1
Vraag
2
Reacties
Eveline_iuhfubw

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vodafone installeert malware app (genaamd Vodafone) met laatste Android update

Ik heb een samsung Galaxy S20+ 5G

 

Ik moest mijn toestel updaten. Toen is er met de Android update ook een 'leuke' Vodafone spyware app meegeinstaleerd die zich niet goed weet te verstoppen.

 

Het is een blauw ikoon met een simkaart. Ik kan er allemaal leuke Vodafone diensten mee kopen. SMS horoscoop en dergelijke **bleep**.

 

Ik kan de app NIET deinstalleren. Ik kan de notificaties NIET uitzetten. Ik kan zelfs de app niet naar een vuilnisbakje slepen.

 

Vodafone ontkent dat het van hun was. Maar ik zag tijdens het updated van Android dat deze meekwam als Push vanuit Vodafone. Ik vermoed dat deze Vodafone mallware app (Want dat is het) niet voor de gebruiker zichtbaar moet zijn. Helaas ben ik wat beter bekend met Android. Ik heb ook developer tools en debugging aanstaan. Wellicht dat ik hierdoor meer zie dan Vodafone gewild had.

 

Hebben meer mensen deze push-app van Vodafone door hun strot gekregen? En zo ja weet iemand hoe deze mallware weer te verwijderen? Ook via android -> apps is de deinstallatie-knop uitgeschakeld.

 

Zal straks wel weer een rekening met vage abonnenenten krijgen... Wellicht is het geen app van Vodafone zelf maar wel een app die gepushed is door Vodafone zelf

 

Ik zal dit bericht zo ook even op Tweakers plaatsen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Installeert jouw Android deze week een update? Dan kan er een Vodafone app icoontje verschijnen op je toestel. Dit is géén nieuwe app, maar een verouderde simkaart dienst die altijd al op je simkaart heeft gestaan. Maak je geen zorgen; deze applicatie is niet schadelijk en verzamelt of verstuurt geen informatie! Je kan hem gewoon negeren. Hieronder enkele voorbeelden hoe het icoon eruit kan zien: 


Screenshot_20210805-150540_One UI Home.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

De app kan je niet handmatig verwijderen omdat de applicatie onderdeel is van de simkaart. Het betreft alleen oudere simkaarten, op nieuwere simkaarten is deze applicatie al verwijderd.

 

Wil je toch af van dat icoontje op je toestel? Dan kan je gratis een simwissel uitvoeren naar de nieuwste simkaart of eSIM. Dit kan je eenvoudig zelf via https://sim.vodafone.nl/simwissel. Of stuur ons even een berichtje en we sturen je een nieuwe sim toe. Je kan ook een simwissel laten uitvoeren in één van onze Vodafone winkels
Tip: neem een geldig identiteitsbewijs mee. 

Bekijk in context

28 Reacties 28
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Eveline_iuhfubw,

Welkom op de community van Vodafone. Je geeft aan dat er een app geïnstalleerd wordt door ons. Ik kan me voorstellen dat je dit vervelend vind. Ik vermoed dat je een brandend toestel hebt van Samsung. Hierdoor is het mogelijk dat je bij een update ook bepaalde apps vanuit ons geïnstalleerd worden zoals bijvoorbeeld Vodafone Start. Dit is gelukkig geen malware of spyware. Kun jij voor mij eens controleren hoe deze app heet? Heb je de mogelijkheid om de app uit te schakelen? Ik hoor graag van je!

Eveline_iuhfubw
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De app heet Vodafone.

 

Zoals in het bericht al staan. Ik kan de app niet de-installeren, het ikoon niet naar een vuilnisbakje slepen, de notificaties niet uitzetten helemaal niks.

 

Behalve leuke SMS diensten van jullie kopen. Dat kan wel weer.

 

Toch lief dat een ander bedrijf een app maakt zodat jullie SMS diensten kunnen verkopen. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik ben gelijk bij mijzelf gaan controleren (heb ook een Samsung brandend toestel) maar geen app die Vodafone heet. Kun je eens een screenshot toevoegen van de app? Dan ga ik intern navraag doen of dit vanuit ons afkomstig is

Zover ik weet, is Start de enige app die meegestuurd wordt met een update bij branded toestellen. Een blauwe simkaart met de naam Vodafone zegt mij niks. Ik vermoed dan ook dat dit niet een app van ons is en dat het hier om mallware gaat. Ik controleer graag of de app die je bedoelt een app van ons is. Indien dit niet het geval is, geef ik het graag door aan de afdeling die over veiligheid gaat. Heb je al eens geprobeerd om het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen? Zet geen back up terug. Staat de app dan alsnog geinstalleerd? Ook heb ik nog een aantal vragen over hoe de app op het toestel komt. Na welke update is dit geweest? Wat voor een toestel heb je? 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Ik denk al te begrijpen waar het over gaat, bedoel je toevallig de app in de foto @Eveline_iuhfubw ? 

Screenshot_20210726-225246_Samsung Internet.jpg

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik ben heel benieuwd of dit de app is die @Eveline_iuhfubw bedoelt. Dit is een app die op ieder toestel staat en zorgt ervoor dat je de simkaart kunt gebruiken. Ze gaf aan dat de app Vodafone heet @SamsungExpert. Ik denk dat ze een andere app bedoelt. @Eveline_iuhfubw we horen graag van je! 

Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi, Ik heb hetzelfde probleem. Het icoontje is bijgevoegd. Ik kan het niet de installeren/weggooien. Heb al een harde reset uitgevoerd, terug naar de fabrieksinstelling, maar de app is er nog steeds. Hij staat niet onder de apps die ik via de playstore heb geinstalleerd dus kan hem daar ook niet verwijderen. Wat kan ik het beste doen?

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Nellie124, goed dat je gelijk aan de bel trekt. Om eerlijk te zijn zegt deze app mij helemaal niets. Ik ga dit dan ook gelijk intern aankaarten naar de desbetreffende afdeling zodat de juiste stappen ondernomen kunnen worden. Kun je mij aangeven hoe deze app op je telefoon is gekomen?  Is dit bij een installatie van een andere app geweest? Bij een software update (zoja welke software update)? Wat voor een toestel heb je? Hoe meer informatie ik heb, hoe beter ik dit intern kan aankaarten. Ik vermoed dat dit malware is. Mallware is heel lastig om te verwijderen. Je geeft al aan dat je het toestel terug hebt gezet naar fabrieksinstellingen. Dit is de juiste oplossing! Echter zodra je daarna een back up terug zet, kan het zijn dat deze app ook opnieuw geinstalleerd wordt. Dit komt omdat bij de laatste back up van je toestel, deze app al geinstalleerd was. Wat gebeurt er als je alleen het toestel terug zet naar fabrieksinstellingen en geen back up terug zet? 

@Eveline_iuhfubw ook van jou hoor ik graag deze informatie zodat we vanuit Vodafone de juiste stappen kunnen ondernemen.

Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Louis ,

Als ik de reset uitvoer zonder  de oude apps etc mee te kopieren dan staat de "vodafone" app er nog steeds bij.

Ik heb een samsung galaxy s20. Ik weet niet precies wanneer deze app erop is gekomen maar ik vermoed afgelopen week. Toen kreeg ik een update verzoek en heb deze geaccepteerd. Op vrijdag merkte ik de app op. Ik heb er verder geen andere apps opgezet.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je voor mij eens controleren of je een branded toestel hebt @Nellie124? Je kunt dit doen door in het belscherm en toets de combinatie *#1234# in. Je krijgt de CSC code te zien. Als in deze code VF staat dan gaat het om een branded versie.
Wat voor een update melding kreeg je? Als je de app opent, wat krijg je te zien? Kun je daar ook eens een screenshot van doorsturen? 

Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louisnee ik heb geen branded telefoon. Als ik de app open krijg ik het volgende te zien. de update melding leek mij een normale zoals altijd waarbij je telefoon opnieuw opgestart wordt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je voor mij eens controleren welke update dit was @Nellie124? Dit kan onder instellingen - info telefoon - softwaregegevens -  Bovenaan zie je de One UI versie en Android versie staan. Deze 2 heb ik nodig en je mag mij doorgeven de Google Play- systeemupdate en Niv. Android-beveiligingspatch (staat onderaan). 

Eveline_iuhfubw
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hetzelfde als Nellie 124 Het kwam mee als standaard update. 

Screenshot_20210726-195016_SIM toolkit.jpgScreenshot_20210726-193825_Digital Wellbeing.jpgScreenshot_20210726-195007_SIM toolkit.jpgScreenshot_20210726-195001_One UI Home.jpg

 

Wat mij opvalt is de naam van 1 van de screenshots. Namelijk: Screenshot_20210726-195007_SIM toolkit

De SIM toolkit app is ook dezelfde stijl en zelfde kleur blauw.

 

Volgens mij is de SIM Toolkit ook iets wat ik standaard op mijn mobiel had staan. 

 

Ik heb de app proberen te bekijken met een Apk info app. De SIM Toolkit staat in de lijst maar de Vodafone app is daar nergens te bekennen.

 

Het is echt een Vodafone app. Bijzonder irritant dat ik niet eens de mogelijkheid heb om de icoon van mijn scherm te verwijderen! 

 

Nogmaals, ik wens geen SMS moppen oid dergelijks te ontvangen van Vodafone. Ik heb 1.000 euro betaald voor deze telefoon. Ik ben er absoluut niet van te spreken dat er 'geinige' Vodafone spam apps op geinstalleerd worden die er niet af te halen zijn!

Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@LouisJa hoor.  Versie One UI: 3.1

Android versie: 11

Googleplay systeemupdate: 1 april 2021

Niv. Android-beveiligingspatch : 1 juli 2021

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dank voor de gegevens en de screenshots. Kunnen jullie eens kijken onder de instellingen - Apps - Vodafone - of jullie de app gedwongen gestopt kan worden en daarna uitschakelen @Eveline_iuhfubw @Nellie124?

Nellie124

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Louis @Eveline_iuhfubw ik kan wel op gedwongen stoppen drukken maar er gebeurt niks. Kan niet op uitschakelen drukken.

Eveline_iuhfubw
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Via APP inspector

Ik ben geneigd het dan maar via de ADB commands te verwijderen.Screenshot_20210802-141449_App Inspector.jpg

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb zelf geen ervaring met App inspector. Ik ga dit gelijk allemaal intern doorgeven. Uit de laatste screenshots lijkt het op een app van ons. Ik zal moeten navragen of dit een app van ons is en hoe deze verwijderd kan worden (en waardoor dit geinstalleerd wordt) @Eveline_iuhfubw @Nellie124

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik krijg van mijn collega's de volgende vragen over deze app @Eveline_iuhfubw @Nellie124 

  • Hoe is de notificatie ontvangen? Via een SMS / pop up zoals elke software update?
  • Staat installeren van apps van onbekende bronnen (APK’s) aan? Daarvoor ga je naar Instellingen > Apps en meldingen > Speciale app-toegang > Onbekende apps installeren. In beeld staat nu een lijst met apps die het allemaal zouden kunnen doen. Je bepaalt hier zelf welke app dat wel of niet kan. Staat de Vodafone app of een andere app die je niet kent, hiertussen?
Eveline_iuhfubw
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Via een pop-up zoals normaal

 

Ja installeren van onbekende bronnen staat aan. Vodafone staat er niet tussen.

 

Ongeacht of installeren van onbekende bronnen aan of uitstaat. Er zou geen Malware mee moeten komen van push updates besturings systeem.

 

Al die vragen beginnen een beetje over te komen alsof wij gek zijn. Het is een VODAFONE app! Jullie weten toch zeker zelf wel wat jullie je klanten pushen of niet?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic