In het buitenland wil je natuurlijk ook online zijn op je mobiel. Heb je geen toegang tot het internet? Dan lees je hier de oplossing.
In dit artikel lees je de oplossing voor Android-toestellen. Op zoek naar Apple/iOS? Kijk dan hier.
Check je datalimiet
Controleer eerst je datalimiet via My Vodafone. Deze limiet kan je zelf instellen en verhogen. Let op: dit brengt wel extra kosten met zich mee.
< Datalimiet controleren >
Android instellingen
Is de datalimiet niet de oplossing? Dan controleren we de instellingen van je telefoon.
- Herstart het toestel. Hierdoor krijgt je mobiele nummer een nieuwe aanmelding op het netwerk.
- Veeg vanaf het beginscherm van boven naar beneden. Je ziet dan Mobiele gegevens staan. Deze moet ingeschakeld staan, zodat Mobiele data actief is.
- Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan.
- Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Staan bovenstaande instellingen goed en heb je nog steeds geen internet? Dan controleren we de APN.
APN
Ga hiervoor naar Instellingen -> Meer verbindingen -> Mobiele netwerken en dan Namen toegangspunten.
Naam toegangspunt |
Vodafone Live of Vodafone Internet |
APN |
live.vodafone.com (aangevinkt!) |
Staan hier andere APN's? Dan mag je deze verwijderen via de 3 puntjes rechts bovenin. Er mag maar 1 APN staan.
APN toevoegen
Het is mogelijk dat je de APN opnieuw moet toevoegen. De gegevens voor de APN zijn:
- Naam: Vodafone Live
- APN: live.vodafone.com
- Proxy: Niet ingesteld
- Poort: Niet ingesteld
- Gebruikersnaam: vodafone
- Wachtwoord: vodafone
- Server: Niet ingesteld
- MMSC: Niet ingesteld
- MMS-poort: Niet ingesteld
- MCC: 204
- MNC: 04
- Verificatietype: PAP
- APN-Type: *
- APN-Protocol: IPv4
- Roamingprotocol voor APN: IPv4
Heb je nog geen verbinding? Dan gaan we handmatig een ander netwerk selecteren.
Ander netwerk
Buitenlandse netwerken zijn niet altijd even sterk als het netwerk in Nederland. Soms is er zelfs maar één provider op een locatie beschikbaar, of er zijn problemen met het netwerk in het buitenland.
Een netwerk selecteren doe je zo:
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkoperators -> Zet je telefoon op handmatig zodat hij andere netwerken zoekt -> Je telefoon toont een lijst met beschikbare netwerken -> Selecteer een ander netwerk dan het huidige.
Krijg je een foutmelding? Dan staat er een voorkeursnetwerk in het toestel. Een harde reset van het netwerk uitvoeren is een typisch geval van “de aanhouder wint”. Voer dit 5 tot 10 keer uit. Hiermee haal je het voorkeursnetwerk weg.
Is het niet gelukt?
Als geen van bovenstaande tips de oplossing biedt, neem dan contact met ons op. Dit mag natuurlijk ook als je er met bovenstaande stappen niet uit komt. Plaats een reactie op de Community. Wil je direct hulp? Vanuit het buitenland bereik je ons door een chat te starten, of gratis te bellen met +31 654 500 100.