Uiteraard besef ik dat het nog allemaal in de kinderschoenen staat en dat alles rustig (en zelfs sneller dan verwacht) ontwikkelt en uitrolt en dat 4g nog voor een lange tijd prima functioneert.
Het is alleen dat ik van mening ben dat als je betaald voor een 5g-ready abonnement, je toestel technisch geschikt is voor 5g en even ervan uitgaande dat ik dekking zou hebben. (Purmerend=Randstad), niets mij meer in de weg zou moeten staan. Ik zou het dan een kwalijke zaak vinden als (geen idee of dat ook echt zo is) Vodafone het toestel niet toe zou laten op het 5g netwerk, puur omdat Vodafone deze zelf niet levert. Het voelt dan alsof ik gestraft zou worden omdat ik mijn huiswerk heb gedaan bij het kiezen van een Android toestel.
Tot voor kort was er namelijk maar 1 keuze als je Android toestellen over een iPhone prefereert en de nieuwste generatie wilde hebben en dat is Samsung. Echter heeft Samsung voor Europa een slechtere versie van hun Galaxy lijn met een Exynos chipset aan boord dan buiten Europa, die een Snapdragon 865 aan boord heeft. Ondanks dat Samsung ontkent dat er in de praktijk verschillen te merken zijn, is er genoeg bewijs te vinden dat naast benchmarks er werkelijk veel verschil is in accuduur, temperatuur en stabiliteit, met name als het eea intensief en langere tijd wordt belast (zoals games) , zelfs de camerasensor is anders die alles berekent. Als kers op de taart betaalt men in Europa ook nog eens meer voor de slechtere variant dan erbuiten. Maar ik dwaal af.
Nu is er enkel een Oppo aan het Vodafone assortiment toegevoegd die eindelijk 'wel' een Snapdragon 865 aan boord heeft, maar die is veel te duur. Misschien expres om Samsung niet te benadelen in de verkoop?! Een goedkopere Oneplus of Xiaomi naast Samsung leggen met betere specs benadeelt Samsung waarschijnlijk.
Om een lang verhaal kort te maken, er is een reden waarom iemand met een Vodafone abonnement elders een toestel aanschaft om het Vodafone abonnement te verlengen, omdat Vodafone geen betaalbaar alternatief heeft voor de Oppo. Nu is de Oneplus 8 serie van hetzelfde moederbedrijf als Oppo, maar deze is wel goedkoper (nog steeds prijzig met minimaal 899 voor de pro in mijn geval).
Dus omdat ik geen Samsung of Oppo wil, mag ik (mogelijk) niet op het netwerk ondanks dat ik er wel voor betaal aan Vodafone, alsof men me zo hebt geprobeerd te dwingen. Misschien is dat helemaal niet zo en heb ik gewoon toegang wanneer m'n nieuwe sim binnenkomt of misschien ligt het toch aan m'n locatie , maar wou gewoon even m'n punt verduidelijken dat ik er met m'n pet niet bij kan als Vodafone opzettelijk 5g toestellen buiten hun assortiment nog even blokkeert, ik hoop dan ook dat dat niet zo is
iPhones vind ik even off topic, gezien die tot september geen 5g telefoons heeft en mogelijk niet eens telefoons aan Nederland gaat leveren in september met 5g aan boord, waardoor men mogelijk na een jaar weer een nieuw toestel moet aanschaffen
Groetjes en goede gezondheid gewenst,
Timo