We werken continu aan de verbetering van ons krachtige GigaNet om onze klanten de beste netwerkervaringen te kunnen bieden. Voor de mobiele klanten van Vodafone betekent dit nu de introductie van het 5G netwerk. Zo kunnen we de beste vaste en mobiele infrastructuur bieden aan onze klanten. Sinds 21 juli 2020 is 5G beschikbaar in heel Nederland!
Om 5G te gebruiken heb je 3 dingen nodig; een 5G-netwerk, een 5G geschikt abonnement en een 5G geschikt toestel.
5G en gezondheid
Als Vodafone hebben we begrip voor zorgen en vragen die leven bij de (her)plaatsing van antennes. Tegelijk streven we – vanuit collectief belang – naar een hoogwaardig en landelijk dekkend netwerk, zodat we allemaal en liefst overal bereikbaar zijn. Zeker in deze onzekere tijden is het netwerk hard nodig is om mensen, bedrijven en zorginstellingen verbonden te houden. Bij zo’n goed gespreid antennepark horen bouw- en inspraakprocedures, net als veiligheids- en blootstellingslimieten, waaraan ook wij ons houden.
Er is verder ook geen enkel bewijs dat 5G te maken heeft met het krijgen of verspreiden van het Coronavirus.
Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op deze pagina.
FAQ
Hoe werkt 5G?
5G maakt gebruik van radiogolven, net zoals eerdere generaties mobiel internet: 2G, 3G en 4G. Deze
radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.
Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G. Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk.
Hoe kan ik zien waar 5G beschikbaar is?
De actuele 5G dekking is te vinden op de dekkingskaart.
Hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Elke klant met een Red abonnement heeft automatisch toegang tot 5G. Alle Red Pro klanten vanaf oktober 2016 ook. Wanneer je ook een geschikt 5G-toestel hebt, krijg je automatisch toegang tot het 5G-netwerk, in de meeste gevallen is dit direct. Er zijn 2 uitzonderingen waarbij activatie tot maximaal 24 uur kan duren.
- Wanneer je een 5G toestel hebt en van een Start abonnement naar een Red abonnement overstapt. Het abonnement moet dan eerst herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.
- Wanneer je een Start abonnement hebt en een 5G toestel en een 5G add-on aanschaft. Deze add-on moet dan eerst herkend worden in ons netwerk. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.
We zijn uiteraard erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met ons 5G netwerk. Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic! Heb je een vraag of lukt er iets niet? Ook dan staat de Community voor je klaar.