1
Vraag
2
Reacties
Sailingkev

Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

078 nummer belgie

078 nummers bellen in België is extreem duur. 2,42€/minuut!! (Zowel vanuit NL als BE zelf)

078 nummer zijn in België speciaal gemaakt zodat overal vanuit België tegen zonaal tarief worden aangerekend, lees laagste tarief mogelijk.

Dit wordt ook gebruikt om geen naar een stad herleidbaar kengetal te gebruiken. (Zoals bv rotterdammers liever geen 020 bellen)

Nergens tijdens dit gesprek krijg je te horen dat dit een zeer duur nummer is.

Op het forum staat al een topic hierover maar de geboden oplossing is samengevat “pech hebben”.

Terwijl de echte oplossing is het veranderen van “nummer type”: servicenummer

Vele overheidsdiensten in België maken gebruik van dit 078 nummer: Kind en gezin; infrax; Corona vragenlijn.

Ter ondersteuning een zinsnede uit de wettelijke bepaling van het vaststellen van de 078 nummer functie (Belgische tegenhanger van agentschap telecom)

“Art. 47. De dienstidentiteit 78 wordt gebruikt voor het aanbieden van diensten waarbij de opgeroepene geen identificatie wenst van zijn fysieke lokalisatie.
Nummercapaciteit beschikbaar achter de dienstidentiteit bedoeld in dit artikel is individueel reserveerbaar per reeks van 10.000 nummers.

De aanvrager is verplicht ervoor te zorgen dat het eindgebruikerstarief van een oproep naar een nummer bedoeld in dit artikel nooit hoger is dan het standaard eindgebruikerstarief dat de abonnee aangerekend krijgt van zijn operator voor een standaardgesprek naar een Belgisch geografisch E.164 nummer.”

 

bron:

https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/5af84317076519d4d51202b4ef1982ac2c...

 

In afwachting van jullie reactie

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi all,

 

Goed nieuws: Het bleek gelukkig al goed verwerkt te worden aan onze kant er zijn geen daadwerkelijke kosten buiten de bundel op de factuur verschenen.

 

(Ook @Energieboy :-))

Bekijk in context

Sailingkev
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan inderdaad bevestigen dat er nu GEEN kosten in rekening zijn gebracht voor het bellen van een 078 nummer in België. Dank Vodafone voor het rechtzetten van deze onvolkomenheid.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hi @Sailingkev 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Volgens mij is Vodafone niet degene die je hierover moet informeren, dat is de eigenaar van het 078 nummer. Die moeten, net zoals bij Nederlandse betaalnummers, een melding maken. Vodafone weet niet wat de kosten zijn, dat weet alleen de eigenaar van het nummer. Tenminste, dat is gelijk waar ik hier aan denk. 

Ik denk dat je hiervoor bij de Belgische Consumentenbond moet zijn. Volgens mij is de aanvrager, de houder van het nummer. Nu kan ik het mis hebben, want op dit gebied heb ik niet de volledige informatie. Nu zijn er hier wel Vodafone medewerkers en die kunnen je er misschien wel meer over melden. Vodafone heeft z’n eigen tarievenlijst en daarom staan hun kosten op beschreven. Deze kan je hier vinden

Morgen is er weer iemand van Vodafone online. 

Sailingkev
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor het meedenken, maar het is toch echt Vodafone die beslist welke nummers in de categorie 

“Buitenlandse servicenummers (EU)” vallen. (En hoeveel geld ze ervoor vragen)

Ook heb je geen idee dat je een servicenummer aan het bellen bent (totdat je de rekening ziet 😱)

Fyi: ik heb een red together abonnement 

Sailingkev
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Als zelfs de Vodafone klantenservice het niet weet, hoe moet ik dat dan weten?

C6BC76B3-47ED-4657-9AC2-9A240CA0DF4D.jpeg

D1F418C4-7EB8-43AB-88DB-4E3542B16B4D.jpeg

9C7D9833-5D7E-4556-9477-D9C8B64672F2.jpeg

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Dat is wel vreemd. Je zegt dat je vanuit België dit 078 nummer wil bellen. Dan ligt Vodafone uit het systeem! Je bent wel klant bij Vodafone en je krijgt wel je belminuten en data vanuit Vodafone Nederland, maar als je in België bent en je belt daar naar een 078 nummer, dan zou het dus goed kunnen zijn dat die provider in België deze informatie moet verstrekken. Want je bent in België en je belt ook met het netwerk in België.

Het blijft even iets waar ik ook geen antwoord op heb en hoop dat iemand van Vodafone hier op de community je er vandaag mee kan helpen. Het lijkt me dat het een speciaal nummer is, wat hier iemand anders ook al eens heeft gehad met het bellen naar een Nespresso nummer, die moest ook een toren hoge rekening betalen, en dat was ook zoiets. Daar baseer ik me eigenlijk een beetje op. Maar goed we gaan het vandaag even afwachten 🙂

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi @Sailingkev,

 

Goed dat je hier even je verhaal doet! Het is zeker een opmerkelijke situatie. Ik krijg zelf ook namelijk wat tegenstrijdige info: Uit de bronnen die jij noemt en enkele andere, horen deze nummers nu te vallen onder de bundels (zoals mijn collega via de chat ook benoemt), maar op de tarievenlijst staat voor EU-servicenummers €2,42, ook het bedrag wat nu in rekening wordt gebracht. Ik ga het doorzetten naar mijn collega's om te laten onderzoeken. Zou je mij een privébericht willen sturen met daarin:

 

-Het mobiele nummer waar het om gaat
-Postcode + huisnummer
-Geboortedatum
-De laatste 4 cijfers bankrekeningnummer

 

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd waar je op kunt reageren.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Fijn Alex, dat je hier naar wil kijken en dat je het doorspeelt naar je collega's. Zou je, als je iets meer weet, dit ook hier in de topic met mij willen delen? In ieder geval, de grote lijnen en wat nu het echte verhaal is achter dit nummer. Want ik ben daar wel benieuwd naar en wil natuurlijk graag in het vervolg een goed antwoord kunnen geven 🙂

Ben benieuwd, we wachten het af.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 226Posts
  • 37Oplossingen
  • 90Likes

Hi all,

 

Goed nieuws: Het bleek gelukkig al goed verwerkt te worden aan onze kant er zijn geen daadwerkelijke kosten buiten de bundel op de factuur verschenen.

 

(Ook @Energieboy :-))

Sailingkev
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan inderdaad bevestigen dat er nu GEEN kosten in rekening zijn gebracht voor het bellen van een 078 nummer in België. Dank Vodafone voor het rechtzetten van deze onvolkomenheid.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic