Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 732Likes

Toestellening

De Hoge Raad bepaalde in zijn uitspraken van 2014 en 2016 dat op telefoonabonnementen -inclusief toestel- de regels van ‘koop op afbetaling’ en ‘consumentenkrediet’ van toepassing zijn. Dit betekent dat de maandelijkse toestelbetaling in beginsel wordt beschouwd als een lening.

 

Het aanbieden van leningen valt onder de Wet op het financieel toezicht (Wft), waarop de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht houdt. Daarom hebben wij sinds 1 januari 2017 onze reclame-uitingen aangepast door het toevoegen van de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ en een krediettabel.

Sinds 1 mei 2017 gelden extra regels voor kredietbedragen vanaf € 250.

  • Dit betekent dat Vodafone voor deze leningen een verplichte Inkomens en Lasten Toets (ILT) moet uitvoeren. Vodafone kijkt bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) naar de openstaande leningen van de klant om te beoordelen of de klant genoeg kredietruimte heeft voor het aangevraagde krediet.
  • Ook wordt gekeken naar negatieve BKR informatie om te beoordelen of het aangevraagd krediet 'verantwoord' is. Bijvoorbeeld of de klant geen achterstanden heeft bij andere kredieten.
  • Verder wordt de nieuwe lening (vanaf € 250) geregistreerd bij het BKR. Deze registratie is een positieve registratie, hetgeen betekent dat alleen geregistreerd wordt dat je een lening hebt bij Vodafone. 


Ik wil mijn toestellening in één keer afbetalen

Heb je al een abonnement met een toestellening en wil je daar vanaf? Je kunt het openstaande bedrag in één keer aflossen. Dit regel je in My Vodafone. Let op: dit kan alleen als je inlogt via een laptop of computer, dus niet via de app. 

  1. Ga naar "Je toestellening aflossen" in My Vodafone. Als je op de link klikt, kom je direct op de juiste pagina
  2. Vul het formulier in
  3. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een e-mail met daarin het restbedrag van de lening en een betaallink
  4. Als je akkoord bent met het restbedrag, betaal je via de betaallink de lening af met iDEAL
  5. Je ontvangt hiervan een rekening via My Vodafone
  6. We zetten je abonnement om naar een abonnement zonder toestellening
  7. Binnen 2 tot 3 werkdagen melden we de lening af bij het BKR. Je krijgt hier geen aparte bevestiging van

Let op: 

  • Je kan je toestellening alleen vervroegd aflossen als je deze hebt afgesloten op of na 1 mei 2017
  • Je kan alleen de hele lening in één keer aflossen, geen gedeelte ervan

 

Veel gestelde vragen

Voor wie gelden deze regels?
De regels gelden alleen voor particuliere klanten. Hierbij moet sprake zijn van een toestellening van € 250 of meer. Dit geldt dus niet voor Sim Only abonnementen, abonnementen waarbij het toestel in één keer wordt betaald of bij een krediet lager dan € 250.

Geldt dit alleen voor nieuwe abonnementen, of ook voor verleningen?
De regels gelden zowel voor nieuwe abonnementen als voor verlengingen.

Welke persoonlijke gegevens heeft Vodafone nodig voor de Inkomen en Lasten Toets?
Hierbij moet de klant het maandelijkse inkomen, de gezinssamenstelling en de maandelijkse vaste lasten opgeven. Deze gegevens zijn nodig om te toetsen of je voldoende kredietruimte hebt voor het aangaan van de toestellening. Dit betekent dus dat als je bijvoorbeeld nog bij je ouders woont, de status mag invullen als "Alleenstaand". Enkel als je samen met een partner financieel verantwoordelijk bent voor een huishouden dien je "Samenwonend" in te vullen.

Worden mijn persoonlijke gegevens uit de Inkomen en Lasten Toets door Vodafone opgeslagen?
We gebruiken jouw gegevens om de Inkomsten en Lasten Toets uit te voeren. De uitslag van deze Toets wordt bewaard, dit zijn wij wettelijk verplicht. Een kleine groep gespecialiseerde medewerkers kan de gegevens inzien en alleen op het moment dat de klant vragen heeft over zijn Inkomen en Lasten Toets. De gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt.

Op basis waarvan kan mijn toestellening worden afgewezen?
Bij het afsluiten van een nieuw abonnement toetsen wij jouw kredietruimte en voeren wij (op basis van de door jou opgegeven informatie) de Inkomen en Lasten Toets uit. Bij BKR wordt gekeken naar de openstaande kredieten op dat moment en mogelijke achterstanden op andere kredieten. De uitkomst van de Inkomen en Lasten Toets wordt op basis van de door jou opgegeven informatie en Nibud richtlijnen bepaald. Daarnaast wordt door Vodafone een aantal interne controles uitgevoerd, bijvoorbeeld betalingsachterstanden bij Vodafone in het verleden.

Aanvullende informatie
Is dit zo duidelijk voor jou? Top! Heb je toch nog vragen of dingen die je onduidelijk vindt? Laat het ons weten in de reacties op open je eigen topic. De Community legt het je graag uit! Bekijk ook eens ons topic met informatie over de registratie bij BKR

14 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic