Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Vodafone stopt met het aanbieden van chatfuncties voor Android gebruikers

Update 17-02-2023: Vodafone stopt in maart '23 met het aanbieden van chatfuncties voor Android gebruikers. In plaats daarvan kan je gebruik maken van de chatfuncties van Google. Dit gaat automatisch, hiervoor hoef je niks te doen. Je krijgt van Google een bericht in jouw berichtenapp zodra je de chatfuncties kan gebruiken. Het versturen van SMS berichten blijft natuurlijk wel mogelijk.

 

Origineel bericht september 2020

Lees meer

Met RCS-Chat (Rich Communication Services) verstuur je video’s, foto’s, GIFjes, stickers, jouw live locatie, contacten, voice-recordings en bestanden vanuit de “vertrouwde” berichten inbox. Deze databerichten verstuur je onderling via internet tussen twee toestellen die beide RCS-Chat hebben. Het is de opvolger van het oude vertrouwde SMS’en. De opties van RCS zijn vergelijkbaar met WhatsApp en iMessage. 


Waarom?
Vodafone wil altijd innoveren. De sms-technologie is een mobiele netwerkdienst van al 30 jaar oud. Met de komst van 3G, 4G en 5G leveren we ondertussen meer diensten via een dataverbinding (zowel te gebruiken via WiFi-verbinding als mobiele dataverbinding). Door WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, WeChat, Snapchat verplaatsen interacties naar andere berichtenplatformen die werken via een actieve internetverbinding. Vodafone wil hier ook een eigen platform voor bieden. 

Wat leuk! Hoe activeer ik dit? 

Alle Vodafone klanten met een abonnement of prepaid hebben toegang tot RCS Chat indien hun Berichten App dit ondersteunt. De Android Messenger App ondersteunt RCS op allerlei telefoons. De Samsung Berichten App op een Samsung toestel met  Android 11 software kunnen ook gebruik maken van RCS. Na activatie staat RCS default “aan”. De RCS chat functionaliteiten zijn gemakkelijk uit te schakelen indien je graag enkel gebruikt maakt van SMS.


Behoor jij tot deze groep? Dan ontvang je een Chat welkomstbericht van Vodafone of hollandsnieuwe. Dit welkomstbericht bevat een korte omschrijving van de functionaliteiten en linkjes naar de Algemene Voorwaarden en privacyverklaring. Daarnaast zijn er nóg enkele manieren om te herkennen of Chat actief is, namelijk:

  • Staat er in het invoerveld van je bericht "chat bericht" dan is Chat geactiveerd. Staat er SMS? Dan wordt het bericht als SMS verzonden. 
  • Chat biedt nieuwe functionaliteiten zoals het delen van video's, foto's, spraakberichten en je locatie. Kun jij dit? Dan staat Chat al aan!
  • Je kan ook in je instellingen kijken of Chat / RCS aanstaat.
    Capture.JPG

Je kan Chat alleen gebruiken als zowel de zender als de ontvanger van het bericht RCS-Chat ondersteunen. 

Informatie per Berichten App:

Berichten app:

Je kan gebruik maken van de RCS-chatfunctionaliteiten via de Android Berichten App (Android Messenger) of via de Samsung berichten inbox. Je dient één default app aan te wijzen voor al je SMS en RCS verkeer, RCS werkt niet op beide apps tegelijk. De eigen berichten diensten van Apple en Huawei ondersteunen voorlopig enkel SMS, geen RCS.

 

Android Berichten App of Android Messenging App: Wij leveren de RCS-chatfunctionaliteiten in de Android Berichten App (Android Messenging App) voor Vodafone & hollandsnieuwe klanten. Deze dienst activeert Google zonder dat je hiervoor nieuwe device software hoeft te downloaden. Je ontvangt een welkomstbericht, zodra RCS is geactiveerd.

Optioneel: Deze berichten app is te gebruiken op o.a. Fairphone, OnePlus, Oppo, Sony, LG, Xiaomi, Samsung, Huawei.

 

Samsung Messenger: Samsung heeft onze RCS-dienst geactiveerd binnen de Samsung Messenger App via de Android 11 software update. Installeer de nieuwe Android 11 software en maak verbinding met het mobiele netwerk. Na activatie ontvangt je een welkomstbericht.

Huawei toestel
Het proces voor activatie van de chatdienst door Huawei is nog onbekend. We verwachten dat dit onderdeel gaat zijn van een software update. Je ontvangt hierna een welkomstbericht.

Apple toestel
Apple ondersteunt de wereldwijde RCS-standaard op dit moment niet en geeft geen informatie over de toekomst. Berichten sturen vanuit Android & Samsung naar Apple blijft voorlopig via de traditionele SMS methode verlopen, zonder de nieuwe functionaliteiten. Apple maakt dus wel al gebruik van iMessage, wat vergelijkbaar is met RCS-Chat.

 

Wat kost dit?
Er zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van Chat. Chatberichten worden als datasessie in rekening gebracht (zoals WhatsApp en iMessage), tenzij deze berichten via WiFi verlopen. Dan is het versturen en ontvangen van berichten gratis. Berichten tussen twee toestellen waarvan slechts één RCS ondersteunt worden als SMS verstuurd en afgerekend. Om Chat te kunnen gebruiken heb je dus een internetverbinding nodig (via het mobiele netwerk of WiFi). 
Ben je verbonden met het mobiele datanetwerk? Dan worden, afhankelijk van de berichtomvang, datakosten in rekening gebracht (te vergelijken met WhatsApp). Wanneer er geen internetverbinding via een data- of WiFi-verbinding beschikbaar is, kunnen berichten als SMS verstuurd worden. Je betaalt dan je gebruikelijke SMS kosten. Met SMS kun je niet gebruik maken van alle functionaliteiten.

Buitenland
Ondersteunt een mobiele aanbieder in het buitenland geen RCS-Chat? Dan krijg je de keuze om het bericht als SMS te verzenden (tegen SMS tarief). Je krijgt deze keuze bewust voorgelegd. Dit geldt overigens ook als de ontvanger van jouw bericht (tijdelijk) offline is.

Verschil met WhatsApp
Er zijn veel overeenkomsten met WhatsApp, maar toch is niet alles identiek:

  • WhatsApp is onderdeel van Facebook. Chat is een dienst geleverd door Vodafone, op basis van een platform genaamd RCS.
  • Met Chat komt je bericht altijd aan. Heb jij of je ontvanger geen internetverbinding via WiFi en is je mobiele databundel op? Of zit een van jullie in het buitenland zonder internet? Dan komen je WhatsApp berichten (tijdelijk) niet aan. Wanneer iemand geen Chat heeft (of geen internetverbinding heeft) kan je bericht als SMS verzonden worden.
  • Chat heeft in combinatie met SMS een 100% dekking. WhatsApp wordt in Nederland door 95% van de Nederlanders gebruikt, je kan dus niet iedereen bereiken.
  • Het is niet mogelijk om via Chat te videobellen, dit kan wel via WhatsApp.

Wat vinden jullie ervan?
Gaan jullie gebruik maken van deze opvolger van SMS? We zijn benieuwd! Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic. De Community praat graag met je mee! 

 

111 Reacties
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Uh ja, wat zal ik er eens over gaan zeggen 
Het lijkt mij in ieder geval wel goed om de oude SMS een schop te geven en over te gaan op een nieuw systeem en met de hoop dat deze een goede beveiliging heeft. Super handig om gewoon alles te kunnen versturen wat je met een whatsapp bericht of iMessage ook kan. 

Maar ik heb toch een kleine - punt en dat is dat deze niet gelijk voor Apple beschikbaar is. Erg jammer dat deze groep nu moet wachten tot deze functie ook klaar is voor onze trouwe Apple gebruikers. Nu blijf ik graag positief en hoop dan ook dat deze RCS-chat snel beschikbaar komt voor Apple gebruikers (ik haat namelijk whatsapp).

Is er al inzicht wanneer het voor Apple ook komt? 

MJK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is er een minimum Android versie om dit te kunnen gebruiken? Mijn telefoon draait Android 6.0.1 en ik krijg de foutmelding “Chat feature unavailable for this device” in de google messages app.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@Energieboy 

Helaas, vooralsnog ondersteunt Apple de wereldwijde RCS-standaard niet, daarom kunnen wij Chat niet aanbieden aan iPhonegebruikers. Apple is hier dus verantwoordelijk voor. Wanneer Apple RCS omarmt en voor aansluiting zorgt met iMessage zal Vodafone Group zo snel mogelijk ervoor zorgen dat in alle OpCo’s iPhone gebruikers Chat krijgen.

 

@MJK 

Bij Vodafoneklanten met Android en Samsung toestellen tot 4 jaar oud kunnen na activatie gebruik maken van RCS

MJK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven Vodafone wrote:

 

@MJK

Bij Vodafoneklanten met Android en Samsung toestellen tot 4 jaar oud kunnen na activatie gebruik maken van RCS

Wat bedoel je met “na activatie”? Moet Vodafone iets activeren? Wanneer gaat dat gebeuren?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Wij moeten het inderdaad activeren. Dit zal automatisch gebeuren bij toestellen die minder dan 4 jaar oud zijn en geregistreerd staan op het netwerk

MJK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt @Steven Vodafone. Hoe lang moet ik wachten voor die activering gaat gebeuren? Ik heb nog geen welkomstbericht ontvangen.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Daar heb ik helaas geen zicht in @MJK Dit zal in batches gaan de komende periode.

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemiddag, is er inmiddels bekend wanneer de RCS functie geactiveerd gaat worden in NL?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @P.Iddy,
Welk toestel heb je?

 

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi @Steven Vodafone 

Ik gebruik een Samsung Galaxy A50.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Zodra je Android 10 geïnstalleerd hebt, zou het moeten werken. 
Heb je deze software al op het toestel staan? Zoja, kun je voor mij eens de gegevens in je profiel aanvullen? 
 

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone Ja, Android 10 staat er al een tijdje op.

Mijn vrouw gebruikt ook de Samsung Galaxy A50, ook met een Vodafone abonnement.

Chat functies niet beschikbaar op dit apparaat.

We gebruiken de Google berichten app.

Ik zal mijn profiel aanvullen.

​​​

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kunnen jullie @P.Iddy eens naar de berichten app gaan (ikzelf gebruik ook de sms app van Google). Vervolgens klik je op de 3 puntjes bovenaan (instellingen). Daarna klik je op chatfunctie en moet je je nummer verifiëren. 

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone Dat hebben we al geprobeerd inderdaad.

Chat functies niet beschikbaar op dit apparaat.

Deze functie wordt momenteel niet ondersteund door je provider

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

En als je de gewone berichtenapp probeert, lukt het dan wel @P.Iddy 

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone Geen idee, hoe kan ik dat controleren of in de gewone berichtenapp RCS-chat geactiveerd is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Als het goed is, staat bij al je apps een app voor berichten. 
Vervolgens open je deze app en stel je deze app in als de app die je wilt gebruiken. Vervolgens moet je je nummer verifiëren en dan de optie aanzetten @P.Iddy 
Is het daar mee gelukt?

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone Dat stukje begrijp ik, en natuurlijk kan ik gewoon een SMS bericht verzenden met zowel de Google berichtenapp als de standaard berichtenapp van Samsung.

Waar kan ik dan zien of RCS-chat is geactiveerd, want ik hoef nergens mijn nummer te verifiëren en kan de optie dan ook niet aanzetten.

 

Chat functies niet beschikbaar op dit apparaat.

Deze functie wordt momenteel niet ondersteund door je provider

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@P.Iddy Dit doe je door de berichtenapp van Samsung te openen. Vervolgens klik je op de 3 puntjes rechts. Hier staat de optie tussen.
Zie ook https://www.androidcentral.com/how-set-rcs-chat-samsung-phones voor alle stappen.

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone sorry, maar ik heb deze opties er niet bij staan. Ik heb alleen opties voor SMS berichten beschikbaar en geen opties voor chat.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het kan zijn dat de software nog niet uitgerold is door Samsung, Kun je eens controleren of alle apps en software up to date zijn? 
Mocht dat het geval zijn, raad ik je aan om Samsung te contacteren. Zij kunnen controleren of je toestel RCS ondersteunt. 
Enige wat ik nog kan doen is een onderzoek hierover aanmaken.

Graag hoor ik van je welke software variant op het toestel staat.

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Steven Vodafone 

Uw software is up-to-date.

 

Informatie softwareupdate

 

• Huidige versie: A505FNXXS5BTJ4 / A505FN XMS TH8 /

 

A505FXXS5BTI19

 

• Niveau beveiligingspatch: 1 november 2020

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kun je eens controleren of de apps ook allemaal up to date zijn zoals de berichten app?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb een onderzoek aangemaakt @P.Iddy Case 9937152. 
Je kunt het onderzoek checken in My Vodafone (website). Hier kun je eventueel ook info aan toevoegen. 
Ik raad sowieso ook aan om dit bij Samsung te checken. 

P.Iddy

Nieuwkomer
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven Vodafone wrote:

Kun je eens controleren of de apps ook allemaal up to date zijn zoals de berichten app?

Alle apps zijn up-to-date op beide toestellen.

Reutemeteut

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone hoe kan ik controleren dat RCS succesvol geactiveerd is? Ik ondervond de problemen beschreven in deze thread, maar dit filmpje laat stap voor stap zien hoe je RCS kan "forceren" op Samsung toestellen.

Daarna is het inderdaad mogelijk om de chat settings binnen de Samsung Messaging app aan te passen. Nu weet ik alleen niet hoe ik dit moet proberen gezien ik niet weet van mijn contacten die dit ook heeft geactiveerd. Kunnen jullie dit inzien of bij helpen?

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Wij kunnen helaas niet inzien of jouw contacten dit ook gebruiken @Reutemeteut
Dit kun je alleen zelf inzien. Gebruiken je contacten geen RCS, dan wordt automatisch een sms verstuurd. 
Je ziet dit ook terug per contact (chat starten of bericht sturen). 

Ik heb het filmpje gekeken, maar persoonlijk zou ik de stappen niet doorlopen. 
Dit is omdat je doorverwezen wordt naar z'n website. Dit is puur voor de kliks. Dit moet je niet willen.
Je kunt dan beter de app los installeren via Google Play, zonder enige tussenkomst van een website. 

Betreft het gebruik van de codes. Ik raad het alleen aan als je hier verstand van hebt. Het kan namelijk ook mis gaan.
Op die manier een optie aanzetten, ondersteunen wij niet. Dit is eigen verantwoordelijkheid.

Reutemeteut

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hey Steven. Bedankt voor het advies. Inderdaad ik zou ook niet op de links klikken maar gewoon zelf naar de Play Store gaan.

Alles is nu geactiveerd. Dus de enige manier om te zien of het werkt is om iemand te sms/rcs'en waarvan je het weet dat het contact ook RCS heeft. Correct?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Klopt @Reutemeteut.
Heb je ook je nummer geverifieerd bij de instellingen? 

Reutemeteut

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank @Steven Vodafone. Moet het verifieeren binnen de sms app of de android instellingen?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dit doe je binnen de sms instellingen - chatfuncties - nummer verifiëren @Reutemeteut  

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je krijgt sowieso vanuit Vodafone een bericht als de dienst geactiveerd is @Reutemeteut @P.Iddy 
 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Hi all, 

We hebben zojuist een kleine update geplaatst in het topic bij “Informatie per toestel” voor Android en Samsung. Hier staat nu een korte uitleg waarom RCS-Chat tot nu toe niet werkte en wanneer de dienst wel beschikbaar is voor deze twee groepen gebruikers. 

RoWi6870

Liefhebber
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 14Likes

Daar ging dat berichtje van kort geleden dus over dit klinkt als MMS of eigenlijk iets meer dan dat, het belangrijkste is dus dat het data gaat kosten, wat voor prepaid klanten wel belangrijk is om in de gaten te houden, of werkt dit daar niet mee?

Vreemd geval beiden een Nokia 6.2 met dezelfde update's beiden een Vodafone abonnement toch is deze functie enkel actief op mijn  telefoon. Uittesten ging niet zoals gehoopt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Nog niet alle toestellen kunnen hier gebruik van maken @RoWi6870. Daardoor kan het zijn dat RCS op sommige toestellen niet werkt. RCS wordt gefaseerd uitgerold voor gebruikers. 
Betreft de vraag over prepaid in combinatie van RCS, ga ik navragen. Zodra ik meer weet, laat ik dit weten.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@RoWi6870 

RCS werkt ook voor Prepaid. Het gaat erom of je software & toestel het ondersteunt.
Er zijn geen speciale data kosten, je kan het vergelijken met WhatsApp of iMessage. Het versturen van een RCS bericht kost data, dit gaat van je reguliere data bundel af. Het versturen van een tekst bericht kost minder Mb als het versturen van een foto of video. Via WiFi is het versturen van een bericht gratis.


Bij Android toestellen is het van belang dat je de laatste versie van Android Messages hebt (app update) 
Bij Samsung toestellen is Android 11 software update nodig. 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goede middag,

 

Na veel chat gesprekken met de klantenservice hier terecht gekomen om mijn kwestie aan te kaarten. Ik ben de beheerder van een Red Together clubje met daarin 4 nummers. Twee daarvan zijn Android. Op mijn nummer is RCS geactiveerd. Ik kreeg een welkomst sms en daarna was het geactiveerd in de messenger app van Google. Dit was op een Pixel 4.

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Pixel 5 en met mijn nummer overgestapt naar de Pixel 5. RCS werkt gewoon en is op de nieuwe Pixel 5 operationeel. Op het nummer van mijn vrouw (ook in de Red Together clubje) wil RCS niet werken. Niet op haar Pixel 3a (die ze had) en niet op de Pixel 4 (die ze nu heeft van mij). Er komt geen welkomst sms en de chatfunctie wordt niet geactiveerd. De Android versie is 11, er wordt gebruik gemaakt van de laatste messenger app van Google (op beide toestellen gelijk) en het ligt niet aan het toestel want bij de Pixel 3a konden we dat nog denken, maar nu op de Pixel 4 (waar het al op gewerkt heeft) is dat niet aan de orde.

Klantenservice weet het niet meer (wisten het eigenlijk de hele tijd al niet) en ik weet niet waar ik nu op wacht. Misschien hier nog een helder idee..?

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Treve The Boss,
 Dat is apart, zie je wel de optie er tussen staan om RCS te activeren of zie je deze optie er niet tussen staan? 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goede morgen Steven,

 

Op de Pixel 4, met Android 11 en security updates van november, staat in de messenger app van Google: 

settings / chatfuncties / chatfuncties niet beschikbaar voor dit apparaat...wat natuurlijk onzin is. Er zou moeten staan dat voor het huidige nummer de chatfuncties niet aanstaan.

Ik denk dat het komt omdat het een nummer betreft uit een Red Together abonnement. Van het hoofdnummer (het mijne) staat het aan en van de rest niet. Voor een deel is dat correct, want er zitten twee nummers bij die op een iPhone staan en daar wordt het niet ondersteund. Maar voor het andere nummer, zou het wel gewoon moeten werken omdat dat een Android nummer betreft.

Of het heeft echt te maken met het gefaseerd uitrollen van een functionaliteit, maar dat is voor Vodafone natuurlijk het makkelijkste argument. Afwachten...komt vanzelf goed…

De reden waarom ik dacht, dat kan niet waar zijn, lag in het feit dat ik een nummer van KPN activeerde in een andere telefoon en meteen een opmerking kreeg over RCS en dat het aan stond.

We weten 2 dingen zeker..,het ligt niet aan het toestel en het licht niet aan het soort abonnement...

Evert

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het wordt sowieso gefaseerd uitgerold @Treve The Boss. Maar dat heb ik hier ook al eerder aangegeven in dit topic. 
Niet iedere klant kan al gebruik van maken RCS. Dit staat los van het type abonnement. 
Kun je het nummer van mevrouw eens in het profiel invullen? Dan kan ik intern eens vragen of wij dit kunnen inzien per nummer wat de status is. 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Als het zo is dat er gefaseerd uitgerold wordt, dan is dat geen enkel probleem om daarop te wachten. Echter in jullie eigen welkomst boodschap staat dat het tussen 15 september en 15 november uitgerold wordt. Dan verwacht iemand dat het op 22 november wel zal werken…

Dus misschien is het het beste om eerst vast te stellen dat het zo is dat het gewoon nog “aangezet” moet worden voor het nummer van mijn vrouw en als dat zo is, dan zal ik daar gewoon rustig op wachten. Alleen is de informatie van de klantenservice zo tegenstrijdig, dat ik niet meer weet wat het juiste antwoord is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik zie in het eerste bericht van dit topic staan @Treve The Boss:
Update 11 november 2020
Voor Android toestellen, die gebruik maken van de Android Berichten dienst (Android Messaging), komt RCS-Chat vóór eind november beschikbaar. 
Betreft de welkomstboodschap van RCS, dit ga ik intern aankaarten of dit aangepast kan worden of dat dit per persoon verschillend is. 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Goed, dan wacht ik de komende dagen af. Gelukkig is dat nog maar een week. Mocht het na die periode niet werken dan meld ik me wel weer opnieuw. Zelfs in de wetenschap van de update van 11 november, was er voor mij dus aanleiding genoeg om dit aan te kaarten, omdat de berichten die ik kreeg van de klantenservice daar aanleiding toe gaven.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik heb inmiddels een update!
De welkomst sms over RCS is gelijk naar de juiste collega's doorgezet @Treve The Boss. Dank hiervoor! 
Betreft het nummer van mevrouw: als het goed is, wordt RCS binnen een paar dagen over alle klanten uitgerold. Nog heel even afwachten! 
Ik hoor graag van je hoe RCS bevalt en mocht je nog feedback hierover hebben, dan weet je me te vinden! 

Meer informatie over RCS kun je hier vinden. 


 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Hoi Steven,

 

Bedankt voor de update! Voor mij nog behoorlijk onbegrijpelijk, maar na de berichten uitwisseling van heden morgen, heeft mijn vrouw de welkomst sms ontvangen en lijkt het nu geactiveerd te zijn (ik zal dat vanavond controleren).

Meestal geloof ik niet in toeval, maar het lijkt nu net op dit moment naar haar nummer uitgerold te zijn.

Iets anders wat mij opgevallen is, maar dat moet ik nog verder uitzoeken ( ik kom daar later op terug) is dat bij geactiveerde RCS er ernstig veel batterij gebruik is bij Carrier Services. Dat is niet een paar procent maar echt zeer hoog. Bij uitgeschakelde RCS (not connected) gaat Carrier Service weg uit het overzicht van apps of processen die (veel) batterij gebruik hebben. Bij ingeschakelde RCS komt dit proces terug en gebruikt veel batterij.

 

Nog geen idee wat hier aan de hand is.

 

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat is apart. Dit heb ik zelf nog niet ervaren @Treve The Boss. Fijn om te horen dat het bij mevrouw nu ook werkt 🙂
Ervaar je dit ook als je het toestel opnieuw hebt opgestart. Ik hoor graag wat de bevindingen hiervan zijn. 

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Ik weet nog niet of het bij mijn vrouw werkt, maar dat ga ik vanavond controleren. Misschien is mijn “zorg” over het batterij gebruik van Carrier Services, toestel specifiek (op mijn Pixel 5 trad het meteen op)  en of dat ook zo is op de Pixel 4 weet ik nog niet) misschien ook niet (alhoewel er best wel wat over te vinden is op internet). 

Het is goed om te weten dat dit kan gebeuren (dan weten we in ieder geval dat het een mogelijk probleem zou kunnen zijn), maar ik ga dit serieus monitoren. Want als het zo is, dan wordt het daarmee onbruikbaar.

 

Evert

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Top, ik hoor graag wat de uitkomst is  @Treve The Boss

DutchClock

Nieuwkomer
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

helaas krijg ik op de een of andere manier RCS niet aan de praat. Ik heb een Pixel 5 met Android 11 en zie bij chatfuncties staan dat deze nog niet worden ondersteund. navraag via de chat in de my vodafone app levert de eindconclusie op dat Vodafone de Pixel 5 wel, maar de Pixel 5 met android 11 niet ondersteunt ??? 

In ieder geval heb ik oprecht all the usual suspects al geprobeerd: laatste updates berichten, carrier services etc, data & cache wipe, etc. helaas geen resultaat. Overigens heb ik nooit een sms of ander bericht ontvangen van Vodafone waarin melding werd gemaakt van RCS activatie.

Any help ?

grt

mark

Treve The Boss

Gedreven Ontdekker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
DutchClock wrote:

helaas krijg ik op de een of andere manier RCS niet aan de praat. Ik heb een Pixel 5 met Android 11 en zie bij chatfuncties staan dat deze nog niet worden ondersteund. navraag via de chat in de my vodafone app levert de eindconclusie op dat Vodafone de Pixel 5 wel, maar de Pixel 5 met android 11 niet ondersteunt ??? 

In ieder geval heb ik oprecht all the usual suspects al geprobeerd: laatste updates berichten, carrier services etc, data & cache wipe, etc. helaas geen resultaat. Overigens heb ik nooit een sms of ander bericht ontvangen van Vodafone waarin melding werd gemaakt van RCS activatie.

Any help ?

grt

mark

Hoi Mark,

 

Dat is onzin...de klantenservice is af en toe slecht geïnformeerd en dat is jammer en verwarrend.

Ik heb de Pixel 5 met Android 11 en daar werkt RCS nu eindelijk wel op (nadat het geactiveerd is door Vodafone).

 

Evert

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic