Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Instellingen mobiele data in het buitenland (roaming) voor Android

In het buitenland wil je natuurlijk ook online zijn op je mobiel. Heb je geen toegang tot het internet? Dan lees je hier de oplossing.

 

In dit artikel lees je de oplossing voor Android-toestellen. Op zoek naar Apple/iOS? Kijk dan hier.


Check je datalimiet
Controleer eerst je datalimiet via My Vodafone. Deze limiet kan je zelf instellen en verhogen. Let op: dit brengt wel extra kosten met zich mee.

 

< Datalimiet controleren > 

Android instellingen
Is de datalimiet niet de oplossing? Dan controleren we de instellingen van je telefoon.

 

  • Herstart het toestel. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk.
  • Veeg vanaf het beginscherm van boven naar beneden. Je ziet dan Mobiele gegevens staan. Deze moet ingeschakeld staan, zodat Mobiele data actief is.
  • Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. 
  • Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.  

 

Staan bovenstaande instellingen goed en heb je nog steeds geen internet? Dan controleren we de APN.

 

APN
Ga hiervoor naar Instellingen -> Meer verbindingen -> Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten.

 

Naam toegangspunt Vodafone Live of Vodafone Internet
APN live.vodafone.com (aangevinkt!)


Staan hier andere APN's? Dan mag je deze verwijderen via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag maar 1 APN staan. 
 

Sharon_0-1627558935271.png

 

APN toevoegen
Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:

- Naam: Vodafone Live

- APN: live.vodafone.com
- Proxy: Niet ingesteld
- Poort: Niet ingesteld
- Gebruikersnaam: vodafone
- Wachtwoord: vodafone
- Server: Niet ingesteld
- MMSC: Niet ingesteld
- MMS-poort: Niet ingesteld
- MCC: 204
- MNC: 04
- Verificatietype: PAP
- APN-Type: *
- APN-Protocol: IPv4
- Roamingprotocol voor APN: IPv4

Heb je nog geen verbinding? Dan gaan we handmatig een ander netwerk selecteren. 

 

Ander netwerk
Buitenlandse netwerken zijn niet altijd even sterk als het netwerk in Nederland. Soms is er zelfs maar één provider op een locatie beschikbaar, of er zijn problemen met het netwerk in het buitenland.

Een netwerk selecteren doe je zo:


Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkoperators -> Zet je telefoon op handmatig zodat hij andere netwerken zoekt -> Je telefoon toont een lijst met beschikbare netwerken -> Selecteer een ander netwerk dan het huidige.

Krijg je een foutmelding? Dan staat er een voorkeursnetwerk in het toestel. Een harde reset van het netwerk uitvoeren is een typisch geval van “de aanhouder wint”. Voer dit 5 tot 10 keer uit. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.


Is het niet gelukt?

Als geen van bovenstaande tips de oplossing biedt, neem dan contact met ons op. Dit mag natuurlijk ook als je er met bovenstaande stappen niet uit komt. Plaats een reactie op de Community. Wil je direct hulp? Vanuit het buitenland bereik je ons door een chat te starten, of gratis te bellen met +31 654 500 100. 

21 Reacties
jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

(1) Sinds gisteren ben ik niet bereikbaar, ik heb ruimschoots tegoed, dekking goed, telefoon goed opgeladen, ik kan zelf WEL bellen, ik heb nogmaals geprobeerd zonder succes, ik heb de telefoon uit en aangezet en kan nog steeds niet gebeld worden.

(2) Ik ben in het buitenland (EU land) en heb daarom +31654500100 gebeld, spraakcomputer, medewerker spreken is 9, eerst hoor ik “ongeldige invoer”, andere opties werken wel maar heb ik niets aan, meerdere keren optie 9 geprobeerd maar nu hoor ik helemaal niets meer en verlies de verbinding. 

Via mijn-vodafone bericht gestuurd, dat is ontvangen en ik krijg binnen 5 dagen antwoord …

Niet blij hiermee.

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ironisch genoeg na de Stay Connected actie ben ik meteen onbereikbaar geworden op mij Vodafone prepaid, ik kan wel zelf bellen, en het servicenummer met de enige optie om iemand te spreken (9) geeft “onjuiste invoer” en later na weer proberen stopt de verbinding. Ook al niet “Connected”. Ik kom er net achter dat dit sinds gisteren al speelt, het niet bereikbaar zijn.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @jan-n-anne, het aanpassen van een netwerk naam staat los van het netwerk.
Het netwerk is er dan ook gewoon. Echter vermoed ik dat er totaal iets anders aan de hand is bij je. Heb je het toestel al eens opnieuw opgestart? Ben je daarna wel weer bereikbaar? Heb je niet storen aan staan? Staat er genoeg tegoed op je nummer? 

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De chat geprobeerd eerst 500+ vóór mij, maar binnen 5 minuten werd ik tewoord gestaan, dat viel mij dan weer heel erg mee. Ze had er nog niet van gehoord ondanks dat ik dit probleem al sinds gisteren heb. Heeft me de telefoon nogmaals laten uit en aanzetten, handmatig naar andere netwerken (in SP) laten omzetten, 2 andere geprobeerd en die accepteerden het niet, misschien omdat er al een Vodafone in SP is (Vodafone ES)? Terug naar Vodafone ES ook nog maar eens uit en aan gezet, zelf een uitbeltest gedaan, dat werkt gewoon goed, maar kan nog steeds niet gebeld worden. De chatdame gaf aan dat Vofafone netwerkproblemen heeft en kon verder niets meer doen.

Ben ik de enige met dit of soortgelijke problemen?

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dank Steven, tegoed 16 Euro, 4 streejes, volledig opgeladen, uit en aangezet, kan zelf uitbellen.

 

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zeker geen “niet-storen” ingesteld

 

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dus na alle acties en checks kan ik zelf uitbellen en nog steeds niet gebeld worden

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ah, je zit in Spanje in plaats van Nederland. Kun je de stappen via het volgende topic eens doorlopen:  https://forum.vodafone.nl/buitenland-6/instellingen-mobiele-data-in-het-buitenland-roaming-299774

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Het was een suggestie van de chatdame om andere netwerken te proberen, daar kon ik dus niet op aansluiten, maar zoals je al zei, ik zag gewoon 4 streepjes Vodafone ES dus de dekking was er, ook gezien jet uitbellen dat OK was

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kanik doen maar mobiele data gebruik ik niet op deze telefoon, ik heb ‘m vooral om gebeld te worden en sporadisch uitbellen.

 

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Toch die link proberen ondanks dat ik alleen maar bel?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Begrijp ik, maar ik raad zeker aan om de stappen eens te doorlopen. Ook het aanpassen van het netwerk. Ik ga je reacties hier, verplaatsen naar een ander topic omdat dit niks te maken heeft met het aanpassen van de netwerknaam in Nederland. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 12304Posts
  • 3562Oplossingen
  • 3205Likes

Gekke vraag hoor @jan-n-anne 
Maar waarom blijf je niet bij je eigen topic met deze vraag? Om op elke topic maar iets te plaatsen is heel verwarrend en volgens mij niet echt iets voor deze topic? Maar goed, dat laat ik verder aan @Steven over 🙂

Maar er is dus al een eigen topic geopend met de vraag!
Hier gaat het nu wel heel erg off topic 😞

Energieboy
Expert
Expert
  • 12304Posts
  • 3562Oplossingen
  • 3205Likes

---
 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Jazeker, want ook het switchen van netwerk kan daarin een oplossing zijn @jan-n-anne 

jan-n-anne

Nieuwkomer
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Vanochtend alles gedaan wat me gesuggereerd is en méér, maar het bleef aanvankelijk zonder resultaat, ik kon nog steeds. niet gebeld worden maar zélf wel bellen. Uiteindelijk na enkele uren blijkt mijn telefoon weer bereikbaar te zijn. Vermoedelijk is er een netwerkprobleem geweest bij ofwel Vodafone NL ofwel Vodafone ES.  Ik hoop dat Vodafone verder storingsvrij blijft.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Fijn om te lezen dat het opgelost is @jan-n-anne. Wij (Vodafone NL) hebben niks te maken met het netwerk van Vodafone Spanje. Wij kunnen je alleen tips meegeven wat je kunt proberen. 
Aangezien je in Spanje verblijft zit je op het netwerk van Vodafone Spanje. 

Chris61

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben vandaag naar Duitsland gereden maar mijn mobiele data doet het niet. Morgen gaan we door naar Italië. Hoe kan ik mijn mobiele data activeren? Bij instellingen staat hij aan!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Chris61,
Welkom op de community van Vodafone. Ik kan me voorstellen dat je in het buitenland ook gebruik wilt maken van het internet en bereikbaar wilt zijn. Gelukkig lees ik dat je al een aantal dingen gecontroleerd hebt. Als eerste raad ik aan om te controleren of ook roaming in je toestel aan staat en eens je toestel opnieuw op te starten. Dit kun je controleren bij de instellingen van je mobiele data. Mocht het dan nog niet werken, raad ik aan om de stappen in dit topic te doorlopen. Ik zal jouw topic met dit topic samenvoegen. Laat je weten of het gelukt is en met welke stap je in het topic het hebt kunnen oplossen? Alvast een hele goede reis en een fijn verblijf! 

a3aan79

Gedreven Ontdekker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo @Louis,

 

Ik lees tegenstrijdige dingen op jullie site. Hierboven lees ik dat APN-type * is en bij de instellingen van bijvoorbeeld de Oneplus Nord N10 lees ik "default". https://handleidingen.vodafone.nl/oneplus/nord-n10-5g-android-10-0/connectiviteit/de-telefoon-instel...

Wat is het nu?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@a3aan79 Wij geven in dit topic een algemene uitleg voor Android. Echter, de instellingen kunnen verschillen per merk én toesteltype! Lukt het niet met bovenstaande uitleg? Gebruik dan de knop om naar de toestelhandleiding te gaan en selecteer daar jouw specifieke toestel + model. Het is mogelijk dat je de APN opnieuw handmatig moet toevoegen. Dit staat per toestel uitgelegd. Hier zijn verschillende opties voor. * staat voor alle opties die er mogelijk zijn. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic