1
Vraag
2
Reacties
Eveline_iuhfubw

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vodafone installeert malware app (genaamd Vodafone) met laatste Android update

Ik heb een samsung Galaxy S20+ 5G

 

Ik moest mijn toestel updaten. Toen is er met de Android update ook een 'leuke' Vodafone spyware app meegeinstaleerd die zich niet goed weet te verstoppen.

 

Het is een blauw ikoon met een simkaart. Ik kan er allemaal leuke Vodafone diensten mee kopen. SMS horoscoop en dergelijke **bleep**.

 

Ik kan de app NIET deinstalleren. Ik kan de notificaties NIET uitzetten. Ik kan zelfs de app niet naar een vuilnisbakje slepen.

 

Vodafone ontkent dat het van hun was. Maar ik zag tijdens het updated van Android dat deze meekwam als Push vanuit Vodafone. Ik vermoed dat deze Vodafone mallware app (Want dat is het) niet voor de gebruiker zichtbaar moet zijn. Helaas ben ik wat beter bekend met Android. Ik heb ook developer tools en debugging aanstaan. Wellicht dat ik hierdoor meer zie dan Vodafone gewild had.

 

Hebben meer mensen deze push-app van Vodafone door hun strot gekregen? En zo ja weet iemand hoe deze mallware weer te verwijderen? Ook via android -> apps is de deinstallatie-knop uitgeschakeld.

 

Zal straks wel weer een rekening met vage abonnenenten krijgen... Wellicht is het geen app van Vodafone zelf maar wel een app die gepushed is door Vodafone zelf

 

Ik zal dit bericht zo ook even op Tweakers plaatsen

28 Reacties 28
Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louis Bij mij ook via een normale pop  up.

 

Vodafone staat er bij mij ook niet tussen

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjulliewel voor de antwoorden. Ik heb dit naar meerdere afdelingen intern uitgezet. Vandaar dat er ook verschillende vragen gesteld werden. Ik wil jullie absoluut niet het gevoel geven dat jullie gek zijn, waarvoor mijn excuses. Mijn collega's willen juist stap voor stap alles weten zodat zij dit kunnen onderzoeken. Zodra ik meer informatie nodig heb of een terugkoppeling krijg, laat ik het weten

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb inmiddels een terugkoppeling. Het blijkt dat dit een oude app vanuit ons is @Eveline_iuhfubw  @Nellie124. Gelukkig is dit geen malware of spyware. Waarom de app in een keer naar voren komt, kan ik helaas niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat jullie oudere simkaarten hebben. De app had eigenlijk al lang zichtbaar moeten zijn. Ik heb navraag gedaan of de app verwijderd of uitgeschakeld kan worden. Dit is helaas niet het geval omdat de app op de simkaart staat. Gelukkig is er een oplossing! Met een simwissel zou de app niet meer zichtbaar zijn. Kunnen jullie een simwissel doen? Ik kan een nieuwe simkaart voor jullie bestellen of jullie mogen hiervoor langs een van onze winkels gaan. Neem hiervoor een geldig Identiteitsbewijs mee naar de winkel. Ik hoor graag van jullie en ook of hierdoor de app Vodafone niet meer zichtbaar is.

Gelijk ook nog een kleine update: Ik deelde eerder een screenshot van de App Start / Vodafone Start. Deze app is niet meer in gebruik en kun je uitschakelen door erop te klikken en de update in beeld uit te voeren. 

Eveline_iuhfubw
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Als ik een nieuwe simkaart wissel hoe gaat het dan met de contacten die erop staan? En evt andere data?

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je kunt in het toestel de contacten exporteren naar je toestel. Via hier lees je hoe je de contacten kunt overzetten. Enige andere data wat op een simkaart wordt opgeslagen zijn SMS berichten (tenzij je deze dienst gebruikt) @Eveline_iuhfubw. Het beste is om contacten op te slaan op een Google account of Samsung account. Log je met een van deze accounts in op een ander apparaat, dan kun je altijd bij je contacten 🙂

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Installeert jouw Android deze week een update? Dan kan er een Vodafone app icoontje verschijnen op je toestel. Dit is géén nieuwe app, maar een verouderde simkaart dienst die altijd al op je simkaart heeft gestaan. Maak je geen zorgen; deze applicatie is niet schadelijk en verzamelt of verstuurt geen informatie! Je kan hem gewoon negeren. Hieronder enkele voorbeelden hoe het icoon eruit kan zien: 


Screenshot_20210805-150540_One UI Home.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

De app kan je niet handmatig verwijderen omdat de applicatie onderdeel is van de simkaart. Het betreft alleen oudere simkaarten, op nieuwere simkaarten is deze applicatie al verwijderd.

 

Wil je toch af van dat icoontje op je toestel? Dan kan je gratis een simwissel uitvoeren naar de nieuwste simkaart of eSIM. Dit kan je eenvoudig zelf via https://sim.vodafone.nl/simwissel. Of stuur ons even een berichtje en we sturen je een nieuwe sim toe. Je kan ook een simwissel laten uitvoeren in één van onze Vodafone winkels
Tip: neem een geldig identiteitsbewijs mee. 

Сандр

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Steven , 

ik kwam na wat speurwerk over het niet-te-verwijderen-Vodafone-icoon hier bij de community terecht,

blijkbaar heb ik dus ook nog een oude simkaart.

Kan ik voor een simwissel voor dit issue nog steeds naar de vodafone winkel gaan ? 

Groet, Sander

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Сандр 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Steven is er niet, maar ik kan je zeggen dat je naar een winkel kan gaan voor een simwissel. Kijk even in de lijst van winkels of de Vodafone winkel, bij je in de buurt, open is. 

Лоренцо

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Je kan dit ook even vragen bij samsung. Het lijkt me namelijk een probleem van uit samsung uit aangezien het zelfde verhaal ook geld bij grote internationale concurenten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic