocol slechts 4 miljard adressen zijn en daar moet je met 8 miljard bewoners op de aarde heel zuinig mee zijn. vandaar dat we oplossingen bedenken als een NAT (Network Address Translation) en reverse proxy en daarbij nog verschillende andere truken. Alles moet via zo weinig mogelijk gebruik van de beschikbare en inmiddels kostbare adres ruimte. van ipv4

ipv6 met enorm veel adres ruimte biedt hier een oplossing voor. miljarden adressen alleen voor je thuis situatie. Dus elk apparaat zijn eigen adres, fantastisch en het bestaat al ruim 25 jaar. Vanaf 2025 is er werkelijk een grote beweging in gekomen en zijn veel bedrijven hun oude apparatuur aan het vervangen. Bedrijven gebruiken dit soort apparatuur soms 10-15 jaar. Dus het heeft even nodig, begrijpelijk.

De mobiele providers lopen inmiddels achterop. Mijn server is inmiddels via ipv6 beveiligd met Letsencrypt bereikbaar. Wat heerlijk om een adres aan te maken en dit door de firewall toe te laten op een enkel apparaat! Geweldig, geen NAT,  geen reverse proxy, enz. Geen gepruts met apparaat A wat apparaat B beïnvloed. Alleen voordelen.

 

Dus Vodafone geef eens een richting aan? Wanneer kunnen we ipv6 verwachten?

Ceesinrijen
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Storende foutjes in het vorige bericht, mijn excuses!

 

Over die reactie moest ik eens even nadenken.

Je weet ook dat er in het huidige ipv4 protocol slechts 4 miljard adressen zijn en daar moet je met 8 miljard bewoners op de aarde heel zuinig mee zijn. vandaar dat we oplossingen bedenken als een NAT (Network Address Translation) en reverse proxy en daarbij nog verschillende andere truken. Alles moet via zo weinig mogelijk gebruik van de beschikbare en inmiddels kostbare adres ruimte. van IPv4.

IPv6 met enorm veel adres ruimte biedt hier een oplossing voor.  Miljarden adressen alleen voor je thuis situatie. Dus elk apparaat zijn eigen adres. Fantastisch en het bestaat al ruim 25 jaar. Vanaf 2015 is er werkelijk een grote beweging in gekomen en zijn veel bedrijven hun oude apparatuur aan het vervangen. Bedrijven gebruiken dit soort apparatuur soms 10-15 jaar. Dus het heeft even nodig, begrijpelijk.

De mobiele providers lopen inmiddels achterop. Mijn server is inmiddels via IPv6, beveiligt met Letsencrypt, bereikbaar. Wat heerlijk om een adres aan te maken en dit door de firewall toe te laten op een enkel apparaat! Geweldig, geen NAT, geen reverse proxy, enz. Geen gepruts met apparaat A wat apparaat B beïnvloed. Alleen voordelen.

 

Dus Vodafone geef eens een richting aan? Wanneer kunnen we IPv6 verwachten?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Ik denk dat een medewerker van Vodafone hetzelfde antwoord zal geven als over de vraag wanneer je een Apple Watch kan gebruiken met een eSIM. Het antwoord is: Dat weten ze bij de klantenservice niet en het is wachten tot deze informatie naar buiten komt. Dus voorlopig is het wachten en krijg je geen antwoord hierop. 

In januari 2021, al wel een jaar terug, heeft Steven aangegeven dat er nog niets over bekend is. Wie weet hebben ze er nu wel antwoord op maar daar heb ik grote twijfels over. Hou dat aub in je achterhoofd, dan kan het alleen maar meevallen als je wel een antwoord krijgt 🙂 - Misschien kan @Cecilia , @Alex of @Mark je hier iets meer over vertellen? Ik heb ze genoemd met de hoop dat je snel antwoord krijgt. Succes in ieder geval.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Ceesinrijen
Een warm welkom op de Vodafone Community. 

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen dat wij hier nog niet een nieuwe update over hebben ontvangen. Wél heb ik je vraag achter de schermen uitgezet bij de juiste personen om hier opnieuw informatie over in te winnen. Zodra wij een update hebben gekregen, dan zullen we deze delen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dank je wel Cecilia, ik was al bang op dit antwoord. Maar laten we hopen dat er snel een update komt 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic