Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Hoe beschermt Vodafone mij tegen onverwachte kosten?

Onverwachte kosten zijn nooit leuk. Vodafone wil je hier tegen beschermen. Hieronder lees je hoe we dit doen.

Via de My Vodafone app en My Vodafone via je browser heb je toegang tot je persoonlijke account, waarin alle gegevens inzichtelijk zijn. Onder het kopje tegoed en verbruik kun je je verbruik zien. Daar zie je ook je buitenbundel kosten. Onder het kopje voordeel BloX kun je BloX aansluiten.

Als je databundel bijna op is, sturen wij jou hiervan een notificatie per sms. Afhankelijk van je abonnement sturen we je een sms als je bundel bijna- of helemaal op is. Mocht het toch een keer gebeuren dat je buiten je bundel gaat, kunnen de kosten hiervoor niet hoger worden dan €100. Wij hebben namelijk voor al onze klanten een nationaal datalimiet ingesteld. Op onze website vind je verdere tips en tricks om je verbruik inzichtelijk te maken en om binnen je bundel te blijven.

Het kan voorkomen dat je er later achter komt dat je toch iets meer MB's nodig hebt. Daarvoor hebben we ook een oplossing:

Handige BloX Niet genoeg aan je bundel? Éénmalig of structureel. We hebben voor alle gevallen een passende oplossing.
Beperkt Internet Bij onze nieuwe abonnementen kun je ervoor kiezen om je snelheid te laten verlagen als je bundel op is. Je betaalt dan geen buitenbundel kosten.

Om de informatie compleet te maken vind je ook nog tips & tricks die anderen op ons forum hebben geplaatst. Heb je zelf nog tips? Dan kun je deze in dat topic met anderen delen!

 

22 Reacties
EduardS

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
En hoe beschermt Vodafone mij tegen dit:

Je maakt gebruik van abonnement Phone Game, de kosten zijn € 7,49 per week. Ga naar http://phonegame.mobi. Afmelden: www.payinfo.nl

?????
Ik heb nergens om gevraagd en krijg dit onderweg op de fiets in de maag gesplitst. WTF is dit?
drmabuse

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Eduard,

Is mij ook overkomen,

Ik kan mij niet herinneren dat ik ergens mee akkoord moest gaan om deze dienst te activeren, niet via een link in een sms bericht of anderszins. Vodafone moet mijnsinziens niet fungeren als incasso bureau voor schimmige aanbieders van dit soort "diensten". De verantwoordelijkheid ligt bij de telecomaanbieders, die deze constructies faciliteren en er aan verdienen. Laat Vodafone en andere mobiele telefoon providers gewoon stoppen met het spelen van doorgeefluik, en laat betalingen voor dit soort diensten tussen klant en aanbieder lopen via een bancaire instelling, dus via de eigen bank met tancodes, bankpas, identifier, etc. etc. en niet via een sms hack.

Met vriendelijke groeten

Mark
Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

En hoe bescherm ik hoge bel kosten.?

Door familie omstandigheden Meer dan mijn 150 minuten gebeld. 
nu blijk ik voor bijna €70 euro extra kosten te hebben. 
Ik heb geen sms of e-mail ontvangen dat mijn bundel op is.  ( en ik kijk niet vaak in de app….)
Hoe zit dit?

Normaal krijg je toch bericht dat bundel op is? Dan had ik belminuten bijgekocht. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Je krijgt een sms bij 80 procent @Paul07 (afhankelijk van welk abonnement je hebt in verband met de voorwaarden). Ik kan met je meekijken of er een sms is verstuurd.
Kun je mij een privébericht sturen met daarin je naam, adres, postcode, geboortedatum, laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer en je mobiele nummer? 

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels contact gehad met klantenservice. Blijkt dat 80% sms wel is verzonden, maar door storing niet is aangekomen. Blijkt in januari j.l. Een storing in netwerk Vodafone te zijn geweest. 
we moesten handmatig opnieuw aanmelden in netwerk van Vodafone.  (Via netwerk selecteren naar KPN, dan bij ‘geen service weer naar Vodafone -3x)

Als rekening binnenkort is opgemaakt, nemen we opnieuw contact op met klantenservice om bedrag gecompenseerd te krijgen. 
wordt vervolgd …

Wel vreemd dat Vodafone bij data bundel een sms stuurt bij 80% én bij 100%, maar bij belbundel alleen eenmalig bij 80%. 
Dat kan dus beter Vodafone: ook bij bellen 2x sms aub. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dit staat ook in de voorwaarden dat bij de 150 belminuten alleen een sms verstuurd wordt zodra je 80 procent hebt bereikt @Paul07. Ik zal je feedback hierover intern aankaarten. Hopelijk wordt het veranderd! Dankjewel voor het doorgeven.

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Inmiddels een (onplezierig) gesprek gehad met afdeling Facturen.

In het kort kwam het hier op neer:  Eigen verantwoordelijkheid; SMS bij 80% is een service en Vodafone is verder niet verantwoordelijk hiervoor; Van enige storing weet ik niets af; u moet gewoon betalen.

Ik snap best dat de gebruiker een verantwoordelijkheid heeft.  Maar als Vodafone verkopers bij afsluiten abonnement zeggen: ‘u krijgt ook altijd een SMS als de bundel bijna op is...’ , dan heeft Vodafone ook een verantwoordelijkheid voor deze service, lijkt mij.

Nu dus een klacht ingediend via de website.

Afwachten hoe hier op wordt gereageerd.

Gelukkig zit het hele gezin niet meer onder contract…

bartvries

Meedenker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Je kunt hen ook nog aangeven dat in de voorwaarden staat dat;

“Als je databundel bijna op is, sturen wij jou hiervan een notificatie per sms. Afhankelijk van je abonnement sturen we je een sms als je bundel bijna- of helemaal op is. Mocht het toch een keer gebeuren dat je buiten je bundel gaat, kunnen de kosten hiervoor niet hoger worden dan €100. Wij hebben namelijk voor al onze klanten een nationaal datalimiet ingesteld. Op onze website vind je verdere tips en tricks om je verbruik inzichtelijk te maken en om binnen je bundel te blijven.”

Achteraf een factuur sturen van 700 euro is toch niet normaal. De tijden van als je per ongeluk in het buitenland vergat je data uit te zetten je na de vakantie met een BILL SHOCK zat komen zo weer terug. Maar dan nu in Nederland!

 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

70 toch, niet 700? 

Hoe dan ook flink bedrag om zomaar ineens voorgeschoteld te krijgen, hoor! Ik snap dat je hier niet blij van wordt. Laat je ons weten hoe het afloopt, nu je de klacht ingestuurd hebt?

JgHarms

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wil zo graag weten waar die Gesprekskosten vandaan komen op nr 09068444

JgHarms

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vodafone Rekening

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @JgHarms 
Als ik dit nummer opzoek, dan is dit een dienst voor nummerinformatie Je wordt dan tegen betaling (€ 0,90 p/m) doorverbonden naar het betreffende telefoonnummer waar je naar opzoek bent. 

Tanja83

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En waar kan ik het aanzetten dat ik bericht krijg dat mijn belminuten op zijn?

Hier nu door het hele corona gebeuren ook meer belminuten dan normaal… Nooit gezien / geen bericht gehad, en nu dus voor de afgelopen maanden een bedrag van € 100,- in totaal hoger…. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @Tanja83 
Dat is een fors bedrag en zeker flink schrikken! Jouw verbruik en tegoed kun je gemakkelijk in de gaten houden via My Vodafone. Ben je bijna door je belminuten heen? Dan kun je daar ook een voordeelbundel aanzetten waarmee je extra belminuten ontvangt. 

IntegriteitTele

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vodafone heeft de contructie dusdanig ontworpen dat er altijd met het vingertje richting klant kan worden gewezen. 
 

Verdiep je eens in hoe andere providers dit doen; dan word de intentie van Vodafone je meteen duidelijk! 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hoi @IntegriteitTelecombedrijven ,

 

Je lijkt niet tevreden te zijn met de service van Vodafone? Dit omdat ik diverse berichten van je tegenkom op het Vodafone forum. Mochten we je op het forum kunnen helpen of adviseren dan horen we dat graag.

 

Vriendelijke groet,

PeterVoda

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zelfde probleem - mijn (puber)dochter heeft een Vodafone abo met 150 belminuten.

Ze is daar recent behoorlijk overheen gegaan (total zo'n EUR 150). Heb nu Blox buitenbundel aanstaan, maar een beetje laat (had 36 maanden kunnen kopen!!)

Helaas kijk ik niet regelmatig in My Vodafone, en dochterlief heeft de SMS van 80% wel gehad, maar dat niet gemeld.

Waarom geen tweede SMS?  Waarom geen optie om een bericht naar ouder / voogd / abo houder te sturen? Waarom kun je niet instellen dat de 150min limiet vast staat, en dat je buiten bundel dat bewust moet aanzetten? Dan kies je er zelf voor. Er zijn heel veel klantvriendelijke opties (die inderdaad minder geld opleveren voor Vodafone - zou dat de reden zijn?). 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @PeterVoda
Jeetje, dat is een hoog bedrag.


Bij de Start abonnementen staat in de voorwaarden dat er alleen een sms wordt verstuurd bij 80%. Het verbruik is in te zien in My Vodafone. 
Je geeft als optie een tweede sms of een soort blokkade bij 150 belminuten. Ik zal dit intern aankaarten dat je dit als verbetering ziet. Dankjewel hiervoor! 

Je kunt bij de klantenservice het nummer waar de sms verstuurd naar wordt, aanpassen. Hierdoor krijg jij de sms binnen in plaats van je dochter. Is dit niet een optie waardoor je meer controle krijgt over het verbruik van je dochter? 
 

PeterVoda

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Steven - dat is inderdaad een goede optie, waarvan ik niet wist. Dat zou me dus EUR 150 hebben gescheeld…...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dan zou ik dit zeker instellen @PeterVoda.
Maar ik raad ook aan om geregeld naar het tegoed te kijken zodat er geen kosten buiten de bundel gemaakt worden. Dit is namelijk zonde!

ehemel

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voor deze maand kosten buiten bundel gemaakt terwijl ik via de chat een maand geleden heb afgesproken dat dit niet mogelijk mag zijn/internet zou alleen langzaam worden bij buiten bundel maar geen kosten. Gebeld en nu blijkt dit vergeten aan te zetten door desbetreffende medewerker. Ik ben het niet eens met e gemaakte kosten natuurlijk. Klantnr. 511773331

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2912Posts
  • 842Oplossingen
  • 1013Likes

Hi @ehemel, goedemorgen en welkom hier!

Logisch dat je het niet eens bent met deze kosten. Het valt mij op dat het op de voorgaande 2 facturen geen kosten zijn berekend voor buiten de bundel, maar op jouw laatste factuur er een bedrag van € 13,98 is berekend hiervoor. Inmiddels is de BloX Beperkt Internet opnieuw geactiveerd. De kosten van € 13,98 heb ik voor je vergoed. Je ziet in My Vodafone hiervoor een creditfactuur en dit bedrag zal worden verrekend met de volgende factuur.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic