1
Vraag
2
Reacties
dolfins

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Alleen WiFi staat aan en toch Data verbruik

Sinds gisteren heb ik een probleem, dat ik zogenaamd een hoog data verbruik heb gehad, terwijl ik die amper tot niet gebruikt heb, maar wel de WiFi. Al heel snel ging ik van 80% bundel naar nog maar amper 1 GB. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, in al die jaren dat ik lid ben van VodaFone. Hoe kan dit? 

Waarom kan ik en of VodaFone niet duidelijk inzien welke tijdstippen er data gebruikt is op een dag? 

Er wordt niet alles weergegeven bij het overzicht

44 Reacties 44
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb het systeem erbij gepakt en ik zie dat er op 1 dag data wordt verbruikt buiten de bundel. Heel weinig maar. Per sessie is dit 1 cent. Dit is op 21-10-20. Hier heeft je toestel een verbinding proberen te maken met het netwerk. 
Deze heb ik gelijk gecrediteerd voor je. In My Vodafone zie je bij het kopje rekeningen een creditnota staan. Dit zal verrekend worden met de komende incasso.

Ik zie dat je op 05-10 de BloX alles in 1 op reis wereld XL aanzet. Deze BloX wordt verwijderd op 18-10
Met de Alles In 1 op Reis Wereld XL: Hiermee kun je buiten Europa voor €8,50 per dag. Je krijgt hiervoor 100 minuten bellen, 100 sms’jes versturen en 100 Mb internet gebruiken.
De BloX springt aan zodra je buiten Europa komt en je telefoon gebruikt met bellen, sms’en of internet.
https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/extra-opties/blox/voordeel-buiten-europa.shtml

Ik zie dat deze BloX 11x is aangesprongen met het verbruik van data op de 8e na. 
Het verbruik op deze dagen is in totaal 710 MB. Hier zijn verder geen kosten buiten de bundel gemaakt @maurice_8888 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi,

Aub even verder kijken. Het dataverbuik BINNEN de EU is gegenereerd door de 2de simkaart, welke zich op dat moment BINNEN de EU (Duitsland/Belgie) bevond! Het dataverbebruik van de hoofd-simkaart bedraagt in die periode (4-24.10) bij elkaar slechts enkele tientallen kB. Dat terwijl zowel mobiele data als ook de roaming op de telefoon UIT stond.

Op de 5de had ik inderdaad de bundel nodig, omdat ik een Uber moest boeken. Tel nu eens het dataverbruik in de USA samen van 6.10 tot het uitzetten van de bundel, dan kom ik op 183kB (t/m 17de). Omgerekend zijn dat dan 10 dagen (@ 7,72)/ 0.183MB -> € 442,--/MB. Zonder deze speciale bundel zouden dat dan zijn: € 0.03/0.024MB → € 1.25/MB. Een factor 353.6

Ik heb inderdaad de bundel wereld-op-reis-XL uitgezet omdat die paar kB, welke voor mij nog steeds onbegrijpelijk zijn waardoor de opgetreden zijn, de bundel triggerden, waardoor de hoge kosten optreden. Je ziet zelf dat na de 18de hetzelfde fenomeen slechts die paar centen kostte.

Als me nou iemand eens zou kunnen zeggen of dat nu alleen bij mij gebeurd, en vooral waarom, dan was ik al een hele stap verder. Er is ook nergens te lezen dat ik mijn sim-kaart moet verwijderen om niet tegen dit fenomeen aan te lopen "4G verbruikt altijd data, ook als mobiele data EN roamnign uit staan”. Mocht dat inderdaad zo zijn, zou ik tenminste verwachten dat IEDERE gebruiker daarvan op de hoogte zou zijn.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het verbruik wat ik je doorgaf is gemeten op jouw mobiele nummer en de multisim. Vodafone is niet verantwoordelijk voor het verbruik van data in Nederland de EU en buiten de EU.
Indien Mobiele data, roaming en synchronisatie uit staan van je telefoon, kan er geen data verbruikt worden. Waarschijnlijk heeft in het toestel toch iets aan gestaan. 

De bundel is aangesprongen door jouw mobiele nummer. Dit komt omdat er data sessies zijn gestart. De multisimkaart is niet diegene waardoor dit komt. De multisimkaart verbruikt ook data, maar is niet de reden dat de bundel is aangesprongen. 
Het verbruik op deze dagen is in totaal 710 MB. 

Wat mij wel is opgevallen, is dat op sommige dagen idd maar vrij weinig verbruikt wordt.  Met name vanaf de 9e tot en met de 17e.
Daar is 9x de bundel aangesprongen. De kosten daarvan heb ik eenmalig voor je gecrediteerd. 

maurice_8888

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Steven,

Dat is alvast mooi. Thnx.

Ik heb Nokia ook alvast eens aangeschreven, wat eventueel in het toestel ervoor kan zorgen dat, ondanks dat roaming en mobiele data uitgeschakeld staan, mobiele data gebrukt worden.

Zoals je al eerder opmerkte, mobiele data uitgeschakeld, roaming uitgeschakeld, locatie-bepaling alleen via gps toegelaten ---→ dit zou geen enkel bit aan data via de mobiele data mogelijk mogen maken.

Voor mij nog steeds een groot vraagteken.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Graag gedaan @maurice_8888!
Je zou eventueel in je toestel kunnen kijken onder instellingen - verbindingen - Gegevensgebruik waaraan de data verbruikt is.
Om eerlijk te zijn denk ik dat Nokia je ook door gaat verwijzen naar de instellingen van je toestel.

Waaraan het verbruikt is kunnen wij en Nokia niet inzien. Dit is namelijk i.v.m. jouw privacy.

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hetzelfde probleem. Altijd Tele2 klant geweest met de dezelfde telefoon als nu en nooit meer dan 10gb per maand verbruikt. Sinds oktober een Vodafone abonnement en opeens op 1 dag 8.7 GB van de bundel verbruikt. En op andere dagen ook opeens pieken van 2 GB of meer per dag terwijl de telefoon het merendeel van de tijd gebruik maakt van wifi en updates op alleen wifi staan. s nachts staat de telefoon op vliegtuig stand. Het verbruik wijkt ook enorm af van de datacounter van telefoon zelf. Met nog 4 dagen te gaan een bundel van 20 GB verbruikt en ik heb de mobiele data bij wifi standaard uit staan zodat deze ook niet onverwacht switcht naar mobiel data.

Klacht ingediend bij Vodafone maar ik krijg geen gedetailleerde overzichten wanneer de data op een dag is vebruikt.  Alleen een totaal verbruik per dag in myVodafone. 

De Vodafone helpdesk geeft ook aan dat hun eigen systeem onfeilbaar is en dat het data verbruik wat door sim wordt geregistreerd altijd 100% klopt. Als consument sta je dus machteloos.

Maar ik krijg wel zonder reden opeens een nieuwe simkaart opgestuurd.

Toch blijven ze volhouden dat het echt klopt maar 8.7GB op 1 dag is niet geloofwaardig. Zeker niet doordat deze telefoon niet wordt gebruikt voor Netflix of andere video apps. 

Ik heb nog een abonnement van Vodafone en daar speelt dit probleem niet en komt het data verbruik wel overeen met wat de telefoon registreert.

Vodafone moet hier wel onderzoek naar doen en het niet alleen afschuiven op de consument.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @Bas13 . Wat vervelend dat de verbruiken zo onverklaarbaar zijn. 

Heb je in MyVodafone onder "verbruiks overzicht” en “verbruik analyseren” al gekeken naar de specificaties van het verbruik? Daar kan je in elk geval zien welke dagen/tijden de verbruiken zijn geregistreerd. 

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Lycke

Dat heb ik zeker gedaan. Maar hier staat maar 1 tijdstip. Zoals voor de 8.7 GB is het data verbruik om 0.08 geregistreerd. Hier kan ik niks mee het lijkt me niet dat er in 8 minuten meer dan 8 GB aan data wordt verbruikt

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Lycke Vodafone 

Zie bericht hiervoor

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Bas13 het issue wat hierboven beschreven wordt is een iets ander issue dan wat bij jou speelt.
Het tijdstip wat in My Vodafone staat, geeft aan wanneer de data sessie beëindigd is. 
Je geeft aan dat er pieken zijn van 2GB of meer. In dat geval wordt er gewoon gebruik gemaakt van data. In je toestel kun je achterhalen waaraan het verbruikt is. Wat voor een toestel heb je? 
Misschien kan ik dan wat tips geven om dit te voorkomen. Zoals bijvoorbeeld slimme netwerk wissel, software updates etc. 

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone 

Het ligt niet aan het toestel. Ik heb alle updates alleen op wifi staan. We hebben de telefoon al 1,5 jaar in bezit en nooit problemen gehad met extreem veel dataverbruik of afwijkende hoeveelheden data bij onze vorige provider Tele 2. Maar bij Vodafone opeens wel. Leuk al die goed bedoelde adviezen, maar ik heb zelf voldoende kennis van telefoons om deze op een goede manier in te stellen. Het verbruik dat Vodafone registreert klopt gewoonweg niet. De telefoon hebben we de afgelopen tijd aldoor op allen wifi gezet, bijna geen data verbruik op de wifi. Een halve dag de mobiele data aan en zo weer meer dan 2GB aan data uit de bundel kwijt. Zonder iets met apps te doen. Ik heb een datacounter erop zitten en die registreert al dat extreme data verbruik ook niet.
De registratie van de simkaart klopt volgens Vodafone, toch krijgen we zonder uitleg en aankondiging een nieuwe simkaart opgestuurd. Navraag gedaan, maar ook hierop krijg ik geen antwoordt waarom dit is gedaan.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

In dat geval ben ik bang dat er een app of software bij het updaten op de achtergrond is blijven vast hangen. Hierdoor kan in een keer heel veel data gedownload worden @Bas13?
Het verbruik in My Vodafone, is de data die geregistreerd is door de simkaart. Deze klopt.
Kun je de gegevens aanvullen in je profiel? Dan kan ik kijken of ik hierin iets kan betekenen @Bas13 

Hans87

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb hetzelfde probleem. Vanaf 1 oktober schoot mijn dataverbruik opeens omhoog zonder dat ik het verbruik terug kan vinden in de verbruikstatus van mijn telefoon. Ik begrijp dat het verbruik volgens mijn telefoon af kan wijken van het verbruik volgens de My Vodafone app , maar volgens de My Vodafone app is het verbruik 2,5 tot 3 keer hoger dan mijn telefoon aangeeft. Ik heb dit probleem in ruim twee jaar ook nooit eerder gehad.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je de gegevens in je profiel eens aanvullen @Hans87. Ik vermoed dat dit hetzelfde issue is als bij @Bas13 
Ik ben bang dat er een app of software bij het updaten op de achtergrond is blijven vast hangen of de registratie van data in je toestel niet correct is. Hierdoor kan in een keer heel veel data verbruikt worden of geen data zichtbaar zijn bij het verbruik.
Het verbruik in My Vodafone, is de data die geregistreerd is door de simkaart. Deze klopt.
Kun je ook een screenshot uploaden van het verbruik vanaf de 1e tot eind oktober van je telefoon?

Hans87

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @Steven Vodafone Ik heb mijn gegevens aangevuld. Ik moet even kijken of ik de gebruiksgegevens van afgelopen maand nog kan terughalen, maar voor deze maand is het verschil ook te zien. Op 1 november had ik mobiel internet weer even op volle snelheid gezet, en had ik volgens de My Vodafone app een verbruik van bijna 600MB. Volgens de verbruikstatus van mijn telefoon is het totaal deze maand rond de 220MB.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb gelijk even je verbruik er bij gepakt. 
Op 1 november 2020 07:59uur is er 589MB verbruikt. Dit is waarschijnlijk het moment dat je gebruik maakte van mobiele data. Hierdoor is waarschijnlijk alles gaan synchroniseren. Echter heeft je toestel dit niet meegenomen.
Zodra je op mobiel data verbruik klikt zie je ook welke apps het meeste verbruikt hebben. Hier zal dan ook een app of systeemapps tussen staan met het verbruik. 
Indien dat er niet tussen staat, raad ik aan om een andere app hiervoor te gebruiken of het toestel eens terug te zetten naar fabrieksinstellingen @Hans87 
 

Hans87

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het klopt inderdaad dat er nog een aantal systeemapps tussen staan, maar dat verbruik valt binnen het totale verbruik.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zoals ik het uit je screenshots haal, zit er al een verschil tussen screenshot 1 en 2. 
Het gaat  mis in je toestel @Hans87 Ik raad aan om een andere app hiervoor te gebruiken. 

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone en @Hans87 

Ik heb mijn specificatie gekregen van mijn verbruik van de afgelopen maand en ik zie duidelijk dat het mis is gegaan bij Vodafone. Allemaal dubbele afgeschreven data bloks op dezelfde tijdstippen en allemaal van 448 MB en 224 MB dit kan niet kloppen en dan gaat het erg hard met de bundel zie screenshot. Het ligt dus niet aan de simkaart maar aan vodafone. Of wil je nog beweren dat het aan ons toestel ligt @Steven Vodafone 

 

Bas13

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone @Hans87 

ik voer zelfs dubbele gesprekken op dezelfde tijdstippen

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic