Rob3rt

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen bellen via WIFI of 4G met Samsung S22

Ik heb sinds kort een nieuwe Telefoon (Samsung S22) en een Vodafone Red Unlimited abo.

 

Nu heb ik een vreemd 'probleem', als ik in de settings ga dan kan ontbreekt de instelling 'Bellen via WIFI' en 'Bellen via 4G'.


De telefoon is dual sim, als 2de sim heb ik een T-Mobile kaartje, voor deze sim zijn deze opties wel aanwezig.

Als ik de SIMS omwissel dan blijft het probleem hetzelfde, wel de opties bij T-mobile niet bij Vodafone.
Gebruik ik de SIMS apart (dus bv T-mobile uit de telefoon) dan heb ik hetzelfde effect, met de T-mobile kaart is de optie er wel, met de Vodafone kaart niet.

 

Nu zou je denken het zit in de SIM, als ik echter mijn vodafone Sim in een andere telefoon stop, geprobeerd met een S10 en S20 dan heb ik ineens de optie WEL van het bellen via 4g en bellen via WIFI met mijn vodafone kaartje in deze telefoons.

 

Dus mijn S22 heeft wel technisch de optie bellen via 4G/Wifi maar dit werkt niet met Vodafone, met andere sim kaarten T-Mobile (heb ook nog een KPN sim geprobeerd) heb ik in mijn toestel deze opties dus wel.

 

Herkend iemand dit probleem en belangrijker nog, weet iemand een oplossing hoe ik dit wel krijg?

29 Reacties 29
Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

helemaal totaal geen enkele reactie (na inmiddels 10 dagen).

Spara

Raadgever
  • 72Posts
  • 13Oplossingen
  • 36Likes

Jammer! Misschien kan @Cecilia kijken hoe het ervoor staat met de case?

 

Wat ik zelf nog ben tegen gekomen is dat het is opgelost nadat de provider de configuratie settings doorgestuurd hebben. Die krijg je doorgaans via een sms'je. Ik weet niet of @Cecilia dat ook kan, anders kan het sowieso wel via de klantenservice. 

 

Ik zag dat in dit topic op de Samsung community:

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s22-series/no-wifi-calling-option-on-s22-ultra-vodafone/t...

 

Al hebben sommigen dat smsje niet gehad en toch hadden ze de optie wel nadat ze contact hadden opgenomen, dus dit zou ik zeker proberen 🙂

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1216Posts
  • 338Oplossingen
  • 464Likes

Jammer dat je nog niets hebt gehoord @Rob3rt. De case staat momenteel nog steeds open. Ik zie hier ook nog geen toelichting bij staan van onze technische dienst. De verwerkingstijd van zo'n case is 10 werkdagen, maar in geval van drukte kan dit soms iets langer duren. Laten we hopen op het beste! De status kun je in de gaten houden via My Vodafone, maar ik zag dat je dit al had gevonden aangezien je de case had aangevuld. 

@Spara Die mogelijkheid heb ik niet dus daarvoor zou toch contact opgenomen moeten worden met de klantenservice. Altijd de moeite waard om te proberen.

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nou vandaag maar eens gebeld want heb nog steeds niks gehoord.

 

De medewerker deed een partij moeilijk om me al te helpen, vragen naar stomme SMS code terwijl ze zien dat ik vanaf het nummer bel (en geen code ontvangen natuurlijk), maar uiteindelijk kwam er uit dat er geen probleem is volgens vodafone en daar moest ik het maar mee doen.   Na ruim 3 weken ben ik dus geen steek verder gekomen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1216Posts
  • 338Oplossingen
  • 464Likes

Hi @Rob3rt,

Hmm, wat vervelend dat je hier zelf opnieuw achteraan moest gaan. Ik zie inderdaad de melding terug in het systeem dat er telefonisch contact is geweest. Wel heb ik in de tussentijd nog even contact gehad met één van onze technische specialisten en hem ook dit topic laten lezen. 

Het vermoeden is er dat er sprake is van een geval van onbewuste grijze import. In zo’n geval koop je - te goeder trouw - een toestel bij een NL webshop. Maar dat er marktpartijen (winkels/websites) zijn die - meestal om financiële redenen - pallets met toestellen opkopen in het buitenland, die dus nooit voor de Nederlandse markt bestemd waren, en derhalve dan ook niet alle goeie settings voor alle NL operators hoeven te bevatten. Dat in dit geval toevallig de KPN en T-Mobile settings er wel goed in zitten maar de Vodafone settings niet, is dan pure pech. 

Hij gaf aan dat dit in het verleden al vaker voor is gekomen en uit navraag bij Samsung telkens bleek dat het om samples ging die nooit voor de Nederlandse markt bestemd waren. 

Ik zie dat je bij ons een Sim-Only abonnement afneemt en je het toestel dus ook elders hebt aangeschaft. Feitelijk is de vraag dan ook nog waar jij het toestel hebt gekocht en het verzoek om met het toestel naar hen terug te gaan. Dit omdat wij alle software versies van de Samsung S22 (Vodafone specifiek en open markt) die wél voor de Nederlandse markt bestemd zijn hebben gecontroleerd wat betreft het kunnen bellen via 4G en Wifi i.c.m. ons netwerk.

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee want mijn kennis, die het probleem ook heeft, heeft het toestel gewoon bij de vodafone gekocht en die doet het dus ook niet.

Daarnaast is het geen A22 maar een S22.

Mijn toestel komt van de Mediamarkt, dit is een groot internationaal bedrijf die geen 'grijze' import of 'samples' verkoopt...

 

Maar sluit dit topic maar, want eruit komen via dit forum lukt ook niet.

Ik wacht wel de 2de case af die opnieuw is aangemaakt wat daar uitkomt.

 

Ben dus al terug geweest en heb ook contact gehad met Samsung, hier is geen defect aan toestel zijde, daarnaast meld Samsung dat er geen enkel verschil zit in de toestellen per land, deze gaven zelf aan dat het een probleem binnen het vodafone netwerk is en geen firmware/software/hardware probleem daar alle andere netwerken wel gewoon werken en dat meer mensen hetzelfde probleem ondervinden, het probleem is dus niet uniek aan mij alleen maar aan vele S22 gebruikers met Vodafone.

Rob3rt
topicstarter
Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Maar sluit dit topic maar, want een oplossing via dit forum zal er ook niet komen.

 

Ik wacht voor nu even de reactie op de 2de case die is gemaakt af en hopen dat daar nog een oplossing uit voorkomt.

Spara

Raadgever
  • 72Posts
  • 13Oplossingen
  • 36Likes

Heb je ook geprobeerd wat ik in m'n laatste post heb aangegeven?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1216Posts
  • 338Oplossingen
  • 464Likes

Check @Rob3rt. Ik geef de informatie door aan mijn contactpersoon en kom hier dan nog op terug. Ik laat het topic in ieder geval nog wel openstaan, ondanks dat je op dit moment van mening bent dat er via deze weg geen oplossing in zit. Bij een terugkoppeling kan je dan alsnog bepalen of je hiermee wat wilt doen of niet. 

En wat betreft de A22. Dit moest natuurlijk S22 zijn. De letters zitten naast elkaar op het toetsenbord, dus helaas is hier een typfoutje ontstaan. Heb dit uiteraard even aangepast.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 1216Posts
  • 338Oplossingen
  • 464Likes

@Rob3rt Ik heb al een terugkoppeling. Mijn contactpersoon doet graag navraag voor je bij Samsung Nederland voor wat betreft jouw toestel. Mocht je hiervoor openstaan dan ontvangen we graag het IMEI nummer van jouw toestel. Je mag deze doorgeven middels een privéberichtje of door het IMEI nummer te vermelden in je Community profiel bij je adresgegevens. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.