Met de functie voor automatische suggesties kun je je zoekresultaten snel verfijnen doordat mogelijke overeenkomsten wordt voorgesteld terwijl je typt.
Gemist telefoontje uit het buitenland? Bel nooit zomaar terug!
Word jij wel eens gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland? Bel nooit terug én lees snel verder! Deze vorm van fraude heet Wangiri (Japans voor één rinkel). Het is niet nieuw, maar de laatste tijd opvallend populair. Het werkt als volgt: je wordt gebeld (of ge-sms't) door een vreemd buitenlands nummer. Meestal gaat de telefoon slechts enkele seconden over. Je telefoon laat zien dat je een gemiste oproep of bericht hebt. De oplichters hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Als je terugbelt naar het dure buitenlandse nummer krijgt de fraudeur een deel van de belkosten. Bel daarom vooral niet terug!
Wangiri-fraude nummers Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Hierdoor is het moeilijk om dit te voorkomen. We monitoren wel goed wat er gebeurt op ons netwerk. Als ons opvalt dat er opeens veel gebeld wordt naar een duur buitenlands nummer, dan blokkeren we deze zo snel mogelijk. Sinds juli 2018 hebben we al honderden buitenlandse nummers en nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten.
Melding Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding". We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven.
Tips om onnodige kosten te voorkomen:
Wees alert!. Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Bel niet terug. Ook als je een sms hebt gekregen van een vreemd nummer. Reageer niet.
Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie overigens ook standaard al aan via de instellingen.
Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden.
Meer informatie Helaas is dit niet de enige vorm van fraude waar we mee te maken krijgen. Wees ook alert op vreemde berichten in je e-mail. Lees meer hierover in ons Phishing en SPAM topic. Zorg er in ieder geval voor dat je je persoonlijke gegevens goed beschermt door regelmatig je wachtwoorden te wijzigen. En laat je niet verleiden. Als je iets niet vertrouwt, is dat vaak al een teken.
Heb je nog vragen of opmerkingen hierover? Plaats dan een reactie of open je eigen topic.
Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?
Dit is helaas niet mogelijk. Wanneer je gebeld wordt door nummers waar je niet van gediend bent, kun je ze wel meteen blokkeren via de instellingen van je telefoon.
Is er niet gewoon een manier om in te stellen dat ik helemaal niet gebeld wil worden vanuit bepaalde netnummers of specifieke landen waar ik niemand ken?
Ja, dat zou je toch verwachten van Vodafone dat dat idd wel kan. In 1 keer van die rot buitenlandse telefoontjes af…..
Waar kan je de eventuele schade melden als je door middel van een “broekzak “gesprek per ongeluk zo’n nummer teruggebeld blijkt te hebben?
Heb het niet doorgehad, en dus ook niet de melding gehoord dat er naar het buitenland werd gebeld…..
Toen ik erachter kwam dat er per ongeluk terug was gebeld, heb ik het nummer direct geblokkeerd trouwens.
Geen idee wat de schade gaat zijn, maar ik vrees nu toch voor mijn rekening deze maand.
Ik heb hetzelfde gehad! Toen ik mijn mobiel uit m'n zak haalde, stond er een lopend gesprek in beeld van inmiddels al 8 minuten. Vanuit de Comoren. Door zo'n nummer was ik de laatste tijd al vaker gebeld. Uiteraard nooit opgenomen. Maar wat gebeurt er nu?? En wat moeten we doen? Ik hoop niet dat ik nu een enorme rekening krijg volgende maand...
We raden aan om altijd meteen de nummers te blokkeren in het toestel en evt aan ons door te geven. Wij kunnen dan controleren of ze al bekend zijn. Bij buitenlandse nummers plaatsen wij de melding dat dit hoge kosten met zich mee brengt. Indien je dat niet wilt, dien je op te hangen. Helaas is het niet mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren. Er zijn genoeg klanten met familie in het buitenland of eventueel zakelijke klanten met buitenlandse zakelijke relaties.
Ik heb jullie beide @Ophelia en @Jorie een privébericht gestuurd. Ik beloof niks maar ik wil wel even meekijken naar de kosten.
Ik heb vandaag 2 telefoontjes gehad uit de Comoren. Een met nummer +269 3637049 en een met nummer +2693484653 met ongeveer 2 uur ertussen. Ik heb de nummer geblokkeerd, maar laat bij deze ook Vodafone weten dat deze nummers op de lijst moeten komen. groeten uit Limburg.
Mijn oude vader (83) heeft ineens een hoge rekening van Vodafone. Uit specificatie blijkt dat hij met zijn mobiel precies 2 uur heeft gebeld met 26 693444215 voor €124. Hij weet echter van niets. Hoe kan dit? Wat moeten we doen?
Oei, @Paul07! Dat is een hoge factuur. De kosten worden alleen in rekening gebracht als er ook daadwerkelijk gebeld is geworden en er een verbinding is geweest met de simkaart. Daarnaast wordt er ook van te voren aangegeven dat er naar het buitenland gebeld wordt en dat dit hoge kosten met zich mee brengt. Ik denk dat hij per ongeluk op bellen heeft geduwd of eventueel in zijn broekzak want anders is dit namelijk niet mogelijk. Laat je vader contact met ons opnemen zodat wij met hem mee kunnen kijken naar de factuur (ik beloof niks). We hebben jouw vader namelijk nodig voor de verificatie. Je mag daarna het gesprek overnemen.
Ik heb in ieder geval nu zijn Sim geblokkeerd voor bellen naar buitenlandse nummers. Gebeld naar de klantenservice en zij starten een onderzoek. De 2uur gespreksduur blijkt een beveiliging van Vodafone. Dan wordt gesprek automatisch verbroken. Vind 2uur veel te lang. Dit moet in mijn beleving veel korter (1uur.?). Zeker voor de ‘gevoelige landen’. Hoeveel procent van de telefoon gesprekken naar de Comoren zouden echte gesprekken zijn? En hoeveel procent oplichting?
Hier heeft Vodafone volgens mij een verantwoordelijkheid.
Misschien wel een goed idee om de tijdsduur korter te zetten. Ik zal dit ook intern aankaarten vanuit hier. Of het aangepast kan worden naar een uur voor alleen gevoelige landen, durf ik niet te zeggen. De verantwoordelijkheid wat bij Vodafone ligt is het stukje bekend maken naar haar klanten. Vandaar dat dit ook hier op de community staat, website staat etc. Je geeft aan dat mijn collega’s een onderzoek zijn gestart. Laten we afwachten wat daar uit komt. Hadden ze daarin ook iets benoemt betreft de kosten @Paul07? Namen ze dat ook mee in het onderzoek?
Ik ben vandaag ook gebeld door twee verschillende nummers. Kan ik de nummers hier melden zodat jullie ze kunnen blokkeren, of moet ik dat op een andere manier doorgeven?
Dankjewel @Remmie. De nummers zijn intern aangekaart. Helaas kunnen wij de nummers niet blokkeren. Dit kun je alleen in het toestel doen. Wij kunnen er wel voor zorgen dat er een melding komt, zodra je terug belt.
We zijn inmiddels paar weken verder. Nog geen reactie van Vodafone. Jammer dat we niet op de hoogte worden gehouden. Zou 10-14 dagen (gemiddeld) duren. Voor mijn vader is dit veel geld. Heeft alleen zijn AOW en klein pensioentje. In de afgelopen weken is hij natuurlijk weer vaak gebeld uit Comoren.
Bericht van Vodafone. Uit onderzoek is gebleken dat er daadwerkelijk is gebeld naar de comoren. Dat had ik wel verwacht. Blijkbaar heeft mijn oude vader (83) verkeerd gedrukt en de lijn in de wacht gezet. Vodafone neemt uit coulance de helft voor haar rekening. De schade delen dus. Daar zijn we tevreden mee. Goede service en oplossing door Vodafone.
Hi Vodafone, ook ik ben vandaag uit Tsjaad gebeld door 2 verschillende nummers. Het gaat om +23574175230 en het numner +23579620233. Hopelijk kunnen jullie anderen hiermee helpen. ?
Ik word al enkele weken gebeld door een nummer +31885016774 en als ik afpak hoor ik een engels talige dame via een bandje van alles vertellen,maar voordat ze goed en wel praat druk ik hem weg. Maar ik krijg dan een voicemail waarop ik op 1 moet drukken om het bericht te beluisteren. Beetje raar want ik krijg normaal mijn berichtjes die ik ontvang meteen te horen. Niet gedaan dus,meteen het nummer geblokt. Maar een dag later weer het volgende nummer + 31885016775 haast hetzelfde alleen het laatste verschilt 1 cijfer. Meteen ook geblokkeerd maar kreeg erna meteen een sms dat ik een voicemail bericht had en weer datzelfde verhaal maar er was niets te horen . En zo heb ik nog 2 andere nummers meer die haast hetzelfde waren maar die weet ik niet meer want die heb ik meteen verwijderd naar het blokkeren.
Vind het alleen vreemd want ik sta vermeld in het bel me niet register en nog word je lastig gevallen.
Ook als je ze blokkeerd ,krijg je nog gewoon de voicemail erna van dat nummer wat geblokkeerd is,hoe kan dat dan? En niet 1 keer maar verschillende keren. Ik vind dit niet meer leuk hoor. Wat kan ik er nog meer aan doen??
Apple heeft op 9 september de langverwachte iPhone 16-serie onthuld! Er
komen vier varianten op de markt: de iPhone 16, iPhone 16 Plus, iPhone
16 Pro en iPhone 16 Pro Max. Benieuwd naar de nieuwste sp...