Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes

Roaming en bellen naar het buitenland - wat is het verschil?

Bel jij regelmatig in óf naar het buitenland? De tarieven en voorwaarden verschillen per situatie. Wij zetten het voor je op een rijtje.

 

Wat is roaming/roamen?

Roamen wil zeggen: bellen via een buitenlands netwerk, zowel in de EU als daarbuiten. In de EU betaal je niks extra’s hiervoor want sinds 2017 bel je met Vodafone in de EU uit je eigen, gewone, bundel. Dit is dus niet onbeperkt, maar hangt af van de grootte van jouw belbundel. Heb je een abonnement met onbeperkt bellen of sluit je de Onbeperkt Bellen BloX aan? Dan kan je dus ook onbeperkt bellen binnen de EU.

 
Situatie Binnen of buiten bundel
Van NL naar EU

Buiten de bundel behalve als je Red of Red Together hebt (100 minuten per maand), Red Unlimited (onbeperkt inbegrepen) of de 100 minuten naar EU bundel voor €5

Van NL naar Wereld

Buiten de bundel of met 50 minuten naar Wereld bundel voor €12,50

Van EU naar EU

Binnen de bundel mits je voldoende minuten hebt, of Onbeperkt bellen

Van EU naar Wereld Buiten de bundel

 

Bekijk de EU-landen van Vodafone op deze pagina

 

In de praktijk
Dus; als jij je in Spanje bevindt en je belt naar een Nederlands, Spaans, of Frans nummer, dan is dat roamen. En roamen gaat in Spanje dus gewoon van je eigen belbundel af. Bel je vanuit Spanje naar Japan? Dat gaat niet van je bundel. Je betaalt hiervoor het buitenbundeltarief van jouw abonnement. Bekijk hier hoeveel dat voor jou is. 

Mijn bundel is op
Dan betaal je dezelfde buitenbundeltarieven als in Nederland, mits je niet een aanvullende BloX aansluit.

Door de verschillende scenario's kunnen we ons voorstellen dat dit een ingewikkeld verhaal is. Daarom geven we per situatie nog wat aanvullende informatie. 

 

Bellen vanuit Nederland naar de EU

Bevind je je in Nederland en bel je naar een EU land? Dan gaat dit dus niet van je bundel af! Je gebruikt dan namelijk het Nederlandse netwerk en bent niet aan het roamen. 


Heb je een Red abonnement afgesloten na juli 2017? Dan heb je standaard 100 minuten in je bundel waarmee je vanuit Nederland naar EU-nummers kan bellen. Met Red Unlimited kan je wel onbeperkt naar de EU bellen vanuit Nederland.

Heb je een ander abonnement en wil je toch naar het buitenland bellen? Gebruik dan voor telefoontjes binnen de EU de BloX 100 minuten bellen naar de EU.

 

Bellen vanuit Nederland (of de EU) naar landen buiten Europa

Bellen vanuit een EU-land naar een land buiten de EU valt buiten de bundel. Wil je vanuit Nederland bellen naar een ander werelddeel? Gebruik dan de BloX 50 minuten bellen naar de Wereld voor landen buiten de EU. Liever geen BloX, of bel je vanuit één van de EU landen? Bekijk dan de actuele tarieven voor bellen naar de Wereld op deze pagina. Kies de voorwaarden die bij jouw abonnement horen. Als je de PDF opent, zie je dat Vodafone de buitenlandtarieven heeft verdeeld in drie zones. Welke tarieven gelden, ligt er dus aan waar je heen belt. 

Bellen vanuit de EU naar landen die binnen de EU vallen
Dan valt dat binnen je standaard bundel, mits je voldoende belminuten hebt.

Bellen buiten de EU naar landen buiten Europa

Ben je in Zuid-Amerika en ga je bellen? Dan is dat ook roamen, alleen gaat dit ook niet van je belbundel af. Hiervoor gelden ook weer de speciale tarieven per zone. Kies jouw abonnement en check welk tarief voor jouw situatie geldt. 

 

Meer info

Is er nog iets niet duidelijk? Of mis je een scenario? Dan lezen we graag je bericht onder dit artikel! 

10 Reacties
Dali52

Gedreven Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik in Nederland bel naar nieuw zeeland en ik heb “wereld aan” dan betaal ik dus niet iets extra’s?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @Dali52. Met de Blox "50 minuten bellen naar wereld", betaal je 12,50 voor 50 minuten bellen vanuit Nederland (of de EU) naar landen buiten de EU. Je betaalt dan dus niets extra meer per minuut, zolang je onder de 50 minuten blijft :-). 

https://www.vodafone.nl/abonnement/blox/50-min-bellen-naar-wereld

Dali52

Gedreven Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Lycke , ik heb alles in 1 wereld aan en moest toch betalen voor mijn 10 minuten gesprek naar NZ

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Wil je me in een privébericht sturen om welk nummer het gaat + je geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je IBAN? Dan kijk ik het even voor je na! 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Alles in 1 wereld is overigens een andere blox dan waar we het net over hadden. 

 

https://www.vodafone.nl/abonnement/blox/voordeel-buiten-europa

https://www.vodafone.nl/abonnement/blox/50-min-bellen-naar-wereld

 

Bij Alles op 1 reis wereld gaat het om gebruik wanneer je zélf buiten de EU bent. 

Dali52

Gedreven Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

waarom staat zoiets dan standaard aan?? en niet die andere blox, verwarrend dus

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Je hebt nu 10 euro aan kosten gehad. Maar goed dat je de Blox niet aan had, want deze had je 12,50 gekost. In dit geval was het bellen naar het buitenland dus juist voordeliger dan wanneer je de Blox aan had gezet :-).  Wanneer je meer verbruik verwacht, is het voordeliger om de Blox wel aan te zetten. 

 

De Blox die standaard aan staat, wordt ook pas ingeschakeld wanneer je er daadwerkelijk gebruik van maakt. Zo niet, dan betaal je er ook niet voor. 

Dali52

Gedreven Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

IK HEB 18 euro en zoveel moeten betalen hoor 🙂

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Ah, mijn fout. Ik las 10 euro, maar je had het over 10 minuten. Dan is de blox inderdaad wel voordeliger. Als je dus vaker deze gesprekken gaat voeren, adviseer ik je zeker om vooraf deze blox te activeren! 

 

Dali52

Gedreven Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee het was stom van mijn kant, ik had gewoon Whatsapp moeten gebruiken, dan was het gratis geweest, niet aan gedacht

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic