1
Vraag
2
Reageer en help mee
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Welke apps gebruiken veel opslagruimte op je iPhone

Vorig jaar een nieuw toestel gekocht, of je bent nog even lekker bezig met je wat oudere iPhone, en dan kom je er achter dat je opslagruimte minder is geworden. Apps kunnen veel opslagruimte innemen op je iPhone en dit is zelf heel makkelijk te controleren en/of mogelijk om te verwijderen.

Omdat we altijd maar weer betere apps willen downloaden worden deze automatisch ook groter. Bij Apple is het niet mogelijk om je opslagruimte uit te breiden en dan raakt je iPhone echt vol. Dit merkte ik laatst op toen ik een update wilde uitvoeren en mijn iPhone me vertelde dat ik niet voldoende opslag meer had om de nieuwe update erop te zetten, uit te voeren en weer eraf te halen. Hmm, dat is lastig!

Om te zien welke apps opslagruimte innemen ga je naar Instellingen → Algemeen → iPhone opslag. Hier zie je hoeveel ruimte je nog op je iPhone hebt en in je iCloud. Je ziet ook hoeveel er in gebruik is en hoeveel ruimte je nog over hebt. In het lijstje staan de apps die de meeste opslag in gebruik nemen bovenaan en helemaal onderaan staan de apps die het minst gebruiken. Staan er apps tussen die je nooit gebruikt of games die je nooit speelt, verwijder ze dan van je iPhone. Hiermee bespaar je dan weer meer opslagruimte en wat je niet gebruikt kan er gewoon af. 

Extra tip: Leef ook regelmatig je Safari cashe, daarmee maak je ook weer ruimte vrij. Ga naar Instellingen → Safari → Geavanceerd → Websitedata en leeg daar je cashe. Reboot je iPhone ook een keer, dit kan ook helpen om de boel weer een beetje op te frissen en zo krijg je ook weer wat meer ruimte omdat je werkgeheugen dan leeg is gemaakt.


En wil je graag muziek beluisteren, zet dan niet alles op je iPhone maar gebruik bv Spotify of Apple Music. Lekker makkelijk en handig om weer meer opslagruimte te besparen. Mocht je nu besluiten om dit jaar een nieuw toestel te kopen, kijk dan eerst even hoeveel ruimte je nog op je iPhone over hebt en bepaal dan of je misschien toch niet een iPhone wil hebben met meer opslagruimte. Hoe controleer je dit? Ga naar Instellingen → Algemeen → Info en zie daar Capaciteit en Beschikbaar. 

Misschien nog iets om over na te denken, ruim je foto’s eens op. Ik maak echt overal foto’s van en ik zag dat ik soms wel 3 foto’s had waarvan er zeker 2 weg konden en verwijder je Recent verwijderd album ook zelf iets vaker. Zelf wist ik niet dat je de foto’s ook kan opslaan in iCloud om zo je ruimte met foto’s te besparen. De originele foto’s bewaard hij dan in je iCloud en kan je dan altijd nog via je iPhone blijven bekijken. Echt super handig om dit aan te pakken, zeker als je, net zoals ik, veel foto’s maakt. Ga naar Instellingen → iCloud → Foto’s en schakel daar iCloud-fotobibliotheek aan. 

1 Reactie 1
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Toptip, @Energieboy . Bedankt!

Ik heb het probleem ook echt vooral met foto's bulten en bulten foto's 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic