Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Landelijke 5G dekking voor Vodafone


We werken continu aan de verbetering van ons krachtige GigaNet om onze klanten de beste netwerkervaringen te kunnen bieden. Voor de mobiele klanten van Vodafone betekent dit nu de introductie van het 5G netwerk. Zo kunnen we de beste vaste en mobiele infrastructuur bieden aan onze klanten. Sinds 21 juli 2020 is 5G beschikbaar in heel Nederland!


Om 5G te gebruiken heb je 3 dingen nodig; een 5G-netwerk, een 5G geschikt abonnement en een 5G geschikt toestel.

5G Abonnement
Vodafone wil deze technologie direct beschikbaar stellen voor haar klanten. Dit is de reden dat 5G voor alle bestaande en nieuwe klanten Red (Pro) klanten direct beschikbaar is in hun abonnement, zonder meerprijs. Heb je geen Red abonnement? Start klanten kunnen via My Vodafone zelf 5G activeren op hun abonnement voor € 2,- per maand extra. Ben je nog geen klant van Vodafone maar wil je wel gebruik maken van 5G? Neem dan contact met ons op. 

< Ik wil ook 5G van Vodafone >

5G Toestellen
Vodafone verkoopt op dit moment verschillende toestellen die geschikt zijn voor 5G:

  • De Samsung Galaxy S20 is verkrijgbaar in vier 5G varianten: S20, S20+, S20 FE, S20 Ultra 5G. En de Samsung Note 20. 
  • De Samsung Galaxy S21, S21+ en de Samsung S21 FE
  • De Samsung Galaxy S22, S22+ en de S22 Ultra
  • De Samsung A52s en de Galaxy Z Flip 3 & Galaxy Z Fold 3
  • De volledige iPhone 12 én iPhone 13 serie
  • De Oppo Reno 4, 4 Pro en 4 Z en de Oppo Reno 6
  • De Oppo A74 en A94
  • De Oppo Find X3 Neo
  • De Fairphone 4
  • Xiaomi 11 T, de 11 T Pro, en de Xiaomi 11 Lite NE
  • Xiaomi Redmi Note 10

Nog niet elk toestel is namelijk geschikt voor 5G. De techniek is wel in een sneltreinvaart aan het ontwikkelen. Daarom verwachten wij de komende maanden nog meer 5G-geschikte toestellen te introduceren.

 

5G en gezondheid
Als Vodafone hebben we begrip voor zorgen en vragen die leven bij de (her)plaatsing van antennes. Tegelijk streven we – vanuit collectief belang – naar een hoogwaardig en landelijk dekkend netwerk, zodat we allemaal en liefst overal bereikbaar zijn. Zeker in deze onzekere tijden is het netwerk hard nodig is om mensen, bedrijven en zorginstellingen verbonden te houden. Bij zo’n goed gespreid antennepark horen bouw- en inspraakprocedures, net als veiligheids- en blootstellingslimieten, waaraan ook wij ons houden.

Er is verder ook geen enkel bewijs dat 5G te maken heeft met het krijgen of verspreiden van het Coronavirus.

Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op deze pagina


Veel gestelde vragen


Hoe werkt 5G?

5G maakt gebruik van radiogolven, net zoals eerdere generaties mobiel internet: 2G, 3G en 4G. Deze
radiogolven worden verstuurd via masten, als onderdeel van ons krachtige GigaNet. In Europa zijn drie nieuwe frequentiebanden voor 5G afgesproken. Dit 5G-spectrum van frequenties is in Nederland voorlopig niet beschikbaar. Maar gelukkig kan de nieuwe 5G-technologie met slimme technologie evengoed gebruikt worden met andere frequentiebanden.
Dat is precies wat wij in samenwerking met Ericsson doen: het toepassen van 5G in onze bestaande 4G
frequentiebanden. Er zijn hierdoor dus niet direct nieuwe masten nodig, en ook geen frequenties. Dit noemen we ‘Dynamic Spectrum Sharing' (DSS). Met deze technologie kan een toestel gebruik maken van 4G én 5G verbindingen. Het slimme netwerk kiest daarbij razendsnel voor 4G of 5G. Kom je in een 5G-dekkingsgebied dan schakelt je toestel dus automatisch over naar 5G. In 4G gebied maak je gebruik van ons uitstekende 4G-netwerk.

Hoe kan ik zien waar 5G beschikbaar is?
De actuele 5G dekking is te vinden op de dekkingskaart

Ik heb de Samsung Galaxy S20, maar nog geen 5G?
Om de lokale 5G-instellingen te ondersteunen moet een update gedaan worden van de softwareversie van het toestel. Dit is een reguliere software update. Deze stond klaar tussen 13 en 20 april 2020 voor alle Galaxy S20 toestellen. Volg de instructies op je toestel om de update te voltooien. Hierna kun je, wanneer je een Red abonnement hebt, of een Start abonnement met 5G add-on en 5G-dekking, direct 5G ontvangen. Je kunt dit zien in het beeldscherm van je telefoon aan het 5G-icoon (i.p.v. het 4G-icoon).


Heb je nog steeds geen 5G-ontvangst? Het kan natuurlijk zijn dan je geen dekking hebt op de locatie. Bekijk de actuele dekking

Ook kan zijn dat je een Samsung Galaxy S20 4G-model hebt (of een heel ander Samsung model). Dit model is niet geschikt om 5G te gebruiken. 

Heb je al deze stappen gecheckt maar nog steeds geen 5G? Open dan een topic. De Community helpt jou graag verder. 

Wanneer komt Apple met een 5G toestel?
Apple heeft hier nog geen indicaties voor afgegeven. Wij kunnen hier zodoende geen mededelingen over doen. 

Kan ik ook 5G gebruiken in het buitenland?
Om 5G te gebruiken in het buitenland moet Vodafone contracten afsluiten met haar partners om van dit netwerk gebruik te mogen maken. Wij zijn hier druk mee bezig. De technologie is nog erg nieuw, dus op dit moment zijn er nog geen afspraken met buitenlandse partners. Wij verwachten dat deze op korte termijn volgen. In de tussentijd kun je gebruik maken van het grootste 4G-netwerk ter wereld!

Hoe kan ik zien of ik 5G heb?
Elke klant met een Red abonnement heeft automatisch toegang tot 5G. Alle Red Pro klanten vanaf oktober 2016 ook. Wanneer je ook een geschikt 5G-toestel hebt, krijg je automatisch toegang tot het 5G-netwerk, in de meeste gevallen is dit direct.  Er zijn 2 uitzonderingen waarbij activatie tot maximaal 24 uur kan duren.

  • Wanneer je een 5G toestel hebt en van een Start abonnement naar een Red abonnement overstapt. Het abonnement moet dan eerst herkend worden in ons netwerk waarna het geactiveerd wordt. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.
  • Wanneer je een Start abonnement hebt en een 5G toestel en een 5G add-on aanschaft. Deze add-on moet dan eerst herkend worden in ons netwerk. Je ontvangt een sms met bevestiging zodra 5G geactiveerd is.

We zijn uiteraard erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met ons 5G netwerk. Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic! Heb je een vraag of lukt er iets niet? Ook dan staat de Community voor je klaar. 

32 Reacties
ARjenS

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Man man man, even snel 5g er doorheen duwen op dit moment. Ik ben iig weg bij jullie, ik hoop dat de rest van de klanten dat ook doet.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
ARjenS wrote:

Man man man, even snel 5g er doorheen duwen op dit moment. Ik ben iig weg bij jullie, ik hoop dat de rest van de klanten dat ook doet.

Het zal niet zo zijn dat ze dit er even snel doorheen duwen. Daar gaat maanden voorbereidingen aan vooraf en dan moet je klaar zijn voor 29 april. Alleen begrijp ik het niet helemaal want ze spreken over 5G terwijl ik ook het volgende lees: Het gaat nog niet om de volledige snelheid van 5G. Voor het volledige 5G-netwerk komen drie nieuwe frequenties beschikbaar, namelijk 700MHz, 3,5GHz en 26GHz. Een deel van deze frequenties worden later dit jaar geveild, terwijl een ander deel pas over een paar jaar volgt.

Vraag mij nu af of het dan 5G is of is het niet 4G+ overal? 
Begrijpen doe ik het nog niet helemaal, als ik eerlijk ben. Heb net de iPhone 11 Pro Max gekocht omdat via inside information, wat je ook met een flinke korrel zout moet nemen, is aangegeven dat iPhone in 2020 niet met een 5G toestel komt en als die wel komt dan komt die niet naar Europa omdat er hier nog niet zoveel vraag naar is. Ja, zeg het maar… Veel vragen hier nog eigenlijk.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Volgens de bekende Ming-Chi Jou zal Apple de 5G iPhone in een beperkt aantal landen uitbrengen zoals UA, Canada, Japan, Zuid-Korea en de Verenigd Koninkrijk. De kans is dus groot dat we hier in Nederland langer moeten wachten want de echte snelle frequentie op 3,5GHz worden in Nederland pas in 2022 geveild en dan pas is 5G ook echt merkbaar. 

4G is momenteel dus eigenlijk al snel genoeg. Spannend hoe het allemaal gaat verlopen.

freeradio

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
freeradio wrote:

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

Kom op zeg… als je niets anders te doen hebt.
Wees een persoon met ballen en kom dan met een verhaal en niet met zo’n prul tekstje met stoppen 5G. Echt hoor, hiermee kom je echt niet verder of haal je 5G niet uit het systeem. 

Ruud001

Raadgever
  • 887Posts
  • 1Oplossingen
  • 871Likes

Nou gefeliciteerd. Oké, leuk zo'n 5G primeur.  *off-topic tekst verwijderd door moderator*

BvanWijk

Stamgast
  • 75Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes
freeradio wrote:

5G MAAKT MENSEN ZIEK!

Er is geen gedegen onderzoek gedaan, alles draait om de centen mensen

 

STOP 5G!

 

En nu wel je telefoon dagelijks gebruiken met 4G…… 

Krimi

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nou heb ik een red abonnement een 5g toestel (S20 plus) en de kaart geeft aan dat ik in den haag 5g kan ontvangen de updates zijn uitgevoerd en heb ik nog steeds geen 5g.

dude66

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

5G icoontje inmiddels zichtbaar. Speedtest gedaan vanaf zelfde locatie, vrijwel zelfde moment waarbij er geen enkel verschil in downstream snelheid zit tussen 4G en 5G. Upstream snelheid scheelt zo goed als niet. Dat is toch jammer.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Krimi. Welkom op de Vodafone Community. 

Laten we ervoor zorgen dat jij ook snel connected bent met ons 5G-netwerk. Jouw toestel is in ieder geval 5G-ready en ik begrijp dat je al netjes de nieuwste software-update hebt geïnstalleerd. Heb je toevallig al geprobeerd om je toestel eens opnieuw op te starten? En staat je mobiele data aan? Staat het netwerk op 2G, 3G, 4G en 5G? En wat gebeurt er als je handmatig een ander netwerk selecteert en vervolgens weer terugzet? We horen graag!

ThinkForYoursel

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voor de mensen die 5G niet vertrouwen.

Hierbij een link.

https://youtu.be/ol3tAxnNccY

Xenderman

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Cecilia Vodafone wrote:

Hi @Krimi. Welkom op de Vodafone Community. 

Laten we ervoor zorgen dat jij ook snel connected bent met ons 5G-netwerk. Jouw toestel is in ieder geval 5G-ready en ik begrijp dat je al netjes de nieuwste software-update hebt geïnstalleerd. Heb je toevallig al geprobeerd om je toestel eens opnieuw op te starten? En staat je mobiele data aan? Staat het netwerk op 2G, 3G, 4G en 5G? En wat gebeurt er als je handmatig een ander netwerk selecteert en vervolgens weer terugzet? We horen graag!

Hallo! Ik heb een s20+, een nieuwe simkaart, alle updates gedaan, gereboot, 5G-dekking en een sms gehad dat 5G het zou moeten doen. Maar nog altijd geen 5G in beeld. Wat te doen?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 841Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Xenderman 
Dat is bijzonder! Vooral na het ontvangen van de SMS zou je het 5G-netwerk op moeten kunnen. Heb je toevallig al geprobeerd om handmatig een ander netwerk te selecteren en deze vervolgens weer terug te zetten naar het Vodafone netwerk? Lost dat het niet op terwijl jouw regio en toestel 5G ready zijn en je de nieuwste software hebt opgehaald, dan raad ik je aan om onze Network Check te doorlopen. Uiteindelijk wordt er dan een opdracht aangemaakt naar onze technische dienst. 

Xenderman

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dat handmatig verzetten heb ik al tientallen keren gedaan. Helpt niet.

Als ik die netwerkcheck doe krijg ik er alleen maar uit dat ik mn toestel moet laten repareren. Maar met een eerdere simkaart zag ik af en toe wel 5g. Dus aan het toestel ligt het niet. 5G komt uberhaupt niet voorbij in die netwerkcheck.

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

Ik heb van Vodafone begrepen dat dat komt door de laatste update, @Xenderman. Door een bug in die softwareversie hebben sommige toestellen van de S20 serie geen 5G meer. Samsung werkt als het goed is aan een update.

Xenderman

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Spara wrote:

Ik heb van Vodafone begrepen dat dat komt door de laatste update, @Xenderman. Door een bug in die softwareversie hebben sommige toestellen van de S20 serie geen 5G meer. Samsung werkt als het goed is aan een update.


oh, dit is wel een ding. Hoe lang gaat dit duren?

Spara

Raadgever
  • 76Posts
  • 14Oplossingen
  • 39Likes

@Xenderman Geen idee, dat weet alleen Samsung. Ik hoop dat het opgelost is met de beveiligingsupdate van juni!

Xenderman

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De nieuwe update is er! En had daarna meteen 5G in beeld ?

Jimz011

Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier ook de beveiligingsupdate van juni 2020 maar dan op een Galaxy Note 10+ 5G. Maar helaas nog altijd geen 5G en ik zit praktisch naast de zendmast (dekking is ook goed hier). Met de klantenservice naar gekeken, zeiden dat 5G nog niet actief was. Ze zeggen 5G geactiveerd te hebben, maar helaas nooit een smsje gehad noch 5G mogen ontvangen.

 

Het lijkt er bij mij op dat de Note10+ 5G simpelweg niet ondersteund wordt, ondanks dat deze wel als "geschikt" wordt getoond in de toestelchecker. De belofte dat 5G dan ook direct beschikbaar is op deze toestellen (mits in dekkingsgebied) is dan helaas (nog) niets van te merken.

hus3yin

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Jimz011 heb jij inmiddels al 5G op je telefoon?

Ik heb ook een Samsung note 10+ 5G maar geen 5G.

Wordt dit probleem opgelost in de toekomst?

Jimz011

Gedreven Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@hus3yin nee helaas nog niet, heb zelfs een nieuwe simkaart gekregen in de winkel. Maar nadat zij contact hebben gehad met een andere medewerker, werd er gezegd dat er een update moet komen vanuit samsung. Mij werd geadviseerd het weer te proberen na de update van deze maand. Aangezien ik op een zwitserse csc heb gebruikt krijg ik de updates vaak eerder dan andere csc's dus ben ik benieuwd. Ik heb er echter een hard hoofd in. Samsung zegt namelijk dat het al had moeten werken en Vodafone zegt dat ze moeten updaten.

Het volgende probleem is csc en regio gebonden toestellen. Volgens Samsung krijgt iedere regio andere instellingen (en daarmee ook merk specifieke firmware. Bijv vodafone branded firmware). Maar in NL biedt Vodafone de Note 10+5G niet aan en is er dus ook geen firmware die specifiek op Nederland gericht is. Ik wacht in ieder geval af tot de update van deze maand. Maar nogmaals gok ik dat t niet gaat helpen. Heb me redelijk wat ingelezen over gebruikte technieken en dergelijke en volgens mij maakt vodafone geen gebruik van een door de note 10 ondersteunde techniek (maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen).

 

Zodra ik de update binnen heb (verwacht binnen 14 dagen) dan zal ik je meer laten weten.

hus3yin

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Jimz011 

Ik ben ook benieuwd. Het is wel merkwaardig dat de Note 10+ 5G dan wel wordt aangeboden inclusief een Vodafone abonnement via andere websites. 

Ik had juist voor deze telefoon gekozen omdat ik een note wilde en gebruik te kunnen maken van 5G. 

 

Dus in het ergste geval zou het betekenen dat we helemaal niet op 5G kunnen en we een ander toestel moeten aanschaffen daarvoor?

 

Arno 1908

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas ondanks dat ik wel tevreden ben over Vodafone nu toch een negatieve ervaring. Het blijkt namelijk dat Vodafone bepaald welke telefoon de gebruiker moet aanschaffen om gebruik van 5G te kunnen maken? Ja precies,  een 5G toestel aanschaffen die niet op de aangeboden lijst van Vodafone voor komt zal geen gebruik van 5G kunnen maken.  Dit is volgens mij tegen de afspreken die met het kabinet zijn afgesproken om monopolie gebruik te voorkomen.

Het klopt gewoon niet dat de concument verplicht een highend telefoon moet aanschaffen om gebruik van 5G te kunnen maken. Beetje jammer Vodafone!

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Arno 1908 wrote:

Helaas ondanks dat ik wel tevreden ben over Vodafone nu toch een negatieve ervaring. Het blijkt namelijk dat Vodafone bepaald welke telefoon de gebruiker moet aanschaffen om gebruik van 5G te kunnen maken? Ja precies,  een 5G toestel aanschaffen die niet op de aangeboden lijst van Vodafone voor komt zal geen gebruik van 5G kunnen maken.  Dit is volgens mij tegen de afspreken die met het kabinet zijn afgesproken om monopolie gebruik te voorkomen.

Het klopt gewoon niet dat de concument verplicht een highend telefoon moet aanschaffen om gebruik van 5G te kunnen maken. Beetje jammer Vodafone!

Vodafone voegt elke keer nieuwe toestellen toe.
Deze moeten eerst getest worden door Vodafone en de fabrikant en dan pas kunnen ze op het netwerk van Vodafone. Aangezien er al een aantal nieuwe 5G toestellen zijn kan het misschien even duren voor de test er doorheen is. Daarnaast is 5G nog niet eens echt 5G dus daar zou ik me dan ook al niet eens druk om maken. Pas over een jaar komt het echte 5G netwerk, mag je maar hopen.

Het ligt overigens niet eens aan Vodafone zelf, ook bij de andere providers is dit probleem. Zoals te lezen in dit artikel: https://www.totaaltv.nl/nieuws/vodafoneziggo-kpn-en-tmobile-foppen-nederlander-met-5g/

Arno 1908

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

https://www.totaaltv.nl/nieuws/vodafoneziggo-kpn-en-tmobile-foppen-nederlander-met-5g/

Geeft eens te meer aan dat er gesjoemeld wordt bij Vodafone, dan toch nog even de opmerking dat er iedere maand nieuwe telefoons bij komen ? Wel raar dat al 3 maanden de zelfde telefoons in de lijst van Vodafone staan en alleen maar dure highend telefoons. Wat is er mis met nord plus of Moto G 5g plus ? 

Nu geven de providers het idee dat geld verdienen aan een telefoon in een abonnement niet mag we alleen nog dure telefoons aansmeren waar we met de leveranciers afspraken over maken en dan toch op een slinkse manier geld verdienen.

 

Misschien complot theorie maar doe er dan eens iets voor om meer transparant over te komen en de consument niet voor te liegen. Want niet de waarheid vertellen is ook een vorm van liegen !

hus3yin

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik lees dat 5G inmiddels wel op de Note 10+ 5G via T-mobile verkrijgbaar is.

Hopelijk volgt @Vodafone snel.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Beste @hus3yin 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je hoeft maar op 1 plek duidelijk te maken dat je graag Note 10+ wil gebruiken op 5G. Het is echt niet nodig om dit op meerdere plekken te melden. Zodra Vodafone dit toestel heeft toegevoegd dan zal je dat kunnen lezen in de lijst van Vodafone.  

Het kan best voorkomen dat een andere provider deze al wel accepteren kan maar dat Vodafone nog in onderzoek is. Wetende ook dat 5G niet daadwerkelijk de nieuwe 5G frequentie is maar een 4G++ data bundel die sneller is dan voor de andere 4G gebruikers. 

Gewoon nog maar even afwachten 🙂
Je eigen topic, wat dus al voldoende is, heb je hier staan:
https://forum.vodafone.nl/mobiel-internet-135/geen-5g-op-note-10-5g-301721?postid=334028#post334028

hus3yin

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Energieboy wrote:

Beste @hus3yin 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Je hoeft maar op 1 plek duidelijk te maken dat je graag Note 10+ wil gebruiken op 5G. Het is echt niet nodig om dit op meerdere plekken te melden. Zodra Vodafone dit toestel heeft toegevoegd dan zal je dat kunnen lezen in de lijst van Vodafone.  

Het kan best voorkomen dat een andere provider deze al wel accepteren kan maar dat Vodafone nog in onderzoek is. Wetende ook dat 5G niet daadwerkelijk de nieuwe 5G frequentie is maar een 4G++ data bundel die sneller is dan voor de andere 4G gebruikers. 

Gewoon nog maar even afwachten 🙂
Je eigen topic, wat dus al voldoende is, heb je hier staan:
https://forum.vodafone.nl/mobiel-internet-135/geen-5g-op-note-10-5g-301721?postid=334028#post334028

Ok

joho 1963

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb sinds september 2020 een nieuw abbo en een nieuwe telefoon. In de shop werd mij verteld dat 5g supersnel zou zijn en stabiel. nou ik kan je uit de droom helpen 5G is bij mij (noord Limburg) nog langzamer dan 4G. als ik een speedtest doe gelijktijdig met mijn zoon de zelfde test dan kom ik nog langzamer met 5g dan hij met 4g. Nu heb ik net een el lange chat gehad met een medewerker van Vodafoon. en die vertelde me dat de snelheid van 5g nog wel een aantal maanden op zich laat wachten( ergens in 2021) . Had ik dat eerder geweten had ik niet die dure telefoon en duur abbo afgesloten maar had ik nog wel een jaar iets goedkoper kunnen vinden. dus al met al kunnen ze die peperdure reclame wel stop zetten tot alles gerealiseerd is en er dan met een goed werkend netwerk op de markt komen dan nu mensen honing rond de mond smeren en blij maken met een dode mus. Ik zou er in ieder geval niet meer intrappen en wachten tot Vodafoon ook de garantie kan bieden en na kan komen wat er in de reclame en in de shops belooft word. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Beste @joho 1963 

1 topic is voldoende om je verhaal te melden. Meerdere berichten, en dezelfde, is niet nodig en ook niet toegestaan. Graag daarom bij 1 topic houden, dan is het voor iedereen overzichtelijk.

https://forum.vodafone.nl/stel-je-vraag-116/5g-supersnel-302376

Emiel3237

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De CEO van Vodafone, Nick Read noemde in zijn toelichting van de kwartaalcijfers het huidige aanbieden van 5G in landen waar nog niet het volle potentieel van 5G wordt benut, misleidend. Zie voor details bijv. het artikel van 16/11/2020 op iCulture.nl en Tweakers.net. https://www.iculture.nl/nieuws/vodafone-ceo-5g-aanbod-misleidend/

Op meerdere momenten een speedtest gedaan en wat blijkt; in 3 van de 4 testen is 4G bij mij zelfs sneller dan 5G. 

Bij de aanschaf van mijn telefoon - specifiek voor 5G aangeschaft - is mij op geen enkele manier duidelijk gemaakt dat 5G nu nog geen schim is van wat het kan worden. Ook op de website taal noch teken over deze misleidende (nogmaals, het zijn niet mijn woorden, maar nota bene die van de CEO van Vodafone) reclame. 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft in een eerste reactie ook aangegeven dat Vodafone zich waarschijnlijk schuldig maakt aan misleiding en dat contracten in dat geval nietig verklaard kunnen worden omdat ze onder valse voorwendselen zijn opgemaakt. De Reclame Code Commissie zal eveneens benaderd worden met de vraag of Vodafone hiermee regels overtreedt.

Eerlijk is eerlijk; ook ander aanbieders zijn onvoldoende transparant over de (on-)mogelijkheden van 5G in Nederland. 

Ik heb Vodafone formeel gevraagd om een inhoudelijke reactie. Vooralsnog krijg een technisch uiteenzetting waarmee ze ruiterlijk toegeven en bevestigen dat 5G op dit moment niet sneller is dan 4G, dan wel maximaal 10%. Mijn testresultaten laten evenwel iets heel anders zien, maar dat daargelaten komt men niet in de buurt van de geclaimde ‘tientallen keren sneller dan 4G’. In die zin is Vodafone eerlijk over de misleiding, maar is het vervolgens de vraag wat dit voor bestaande en nieuwe klanten betekent. Hoe ziet de compensatie eruit? Op welke wijze krijgen klanten de mogelijkheid hun contract open te breken? Wat doet Vodafone in haar communicatie op de website om dit totale gebrek aan transparantie te voorkomen.   

Ik wacht de inhoudelijke reactie af.

Emiel3237

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kansloos Vodafone; op welke manier ik ook antwoord probeer te krijgen op mijn verzoek; ik hoor niets. Niet via de chat, niet via het forum, niet via de klantenservice, niet via de klachtenafdeling, het is totale radiostilte. Ik moet maar wachten. De maat is vol. De misleiding van Vodafone aangaande 5G is bekend en erkend (zie bericht CEO Vodafone waarin hij toegeeft dat de reclame misleidend is) ik heb Vodafone op allerlei manieren de hand toegestoken te komen tot een vergelijk, maar men ziet liever een juridische procedure tegemoet. Een procedure waarin ik de ACM aan mijn zijde weet. Via alle social media kanalen zal ik potentiele nieuwe klanten van Vodafone waarschuwen niet in de misleiding van 5G te trappen en bestaande klanten oproepen hun contract nietig te verkaren wegens deze misleiding. Dit is eenvoudigweg te regelen met een voorbeeldbrief op de site van Consuwijzer.nl. Onbegrijpelijk dat Vodafone dit laat gebeuren. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic