CasVerhoeven

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Geen 5g Google pixel 5

Hallo,

Ik heb sinds gisteren een Google pixel 5 met Red essential abonnement. Echter kan ik geen verbinding maken met het 5g netwerk.

Als ik de 5g toestel check doe staat mijn toestel er niet bij:

Hoe kan dit opgelost worden?

 

Mvg,

 

Cas

72 Reacties 72
StashK

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik moet jammer genoeg mededelen dat ik geen 5G icoontje rechtsboven in mijn scherm zie na de overstap. Ik zal het laten weten wanneer ik hem wel zie!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ben je ook al op een andere locatie geweest @StashK? Gebruik je alleen een eSIM of een gewone simkaart (of een combinatie van beide)?

StashK

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik ben sinds gister overgestapt naar een eSim, tijdens een wandeling (verder het 5G gebied in want ik woon redelijk op de rand van een 5G gebied volgens de Vodafone site) heb ik jammer genoeg nog altijd geen 5G icoontje gezien. @Steven Vodafone . Meer suggesties hoor ik graag!

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hmm, als het op meerdere locaties niet werkt dan doet dit mij vermoeden dat jouw toestel nog (steeds) niet wordt ondersteund @StashK. De kortste klap om dat te verifiëren is om je simkaart eens te testen in een ander 5G geschikt toestel. Op het moment dat je dan wel 5G ontvangt, dan moet Google hiervoor dus nog steeds een update uitbrengen. 

Louis M

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dag,

heb Pixel 4a 5G sinds feb release kun je 5G aanzetten. Ook vodafone UK en meerdere providers in de wereld ondersteund dit toestel. Dus blijft vraag waarom Vodafone NL de Pixels  niet. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Louis M 
Welkom op de Community van Vodafone.
Ik kan me goed voorstellen dat je ook gebruik wilt maken van 5G. Helaas komt hier meer bij kijken dan dat je verwacht. Ik leg graag in het kort uit waardoor dit komt.
Ieder land heeft haar eigen providers en hun netwerk. Per land en/of werelddeel verschilt de bandbreedte wat gebruikt wordt voor het netwerk van providers. Hierdoor kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de Google Pixel in de UK wel werkt op 5G maar hier in Nederland niet. 

Het is aan Google om hiervoor een update uit te brengen (indien mogelijk), waardoor de toestellen in Nederland gebruik kunnen maken van 5G. Bij geen een provider in Nederland kunnen de Pixel toestellen gebruik maken van het 5G netwerk. 

Userd

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is de update die Louis M benoemd niet precies de update van Google waar jij het over hebt? Ik heb de 4a 5g en kan nu 5g als voorkeur aangeven. Dat kon eerst niet.

 

Vodafone UK wordt volgens mij alleen als voorbeeld genoemd.

Google lijkt klaar te zijn. Nu Vodafone nog.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Indien Google de update heeft uitgebracht @Userd, zal vanuit ons getest gaan worden of de toestellen correct overweg kunnen met het netwerk. Daarna zal 5G beschikbaar komen voor de toestellen. 

JB80

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik snap dat je als provider eerst wilt testen om te verifiëren of alle functionaliteit werkt. En er geen verstoringen optreden. Ik begrijp wanneer de telefoon niet direct in NL uitgebracht wordt, het niet eerste prioriteit is. Maar als er klanten zijn die hier om vragen , of als er meerdere vragen zijn over het zelfde product. In dit geval de Google Pixel serie er misschien toch naar mogelijk heden gekeken wordt i.p.v. onmogelijkheden. Zeker als je je zelf op de borst slaat als beste netwerk van Nederland, 5g en Giganet voor iedereen. Je kan niet ontkennen dat dat verwachtingen creëert.

 

Maar in dit geval komt het er op neer dat zowel google als Vodafone geen intentie hebben om het voor de klant/gebruiker op te lossen.  Google heeft het product niet in Nederland uitgebracht en wilt er geen tijd en energie aan besteden en Vodafone denkt Google heeft het product niet in Nederland uitgebracht we gaan er geen tijd en energie aan besteden. Customer service anno 2021 ? Ik snap dat Vodafone hiervoor waarschijnlijk processen heeft, maar proactiviteit vanuit Vodafone had misschien wel geholpen.  Immers nee heb je, ja kan je krijgen

 

Misschien als klein lichtpuntje... De laatste maanden zijn er diverse topics op het XDA forum waarin uitgelegd wordt dat met een "relatief" kleine wijziging in een configuratie file, 5g ook op de niet ondersteunde netwerken werkt. (las ook KPN en Tmobile)  Eigenlijk ook in lijn met het feit wanneer je Duitsland in rijd je netjes de 5g functionaliteit krijg.  

 

Dat Vodafone dit initiatief gaat nemen is waarschijnlijk wishful thinking . Uiteindelijk zullen er valide argumenten zijn om hier weinig tot niets mee te doen. En moeten we accepteren dat je er niet vanuit kan gaan dat een telefoon die 5G ondersteund, zomaar 5G kan gebruiken bij een provider die 5G ( voor iedereen) aanbied. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik begrijp je mening hierin @JB80.
Zoals al eerder aangegeven ligt de eerste stap bij Google, daarna is het aan ons en Google om te checken of de Pixel toestellen werken op het 5G en dit uit te rollen.

Vanuit de Community heb ik aangegeven bij mijn collega's die hierover gaan, dat er vraag naar is. 

Helaas is het ook bekend dat het geen toestel is wat hier is uitgebracht en staat op meerdere sites ook duidelijk vermeld dat deze niet werken op het Nederlandse 5G netwerk. Ik heb zelf ook een Pixel en hoop ook dat deze optie uiteindelijk uitgerold gaat worden.

Betreft het 5G netwerk in verschillende landen. Je hebt helaas altijd te maken met verschillende frequenties. Hierdoor kan het zijn dat het in een bepaald land wel mogelijk is om van het netwerk gebruik te maken en in een ander land weer niet. 

Louis M

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik vind dit een vreemde reactie. Bij de toestel check voor 5 G staat ook de Pixel 4. (xl) en die zijn ook niet in NL uitgebracht. Dus waarom staat in die lijst toestellen die niet in NL zijn uitgebracht. (Even los van het feit dat ze geen 5G ondersteunen).

Reactie klinkt hier meer naar onwil dan naar technische beperkingen. 

 

Misschien idee om de Pixel 5G eigenaren te vragen test persoon te zijn. Dat is pas echt betrekken van de community. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Bij de toestellen check staat dat de Pixel 4 (XL) gebruik kan maken van 4G. Niet van 5G @Louis M.
Op de websites waar je de Pixel 4 (XL) en 5 kunt bestellen (in Nederland) staat duidelijk bij vermeld, dat deze niet gebruik kunnen maken van het 5G netwerk in Nederland.
Bijvoorbeeld bij Belsimpel en Mobiel.nl. Dit heeft niks met onwil te maken. Zoals al aangegeven dient Google eerst met een update te komen, voordat wij toestellen kunnen testen en toelaten op het 5G netwerk. Het heeft namelijk geen zin om te beginnen met testen terwijl de toestellen niet gebruik kunnen maken van de frequenties hier in Nederland. 

Ik zal je feedback intern aangeven betreft het testen via de Community. 
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Goed nieuws! Inmiddels heeft Google een update uitgebracht waardoor de Pixel 4A en 5 gebruik kunnen maken van 5G.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic