Sharon
Community Developer
Community Developer
  • 3516Reacties
  • 208Oplossingen
  • 424Likes

Informatie over de BKR registratie voor mijn mobiele telefoon van Vodafone

Sinds 2017 heeft de Hoge Raad bepaald dat de maandelijkse toestellening bij een abonnement wordt beschouwd als een lening. Sluit jij dus een abonnement bij ons af met een toestel duurder dan 250 euro? Dan zijn we verplicht om een inkomens-en lastentoets uit te voeren en je lening te registreren bij het BKR.


De registratie bij het BKR is positief. Dat wil zeggen dat er alleen geregistreerd staat dat je een lening hebt. Heb je een betalingsachterstand bij ons? Dan zijn we verplicht om dit (na 60 dagen) te melden en is de registratie vanaf dat moment dus negatief. Een negatieve registratie kan invloed hebben op andere kredietverzoeken zoals abonnementen of zelfs hypotheken. Is de achterstand betaald? Dan geven wij dat ook door aan BKR. 

Ik wil geen registratie
Een registratie kun je op 3 manier voorkomen. 

  • Kies een goedkoper toestel waardoor je lening onder de 250 euro blijft. 
  • Betaal bij het afsluiten van je abonnement een hogere eenmalige toestelbetaling, zodat je totale lening onder de 250 euro blijft. 
  • Kies voor een Sim Only. 

Ik heb een registratie, maar wil deze verwijderen
Heb je al een abonnement met een toestellening en wil je daar vanaf? Je kunt het openstaande bedrag in één keer aflossen. Zo werkt het:

  1. Stuur een e-mail met je Vodafone klantnummer en je mobiele nummer en vraag naar jouw mogelijkheden
  2. Je ontvangt per e-mail een voorstel met daarin het restbedrag
  3. Als je akkoord bent met het voorstel ontvang je een rekening via My Vodafone
  4. Je betaalt het resterende bedrag
  5. We zetten je abonnement om naar een Sim Only abonnement
  6. Binnen 5 werkdagen wordt de lening afgemeld bij het BKR. Je krijgt hier geen aparte bevestiging van.

Let op: 

  • Je kunt je toestellening alleen vervroegd aflossen als je deze hebt afgesloten op of na 1 mei 2017
  • Je kunt alleen de hele lening aflossen, geen gedeelte ervan

Ik wil inzage in mijn BKR registratie
Als je wilt weten of je geregistreerd bent bij het BKR, dan kun je jouw gegevens opvragen via BKR. Vodafone kan dit niet voor je doen. 

Aanvullende informatie
Bij een toestellening vanaf € 250 zijn wij zoals gezegd verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren. Dat houdt in dat je de gezinssamenstelling,  gezinsinkomen en de maandelijkse vaste lasten moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement. Wil je weten wat dit voor jou betekent vóórdat je een abonnement afsluit? Doe dan de toestellening check. Zo weet je wat je maximaal kunt lenen. 

Mis je iets in dit topic? Of heb je een andere vraag over BKR? Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic. De Community denkt graag met je mee! Bekijk ook eens ons topic met achtergrondinformatie over de toestellening

Uitgelicht topic