Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes

In de EU net zo mobiel als thuis - Veel gestelde vragen

Sinds 1 juni 2017 kunnen alle Vodafone-klanten gebruik maken van hun eigen nationale bundel zonder dat hiervoor extra kosten worden berekend. Dit principe heet 'Roam Like at Home'. In dit topic vind je meer informatie over de roaming regulering en de Fair Use Policy (FUP).


Wat houdt Roam Like at Home in?
Je bundels voor bellen, sms'en, en data zijn sinds 1 juni 2017 geldig in de Vodafone EU-zone. Het Nederlandse tarief is nu dan ook het tarief voor in die EU-zone. Je bent dus op de Spaanse stranden net zo mobiel als thuis in Nederland.

Voor wie geldt de roaming regulering?
De roaming regulering geldt voor al onze klanten. Er is echter een verschil tussen abonnementen en prepaid wat betreft de landen die onder Roam Like at Home vallen. Zie hieronder.

In welke landen geldt de roaming regulering?
Bekijk de volledig lijst met landen waar je kunt "Roamen Like At Home" hier.
De volgende landen zijn niet inbegrepen voor prepaid-gebruikers, wel zijn de tarieven hiervoor verlaagd: Turkije, Albanië, Monaco, Andorra, Faeröer, San Marino, Man (Isle of Man), Jersey, Guernsey. Klik hier voor meer informatie.

Moet ik iets activeren hiervoor?
Om gebruik te maken van de roaming regulering hoef je niets te doen. Dit is automatisch ingesteld. Wel moet natuurlijk 'mobiele data' en 'dataroaming' aan staan op je toestel, als je in het buitenland gebruik wilt maken van mobiel internet. Klik hiervoor in je toestel op de app 'Instellingen', daarna op 'Verbindingen' en uiteindelijk op 'Mobiele netwerken'. De specifieke instellingen voor jouw toestel kun je hier vinden.

Welk netwerk moet ik selecteren hiervoor?
Om je ook in het buitenland een zo goed mogelijk netwerk te bieden, kun je het beste je netwerkinstellingen op automatisch zetten. Klik hier voor de specifieke instellingen van jouw toestel.

Kan ik door deze nieuwe roaming regulering ook bellen en sms'en vanuit Nederland naar het buitenland?
Bellen vanuit Nederland valt niet onder de regulering. Hiervoor gelden de reguliere tarieven van je abonnement. In het tarievenoverzicht vind je de precieze tarieven voor jouw abonnement.

Alles-in-1 op Reis
De Alles-in-1 op Reis BloX en de Alles-in-1 op Reis XL BloX kun je sinds 1 juni 2017 niet meer aansluiten. Voor de landen Japan, Nieuw-Zeeland en Australië blijven deze BloX nog wel geldig na 1 juni 2017, totdat je deze uitschakelt of de Alles in 1 Wereld (XL) activeert.
De Alles-in-1 Wereld (XL) BloX vervangt dus de Alles-in-1 op Reis BloX. Deze Wereld-BloX is geschikt voor gebruik buiten de EU-zone. Lees meer informatie op deze pagina.

Internet Op Reis Wereld
De Internet Op Reis Wereld BloX kan niet meer aangesloten worden per 1 juni 2017 omdat we de nieuwe Alles-in-1 Wereld (XL) BloX aanbieden.
De Internet Op Reis Wereld BloX blijft aan staan totdat:

  • Je deze zelf uitzet
  • Je de nieuwe Alles-in-1 (XL) Wereld BloX activeert

BloX Beperkt Internet
De BloX Beperkt Internet werkt zowel in Nederland als in de EU-zone. Als je je bundel hebt verbruikt en beperkt internet aan hebt staan, dan gebruik je buiten je bundel data en maak je dus hoge kosten. Om dit te voorkomen kun je een extra EU BloX aansluiten.

Geen zorgen over hoge kosten
Je geeft je vakantiebudget toch liever uit aan leuke dingen dan aan een hoge telefoonrekening? Daarom staat het limiet voor datagebruik in het buitenland standaard op € 60,50. Zo voorkom je onverwachts hoge kosten.
Als je voor € 60,50 aan data hebt verbruikt in het buitenland, dan kun je niet meer verder internetten. Je kunt deze grens wel zelf aanpassen via de My Vodafone app.

Internet werkt niet!
Controleer of data-roaming is ingeschakeld en of je de juiste APN-instellingen hebt ingesteld. De standaard APN is live.vodafone.com. Er zijn ook (zakelijke) abonnementen die een andere APN gebruiken zoals office.vodafone.nl. De specifieke instellingen voor jouw toestel kun je hier vinden. Helpt dit allemaal niet? Dan kun je het beste onze Network Check raadplegen of contact met onze klantenservice opnemen.

Fair Use Policy (FUP) Voorwaarden voor redelijk gebruik
De Fair Use Policy (FUP) van Vodafone is gebaseerd op de Europese roaming verordening en heeft als doel om onredelijk gebruik in het buitenland te voorkomen. 'Roam like at Home' is dus niet bedoeld voor onredelijk gebruik in het buitenland. Daarom heeft de Europese Commissie voorzorgsmaatregelen opgesteld waarmee mobiele operators onredelijk gebruik in het buitenland kunnen voorkomen. Vodafone kan onredelijk gebruik signaleren op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) verbruik. De Fair Use Policy (voorwaarden voor redelijk gebruik) maakt deel uit van onze dienstvoorwaarden

Voor welke abonnementen geldt de FUP?
De FUP geldt voor al onze abonnementen, zowel voor consumenten als zakelijk.

  • Uitzondering: RED Pro, One Mobile, One Business afgesloten voor 1 juni 2017
  • Uitzondering: RED en Black, afgesloten of verlengd tussen 21 november 2016 en 1 juni 2017

Is dit beleid wettelijk bepaald voor alle providers of is dit iets dat Vodafone zelf heeft bedacht?
Dit beleid is niet door Vodafone zelf bedacht en geldt voor alle providers in Nederland en de EU. Alle providers passen deze FUP toe.

Contract en voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was, hadden voorheen ook al een FUP. De huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen. Zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.

Geldt het alleen voor internet?
Nee, de FUP geldt voor bellen, sms'en en internetten.

Waarom wordt de FUP toegepast?
De FUP is in het leven geroepen om misbruik van roaming tegen te gaan.

Wanneer wordt de FUP niet toegepast?
Bij redelijk gebruik passen we geen FUP toe. Er is sprake van redelijk gebruik van het abonnement als men over de meest recente 4 maanden:
- méér verblijft in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft
of
- méér verbruik vertoont in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft

Wanneer wordt de FUP wel toegepast en wat is onredelijk gebruik?
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Extra info: Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je bijvoorbeeld elke dag op en neer rijdt tussen Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Wat gebeurt er bij onredelijk verbruik?
Als er sprake is van onredelijk verbruik, sturen wij je een bericht met het verzoek om je (roaming) gedrag aan te passen en krijg je de kans om een stabiele link met Nederland aan te tonen. Als je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je kunt geen stabiele link met Nederland aantonen, heeft Vodafone het recht om een toeslag in rekening te brengen vanaf dat moment.

Extra info: De toeslagen in de EU bij onredelijk verbruik:
€ 0,04 (€ 0,0387) per minuut
€ 0,01 (€ 0,0121) per sms
€ 0,01 (€ 0,0121) per MB

Duurzame band
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je twee weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

Klik hier voor de actuele dienstvoorwaarden en wat de toeslagen zijn voor onredelijk gebruik.

Verkorte link: www.vodafone.nl/act/c/roamlikeathome-topic

35 Reacties
Florida

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Belachelijk. Toen ik mijn abonnement 4 maanden geleden afsloot, was er nog niets bekend over een FUP. Deze FUP wordt ook niet benoemd in de 'kleine lettertjes', zoals Vodafone deze betuttelend noemt.
Ik heb bewust Red Super afgesloten zodat ik genoeg data heb voor gebruik in NL en Europa. Ik zit voor mijn werk 50 procent van de tijd in het buitenland en zal daar een groot deel van mijn data verbruiken. Geen enkel probleem volgens de algemene voorwaarden.
Alleen wordt er nu 1 dag van te voren door Vodafone een restrictie opgelegd. Dit zou de klant op z'n minst de mogelijkheid moeten geven het contract kosteloos te ontbinden, daar Vodafone eenzijdig de voorwaarden wijzigt.
Zeeman

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dit is vrij duidelijk voor de vakantieganger. Maar wat nu voor diegene die veel in het buitenland zijn vanwege werk en daarom een Red super abonnement hebben?

Voor mijn werk ben ik altijd iets meer dan de helft van de maand in het buitenland. Dat is geen probleem met mijn huidige bundel die Nederland en Eu dekt.

Echter nu op de avond voor een nieuwe policy ingaat komen jullie met deze info.

Wat heeft dit nu tot gevolg? Is mijn 12GB verandert in een 7GB Nederland plus 5GB buitenland? In dat geval ben ik weg natuurlijk. En met mij mijn collega's, maar ik denk ook alle andere internationale werkers.

Vreemde actie voor een provider die zelf in (vrijwel) elk Europees land zit. Jullie hadden altijd de beste buitenland deals, maar als dit is zoals het staat opgeschreven, is dit een pijnlijke misser van jullie.

Met vriendelijke groet,
H. Schaap
Fishke

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij hebben Red Super afgesloten zonder deze regels?

Moet ik me nu zorgen maken?

De weekenden ben ik thuis. Gemiddeld kom ik door de weeks 1x in Nederland. Deze dag zou dan niet als buitenland dag gerekend worden als ik bovenstaande goed lees. Ook de maandag niet, dan vertrekken we vanuit Nederland. (dan valt het nog wel mee misschien)


Over de grens
Een dag waarop je in Nederland ons netwerk gebruikt, maar ook op een buitenlands netwerk zit omdat je dichtbij de grens woont of in het buitenland werkt, rekenen we niet mee.


Maar in Nederland verbruik ik bar weinig data. Thuis heb ik alleen EDGE, daarmee kan ik nog niet eens een whatsapp versturen.

Hopelijk is het weer een storm in een glas water...
FrankHa

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Voor mij geldt hetzelfde Speciaal Red Super genomen om 12 GB in het buitenland te hebben.
Ik ga overwinteren in Spanje dus in die tijd meer in Spanje als in NL. Bovendien in NL veel wifi en in Spanje niet dus mijn gebruik in Spanje is veel hoger.
Mijn vraag is echter of ik met dit abonnement wel toekom aan eventuele extra roamingskosten. Ik heb immers al een abonnement voor buitenland voor 12 GB.
Het nieuwe 'Roam-like-at-Home' is voor mij helemaal niet van toepassing want dat had ik al en ik betaal er ook voor.
Dus graag ontvang ik een antwoord op deze vraag.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet
Frank Hanssen
Wendy-8

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik volg. Ben woonachtig in Ierland en in maart een Vodafone Red abonnement aangegaan (zelfs overgestapt van andere provider), omdat ik dan in het buitenland onbeperkt gratis zou kunnen bellen naar NL en 5 gb internet zou kunnen gebruiken. Nu worden er ineens - zonder duidelijke vooraankondiging - (en dit komt vast niet uit de lucht vallen!) extra kosten berekend. Vodafone zou wat mij betreft klanten de mogelijkheid moeten bieden hun abonnement voortijdig te beeindigen, óf de contractduur van 2 jaar terug te brengen naar 1 jaar, zodat mensen die dit abonnement onder andere voorwaarden zijn aangegaan, iets ander kunnen zoeken.

FrankHa

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nog even een aanvulling

Hallo,
Gisteren (14 juni 2017) kreeg ik de sms over de fair use policy
Ik heb een Red Super met 12 GB in het buitenland.
Er staat nu: Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.
Mijn vraag is echter of ik met dit abonnement wel toekom aan eventuele extra roamingskosten. Ik heb immers al een abonnement voor buitenland voor 12 GB.
Het nieuwe 'Roam-like-at-Home' is voor mij helemaal niet van toepassing want dat had ik al en ik betaal er ook voor.
Ik belde een mederwerker en die vertelde mij dat de fair use policy al veel langer in de algemene voorwaarden was opgenomen dus dat deze sms alleen een extra informatie betreft.
Ik kan in deze voorwaarden alleen lezen: De fair use policy bepaalt dat het onbeperkte gebruik redelijk dient te zijn en dat misbruik niet is toegestaan
Dus dat geldt voor onbeperkt gebruik. Ik heb 12 gb dus niet onbeperkt. Dus in die algemene voorwaarden is deze FUP niet voor mij van toepassing wat betreft het data gebruik.
Mijn vraag is nu dus: Klopt het dat de FUP eerst niet voor mij van toepassing was mbt data en nu wel? En zo ja, bij welk gebruik buiten NL gaan de extra kosten in?
Ik hoor het graag
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet
Frank
Mschutte

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou lekker dan. Ik ben dus eigenlijk misleid. Ik ben internationaal chauffeur en had een abonnement bij KPN. Toen deze afliep kon ok hem verlengen met onbeperkt bellen in de EU. Hier zat echter wel een voorwaarde aan vast dat je maximaal drie maanden per jaar daar gebruik van mocht maken, dus voor mij geen optie. Na wat andere providers nagevraagd te hebben, die helaas allemaal hetzelfde hadden als KPN kwam ik na twee jaar afwezigheid terug bij Vodafone. Ik heb toen expliciet uitgelegd dat ik internationaal chauffeur was en gevraagd of Vodafone ook zulke voorwaarde had als KPN. Er werd mij toen heel duidelijk verteld dat Vodafone díe voorwaarde niet had en ik in de EU dezelfde rechten en plichten had als in NL, dus ZONDER restricties. Het abonnement heb ik dus bij Vodafone afgesloten. Dit is nu drie maanden geleden, en je kan mij niet wijs maken dat Vodafone dat toen niet wist. Kortom ben ik misleid en met mij denk ok vele anderen.
jvannijnatten

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vind het schandalig dat ze nu weer met zoiets op de proppen komen, nu ben je nog niet zeker van je gebruik en kan je alsnog een rekening ontvangen waar je vanuit ging dat dit eindelijk verleden tijd was pfff zeg!
jvannijnatten

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vind ik ook ze breken je contract open, helemaal mee eens!
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo allemaal,

Om jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden hebben we een Q&A opgesteld:

- Voor welke abonnementen geldt de FUP?
De FUP geldt voor al onze abonnementen, zowel voor consumenten als zakelijk.

- Is dit beleid wettelijk bepaald voor alle providers of is dit iets dat VF zelf heeft bedacht?
Dit beleid is niet door Vodafone zelf bedacht en geldt voor alle providers in Nederland en de EU. Alle providers passen deze FUP toe.

- Contract & voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was hadden voorheen ook al een FUP, de huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen en zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.

- Geldt het alleen voor internet?
Nee, de FUP geldt voor bellen, sms'en en internetten.

- Waarom wordt de FUP toegepast?
De FUP is in het leven geroepen om roamingmisbruik tegen te gaan.

- Wanneer wordt de FUP niet toegepast?
Bij redelijk gebruik passen we geen FUP toe. Er is sprake van redelijk gebruik van het abonnement als men over de meest recente 4 maanden:
- méér verblijft in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft
of
- méér verbruik vertoont in de lidstaat (Nederland) waar het abonnement is aangeschaft

- Wanneer wordt de FUP wel toegepast en wat is onredelijk gebruik?
Als je in een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland én meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland, is er sprake van onredelijk verbruik.

Extra info: Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je bijvoorbeeld elke dag op en neer rijdt tussen Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

- Wat gebeurt er bij onredelijk verbruik?
Als er sprake is van onredelijk verbruik, sturen wij je een bericht met het verzoek om je (roaming) gedrag aan te passen en krijg je de kans om een stabiele link met Nederland aan te tonen. Als je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd, of je kunt geen stabiele link met Nederland aantonen, heeft Vodafone het recht om een toeslag in rekening te brengen vanaf dat moment.

Extra info:
De toeslagen in de EU bij onredelijk verbruik:
€ 0,04 (€ 0,0387) per minuut
€ 0,01 (€ 0,0121) per sms
€ 0,01 (€ 0,0121) per MB

- Duurzame band:
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je 2 weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je ook aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

- Grenswerkers worden beschermd
Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je dus elke dag op en neer rijdt tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Klik hier voor de actuele dienstvoorwaarden en wat de toeslagen zijn voor onredelijk gebruik.
Wil je meer informatie over de nieuwe roaming regulering? Klik dan hier.

Zeeman

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dat zijn duidelijke antwoorden. In 4 maanden 2 maanden in Nederland en ook nog meer data verbruiken.

Maar waarom? Jullie hebben dus doelbewust een tijd abonnementen verkocht zonder beperkingen. Nu zijn er blijkbaar regels in jullie voordeel en worden die opgevoerd als verplicht. Jullie verschuilen je dus (lafjes) achter regels die 6 maanden geleden blijkbaar niet bestonden. Dit is een ernstig stukje misleiding!

Maargoed nu de grote oplossing die jullie aanbieden. Je moet aantonen dat je een stabiele link met Nederland heb. Nou ik heb hier een huis, bankrekening, auto, betaal hier belasting en ben hier om de 16 dagen. Dat lijkt mij een vrij stabiele link!

Oh en terugkomend op alle concurrenten doen hetzelfde; zie onderstaande link. Kortgezegd, KPN laat mensen niet langer dan 4 maanden het land uit, jullie eisen dat we in elke 4 maanden er 2 in Nederland zijn (tenzij een stabiele link) en T-Mobile laat ons periodes van 4 maanden los. Zie onderstaande link.

https://www.google.nl/amp/s/www.droidapp.nl/nieuws/vodafone-t-mobile-kpn-fair-use-policy-roaming-eu/...

Jullie hebben jarenlang hoog opgegeven van jullie EU bundels, want daar zagen jullie veel vraag naar bij jullie klanten en internationale werkers in bijzonder. Als ik naar bovenstaand verhaal kijk, is T-Mobile toch een stuk beter. Niet alleen qua bundels, netwerk maar nu ook met de FUP.

Graag zie ik nog wel een verduidelijking van jullie stabiele link tegemoet. Want liever heb ik niet al het gedoe dat er van komt om te moeten overstappen omdat een bedrijf liegt, bedriegt en zich zielig achter EU regels verbergt.

Met vriendelijke groet,
H. Schaap
GeVaSta

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Duidelijk geval van regels tijdesn de wedstrijd veranderen!

Ik mocht mijn 12GB altijd al in de hele EU gebruiken. Het kan nu toch niet zo zijn dat, om misbruik te voorkomen, ik dit niet meer mag. Ik neem aan dat de regel bedacht is voor abonnementen die na de vrije roaming in de EU, meer mogen dan voorheen. Dat hierbij op deze extra mogelijkheden een beperking komt kan ik me nog enigzins voorstellen.
Voor onze Red abonnementen is er geen sprake dat wij meer kunnen of mogen, daarom is deze regel juis een inperking van onze mogelijkheden en geen beperking op de verruiming.
Lijkt me niet de bedoeling van deze EU regel. Dus Vodafone, niet toepassen op abonnementen die geen ruimere mogelijkheden hebben gekregen door de vrije roaming!
Ulrik_s

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi,Vodafone is not following the EU rules.
I complained yesterday and was referred to this EU Commission information page, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/frequently-asked-questions-roam-home. In there it says as follows:
"Question 9: I already have an advantageous roaming tariff plan which I have specifically chosen. Can I keep it after 15 June 2017?
Answer: Yes. Your operator will contact you ahead of 15 June 2017 and ask you if you want to keep your specific roaming tariff. If you confirm, you will keep it. If you reply negatively or do not reply, you will be switched automatically to the new roam like at home rules."

Clearly, the Red Super is exactly such an "advantageous roaming tariff plan", meaning that Vodafone is not entitled to force you to go to the new system but has to ask you if you want to change to the new Roam like at home rules or keep your existing plan. Vodafone did not do that.I advise you to complain formally to Vodafone and demand that Vodafone follow the EU rules by letting you keep (as you are entitled to) your Red Super subscription unchanged (that is, without any Fair Usage Policy charges.
marbak74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
interesting. I'm curious how vodafone can explain this violation of EU rules.
They didn't ask me what I want too.
In the voorwaarden of november 21, 2016, they say nothing about fup.
see: link
marbak74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mijn klacht op facebook, hebben ze mij doorverwezen naar het klachten formulier van vodafone. Ik adviseer iedereen om hier ook een klacht in te dienen en het resultaat in dit topic te vermelden.

On my complaint on facebook, they directed me to the complaints page, which I just submitted.
I suggest everybody makes their complaint there and post the results in this topic.

https://www.vodafone.nl/klacht/?cmpid=100136


marbak74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het onderstaande bericht van T-Mobile gekregen, nadat ik een klacht had ingediend. Ik hoef me in elk geval geen zorgen meer te maken, aangezien ik niet langer dan 2 a 3 weken in het buitenland zal zijn.

Wat houd deze FUP precies in?
Je maakt je zorgen over de verhouding van je gebruik tussen Nederland en het buitenland. Ik merk dat je zelfs overtuigd bent dat dit een schending zou zijn van de overeenkomst die je met ons hebt afgesloten! Gelukkig veranderd er voor jou minder dan je misschien denkt.

Het belangrijkste gedeelte van de FUP is onze check op het verschil in gebruik in Nederland en het buitenland. Je geeft aan dat dit sowieso hoger zal zijn in het buitenland, omdat je in Nederland grotendeels met wifi netwerken verbonden bent. Terecht dat je hier een vraag over stelt! Het is echter belangrijk dat we niet alleen op de hoeveelheid van het gebruik checken, maar ook op de termijn waarmee je überhaupt met een Nederlands of buitenlands netwerk verbonden bent.

Wat houd dat concreet in? Je gaat alleen over de FUP heen als je 1. Gedurende een periode van 4 maanden vaker aaneengesloten met een buitenlands netwerk bent verbonden dan met een Nederlands netwerk en 2. daarnaast ook meer gebruikt op een buitenlands netwerk dan op het Nederlandse. Voldoe je alleen aan voorwaarde 2? Dan hoef je je dus nergens zorgen om te maken!

Wil je meer informatie lezen over onze FUP of graag nog een bevestiging lezen van deze informatie? Kijk dan op deze pagina .
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
marbak74 schreef:
Ik heb het onderstaande bericht van T-Mobile gekregen, nadat ik een klacht had ingediend. Ik hoef me in elk geval geen zorgen meer te maken, aangezien ik niet langer dan 2 a 3 weken in het buitenland zal zijn. ... ...

Hi marbak74,

Voor zover ik het lees komt deze verklaring toch ook zo goed als overeen met onze regels. Als je het merendeel in NL bent of verbruikt, is er namelijk niets aan de hand.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi all,

Naar aanleiding van bovenstaande vragen en opmerkingen hieronder aanvullende uitleg:

Duurzame band
Redelijk verbruik is onderdeel van een duurzame band, dus als het verbruik wordt aangepast is de duurzame band hersteld. Nadat je een waarschuwing over het verbruik hebt ontvangen heb je 2 weken de tijd om het verbruik aan te passen en/of aan te tonen dat er wel een stabiele link met Nederland is.

Een duurzame band kun je ook aantonen door documenten te overleggen die bewijzen dat je een duurzame band met Nederland hebt. Denk aan: verblijfsdocumenten, schoolinschrijving, bewijs van betaling lokale belasting, werkgeversverklaring etc. Aan de hand van deze gegevens wordt bekeken of er extra kosten in rekening worden gebracht bij toekomstig gebruik.

Grenswerkers worden beschermd
Elke dag dat contact wordt gemaakt met een Nederlands netwerk, geldt niet als een ‘roamingdag’, en telt dus niet als verblijf of verbruik in het buitenland. Indien je dus elke dag op en neer rijdt tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland zal de FUP niet van toepassing zijn.

Contract & voorwaarden
De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Als gevolg hiervan mogen we de FUP voor alle nieuwe en bestaande klanten wijzigen, zonder dat het een opzegrecht creëert. Klanten waarvan EU roaming al onderdeel van het abonnement was hadden voorheen ook al een FUP, de huidige FUP is echter veranderd qua richtlijnen en zodoende committeren wij ons aan de nieuwe FUP voorschriften, voor alle abonnementen. Daarnaast hebben er geen negatieve wijzigingen plaatsgevonden voor de tarieven. De FUP-toepassing is geen tarief of tariefwijziging.
Fishke

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jullie beantwoorden geen vragen, maar copy, pasten heel de tijd het zelfde stukje tekst.
Smartmannetje

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Om aan voorwaarde 2 te kunnen voldoen meer data verbruik in nederland dan in het buitenland heb ik mijn wifi zowel op mijn iphone als op mijn ipad maar uitgezet.
Dit om dat ik heel veel thuis zit en dus heel veel meer op mijn wifi netwerk dan op het net van vodafone.
Ik ga dus nu alleen maar gebruik maken van het 4G netwerk om eventuele problemen te voorkomen.
Als dit dan de bedoeling is dan moet het maar zo.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Fishke schreef:
Wij hebben Red Super afgesloten zonder deze regels?

Moet ik me nu zorgen maken?

De weekenden ben ik thuis. Gemiddeld kom ik door de weeks 1x in Nederland. Deze dag zou dan niet als buitenland dag gerekend worden als ik bovenstaande goed lees. Ook de maandag niet, dan vertrekken we vanuit Nederland. (dan valt het nog wel mee misschien)


Over de grens
Een dag waarop je in Nederland ons netwerk gebruikt, maar ook op een buitenlands netwerk zit omdat je dichtbij de grens woont of in het buitenland werkt, rekenen we niet mee.


Maar in Nederland verbruik ik bar weinig data. Thuis heb ik alleen EDGE, daarmee kan ik nog niet eens een whatsapp versturen.

Hopelijk is het weer een storm in een glas water...
-------------------------------------------------------------------
Fishke schreef:
Jullie beantwoorden geen vragen, maar copy, pasten heel de tijd het zelfde stukje tekst.
Hi @Fishke,

Vreemd dat je dit aangeeft aangezien mijn laatste reactie (aanvulling op de Q&A) onder andere een antwoord is op de door jouw gestelde vragen. Daarnaast heb ik de openingspost achteraf aangevuld met laatste antwoorden, waardoor het misschien lijkt alsof als mijn laatste reactie een copy - paste is van de openingspost, maar het is dus het tegenovergestelde ;).

Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Om aan voorwaarde 2 te kunnen voldoen meer data verbruik in nederland dan in het buitenland heb ik mijn wifi zowel op mijn iphone als op mijn ipad maar uitgezet.
Dit om dat ik heel veel thuis zit en dus heel veel meer op mijn wifi netwerk dan op het net van vodafone.
Ik ga dus nu alleen maar gebruik maken van het 4G netwerk om eventuele problemen te voorkomen.
Als dit dan de bedoeling is dan moet het maar zo.

Smartmannetje, als je aan 1 van de 2 voorwaarden voldoet is dit ook goed. Dus bijvoorbeeld meer in NL dan in het buitenland.
ceeskoevoets

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodafone was wel op de hoogte. T-mobile had hun algemene voorwaarden al aangepast. Wij zijn in vodafone shop overgehaald om red super te kiezen, omdat de voorwaarden van Vodafone geen beperkingen kende.
ceeskoevoets

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De vraag is, hoe gaat vodafone om met individuele problemen?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
ceeskoevoets, indien er sprake is van onredelijk verbruik wordt er contact met je opgenomen waarna je 2 weken de tijd hebt om het verbruik aan te passen. Voor meer info: zie onze Q&A hierboven.
ContraFUP

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
FUP is m.i. weer een melkkoetje nu het in rekening brengen van roamingkosten is verboden..
Ik heb in april 2017 in overleg met de verkoper in de VODAFONE-winkel een Red-abonnement afgesloten.
Speciaal voor het overwinteren in Spanje gedurende ca 5-6 maanden.
Was geen enkel probleem, ik zou mijn bundel 5Gbyte/maand ONBEPERKT kunnen gebruiken binnen de EU !!!
En vervolgens een SMS-je op 14 juni dat de FUP regels ook op mijn contact van toepassing zijn.
-- Hoezo wist deze verkoper dat in april nog niet ????
-- Hoezo is het misbruik als ik in Spanje de overeengekomen 5Gbyte/maand gebruik waar ik voor betaal ??????
-- Hoezo wordt alleen mijn GSM-verbruik in Nederland meegenomen in de afweging??? Want ik heb thuis WIFI van Ziggo/Vodafone.
ContraFUP

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste moderator,
Ik zie steeds jullie opmerkingen "ter bescherming van misbruik en fraude".
Kunt u mij aangeven welk misbruik en welke fraude u bedoelt?
Ik kan me daar geen enkele voorstelling bij maken.
M.vr.gr,
Mart
ContraFUP

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Moderator,
Ik heb onderstaande tekst gevonden op de website van ACM:
Hebt u een abonnement met onbeperkte internet? Dan krijgt u 2 GB aan data in het buitenland, voor elke EUR 7,70 die u maandelijks aan uw aanbieder betaalt.
Een voorbeeld: u hebt een abonnement met onbeperkt internet van EUR 20 per maand (exclusief btw). Dan is uw databundel in een ander EU-land ruim 5 GB (20:7,70) x 2 = 5. Verbruikt u in dit geval meer dan 5 GB? Dan betaalt u daarvoor een toeslag. Uw aanbieder mag een toeslag van maximaal EUR 7,70 (exclusief BTW) per GB vragen.
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/mobiele-telefonie/roaming-mobiel-bellen-sms-internetten-buit...
Graag jouw reactie.
M.vr.gr,
Mart Moonen
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
ContraFUP,

De Roaming Regulatie is ons opgelegd door de EU Roaming Verordening. Onderdeel van deze verordening is de FUP om providers te beschermen tegen misbruik en fraude. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je als inwoner van Nederland in Frankrijk een abonnement afsluit en deze in Nederland gebruikt. Dit is 1 van de voorbeelden die onder misbruik/fraude vallen en waar tegen de FUP bescherming biedt.

Wat betreft je vraag waarom dit niet is gecommuniceerd bij het afsluiten van je abonnementen: toen was de precieze uitvoering hiervan niet geheel duidelijk.

Je laatste vraag volg ik even niet..
ContraFUP

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste moderator Serkan,
Wat een (misplaatst) voorbeeld!
Ik woon in Nederland, ik sta hier bij de gemeente Meerssen ingeschreven, ik betaal elk jaar hier in Nederland mijn belasting, mijn zorgverzekering en alle overige premies. Ik heb niet in Frankrijk een abonnement afgesloten maar in NEDERLAND, bij jullie VODAFONE winkel in Beek (Limburg).
Ik heb thuis een Ziggo (ook Vodafone) aansluiting voor TV, Bellen en Internet. Als ik thuis in Nederland ben, geschiedt mijn grootste verbruik van het internet via Ziggo. Daar ik meerdere maanden in Spanje verblijf heb ik heel bewust (in Nedeland) een veel te groot internetbundel bij Vodafone afgesloten. Om zodoende voldoende bundel te hebben wanneer ik in het buitenland verblijf.

Het EU besluit is formeel genomen in september 2016. En nu komt u mij vertellen dat Vodafone in april 2017, toen ik mijn contract afsloot, niet wist hoe de regeling precies uit zou pakken. Hebben jullie dan van september 2016 tot april 2017 op dit punt zitten slapen ??? Daarbij MAG de FUP worden toegepast, er staat nergens dat het MOET. Er staat wel dat lopende contracten er geen nadeel van mogen ondervinden.

Wat mijn laatste vraag betreft:
Op de website van AMC (de controleur die de providers in de gaten moet houden) staat een totaal andere uitleg van de FUP dan op de website van Vodafone. Hoe kan dit ???
Of weet Vodafone zelfs nu niet hoe de regeling precies in elkaar zit ???

Maar het moge duidelijk zijn. Ik voel me door Vodafone flink belazerd en daar heb ik een grote hekel aan.
Zodra het kan vliegt Vodafone én Ziggo bij mij de deur uit. Zelf als ik daarvoor straks bij een andere provider meer moet betalen. Want belazeren laat ik me (het liefst) maar één keer.

Groet,
Mart Moonen
ContraFUP *moderator edit: klantnummer verwijderd ivm de privacy, het klantnummer gebruiken we bij de verificatie. Zie ook onze huisregels.*






Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
ContraFUP, we kunnen je alleen voorzien van de uitleg van Vodafone. ACM zal het vast in een andere bewoording hebben geschreven, maar de regels komen op hetzelfde neer en worden door ons gehandhaafd. Er kan overigens geen uitspraken worden gedaan over websites van derden.
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Serkan wrote:
Hallo allemaal,

Om jullie vragen zo goed mogelijk te beantwoorden hebben we een Q&A opgesteld:

- Voor welke abonnementen geldt de FUP? De FUP geldt voor al onze abonnementen, zowel voor consumenten als zakelijk.

- Is dit beleid wettelijk bepaald voor alle providers of is dit iets dat VF zelf heeft bedacht? Dit beleid is niet door Vodafone zelf bedacht en geldt voor alle providers in Nederland en de EU. Alle providers passen deze FUP toe.



Niet helemaal waar, bij KPN als je 100gb bundel hebt kan je heel die 100gb vebruiken in de EU.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Het gaat in de Fup over de extra data die je van Ziggo krijgt Vodnlru

Red abonnement
Een Red abonnement heeft een standaard databundel van 15 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 30 GB. Van die 30 GB kun je 15 GB in de EU gebruiken.
Red Together abonnement
Een Red Together abonnement heeft een standaard databundel van 40 GB. Wanneer je dit abonnement deelt met een Red Together Extra abonnement, verdubbelen we dit tot 80 GB. Ben je Ziggo-klant, dan verdubbelen we het zelfs tot 160 GB.
Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken.
Red Pro Select abonnement
Een Red Pro Select abonnement heeft een standaard databundel van 15 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 30 GB. Van die 30 GB kun je 15 GB in de EU gebruiken.
Red Pro Elite abonnement
Een Red Elite abonnement heeft een standaard databundel van 50 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 100 GB. Van die 100 GB kun je 25 GB in de EU gebruiken.
Voorbeeld: je hebt een Red abonnement met Dubbele data van 30 GB. Van die data heb je 15 GB verbruikt in Nederland. Je hebt nu nog 15 GB over die je in de EU mag gebruiken. Als je meer gebruikt dan het maximum brengen we kosten in rekening van € 0,01 per MB.

De bundel die in je abonnement zit kun je volledig verbruiken. Ook KPN heeft een FUP.
Zie https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm
Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Steven wrote:
Het gaat in de Fup over de extra data die je van Ziggo krijgt Vodnlru

Red abonnement
Een Red abonnement heeft een standaard databundel van 15 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 30 GB. Van die 30 GB kun je 15 GB in de EU gebruiken.Red Together abonnement
Een Red Together abonnement heeft een standaard databundel van 40 GB. Wanneer je dit abonnement deelt met een Red Together Extra abonnement, verdubbelen we dit tot 80 GB. Ben je Ziggo-klant, dan verdubbelen we het zelfs tot 160 GB.
Ieder Red Together of Red Together Extra abonnement kan tot maximaal 20 GB in de EU gebruiken.Red Pro Select abonnement
Een Red Pro Select abonnement heeft een standaard databundel van 15 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 30 GB. Van die 30 GB kun je 15 GB in de EU gebruiken.Red Pro Elite abonnement
Een Red Elite abonnement heeft een standaard databundel van 50 GB. Als je Ziggo-klant bent verdubbelen we dit tot 100 GB. Van die 100 GB kun je 25 GB in de EU gebruiken.Voorbeeld: je hebt een Red abonnement met Dubbele data van 30 GB. Van die data heb je 15 GB verbruikt in Nederland. Je hebt nu nog 15 GB over die je in de EU mag gebruiken. Als je meer gebruikt dan het maximum brengen we kosten in rekening van € 0,01 per MB.

De bundel die in je abonnement zit kun je volledig verbruiken. Ook KPN heeft een FUP.
Zie https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm


Wel moet je kunnen aantonen dat je een duurzame band hebt met Nederland. Bijvoorbeeld als je woont, werkt of een studie volgt in Nederland. Dit checken we zodra je over een periode van 4 maanden meer belt, sms’t of internet in de EU, dan in Nederland.

Ja dit snap ik, maar dit bij elke provider van kracht dat je een duurzame band moet behouden. Maar waarom mag je niet heel die 30gb vebruiken in de EU? is toch wel zonde .
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Omdat wij geen 30GB bundels hebben. Het is een 15GB bundel.
Doordat je aan de voorwaarden voldoet van Vodafone en Ziggo, verdubbelen wij de data. Hier betaal je dan ook niet voor. Dit is iets wat je vanuit ons krijgt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic