vraagteken?

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het verbruik van data wordt steeds hoger in mijn toestel, maar blijft in mijn vodafone account laag.

Het viel me een paar dagen geleden op dat ik in november wel 2 Gb had verbruikt aan internet (data) maar ik doe weinig met internet op mijn mobiel, zo heel af en toe (ik doe alles met internet op mijn laptop). Dit verbruik was in een aantal dagen al met 0,33 Gb gestegen dus nu al 2,33Gb. Wifi staat altijd af om verbinding met mijn laptop te voorkomen op de een of andere manier.  

 

Als ik in mijn account kijk van Vodafone is mijn verbruik heel laag wat dus in mijn geval normaal is. 

 

Waar komt dit hoge verbruik vandaan, is er iets bezig in mijn telefoon wat buiten Vodafone om kan gaan ? Ook op mijn laptop krijg ik wel eens mededelingen van Google tijdens zoeken dat ik moet bevestigen dat ik geen robot ben i.v.m. hoge activiteit vanauit mijn laptop (maar dit gebeurt de laatste maanden wel veel minder dan voorheen, mogelijk omdat ik Edge gebruik en Bing en Chrome met Google voorlopig verbannen heb).   

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Het is me, denk ik, duidelijk. Je toestel geeft dus meer aan data aan dan Vodafone? Eigenlijk is dat best wel goed, als het andersom zou zijn dan moest je veel bij gaan betalen. Maar wat voor toestel gebruik je? In een iPhone kan je bij instellingen wel aardig zien hoeveel data je hebt gebruikt, maar bij een Android zou dit nog makkelijker moeten zijn (die heb ik niet, dus daar kan ik je dan niet mee helpen). Er zijn ook app's te downloaden die je helpen met het bekijken van je data gegevens (op je toestel). Misschien is je data informatie wel een mix met data via Vodafone en via wifi? Al zeg je zelf volgens mij dat je je wifi nooit aan hebt staan. Een medewerker van Vodafone kan alleen mee kijken hoeveel data je hebt verbruikt maar niet waaraan. 

Dan het spam verhaal, dat is altijd super lastig om te controleren. Het kan best zijn dat de staatsloterij je belt, maar het kunnen ook mensen zijn die gegevens van je willen ontfutselen. Je nummer kan ergens gevonden zijn op internet, gekocht door criminelen of vanuit een oud bestand dat iemand heeft gevonden. Maar het kan natuurlijk ook erg willekeurig zijn en vallen ze je een weekje of zo lastig en als jij dan niet opneemt dan houden ze daar ook wel mee op. Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee dus ik kan je niet vertellen hoe vervelend het is. Nummers die je niet kent, nooit terug bellen en in je telefoon blokkeren. Dat is het beste wat je kan doen.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Hoi @vraagteken? 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je haalt even een paar dingen door elkaar. We beginnen met je verbruik. Verbruik meten op je telefoon, of laptop, is altijd anders dan bij Vodafone zelf. Die van Vodafone is wat preciezer. Er is ook vaak data sluim verbruik, je telefoon gebruikt altijd wel data om bv je klokje, op de achtergrond een spelletje die reclame op moet halen, enz enz. 

Dat je bij Google die bevestiging moet doen is bij iedereen. Ze hangen er een naam plaatje aan, maar het gaat er bij hun om dat jij geen robot hebt zodat je iets kan doen. Daar hoef je je niet druk om te maken, het is voor Google juist om te weten dat jij een echt mens bent. Dat je minder data gebruikt met een andere browser kan wel kloppen. Die van Google gebruikt veel data op de achtergrond om je te controleren en te volgen wat je allemaal doet en dat moet opgeslagen worden en ook verzonden worden aan Google. 

Alles heeft zo z’n antwoord en een verklaring. 

vraagteken?
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het antwoorden maar ik moet een beetje duidelijker zijn. 

 

Mijn dataverbruik op mijn telefoon ligt meestal aardig in de buurt van die van Vodafone. 

Nu is dat dus 2,33 Gb (voor nov.) en bij Vodafone iets rond de 100Mb, een heel groot verschil dus wat ik nog nooit ervaren heb, en in een paar dagen 0,33 Gb erbij. Mogelijk dat je nu anders tegen deze zaak aankijkt. Dit zijn geen kleine meetveschillen maar reusachtige verschillen. Er zijn minimale apps op mijn telefoon en zeker geen spelletjes of iets dergelijks. Zijn er apps om dit beter in beeld te kunnen krijgen wat er zich afspeelt in je telefoon? 

 

Mijn opmerking over Google was eigenlijk dat dit tijdens surfen op het internet gebeurde, dus tijdens zoeken naar een onderwerp ineens een controle kreeg wegens verhoogde activiteit vanuit mijn pc op het netwerk, dit gebeurde zelfs vaak, sinds ik nog enkel met Bing werk (en Edge), gebeurt dit niet meer. Ik heb nog niet in mijn vriendenkring / familiekring dit eerder gehoord.

 

Ik dacht laat ik deze onderwerpen maar eens vernoemen om commentaar van anderen te vernemen. Mogelijk wordten dingen dan duidelijker.

 

Ook wordt ik wel soms 4 tot 5 keer gebeld op 1 dag door die 070 spam nummers, in ieder geval wel 1x dagelijks. Vaak lees je dan dat dit de Staatsloterij is of iets dergelijks, dat kan ik niet geloven (dan zouden ze allang voor de rechter gedaagd worden) , ik denk eerder criminelen die net doen alsof het de Staatsloterij is of iets dergelijks.  

 

 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Het is me, denk ik, duidelijk. Je toestel geeft dus meer aan data aan dan Vodafone? Eigenlijk is dat best wel goed, als het andersom zou zijn dan moest je veel bij gaan betalen. Maar wat voor toestel gebruik je? In een iPhone kan je bij instellingen wel aardig zien hoeveel data je hebt gebruikt, maar bij een Android zou dit nog makkelijker moeten zijn (die heb ik niet, dus daar kan ik je dan niet mee helpen). Er zijn ook app's te downloaden die je helpen met het bekijken van je data gegevens (op je toestel). Misschien is je data informatie wel een mix met data via Vodafone en via wifi? Al zeg je zelf volgens mij dat je je wifi nooit aan hebt staan. Een medewerker van Vodafone kan alleen mee kijken hoeveel data je hebt verbruikt maar niet waaraan. 

Dan het spam verhaal, dat is altijd super lastig om te controleren. Het kan best zijn dat de staatsloterij je belt, maar het kunnen ook mensen zijn die gegevens van je willen ontfutselen. Je nummer kan ergens gevonden zijn op internet, gekocht door criminelen of vanuit een oud bestand dat iemand heeft gevonden. Maar het kan natuurlijk ook erg willekeurig zijn en vallen ze je een weekje of zo lastig en als jij dan niet opneemt dan houden ze daar ook wel mee op. Ik heb daar gelukkig geen ervaring mee dus ik kan je niet vertellen hoe vervelend het is. Nummers die je niet kent, nooit terug bellen en in je telefoon blokkeren. Dat is het beste wat je kan doen.

vraagteken?
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat het verbruik betreft is het nu duidelijk, dat was een vergissing van mij, met de laatste factuur van nov. komt het toch overeen met mijn telefoon. Het zou wel opgeteld mogen worden in myvodafone, staat wel dagelijks vermeld maar over 1 maand wordt het niet opgeteld, zou handig zijn :).   

 

Opmerkingen over Google en 070 spam (vandaag weer een aantal keer) blijft, maar dat hoort niet echt in dit forum thuis. Niet alles is duidelijk oplosbaar ..

Energieboy
Expert
Expert
  • 11854Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Fijn dat het is opgelost. Je hebt gelijk, ik zou ook graag zien dat Vodafone het allemaal zou optellen! Misschien kan een moderator deze tip doorgeven 😜

Wat betreft het gebeld worden door een nummer met spoofing is en blijft heel vervelend. Maar ook het ongewild gebeld worden door callcenters is niets aan te doen. Zag toevallig maandagavond nog iets over gebeld worden terwijl je dat niet wil, of niet eens klant bij bent. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic