Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes

Gemist telefoontje uit het buitenland? Bel nooit zomaar terug!


Word jij wel eens gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland? Bel nooit terug én lees snel verder! Deze vorm van fraude heet Wangiri (Japans voor één rinkel). Het is niet nieuw, maar de laatste tijd opvallend populair. Het werkt als volgt: je wordt gebeld (of ge-sms't) door een vreemd buitenlands nummer. Meestal gaat de telefoon slechts enkele seconden over. Je telefoon laat zien dat je een gemiste oproep of bericht hebt. De oplichters hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Als je terugbelt naar het dure buitenlandse nummer krijgt de fraudeur een deel van de belkosten. Bel daarom vooral niet terug!

 


Wangiri-fraude nummers
Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Hierdoor is het moeilijk om dit te voorkomen. We monitoren wel goed wat er gebeurt op ons netwerk. Als ons opvalt dat er opeens veel gebeld wordt naar een duur buitenlands nummer, dan blokkeren we deze zo snel mogelijk. Sinds juli 2018 hebben we al honderden buitenlandse nummers en nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Melding
Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding".
We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven.

Tips om onnodige kosten te voorkomen:

  • Wees alert!. Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Bel niet terug. Ook als je een sms hebt gekregen van een vreemd nummer. Reageer niet.
  • Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie overigens ook standaard al aan via de instellingen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden.


Meer informatie

Helaas is dit niet de enige vorm van fraude waar we mee te maken krijgen. Wees ook alert op vreemde berichten in je e-mail. Lees meer hierover in ons Phishing en SPAM topic. Zorg er in ieder geval voor dat je je persoonlijke gegevens goed beschermt door regelmatig je wachtwoorden te wijzigen. En laat je niet verleiden. Als je iets niet vertrouwt, is dat vaak al een teken. 

Heb je nog vragen of opmerkingen hierover? Plaats dan een reactie of open je eigen topic

94 Reacties
DLIN

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Beste Marc, Vodafone,

Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi DLIN,

Dit is helaas niet mogelijk. Wanneer je gebeld wordt door nummers waar je niet van gediend bent, kun je ze wel meteen blokkeren via de instellingen van je telefoon.
Ophelia

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Waar kan je de eventuele schade melden als je door middel van een “broekzak “gesprek per ongeluk zo’n nummer teruggebeld blijkt te hebben?

Heb het niet doorgehad, en dus ook niet de melding gehoord dat er naar het buitenland werd gebeld…..

Toen ik erachter kwam dat er per ongeluk terug was gebeld, heb ik het nummer direct geblokkeerd trouwens.

Geen idee wat de schade gaat zijn, maar ik vrees nu toch voor mijn rekening deze maand.

Moor

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

 

DLIN wrote:
Beste Marc, Vodafone,

Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?

 

Ja, dat zou je toch verwachten van Vodafone dat dat idd wel kan. In 1 keer van die rot buitenlandse telefoontjes af…..

 

DLIN wrote:

 


DLIN wrote:

Jorie

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ophelia wrote:

Waar kan je de eventuele schade melden als je door middel van een “broekzak “gesprek per ongeluk zo’n nummer teruggebeld blijkt te hebben?

Heb het niet doorgehad, en dus ook niet de melding gehoord dat er naar het buitenland werd gebeld…..

Toen ik erachter kwam dat er per ongeluk terug was gebeld, heb ik het nummer direct geblokkeerd trouwens.

Geen idee wat de schade gaat zijn, maar ik vrees nu toch voor mijn rekening deze maand.

 

Ik heb hetzelfde gehad! Toen ik mijn mobiel uit m'n zak haalde, stond er een lopend gesprek in beeld van inmiddels al 8 minuten. Vanuit de Comoren. Door zo'n nummer was ik de laatste tijd al vaker gebeld. Uiteraard nooit opgenomen. Maar wat gebeurt er nu?? En wat moeten we doen? Ik hoop niet dat ik nu een enorme rekening krijg volgende maand...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi@Ophelia@Moor en @Jorie 

 

We raden aan om altijd meteen de nummers te blokkeren in het toestel en evt aan ons door te geven. Wij kunnen dan controleren of ze al bekend zijn. Bij buitenlandse nummers plaatsen wij de melding dat dit hoge kosten met zich mee brengt. Indien je dat niet wilt, dien je op te hangen.
Helaas is het niet mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren. Er zijn genoeg klanten met familie in het buitenland of eventueel zakelijke klanten met buitenlandse zakelijke relaties.

 

Ik heb jullie beide @Ophelia en @Jorie  een privébericht gestuurd. Ik beloof niks maar ik wil wel even meekijken naar de kosten.

Jorie

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bij mij is het inmiddels opgelost! Hartstikke bedankt hiervoor ! 

Groeten, Jorie

Moor

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Natuurlijk is het WEL mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren….

Er bestaan zelfs apps voor zoals bijvoorbeeld Hiya.

Je stelt dan een blocklijst in d.m.v. bijv. het selecteren van de te blokkeren landennummers zoals +44 of +45 enz.

Een kind kan de was doen…

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Helaas is dit voor ons als provider niet mogelijk @Moor.
Maar voor consumenten is dit een mooie oplossing! Dankjewel voor het aandragen.

uitLimburg

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb vandaag 2 telefoontjes gehad uit de Comoren. Een met nummer +269 3637049 en een met nummer +2693484653 met ongeveer 2 uur ertussen. Ik heb de nummer geblokkeerd, maar laat bij deze ook Vodafone weten dat deze nummers op de lijst moeten komen. groeten uit Limburg. 

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mijn oude vader (83) heeft ineens een hoge rekening van Vodafone. Uit specificatie blijkt dat hij met zijn mobiel precies 2 uur heeft gebeld met 26 693444215 voor €124.
Hij weet echter van niets.  Hoe kan dit?  Wat moeten we doen? 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Oei, @Paul07! Dat is een hoge factuur. De kosten worden alleen in rekening gebracht als er ook daadwerkelijk gebeld is geworden en er een verbinding is geweest met de simkaart. Daarnaast wordt er ook van te voren aangegeven dat er naar het buitenland gebeld wordt en dat dit hoge kosten met zich mee brengt. 
Ik denk dat hij per ongeluk op bellen heeft geduwd of eventueel in zijn broekzak want anders is dit namelijk niet mogelijk. 
Laat je vader contact met ons opnemen zodat wij met hem mee kunnen kijken naar de factuur (ik beloof niks). We hebben jouw vader namelijk nodig voor de verificatie.
Je mag daarna het gesprek overnemen.

Groet,
Steven

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb in ieder geval nu zijn Sim geblokkeerd voor bellen naar buitenlandse nummers. 
Gebeld naar de klantenservice en zij starten een onderzoek. 
De 2uur gespreksduur blijkt een beveiliging van Vodafone. Dan wordt gesprek automatisch verbroken. Vind 2uur veel te lang. Dit moet in mijn beleving veel korter (1uur.?). Zeker voor de ‘gevoelige landen’. Hoeveel procent van de telefoon gesprekken naar de Comoren zouden echte gesprekken zijn? En hoeveel procent oplichting?

Hier heeft Vodafone volgens mij een verantwoordelijkheid. 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Misschien wel een goed idee om de tijdsduur korter te zetten. Ik zal dit ook intern aankaarten vanuit hier. Of het aangepast kan worden naar een uur voor alleen gevoelige landen, durf ik niet te zeggen. De verantwoordelijkheid wat bij Vodafone ligt is het stukje bekend maken naar haar klanten. Vandaar dat dit ook hier op de community staat, website staat etc. Je geeft aan dat mijn collega’s een onderzoek zijn gestart. Laten we afwachten wat daar uit komt. Hadden ze daarin ook iets benoemt betreft de kosten @Paul07?  Namen ze dat ook mee in het onderzoek?

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nee, over kosten wilde ze geen uitspraak doen. Moeten eerst het onderzoek afwachten. 

GD27

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik ben vandaag ook gebeld door twee verschillende nummers. Kan ik de nummers hier melden zodat jullie ze kunnen blokkeren, of moet ik dat op een andere manier doorgeven?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat mag zeker @GD27. Dan kunnen wij controleren of de nummers al bekend zijn. 

AMMPeeters

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Marc, Vodafone,

ook ik word gebeld door nummers uit oa. Tunesië. Waar kan ik de nummers doorgeven?

+21650213379

+21650201777

 

Met vriendelijke groet,

 

Alex

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel @AMMPeeters! Ik heb de nummers intern aangekaart.

Remmie

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Vodafone,

 

Ik ben vandaag ook 2x gebeld door 2 verschillende nummers uit Tunesië:

+216 50 269 292

+216 50 257 847

Deze kunnen bij de lijst van geblokkeerde nummers op als ze nog niet bekend zijn. Groeten!

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel @Remmie. De nummers zijn intern aangekaart. Helaas kunnen wij de nummers niet blokkeren. Dit kun je alleen in het toestel doen. Wij kunnen er wel voor zorgen dat er een melding komt, zodra je terug belt.

Bootz40

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hier nog een nummer uit Algerije waardoor ik net gebeld werd: +213 522 53 06 08

En nog 2 van vorige maand:

+213 658 42 90 73

+213 696 53 60 83

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel @Bootz40. Ik ga ze intern aankaarten! 

LawrenceS

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hey,

Ik ben vandaag twee keer gebeld door:
+213 59 46 62 449
+213 59 46 28 562

Beide gingen 1x over en werden daarna gelijk verbroken.

Lawrence

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor het doorgeven @LawrenceS. Ik ga ze intern aanmelden.

SamOp1986

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Vodafone.

Ik ben vandaag geappt en gebeld door het nummer 

+213 536 61 16 16

Eerder ben ik al eens gebeld door de nummers

+213 561 91 67 81

+213 561 97 27 48

Alle nummers heb ik geblokkeerd.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor de nummers @SamOp1986. De nummers zijn intern aangekaart.

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

We zijn  inmiddels paar weken verder.  Nog geen reactie van Vodafone.  Jammer dat we niet op de hoogte worden gehouden. Zou 10-14 dagen (gemiddeld) duren.  Voor mijn vader is dit veel geld. Heeft alleen zijn AOW en klein pensioentje. 
In de afgelopen weken is hij natuurlijk weer vaak gebeld uit Comoren. 

Krizzziz

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vandaag gebeld door ‭+213 5 37163396‬ en ‭+213 5 37119182‬ dus svp jullie opvolging!

Bootz40

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zojuist gebeld door +213 519 26 56 21

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel @Bootz40 @Paul07 @Krizzziz

Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bericht van Vodafone. Uit onderzoek is gebleken dat er daadwerkelijk is gebeld naar de comoren. 
Dat had ik wel verwacht.  Blijkbaar heeft mijn oude vader (83) verkeerd gedrukt en de lijn in de wacht gezet. 
Vodafone neemt uit coulance de helft voor haar rekening.  De schade delen dus.  Daar zijn we tevreden mee.  Goede service en oplossing door Vodafone. 

Bootz40

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

En hier nog een nummer waarmee ze vanmiddag belden: +213 592 66 27 15

Lijkt er op dat als ze bellen ze het iedere keer 2x binnen enkele uren proberen met verschillend nummer.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Thanks @Bootz40. Ze willen juist dat je terug gaat bellen. Hierdoor worden de kosten gemaakt. Ik heb het nummer intern aangekaart :).

Melo

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hier nog een nummer:

‭+235 79 69 46 16‬
Tsjaad

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor het doorgeven @Melo 

PuntNL

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Vodafone, ook ik ben vandaag uit Tsjaad gebeld door 2 verschillende nummers. Het gaat om +23574175230 en het numner +23579620233. Hopelijk kunnen jullie anderen hiermee helpen. ?

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Dankjewel @PuntNL! Gaan we zeker doen. Fijne jaarwisseling! 🙂 

M.Buurmans

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Deze 5 nummers uit Algerije hebben mij de afgelopen maand gebeld gehad waarbij iedere keer de telefoon slechts 1 seconde overging.

+213 563 05 11 26

+213 562 61 18 77

+213 583 80 30 95

+ 213 552 85 86 14

+ 213 553 08 95 44

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor het doorgeven @M.Buurmans

MM2020

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Vodafone,

hier twee van die prachtnummers uit het buitenland:

 

‭+252 98456231‬ vanuit het zonnige Somalië 

‭+235 79 60 16 16‬ vanuit Tsjaad

 

gr!

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @MM2020,

 

Dankjewel voor het doorgeven! Fijne zondag.

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Op 2 januari 2020 gebeld door de nummers: +213 575 43 81 73 en +213 575 42 24 39 Algerije

Op 11 december 2019 gebeld door  +213 537 13 51 28 en +213 574 61 89 07 Algerije

 

Hoe komen deze mensen aan mijn nummer?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

`Thanks, ik ga ze intern aankaarten @Vodnlru. Zij bellen willekeurig naar nummers. 

blackstar.nl

Ontdekker
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Vandaag gebeld door +382 68 45273 (Montenegro). Ging 1 keer over, daarna opgelegd.

Limo 20

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds brexit ben ik in korte tijd meerdere keren gebeld uit Engeland.

+44 121 456 7474   Birmingham

+44 1702 303830    Southend-on-Sea

+44 7481 933981   Verenigd Koninkrijk

+44 28 8676 2206   Cockstown Noord ierland

 

Ik dacht even dat iemand een leuke wereldreis aan het maken was….

Toch niet: Wangiri….

Gelukkig niet terug gebeld.

Zou het wel fijn vinden om te weten hoe ik het kan blokkeren!

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor het doorgeven @Limo 20.
In je toestel kun je dit doen via de oproepinstellingen. 

Tonio

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik ben meerdere keren gebeld door de volgende nummers:

+3538004961081

+390498258224

+17147073350

Steeds wordt er op mijn  voicemail ingesproken door een computerstem.

Ik heb de nummers geblokkeerd, maar het is erg vervelend dat mijn voicemail steeds wordt ingesproken.

Heeft iemand een oplossing?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het enige wat je kan doen is je voicemail uitzetten @Tonio 

Dit is omdat de voicemail een dienst van ons is. Indien je een nummer blokkeert gebeurt dit niet bij de Voicemail. 

Kenzo2020.

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

Ik word al enkele weken gebeld door een nummer  +31885016774 en als ik afpak hoor ik een engels talige dame via een bandje van alles vertellen,maar voordat ze goed en wel praat druk ik hem weg. Maar ik krijg dan een voicemail waarop ik op 1 moet drukken om het bericht te beluisteren. Beetje raar want ik krijg normaal mijn berichtjes die ik ontvang meteen te horen. Niet gedaan dus,meteen het nummer geblokt. Maar een dag later weer het volgende nummer + 31885016775 haast hetzelfde alleen het laatste verschilt 1 cijfer. Meteen ook geblokkeerd maar kreeg erna meteen een sms dat ik een voicemail bericht had en weer datzelfde verhaal maar er was niets te horen . En zo heb ik nog 2 andere nummers meer die haast hetzelfde waren maar die weet ik niet meer want die heb ik meteen verwijderd naar het blokkeren. 

Vind het alleen vreemd want ik sta vermeld in het bel me niet register en nog word je lastig gevallen.

Ook als je ze blokkeerd  ,krijg je nog gewoon de voicemail erna van dat nummer wat geblokkeerd is,hoe kan dat dan? En niet 1 keer maar verschillende keren. Ik vind dit niet meer leuk hoor. Wat kan ik er nog meer aan doen??

MVG

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic