Beste Marco,
Ik zou dit gesprek liever privé met de klantenservice voeren, maar helaas moet het zo.
Ik ga niet akkoord met je conclusie. Het is wat kort door de bocht.
Het bericht waar je op doelt heb ik op 30 november gekregen. En hier meteen mijn data uitgezet. Exact waar de regelgeving dus voor bedoelt is. Hier ben ik dus ook juist geïnformeerd en dat betwist ik niet (NB. Hier heb ik ook hier extra kosten gemaakt en deze betwist ik ook niet, gezien ik op de hoogte was) .
Op 3 December jl (de datum waar het om gaat) heb ik dit bericht niet gekregen, maar een bericht dat ik in Turkije was en er geen extra kosten zouden zijn en dus dacht even veilig te zijn om wat te checken. 1 minuut later starten mijn Maritieme kosten, waarover ik op het moment van verbinding maken niet geïnformeerd ben.
De Europese wetgeving zegt dat je op het moment van verbinding maken geïnformeerd moet worden en dat is niet gebeurd. Ik ben juist 'fout' geïnformeerd doordat ik een bericht kreeg dat ik in Turkije was. (zie bijlage).
Wanneer ik dat bericht wel op dat moment gehad had, had ik direct mijn kosten uitgezet. Juist daarvoor waar de wetgeving bestaat.
Een paar notities uit regelgeving;
Om u te beschermen tegen verborgen kosten, moet u een sms ontvangen om u te waarschuwen dat uw telefoon verbinding heeft gemaakt met een dergelijk netwerk en om u te informeren over de prijzen.
Providers moeten roamende klanten informeren over de mogelijkheid om handmatig en onmiddellijk gebruik te maken van de opt-out van roaming op hun mobiele toestel, hetzij via de instellingen of door de vliegtuigmodus te activeren.”
Bron: https://digital-strategy.ec.europa.eu/nl/faqs/roaming-questions-answers
Hier is naar mijn mening dus geen sprake van geweest, ik ben niet door Vodafone geïnformeerd dat ik op dat moment data zou gaan gebruiken tegen dit tarief. Ik vind dan ook dat Vodafone in dit geval niet aan haar plicht heeft voldaan om mij hierover te informeren. Daarom ben ik van mening dat Vodafone de gemaakte kosten ad E 53,94 aan mij dient terug te betalen.
NB.
De verdediging dat er een paar dagen eerder een bericht is gestuurd houd hier dus ook geen stand. Gezien er gesproken wordt over het feit dat er geïnformeerd moet worden wanneer de telefoon verbinding heeft gemaakt met en er een onmiddellijke opt out moet kunnen zijn.
De argumentatie dat het systeem geen berichten meer stuurt wanneer je al een bericht hebt gehad is onjuist. Ik kan berichten uit het verleden ophalen, dat op heen en terug reis naar een Europese vakantiebestemming met de auto meerdere malen geïnformeerd wordt dat je een land inreist en wat de kosten zijn. Dit gebeurd zelfs als je Dld binnenrijdt je vervolgens Oostenrijk binnenrijdt en daarna op je route een half uur later weer Dld binnenrijdt.
Daarnaast is het natuurlijk erg raar, dat er eerst Zwitserland staat in mijn verbruik op 4 dec jl en na een gesprek met de klantenservice dit vervolgens veranderd naar BVDi