4G staat voor 'vierde generatie' van het mobiele internet. 4G wordt soms ook wel LTE (Long-Term Evolution) genoemd. De snelheid van 4G kun je vergelijken met dat van je wifi netwerk thuis. Met ons netwerk behaal je een maximale downloadsnelheid van ongeveer 225 Megabit per seconde (Mbps). Dit is een theoretische snelheid. De snelheid van het 4G netwerk is dus een stuk hoger dan de snelheid van het oude 3G netwerk. Je bent op die manier minder afhankelijk van een wifi netwerk om bijvoorbeeld te kunnen videobellen of gamen.
Om gebruik te kunnen maken van 4G heb je 3 dingen nodig:
- Een geschikt toestel dat 4G ondersteunt op de relevante frequenties (800 of 1800 MHz). Dit 4G toestel moet door de toestelfabrikant zijn toegelaten op ons netwerk. De complete lijst van 4G toestellen staat op: www.vodafone.nl/4G.
- Een abonnement dat 4G netwerktoegang biedt. Deze toegang is bij alle Red abonnementen inbegrepen. Het is ook mogelijk dat je in je My Vodafone account ziet dat je een ouder abonnement hebt, In dat geval is het mogelijk om 4G toegang bij te kopen in de vorm van een BloX. Als er voor jouw abonnement een 4G BloX beschikbaar is dan zie je deze terug in je BloX overzicht in My Vodafone.
- Je moet je bevinden in het 4G dekkingsgebied. Op dit moment hebben we 95% geografische dekking en 98% buitendekking. Op 85% van de woonadressen ervaar je ook binnendekking.
Wat is het verschil tussen 2G, 3G en 4G en hoe kan ik dit herkennen?
Het netwerk van Vodafone bestaat uit verschillende netwerkvormen. Elk netwerktype heeft zijn eigen kenmerken m.b.t. bellen, sms’en en internetten, Omdat de dekking van het netwerk verschilt per plaats, kun je boven je scherm verschillende symbolen tegenkomen die aangeven van welk netwerktype je op dat moment gebruik maakt. In de statusbalk van je telefoon zie je vaak verschillende symbolen staan die aangeven met welk type netwerk je verbonden bent. Hieronder vind je wat deze symbolen betekenen en wat je kunt verwachten van het netwerk wanneer je dit symbool ziet staan.
Ik voldoe aan alle eisen maar heb geen 4G?
Het kan zo zijn dat je niet beschikt over een 4G beschikking. Bijvoorbeeld omdat je binnenhuis zit (daar kan geen garantie voor worden gegeven). Of je zit dicht in de buurt van de grens van België of Duitsland of in de buurt van een bosrijk gebied. Door wet- en regelgeving mogen daar soms bijvoorbeeld geen masten worden geplaatst. Ook campings willen vaak geen masten. Helaas is er dan weinig te doen dan gebruik maken van 3G als dat beschikbaar is.
Wist je dat...?
Door je toestel met beide handen vast te houden zorg je voor vertraging op het netwerk. Zorg er dus voor dat je het toestel niet volledig met je handen omringt. Je toestel heeft voldoende vrije ruimte nodig. Naar het raam lopen kan ook weleens werken. Laat je toestel dan even in de buurt van het raam liggen en 4G kan een connectie proberen te maken.
Hoe zit het met 4G+?
Op dit moment beschikken nog niet alle toestellen over 4G+. Het netwerk is nog niet volledig uitgerold in Nederland. Je vindt op steeds meer plaatsen 4G+ terug. Meestal kun je wel gewoon gebruik maken van 4G als 4G+ niet beschikbaar is in je regio.
Heb je verder nog vragen of opmerkingen over onze 4G dekking? Wil je meer weten over 4G+? Discussieer hier dan over met andere forumgebruikers in het volgende topic: 4G op het Vodafone netwerk
Gebruikers en moderators die aan dit topic hebben bijgedragen: