Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:
1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen
Hoe je dit kunt checken lees je hieronder.
Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.
Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Nieuwe toestellen zijn tegenwoordig allemaal 4G en/of 5G geschikt. Bekijk hiervoor de specificaties in de webshop bij het toestel van je keuze. Wil je weten of je huidige telefoon geschikt is voor 4G? Bekijk dan de specificaties in de toestelhandleiding. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.
Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.
Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.
Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.
Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.
Wat gebeurt er met 2G?
Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.
Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren.
Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!
Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan.
Heb je nog andere vragen? Plaats dan een reactie onder dit topic óf open je eigen topic! De Community helpt je graag!
Sharon wrote:
Ruud001,
Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?
En Hamel ;
Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!
florenz wrote:
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?
florenz wrote:
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?
wimmetsch wrote:
bedankt ga ik proberen maar mij werd verteld dat de telefoon het niet kan. verkeerde info dus
Djasko wrote:
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Energieboy wrote:Djasko wrote:Ja, die keuze heb je gelukkig ?
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.
Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!
Steven wrote:
Graag geen verwijten naar elkaar maken Energieboy en Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.
Energieboy wrote:Steven wrote:Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.
Graag geen verwijten naar elkaar maken Energieboy en Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.
Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.
Steven wrote:
23-7 Edit: Het is mogelijk om je 3G toestel blijven te gebruiken. Je kunt hiermee nog bellen, sms-en wifi en 2G internet gebruiken.
Steven wrote:
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.
Steven wrote:
We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.