icons

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoog dataverbruik met router

Wij gebruiken op kantoor een router met mobiele dataverbinding. Jaar lang hetzelfde gebruik, geen enkel probleem. Opeens krijg ik een rekening van 400 euro (4 x zo hoog als normaal) vanwege dataverbruik buiten de bundel. Op zich niet gek als je 10 euro per GB rekent....dan tikt het wel aan.

Bijzonder dat het opeens heel hoog is, we nauwelijks op kantoor zijn (en er kan niemand anders gebruik maken van deze router) en dat volgens de specificatie er telkens exact 448MB of 976MB wordt verbruikt. Zelfs 's nachts terwijl er niemand is. 

 

Elke paar minuten dezelfde hoeveelheid data op momenten dat alles uit staat lijkt mij erg vreemd. Ik hoop dat Vodafone hier een verklaring voor heeft.  

 

 

3 Reacties 3
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @icons
Welkom op de community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat je schrikt van het verbruik. Goed om te lezen dat je dan ook gelijk aan de bel trekt. Om te achterhalen wat data verbruikt, zul je eigenlijk de gegevens van de router moeten uitlezen. Hierdoor kun je achterhalen welk apparaat zoveel verbruikt. Wij kunnen net zoals jou alleen inzien wanneer het verbruikt wordt. Waarschijnlijk zijn er apparaten die alsnog verbinding maken met de router waardoor er data verbruik is en zoals je al aangeeft de data erg hard kan gaan. De data in My Vodafone wordt weergegeven als sessie zodra deze afgerond is. Heb je de mogelijkheid om in de router te controleren waaraan de data verbruikt is of welke apparaten verbonden zijn?

 

icons
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Steven,

 

Helaas geen statistieken beschikbaar, ik hoop vanaf nu meer inzichtelijk te hebben. Hoe dan ook heel apart dat er nooit iets vreemds aan de hand is (ook deze maand lijkt alles weer normaal te zijn), maar dat er binnen 1 maand opeens zoveel verbruikt wordt als alles dicht en afgesloten is. Ik geloof er dan ook echt helemaal niets van omdat het totaal niet in lijn is met ons reguliere verbruik. 's nachts draaien er geen updates en er zijn 0 mensen aanwezig in het pand. Een paar MB kan ik me voorstellen, maar 5-10 Gigabyte in een nacht vind ik gek.

En of mensen nu 1 jaar of zoals ik 20 jaar klant zijn, een notificatie hiervan zou natuurlijk lekker zijn. Die kreeg ik ooit wel, maar had Vodafone uitgezet bij een wijziging.

 

Op zich zou overuse natuurlijk ook niet zo erg zijn als er niet van die absurde bedragen gerekend zouden worden. 

10 euro per Gigabyte klinkt wel heel erg 1998 :|. Ik houd mijn hart vast als we naar 5G gaan...

 

Gr
Ruben

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het enige wat ik hierover nog kan bedenken is dat een apparaat wat verbinding maakt is blijven vast hangen met synchronisatie of updaten waardoor er in een keer heel veel verbruik van data zou moeten zijn. Maar dit zou je dan ook in de gegevens terug moeten zien. Welk abonnement hebben jullie voor de router @icons? Je kunt namelijk controleren in My Vodafone of de BloX Beperkt Internet een optie is. Deze BloX vertraagt de data zodra de data op is. Hierdoor kunnen er geen kosten buiten de bundel gemaakt worden. Ook zou je eens kunnen kijken of het mogelijk is om het abonnement aan te passen naar een nieuwere variant zodat je gebruik maakt van de huidige tarieven in plaats van de tarieven waarvoor het afgesloten is. Tegenwoordig hebben we abonnementen met veel meer data. De contactpersoon van het bedrijf kan dit aanvragen/ controleren bij mijn collega's. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic