1
Vraag
2
Reageer en help mee
Vragenvragen

Gedreven Ontdekker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beller neemt niet op: er worden kosten in rekening gebracht

Als ik een nummer bel van KPN B.V. en degene heeft geen voicemail aan staan en neemt de telefoon niet op: na 1 minuut en 25 seconden hoor je: het nummer dat u belt heeft gebeld is nu niet bereikbaar probeer het later opnieuw. En dan wordt dezelfde tekst in het Engels gezegd.

 

Hiervoor wordt er gelijk bij Vodafone prepaid er geld afgehaald van de kaart. Deze tekst kost 0,20 euro. Bel je hetzelfde nummer van KPN B.V. naar nul zes nummer met Tele2 dan brengen zij geen kosten in rekening. 

 

De telefoon blijft de melding 'bellen' geven bij het horen van deze tekst. Normaal gesproken moet je 00:00 direct zien op het scherm als er een verbinding tot stand wordt gebracht.

 

Volgens een medewerker van KPN Telecom doet KPN dit om extra geld binnen te krijgen omdat de providers hiervoor moeten betalen. De andere twee netwerken zoals Vodafone en T-Mobile doen dit niet. KPN Telecom is de enige die dit doet omdat dit mag zegt de medewerker van KPN Telecom. Bellers van KPN B.V. naar KPN B.V. horen deze tekst niet. Na 1 minuut en 25 seconden hoor je twee piepjes. 

 

Ik vind dit gemeen van KPN Telecom. 

 

Vraag: waarom rekent Vodafone hiervoor kosten terwijl de mobiele telefoon aangeeft dat er geen verbinding tot stand is gebracht? En hoe kan het dat Tele 2* geen kosten in rekening brengt? 

 

*= Tele 2 werkt op het T-Mobile netwerk. 

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Vragenvragen 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik kan alleen maar zeggen, en denken, dat wanneer KPN verbinding maakt, door te zeggen dat het nummer niet bereikbaar is, dat Vodafone zegt dat ze dan een verbinding hebben gemaakt en daarvoor moet je dan betalen. Je hebt dan gebruik gemaakt van het netwerk en daarvoor moet iedereen betalen. Dat andere providers dit niet doen, dat ligt dan natuurlijk aan hun. Of dit ook de achter liggende gedachten is, dat weet ik niet, maar kan me dit wel voorstellen en bedenken. 

Maar er zijn gelukkig Vodafone medewerkers die je hierover alles kunnen uitleggen. Zodra ze je topic opmerken zullen ze je hierop antwoord geven. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Vragenvragen,

Welkom op de community van Vodafone.
Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk zuur is, als je uiteindelijk 2 piepjes krijgt te horen (als er niet opgenomen wordt bij een KPN nummer) en je daarvoor moet betalen. 
Doordat je de vraag al aan KPN gesteld hebt, geef je eigenlijk al antwoord op je vraag. Ik had je graag een ander antwoord gegeven

Volgens een medewerker van KPN Telecom doet KPN dit om extra geld binnen te krijgen omdat de providers hiervoor moeten betalen. De andere twee netwerken zoals Vodafone en T-Mobile doen dit niet. KPN Telecom is de enige die dit doet omdat dit mag zegt de medewerker van KPN Telecom. Bellers van KPN B.V. naar KPN B.V. horen deze tekst niet. Na 1 minuut en 25 seconden hoor je twee piepjes. 

Dit wordt gezien als de verbinding waardoor de kosten berekend worden. Dit kun je vergelijken met als de voicemail aanspringt. Spreek je de voicemail niet in, worden er alsnog kosten berekend. Minuten in NL/EU worden afgerekend per seconde met een minimum van één minuut.
 

Vragenvragen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vodafone-Ziggo doet dit zelf ook!! Wanneer je vanaf Tele 2 mobiel belt naar een vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo hoor je zelfs na 54 seconden een meldtekst: het nummer wat u belt reageert niet. 

 

Als je vanaf KPN mobiel naar vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo belt hoor je deze tekst niet. 

 

Maar tot mijn grote verbazing: als je belt vanaf Vodafone mobiel prepaid naar een vaste aansluiting van Vodafone-Ziggo dan hoor je exact dezelfde meldtekst en stem van KPN Telecom en schrijft Vodafone geld af van je kaart. 

 

Dus Vodafone-Ziggo doet ook mee met deze praktijken. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ook bij ons wordt dit helaas als een verbinding gezien @Vragenvragen
Hierdoor wordt er dan ook een bedrag afgeschreven. 

Vragenvragen
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kunt u aangeven:

 

Beller van Tele2 mobiel na 1 minuut naar vaste lijn van Vodafone-Ziggo de meldtekst van Vodafone-Ziggo krijgen te horen? 

 

Beller van Vodafone mobiel naar vast Vodafone-Ziggo de exact dezelfde meldtekst van KPN Telecom een meldtekst krijgen te horen pas na 1 minuut en dertig seconden?

 

Bellers van KPN Telecom mobiel naar vast Vodafone-Ziggo helemaal geen meldtekst krijgen te horen?

 

Hoe weet Vodafone-Ziggo vanaf welke provider er wordt gebeld ook al bel je anoniem?

 

 

 

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik durf niet te zeggen wat de melding is, als je vanuit Tele 2 of KPN naar een Vodafone nummer belt. Dit is omdat ik geen nummer bij deze providers heb. Ook weet ik niet of er een verschil zit tussen een abonnement of prepaid. 

 

Als je anoniem naar een nummer belt (met een Vodafone nummer), dan zien wij in met welk nummer er contact is opgenomen. Met anoniem bellen ziet alleen de ontvanger niet met welk nummer er gebeld wordt @Vragenvragen 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic