Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Per 4 februari 2020 wordt 3G uitgefaseerd

Vodafone heeft al zo’n 7 jaar een snel, stabiel en veilig 4G-netwerk, het 4e generatie mobiele netwerken. Het grootste gedeelte van onze Vodafone klanten gebruikt tegenwoordig 4G of 4G+. Dit biedt sneller, veiliger en stabieler mobiel internet en een betere belkwaliteit dan oudere netwerken. Vanaf 4 februari 2020 zetten we daarom vol in op 4G. Om daar ruimte voor te maken, stoppen we met ons 3G-netwerk. Ons 2G-netwerk blijft voorlopig wel bestaan: daarmee kan je sms’en en bellen. 


Wat betekent dit voor jou?
Iedereen kan blijven bellen én sms’en. Als je geen gebruik maakt van mobiel internet of alleen via wifi, dan ga je niets merken van het wegvallen van het 3G-netwerk.
Wil je gebruik blijven maken van mobiel internet onderweg, bijvoorbeeld om foto’s te versturen en ontvangen, dan moet je verbonden zijn met het 4G-netwerk. Om het 4G-netwerk optimaal te kunnen benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Hoe je dit kunt checken lees je hieronder. 

Hoe weet ik of ik al gebruik maak van 4G?
Zet je wifi even uit. Staat er 4G of LTE in je telefoonscherm? Dan hoef je niets te doen! Staat er G, E, H+, GPRS, 2G of 3G in je scherm? Dan is je telefoon of simkaart mogelijk niet geschikt voor 4G of zorgen je instellingen ervoor dat je geen verbinding kan maken met ons 4G-netwerk.

Is mijn telefoon geschikt voor 4G?
Nieuwe toestellen zijn tegenwoordig allemaal 4G en/of 5G geschikt. Bekijk hiervoor de specificaties in de webshop bij het toestel van je keuze. Wil je weten of je huidige telefoon geschikt is voor 4G? Bekijk dan de specificaties in de toestelhandleiding. Onze medewerkers in de winkel en via de klantenservice weten ook welke toestellen geschikt zijn voor 4G.

Heb ik een nieuwe simkaart nodig?
Heb je een oude simkaart van meer als 10 jaar oud of heb je een oproep van Vodafone ontvangen dat een nieuwe simkaart nodig is? Bestel hem hier online of kom naar de winkel om gratis een 4G-simkaart op te halen. Onze medewerkers helpen je graag bij het plaatsen en activeren van je nieuwe exemplaar.

Moet ik iets wijzigen in de instellingen van mijn toestel als 3G komt te vervallen?
Het is mogelijk dat 4G uitstaat op jouw telefoon waardoor je geen verbinding kunt maken met ons 4G-netwerk.
Bekijk hoe je je toestel 4G-ready maakt. Onze medewerkers in de Vodafone winkel helpen je natuurlijk ook graag.

Wat kan ik met een 4G-telefoon?
De kwaliteit van foto’s en video’s verbetert en ook het delen hiervan is gemakkelijker. Het bekijken van het laatste nieuws in de achtertuin, videobellen met vrienden of familie, tv-uitzendingen terugkijken, je route checken of parkeergeld betalen: 4G-apparaten kunnen steeds meer. 4G is sneller, veiliger en stabieler mobiel internet voor iedereen.
Heb je een 4G-telefoon? Dan kan je ook gebruik maken van Bellen over Wifi en 4G WiFi - VoLTE.

Ik woon in een 3G-gebied. Kan ik dan straks geen internet meer gebruiken?
Alle 3G-regio’s krijgen per 4 februari 2020 een update naar 4G. Als je telefoon, simkaart en instellingen klaar zijn voor 4G, zal je telefoon automatisch overgaan naar 4G.

Wat gebeurt er met 2G?
Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.


Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

 

Heb ik een nieuw abonnement nodig om gebruik te maken van het 4G-netwerk?
Al onze abonnementen zijn omgezet naar 4G, een nieuw abonnement is dus niet nodig. Dit geldt overigens ook voor prepaid. Daarnaast heb je dus wel een 4G-telefoon, 4G-simkaart én de juiste instellingen nodig om dit betere 4G-internet te ervaren!

Verbruik ik met 4G meer data?
De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet. Afhankelijk van je abonnement en dataverbruik maak je je 4G-gebruik zo duur als je zelf wilt. Om geen onverwachte kosten buiten je bundel te maken, raden we je BloX Beperkt Internet aan. 

Heb je nog andere vragen? Plaats dan een reactie onder dit topic óf open je eigen topic! De Community helpt je graag! 

141 Reacties
Huibert Plugge

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik tikte tot 2x toe mijn 15 cijfers IMEi in maar steeds geeft het aan foute IMEI hoe kan ik dan toch contact voor 4 G verkrijgen?
Hamel

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ontvang geen 4G alleen 3G, reden onbekend en Vodafone weet het ook niet. Allerlei commentaren van klantenservice zoals: Mijn instellingen enz....Tablet is nieuw en 4G, geen enkel commentaar over slechte ontvangst van dit model.
Als 3g per 2020 vervalt ga ik dan automatisch over op 2G?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi Hamel

Zodra er geen 3G is ga je automatisch over op 2G.
Wat je zou kunnen proberen is je simkaart van je telefoon in de tablet stoppen (Als je hiermee 4G ontvangt). Hiermee kun je uitsluiten of het daadwerkelijk aan de tablet ligt. Daarnaast mag je de simkaart van je tablet in het toestel stoppen. Op die manier kun je checken of de simkaart werkt.
Ruud001

Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Ik hoop daadwerkelijk dat het 4G bereik dan beter wordt. In grote delen van Twente is vaak alleen 4G buiten mogelijk, ondanks dat op jullie kaartje alles staat aangegeven als "4G binnen". Echt niet dus. Misschien maar weer eens even checken? Nu moet ik dus bellen via WiFi. Niet echt handig. Bij ons is het een beetje heuvelachtig, niet echt, maar wel hoogte verschillen en daardoor blijft het bereik waarschijnlijk achter. Maar omdat dit gebied dun bevolkt is, is er voor Vodafone weinig te verdienen. Waarom dan ook moeite doen voor die paar klanten...:thinking:
In het verleden dit regelmatig aangegeven bij Vodafone. Toen kwam de FemtoCell, die is eruit gedaan. En nu dus bellen via WiFi. Op een gegeven moment houdt het op. En overstappen maakt niks uit, KPN etc. hebben dezelfde problemen. Alleen proberen die nu een mast in de buurt te plaatsen. Wie weet kan Vodafone erbij op. Afwachten maar weer. The Future is Exciting...:joy:
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!
Ruud001

Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes
Sharon wrote:
Ruud001,

Kun je mij een privébericht sturen met jouw postcode?

En Hamel ;

Het lijkt erop alsof dit aan je simkaart ligt. In de winkel kun je gratis een simwissel laten uitvoeren. Zou je dit eens willen proberen? Mocht dit geen optie zijn, kan er ook via de klantenservice een nieuwe simkaart opgestuurd worden. We horen graag of dit uiteindelijk de oplossing was!


Hoi Sharon,

een beetje laat, maar zojuist gedaan.:wink:
florenz

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
florenz wrote:
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?

Kijken via https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Klopt het niet of je blijft geen bereik houden, aldaar, dan zou ik dit melden en vragen of ze daar iets aan gaan doen. Dit kan via bovenstaande url, dan komt het op de juiste afdeling.

Succes en ik hoop dat ze je snel kunnen helpen 🙂
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
florenz wrote:
In de metro in Amsterdam tussen centraal en amstel is nu geen 4g. Komt dat wel?


Aangezien dit midden in Amsterdam is zal Vodafone daar wel 4G plaatsen.
De 3G verbinding op dat traject is sowieso niet denderend.
Denk eerder dat er meer problemen gaan komen (hoop het niet) buiten de randstad.
wimmetsch

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik ben vele jaren met 2 telefoons bij Vodafoon. 1 ervan is een iPhone 4 en die kan na 2020 niet meer wat ie kon. Ik moet dus als ik geen andere telefoon wil kopen over naar een andere telefoon-provider. Ik heb ook Ziggo. die moet ik dan ook wijzigen. Is dat klantenbinding?????
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi wimmetsch
Waarom moet je naar een andere provider als je geen andere telefoon wilt kopen?
Je kan toch gewoon een SIM Only abonnement nemen of Prepaid bij Vodafone.

Als je Vodafone & Ziggo met elkaar combineert dan krijg je bij Vodafone korting en dubbel data en bij Ziggo kan je kiezen uit een TV pakket. Dus dat is je klantenbinding. Ga je weg bij Vodafone dan heb je verder geen combinatie meer en dan vervalt alles.
wimmetsch

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
bedankt ga ik proberen maar mij werd verteld dat de telefoon het niet kan. verkeerde info dus
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
wimmetsch wrote:
bedankt ga ik proberen maar mij werd verteld dat de telefoon het niet kan. verkeerde info dus

Dat ligt eraan welk toestel je hebt. Maar als je toch geen 4G meer kunt gebruiken dan kan je toch wel een nieuw toestel aanschaffen? iPhone 4 is overigens ook niet meer te updaten, dus altijd veel verstandiger om eens naar een ander toestel te gaan kijken.

De iPhone 4: die medio 2010 beschikbaar werd in de Benelux, beschikt niet over 4G-ondersteuning. Wel kun je via 3G en wifi internetten op dit toestel. Even een verwarring over je toestellen want je had het over 2 telefoons bij Vodafone en 1 daarvan kan je niet gebruiken, dat is dus die iPhone 4.

Vodafone stopt er in 2020 mee en voor KPN is het in 2022 gedaan. T-Mobile stelt dat 3G wordt uitgefaseerd, maar heeft nog geen exacte deadline. Ook andere providers zijn er mee bezig. 3G verdwijnt niet in één keer, maar beetje bij beetje wordt dit netwerk afgebouwd en compleet vervangen met 4G en later dus ook 5G.

Maar mijn advies, neem een nieuw abonnement met een nieuw toestel, zo blijft ook je toestel up to date en de juiste software behouden. Een 4 is eigenlijk wel aan vervanging toe!
Sebbo

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Stopt Vodafone nou wel of niet met 2G internet (GPRS)?

Op jullie informatiepagina staat:
"Verschijnt er GPRS, 2G of 3G? Dan heb je een of meerdere van de volgende items nodig om buitenshuis te kunnen blijven internetten:"

Maar in een ander topic zegt een moderator:
"Het 2G netwerk bestaat nog steeds! Ik raad je dan wel aan om alle andere netwerken uit te schakelen zodat hij niet op 3G of 4G gaat."
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Sebbo
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Volgens mij gaat alleen het 3G netwerk eruit. 2G gebruikt Vodafone nog voor IoT. Eigenlijk zou je deze vraag het beste kunnen stellen aan de klantenservice van Vodafone. Maar ik heb zelf even op google gekeken en lees dat Vodafone stopt in 2020 met 3G maar verder gaat met 2G of 4G.

Ik ga er daarom dan ook vanuit dat het 2G netwerk voor je prepaid gewoon blijft werken. Maar ik zou toch even de klantenservice van Vodafone bellen en anders wachten tot een moderator je hier antwoord op kan geven?! Wil je nog even laten weten als je zelf het antwoord hebt gevonden, alvast bedankt!

Volgens Steven deze info:
2G ondersteunen wij zowel met prepaid als onze abonnementen. Hoe lang dit nog is, kan ik helaas geen antwoord op geven. Bij mij is op dit moment niks bekend over een uitfasering daarvan.

Ik hoop je hiermee alvast een beetje verder te hebben geholpen met je vraag.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het 2G netwerk blijft bestaan Energieboy Sebbo.
Het 3G netwerk wordt uitgefaseerd.

De pagina die je doorstuurt gaat over sneller internet. Het 4G netwerk.
Djasko

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Djasko wrote:
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.

Ja, die keuze heb je gelukkig ?
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.

Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!
Djasko

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Energieboy wrote:

Djasko wrote:
Nou ja zeg... je wordt dus geforceerd een nieuwe smartphone aan te schaffen terwijl je prima met 3G kunt internetten. KPN blijft 3G tot 2022 hanteren, denk dat ik maar overstap dan.
Ja, die keuze heb je gelukkig ?
Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed. Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan.

Maar wat je zegt, gelukkig kan je nog een keuze maken wat je doet. Zeker doen wat je zelf fijn vind!


Goh jij bent zo'n betweterig strebertje die hier likes wilt verzamelen. Jouw antwoord voegt niets toe aan mijn opmerking en laat enkel zien wat voor een zielig figuur je bent. Vandaar dat ik je rapporteer, omdat je enkel je postcount wilt opkrikken en likes wilt krijgen.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Pardon, doe eens normaal.
Je kent me niet eens dus oordeel niet uit onwetendheid. Het lijkt me verstandig om zelf eens in de spiegel te kijken voor je een oordeel hebt over een ander. Verder wens ik je heel veel succes en prima dat je me hebt gerapporteerd.

Ik wens je verder nog een hele fijne dag en zal je bericht met een like bevestigen. Heb jij tenminste ook een ? te pakken.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Graag geen verwijten naar elkaar maken Energieboy en Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Steven wrote:
Graag geen verwijten naar elkaar maken Energieboy en Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.

Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.

Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.
Djasko

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Energieboy wrote:

Steven wrote:
Graag geen verwijten naar elkaar maken Energieboy en Djasko.
Beide mogen jullie een andere mening hebben maar laten we het wel netjes houden.
Helemaal mee eens, maakt mij verder ook niets uit hoe iemand naar mij kijkt. Maar kom niet met onzin, daar hou ik niet van. Als ik een andere menig heb dat die van Djasko dan hoef ik niet gelijk een zielig figuur of een betweterig strebertje te zijn. Maar goed, ik zal het bericht maar als niet gelezen beschouwen, dan is het voor mij wel prima zo.

Maar een beetje normaal antwoord was wel op z'n plaats geweest.
Ook al ben je het niet met me eens, het kan anders.


Je geeft me informatie die ik niet nodig heb.
Laat me je reply ontleden.
"Maar ook daar gaan ze een x over en dan moet je toch. "
Oh ja joh? Gaan ze bij KPN ook eens over op enkel 4G? Gelukkig ben jij er om deze parels van wijsheid met mij te delen

"Kan je beter gelijk nu al een goed toestel nemen en dan zit je weer voor jaren goed."
Nee dus, wat beter is voor mij maak ik zelf wel uit. Het zou dus duidelijk moeten zijn dat ik juist niet een nieuw toestel wil aanschaffen, maar jij weet het wel beter he? Betweterig dus.

"Weet je, ze doen het als provider toch nooit goed. Als ze te lang wachten is het niet goed, als ze te snel zijn, ook niet. Straks komt 5G er ook nog aan."
Wat is dit voor slap gezever, je vertelt me niks nieuws, je vertelt dingen die de meeste mensen al weten.

Weet je wat jij moet doen? Een sollicitatiebrief naar Vodafone opsturen. Ik zit niet op iemand met de naam Energieboy te wachten, die niet bij Vodaphone werkt en overal op reageert, want als ik je profiel bekijk... pfff.

Succes met je hobby he.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Energieboy Djasko Ik wil jullie nogmaals verzoeken om jullie aan de huisregels van het forum te houden. Het is niet nodig om verwijten naar elkaar te maken en dit is dan ook niet toegestaan. Dit is tevens de laatste waarschuwing.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Uiteindelijk zal 3G bij alle providers verdwijnen. Wanneer dit is bij de andere providers, durf ik helaas niet te zeggen. Dit kun je beter bij hun navragen Energieboy Djasko

23-7 Edit: Het is mogelijk om je 3G toestel blijven te gebruiken. Je kunt hiermee nog bellen, sms-en wifi en 2G internet gebruiken.
vluggejapie

Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe snel zal de uitfasering gaan eigenlijk? Is het echt zo dat op 1 januari 's middags nergens meer 3G te vinden is van Vodafone of zal dit nog maanden duren vanaf dat moment?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Goede vraag vluggejapie
Ik ga het voor je navragen. Zodra ik een reactie krijg, zal ik het laten weten vluggejapie
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Djasko Energieboy

Andere providers gaan ook 3G uitfaseren:
· In januari 2022 zet KPN het 3G netwerk uit (https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm).
· T-mobile zetten 3G in november 2020 uit (https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten).
Klanten zijn niet verplicht om over te stappen naar een 4G-toestel, hij/zij kan via zijn 3G apparaat blijven sms’en, bellen, wifi en 2G-internet gebruiken.

Wil je overstappen naar een 4G toestel? Check dan nu of je je abonnement kan verlengen. Niet verlengbaar? Dan is Vodafone Next of een los toestel via de groeimeenaar4G.vodafone.nl wellicht iets voor jou.

Daarnaast is een tweedehands 4G telefoon ook prima. Test het wel eerst op een goede werking i.v.m. de juiste 4G-branden/frequenties.

Wil je geen nieuw toestel en is data verbruik via WiFi genoeg voor jou? Migreer dan kosteloos naar een Start S, zodat je niet voor data betaald, die je niet (meer) gebruikt.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Steven wrote:
23-7 Edit: Het is mogelijk om je 3G toestel blijven te gebruiken. Je kunt hiermee nog bellen, sms-en wifi en 2G internet gebruiken.

Dat is goed nieuws voor sommige mensen ☺️??
Bedankt voor het melden.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.
vluggejapie

Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:
Op 1 januari zal het 3G netwerk verdwijnen @vluggejapie Dit wordt op dat moment uitgezet. Indien je op dat moment op het 3G netwerk een data sessie hebt lopen, wordt deze niet afgebroken. Zodra de sessie gestopt is, kun je geen 3G meer gebruiken.
Voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen zullen in het begin de 3G masten blijven werken. Zodat zij intern en extern bereikbaar zijn.


Bedankt Steven voor het uitzoeken! Oke goed om te weten, dus het wordt softwarematig vanaf die datum beperkt voor consumenten. Is dit bevestigd door de netwerkafdeling?

Ik heb ook een zakelijke Vodafone sim, zal daar 3G wel van blijven werken? Er hangen veel Vodafone picocells in het gebouw waar ik werk namelijk. Goed om te weten: ik werk niet in een ziekenhuis 🙂
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dit is bevestigt vluggejapie.
Het kan zijn dat bepaalde corporate klanten die niet 4G ready zijn wellicht op hun kantoor 3G-zendmast behouden. Voor hoe lang, durf ik helaas niet te zeggen.
Anonymous
Niet van toepassing
Betekend dat ook MVNO aanbieders geen 3G ontvangen na 1 januari 2020?. Gaan deze allemaal over naar 4G data en volte 4G. Kan toch niet de bedoeling zijn dat de MVNO aanbieders van 3G bellen naar 2G bellen gaan. Heb zelf HollandsNieuwe 100% dochter van Vodafone. Prima 4G data bellen over 3G.
Anonymous
Niet van toepassing
Leuke MVNO lijst met bijbehorende MNO providers. https://www.providerlijst.nl/telefonie/alle-telefoonproviders.html Volgens mij goed bijgewerkt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Voor zakelijke klanten zal ook 3G volledig uitgeschakeld worden: alle 3G apparatuur gaat uit inclusief zakelijke inpandige oplossingen, tunnels, ziekenhuizen, winkelcentra etc. Dit betekent dat de Picocells ook stopgezet worden vluggejapie
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
HI Hans.W

Het uitschakelen van 3G geldt ook voor alle MVNO’s op het Vodafone netwerk, dus ook voor Hollandsnieuwe.
Alle hollandsnieuwe simkaarten zijn 4G geschikt, daarnaast hebben klanten kosteloos de upgrade gehad naar 4G internet. Een Hollandsnieuwe klant heeft straks dus alleen nog een 4G toestel nodig om van snel 4G internet en VoLTE te kunnen genieten. Voor meer informatie over het uitschakelen van 3G bij Hollandsnieuwe ga naar: https://www.hollandsnieuwe.nl/3g

We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik lees hier: "De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet."

Dit is niet het hele verhaal....
Veel websites (zoals bijvoorbeeld de NPO) geven bij een betere verbinding ook automatisch een hogere beeldkwaliteit door.
Soms kun je hier zelf geen keuze in maken. Je kunt dan dus niet zelf terugschakelen naar een lagere kwaliteit om het verbruik te beperken.
Een eventueel hoger dataverbruik met 4G heb je dus niet altijd zelf in de hand!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
AriedeBeuker dat klopt! Maar zodra jij de video als gebruiker de video aanklikt, ga je daar mee akkoord omdat je gaat streamen.
Echter bij het bezoek van website of apps etc. klopt de zin "De kosten van het gebruik van 4G zijn niet anders dan die van 3G. Wel is het zo dat mensen meer data verbruiken via 4G omdat men méér gebruik maakt van het mobiele internet."
Websites laden sneller in op 4G maar verbruiken evenveel data als op 3G.
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Dat is dus precies hetgeen niet helemaal waar is. Er zijn veel (video) websites, die zodra ze bij jou een bepaalde minimumsnelheid detecteren, je een hogere kwaliteit aanbieden. Aanbieden is eigenlijk het woord niet. Ze drukken je een hogere kwaliteit door de strot, want je kunt niks kiezen of aanvinken.
Jullie zin als zodanig klopt dan ook wel, maar zoals ik zei: Het is niet het hele verhaal.

Als ik bijvoorbeeld op een laptop (dus via de website) naar de NPO kijk, dan kan ik de kwaliteit niet kiezen. (vroeger wel overigens)
Ik heb daarom een programma'tje geïnstalleerd, dat voor bepaalde soorten van gebruik mijn snelheid bewust afknijpt, zodat ik toch een lagere kwaliteit krijg en dus minder datagebruik heb. Ik kan als ik dat heel ver afknijp, nu een uur NPO kijken voor ca. 150 MB. De middelste kwaliteit is ca. 750 MB.
Als ik die maatregel niet neem, en ik krijg dus de hoogste kwaliteit, dan is dat zelfs 1200MB.
Je kunt dus, wanneer je overgaat van 3G naar 4G, toch ineens veel meer data kwijt zijn, zonder dat je voor je gevoel iets anders doet . Dat is mijn punt.

Ook bij Ziggogo kun je zelf de kwaliteit niet kiezen. Wel in de app overigens, maar niet als je via de website kijkt.
Eventueel hogere kosten zijn dus niet alleen omdat "men meer gebruik maakt van het internet", maar ook omdat men (soms) gedwongen wordt tot hoger dataverbruik.

Uiteraard is het feit dat dit tegenwoordig niet meer instelbaar is een nalatigheid van de NPO en Ziggo.
Ik heb het wel eens aangekaart, maar ze begrijpen de vraag niet eens.....
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Deze websites staan natuurlijk los van het uitfaseren van 3G. Dit is een keuze van de desbetreffende bedrijven. Dit is niet iets wat wij vanuit hier bepalen.

Ik ben wel meteen in gesprek gegaan met mijn collega's van Ziggo hierover.
Het instellen van de afspeelkwaliteit (resolutie/bitrate) is namelijk op zowel de website als in de app niet in te stellen. Wat in de app wel is in te stellen is de kwaliteit van de downloads. Je kunt namelijk, net als bij Netflix, bepaalde movies en series downloaden en daarvan kun je de kwaliteit bepalen.

Meer hierover lees je hier.
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Tof dat je hetbij Ziggo gemeld hebt.
Bij de app die ik van Ziggo gebruik (Ik zit op Android) is OOK de kwaliteit van de stream instelbaar!
Ik kan kiezen tussen Laag - Medium - Hoog en Automatisch. Dit valt onder de instellingen van je mobiele verbinding. Ik denk dat het belangrijk is, dat je dit ook op de website in kan stellen.
Er zullen best meer mensen zijn, die via een wat groter scherm willen kijken, maar toch afhankelijk zijn van een mobiele verbinding. Zelfs de lage kwaliteit is op een laptopscherm nog heel redelijk. Zeker als het om nieuwsprogramma's gaat waar de beeldkwaliteit niet zo belangrijk is.

Overigens kan ik (zoals jij al zei) ook de kwaliteit van de downloads instellen met de keuzes: hoog en laag.

Als je hierover toch kontakt hebt met Ziggo, laat ze dan ook eens kijken naar de ondertiteling via de NPO (voor slechthorenden) Deze werkt via de App perfect, maar als je via de website kijkt moet je om de paar minuten de ondertitels opnieuw starten omdat ze dan wegvallen. En als je niks hoort, dan heb je dan natuurlijk ook niet meteen in de gaten 🙂 Ik heb me er onlangs bij de Tour de France nog aan zitten ergeren....
Ik heb dat probleem op alle PC's en laptops en in alle mogelijke browsers.
Ik heb het al eens bij Ziggo aangekaart, maar helaas geen reaktie gekregen.

Dank voor de moeite overigens!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Mag ik je vragen om daarvoor een topic bij Ziggo aan te maken AriedeBeuker
Dan kunnen zij dit oppakken.
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ja hoor, dat ga ik proberen. Is ook beter natuurlijk.
Kun jij wel even voor mij kijken of jij ook die tream-instellingen op jouw app hebt?
(Als je die app tenminste zelf gebruikt)
Misschien zit er wel verschil in de versie van Apple en Android, of heb ik een oudere versie.
Als je dat nog even door zou willen geven.... Daar ben ik wel benieuwd naar!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik ga eens kijken voor je. Ik heb de laatste variant en ik zie via de instellingen van Ziggo Go bij App voorkeuren het volgende AriedeBeuker
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ja, zo heb ik het ook. Bedankt!
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik heb ook nog een vraag hierover: op meerdere plekken wordt gesuggereerd dat 2G alleen nog gebruikt kan worden voor bellen en sms'en. Wordt data op 2G voor gewone gebruikers (non-M2M) inderdaad uitgeschakeld dan?
AriedeBeuker

Liefhebber
  • 31Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Volgens mij blijft dat gewoon werken, als GPRS (of eventueel EDGE).
Ik denk dat men opgeschreven heeft dat het alleen voor bellen en SMS gebruikt kan worden, omdat voor de meeste gebruikers 2G voor dataverkeer natuurlijk toch al bijna onbruikbaar is, vanwege de lage snelheid.
Ik denk niet dat het dataverkeer echt afgeschakeld gaat worden. Dus een Whatsapp tekstje of iets dergelijks zal nog wel lukken denk ik.
Maar zeker weten doe ik het niet.
Ik gebruik zelf ook nog wel eens de teletekst app, als ik alleen 2G heb. (verbruikt ook bijna niks)
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
RuudNL het 2G netwerk blijft werken zoals het altijd heeft gewerkt. Alleen 3G wordt uitgeschakeld.
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Steven wrote:
We werken samen met Hollandsnieuwe achter de schermen om VolTe ook voor Hollandsnieuwe klanten beschikbaar te krijgen.


Steven
Is hier toevallig al wat meer over bekend? En dan zowel voor VoLTE en VoWifi voor Hollandsnieuwe klanten?
Mijn ouders hadden een femtocell, wat niet meer werkt, mijn moeder heeft Vodafone dus Vowifi en VoLTE.
Mijn vader zit bij Hollandsnieuwe nu dus rot bereik alleen die zal overstappen naar een andere provider want Vodafone is voor hem totaal niet interessant .

Ik hou trouwens mijn hart vast met het uitzetten van 3G per 1 januari, want er komt meer belasting op het 4G netwerk en Vodafone heeft op veel plekken nog geen 4G+ beschikbaar. In mijn woonplaats (Wognum) is Vodafone de enige provider die geen 4G+ heeft. (Tele2 / T-mobile en KPN hebben dit allang beschikbaar) Zelfs op de dekkingskaart van april 2020 nog geen 4G+ .

Overigens wil de dekkingskaart na in of uit zoomen vaak niet goed laden, soort browser maakt niet uit.
Anonymous
Niet van toepassing
Megapaul

https://www.4gmasten.nl/kaart/

Op deze site kun je zien waar de masten staan per provider. Op de landkaart kun je rechtsboven plaats of postcode invullen. Vodafone heeft de mast in Wijzend staan met maar 1 frequentie 806 mhz. Tele 2 en TMobile zitten in dezelfde mast maar met meerdere frequenties misschien zit het daarin. Kpn heeft een mast in Wognum staan ook met meerdere frequenties. Heb zo,n vermoeden dat Vodafone deze mast nog moet updaten cq uitbreiden met meerdere frequenties. Misschien dat Steven hier iets meer over kan vertellen. Overigens de rest vd masten van Vodafone in de omtrek buiten Wijzend om hebben wel meerdere frequenties.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic