Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes

Gemist telefoontje uit het buitenland? Bel nooit zomaar terug!


Word jij wel eens gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland? Bel nooit terug én lees snel verder! Deze vorm van fraude heet Wangiri (Japans voor één rinkel). Het is niet nieuw, maar de laatste tijd opvallend populair. Het werkt als volgt: je wordt gebeld (of ge-sms't) door een vreemd buitenlands nummer. Meestal gaat de telefoon slechts enkele seconden over. Je telefoon laat zien dat je een gemiste oproep of bericht hebt. De oplichters hopen vervolgens dat je ze terugbelt. Als je terugbelt naar het dure buitenlandse nummer krijgt de fraudeur een deel van de belkosten. Bel daarom vooral niet terug!

 


Wangiri-fraude nummers
Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Hierdoor is het moeilijk om dit te voorkomen. We monitoren wel goed wat er gebeurt op ons netwerk. Als ons opvalt dat er opeens veel gebeld wordt naar een duur buitenlands nummer, dan blokkeren we deze zo snel mogelijk. Sinds juli 2018 hebben we al honderden buitenlandse nummers en nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Melding
Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding".
We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven.

Tips om onnodige kosten te voorkomen:

  • Wees alert!. Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer? Bel niet terug. Ook als je een sms hebt gekregen van een vreemd nummer. Reageer niet.
  • Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie overigens ook standaard al aan via de instellingen.
  • Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden.


Meer informatie

Helaas is dit niet de enige vorm van fraude waar we mee te maken krijgen. Wees ook alert op vreemde berichten in je e-mail. Lees meer hierover in ons Phishing en SPAM topic. Zorg er in ieder geval voor dat je je persoonlijke gegevens goed beschermt door regelmatig je wachtwoorden te wijzigen. En laat je niet verleiden. Als je iets niet vertrouwt, is dat vaak al een teken. 

Heb je nog vragen of opmerkingen hierover? Plaats dan een reactie of open je eigen topic

94 Reacties
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het bel me niet register is voor Nederlandse nummers en bedrijven. Een blokkade in je toestel op een nummer zorgt ervoor dat het nummer direct uitkomt op je voicemail @KenzoD 
Ik heb in ieder geval bovenstaande nummers aangekaart voor je.

Hjalmar

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ook ik wordt al weken en vrijwel dagelijks gebeld door de volgende nummers:

+442080896522

+442038078124

+442080897294

+442080895011

+442038078393

 

Ik heb de nummers geblokkeerd, maar ik krijg toch steeds een voicemail.

Het wordt toch echt een keer tijd dat men hier wat aan gaat doen, want dit kan echt niet zo langer!

nbmv

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

wordt nu bijna dagelijks lastig gevallenn door een van de volgende nummers:

+442080896554

+442038077101

+442038075195

+442037690968

+441138683022

misschien kan ik eter een nieuw nummer naanvragen?

rinoceros

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Moor wrote:

Natuurlijk is het WEL mogelijk om alle buitenlandse nummers van een bepaald land te blokkeren….

Er bestaan zelfs apps voor zoals bijvoorbeeld Hiya.

Je stelt dan een blocklijst in d.m.v. bijv. het selecteren van de te blokkeren landennummers zoals +44 of +45 enz.

Een kind kan de was doen…

 

Die app kost wel geld. Er staat dat het gratis is maar daar bedoelen ze mee dat je zoveel nummers kunt blokkeren als je wilt. Maar je betaalt wel abonnementskosten ( 4,49 per maand) Niet erg als je het weet en het er voor over hebt. Maar de suggestie dat het niks kost( zoals in eerste instantie lijkt, klopt niet. Ik kan in elk geval alleen de app downloaden via app inkopen.

BTW, mijn vrouw is al tig x gebeld vanuit Engeland. Telkens andere nummers,Blokkeer ze iedere keer,maar ze zijn erg creatief blijkbaar.

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hoi @rinoceros ,

 

De Hiya app is in principe gratis te downloaden, maar bepaalde functies zijn te gebruiken in de betaalde versie.

 

Samsung toestellen hebben een integratie met Hiya (mits de gebruiker dit ook heeft ingeschakeld). Dit betreft de recentelijke toestellen.

 

Maar het beste advies is en blijft, negeer en blokkeer. Want oplichters kennen genoeg trucjes om keer op keer een nieuw nummer in gebruik te nemen, dankzij tools op het internet.

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
nbmv wrote:

wordt nu bijna dagelijks lastig gevallenn door een van de volgende nummers:

+442080896554

+442038077101

+442038075195

+442037690968

+441138683022

misschien kan ik eter een nieuw nummer naanvragen?

Hoi @nbmv ,

 

Het is natuurlijk super frustrerend als je continue telefoontjes ontvangt vanuit het buitenland. Meer informatie over het wijzigen van je nummer vindt je hier.

 

Negeer de telefoontjes en blokkeer indien mogelijk. 

 

Vriendelijke groet,

INEZHUIBERS

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jorie wrote:

Bij mij is het inmiddels opgelost! Hartstikke bedankt hiervoor ! 

Groeten, Jorie

+441616961154

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dankjewel voor het doorgeven van de nummers @INEZHUIBERS @SamsungExpert 

Yvonne67

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn dochter wordt dagelijks meerdere keren gebeld door buitenlandse nummers. Ze blokkeerd ze steeds maar heeft inmiddels een hele lijst met nummers. Vanvond drukte ze per ongeluk op 1 nummer toen ze mij de lijst liet zien, maar drukte het ook meteen weer weg. Nu is ze bang dat ze een hoge rekening krijgt. Wat te doen en willen jullie ook de lijst met nummers?Ze heeft nu wel een app gedownload om buitenlandse nummers gelijk te blokkeren.

Yvonne67

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Yvonne67 wrote:

Mijn dochter wordt dagelijks meerdere keren gebeld door buitenlandse nummers. Ze blokkeerd ze steeds maar heeft inmiddels een hele lijst met nummers. Vanvond drukte ze per ongeluk op 1 nummer toen ze mij de lijst liet zien, maar drukte het ook meteen weer weg. Nu is ze bang dat ze een hoge rekening krijgt. Wat te doen en willen jullie ook de lijst met nummers?Ze heeft nu wel een app gedownload om buitenlandse nummers gelijk te blokkeren.

 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat is een behoorlijke lijst @Yvonne67
In My Vodafone kun je controleren of er kosten zijn gemaakt. Mocht je dit terug zien, dan hoor ik het graag! 
Indien zij een Android toestel heeft, kan zij de volgende stappen doorlopen (klik op het telefoontje - klik op de 3 puntjes rechts bovenin - klik op  Beller-ID en Antispambeveiliging. Deze optie mag aangezet worden. Hier kun je ook gelijk ervoor kiezen om alle spamoproepen te blokkeren of alleen  oproepen van oplichters met een hoog risico.
Zodra een nummer belt, kun je aangeven per nummer of het spam was of niet. Hoe vaker een nummer wordt aangevinkt als spam door gebruikers, hoe sneller het nummer hoog risico bereikt.

Daarnaast raad ik natuurlijk aan om ook zelf de nummers te blokkeren. 

Helaas kunnen we deze vorm van fraude niet voorkomen. Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Wel monitoren we goed wat er gebeurt op ons netwerk. Sinds juli 2018 alleen al hebben we een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding''. We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven.

Yvonne67

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Heb de belkosten nadat ze per ongeluk terug had gebeld de afgelopen dagen in de gaten gehouden maar er zijn tot nu toe geen kosten gemaakt gelukkig. Neem aan dat dat nu ook niet meer kan?! Ga haar je bericht doorsturen voor de instellingen op haar telefoon. Bedankt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Gelukkig, dan zijn er inderdaad geen kosten in rekening gebracht @Yvonne67. De kosten zie je altijd gelijk terug in My Vodafone. 
Heel graag gedaan, mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! 

Rotie

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vandaag 2x gebeld vanuit Finland waarbij de telefoon maar een paar keer overging 

nummers:

+358 6 4423 4304
+358 5 3181 2099

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Rotie,

Dankjewel voor het doorgeven van de nummers!
 
Indien je een Android toestel hebt, kan je de volgende stappen doorlopen (klik op het telefoontje - klik op de 3 puntjes rechts bovenin - klik op  Beller-ID en Antispambeveiliging. Deze optie mag aangezet worden. Hier kun je ook gelijk ervoor kiezen om alle spamoproepen te blokkeren of alleen  oproepen van oplichters met een hoog risico.
Zodra een nummer belt, kun je aangeven per nummer of het spam was of niet. Hoe vaker een nummer wordt aangevinkt als spam door gebruikers, hoe sneller het nummer hoog risico bereikt.

Daarnaast raad ik natuurlijk aan om ook zelf de nummers te blokkeren. 

Helaas kunnen we deze vorm van fraude niet voorkomen. Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Wel monitoren we goed wat er gebeurt op ons netwerk. Sinds juli 2018 alleen al hebben we een lijst opgesteld met enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: ''Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding''. We hopen hiermee de onnodige kosten voor onze klanten te beperken. Verder nemen we natuurlijk ook actie als klanten een verdacht nummer aan ons doorgeven

arnoldw

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

Gisteravond ben ik 2 keer gebeld door 2 verschillende nummers uit Tunesië en had daarnaast nog een blokkade op een ander nummer uit Tunesië staan. De nummers zijn:

+216 50 270 700
+216 46 674 430
+216 46 629 646

Met vriendelijke groet,

Arnold 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hoi @arnoldw ,

Goed dat je dit wel even aangeeft, helaas switchen oplichters keer op keer van nummer en is het ene na het andere nummer uit de lucht. Blijf op je hoede en blokkeer de nummers!

Maak er nog een mooie dag van.

Ivosan

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb per ongeluk een onbekend nummer terug gebeld 010 300 31 65

duurde maar 4 sec heb meteen opgehangen Engels sprekende vrouw

heb het nummer geblokkeerd 

heeft dit nog gevolgen?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Ivosan 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Stel dat het een duur betaal nummer zou zijn, dan hoor je eerst van Vodafone dat het een duur betaal nummer is. Ik ga er een beetje van uit dat het gewoon een 010 nummer is vanwaar men, zogenaamd, vandaan belt. Dan denk je al snel dat het vanuit Nederland komt, veilig is en dan neem je op. En daar kan weer van alles achter zitten, maar dat weet ik niet van dit nummer.

Controleer wel vandaag een paar keer je My Vodafone tegoed. Daarin kan je zien of het verder gevolgen heeft, maar ik verwacht het eigenlijk niet. 

Mainstay

Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik word een beetje moe van deze +44 onzin! 
Kan me ook niet voorstellen dat Vodafone geen service kan verlenen op mijn verzoek om alle nummers die met +44 beginnen automatisch te blokkeren. 

En nee, ik ga geen app installeren op mijn iPhone waar ik maandelijks een bedrag voor moet betalen die bovenstaande wel aanbieden. 

Dus Vodafone laat ik de oplossing even simpel voorleggen:

 

  • service aanbieden op verzoek klant om landcodes te blokkeren
  • vodafone app aanbieden voor OIS en Android die hetzelfde biedt als third party betaal apps
  • ik zeg mijn abonnement op en jullie zijn een klant kwijt. 

Rondom triest dat er zo weinig actie wordt ondernomen om met een structurele oplossing te komen vanuit Vodafone. Zeker gezien deze onzin al jaren gaande is. 

MarjanRene

Meekijker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemiddag,

 

Ik ben 2x gebeld  binnen 1 uur door 2 nummers uit Cuba:

graag noteren onder deze groep:

 

+5355154706

+5355152052

 

ging net 1 of 2 x over dan meteen ophangen...

blijkbaar gokken ze het erop dat ik na 2x wel ineens ga terugbellen.

irritante lui....

 

Vodafone, tip, probeer iets uit te vinden waardoor je landnummers wel kan blokkeren, gezien dit steeds vaker voorkomt.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @MarjanRene, helaas zie ik je bericht nu pas. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je een aantal keer wordt gebeld door buitenlandse nummers.  Gelukkig, is het mogelijk om landnummers te blokkeren in je toestel. Je maakt hiervoor een nieuw contact aan in je toestel met het landnummer. Bijvoorbeeld: +5355. Vervolgens sla je het contact op en blokkeer je het nummer. Je kunt dan geen nummers meer ontvangen uit het desbetreffende land. 

Kato

Meekijker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik word ook steeds gebeld door allerlei diverse nummers.. vreselijk!!

4AA094D9-4BC7-4F7C-93A1-FF681CDFBE9C.png

Mainstay

Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Kato  doe geen moeite. Vodafone doet er echt helemaal niets aan. Waardeloze provider. Speelt al maanden bij mij en het word met de dag erger.

$&@ provider

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Helaas kunnen wij heel weinig hier aan doen @Kato en @Mainstay. Het enige wat je kunt doen is de nummers blokkeren of de netnummers toevoegen als contact en dan deze contacten blokkeren. Hierdoor blokkeer je alle uitroepen uit het desbetreffende land. 
Betreft Nederlandse nummers, mag het formulier lastig gevallen ingevuld worden. Mijn collega's gaan hier dan mee aan de slag voor je. 

Mainstay

Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Louis  Dat zijn allemaal goedbedoelde oplossingen die je probeert voor te dragen. 

Echter :

 

1 - landcode blokkeren middels contactpersoon aanmaken werkt niet op een iPhone. 

2 - telefoonnummers blokkeren heeft weinig zin want ze bellen iedere dag met andere nummers. Engeland, Amsterdam, Rotterdam en nu zelfs Zeeland. 

Het loopt de spuigaten uit en ik begin echt heel boos te worden. Ik betaal veel geld voor een product maar de service die er tegenover staat is echt $@&$@@“ belabberd 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Mainstay 
Vodafone begrijpt zeker dat het lastig is dat mensen constant gebeld worden door vreemde nummers. Waarschijnlijk hebben mensen die bij Vodafone werken er ook last van, en waarschijnlijk ook bij andere providers. 

Je zegt dan dat je heel boos bent geworden, dat je het Vodafone kwalijk neemt, maar wat heb jij dan voor oplossing? Je zegt zelf al dat ze bellen met elke keer een ander nummer en misschien is het nummer wel echt en blokkeer je een nummer dat gewoon van iemand is. Nu maakt dat voor een nummer in het buitenland niet uit, maar het zal een Nederlands nummer zijn, die wel van iemand is. Dus die kan Vodafone niet zomaar blokkeren. 

Ik begrijp je frustratie, maar vertel dan wat Vodafone moet doen. Misschien heb jij wel DE oplossing en zijn ze blij met wat jij aandraagt. 

Mainstay

Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Moet ik hier nu serieus op ingaan? Denk je nu zelf dat ik over nummers uit Rotterdam, Amsterdam en Zeeland zou beginnen als ik niet zelf tot de conclusie ben gekomen door deze dagelijks aan te nemen en in gebrekkig Engels word aangesproken door iemand met een Indiaas / Pakistaans accent in een luidruchtige omgeving (lees scamcentre). 

 

De meeste telefoontjes komen vanuit Engeland +44 maar ze beginnen hun weg ook aardig goed middels Nederlandse nummers te vinden. 

Mijn oplossingsgerichte aanpak heb ik een aantal Posts hierboven beschreven. Maar eerlijk gezegd begin ik te merken aan mezelf dat ik hier geen energie meer aan wil besteden. waarschijnlijk tijd voor een ander telefoonnummer en een andere provider. 

Kato

Meekijker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is inderdaad erg vervelend dat landcodes blokkeren niet werkt op een iPhone, hoe komt dat?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik durf helaas niet te zeggen waarom dit niet werk op een iPhone. Bij Android werkt deze oplossing wel. @Energieboy, jij weet veel van Apple/ iPhone's af. Enig idee waarom dit niet lukt?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hele goede vraag, geen idee waarom de iPhone dit niet kan.
Je kan wel nummers blokkeren, en spannummers blokkeren, maar geen landen.

Meer info over blokkeren op een iPhone, zie hier:
https://www.iculture.nl/tips/telefoonnummers-blokkeren-iphone/ 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Er zit bij de iPhone helaas niks anders op dan de nummers een voor een te blokkeren :(. Thanks @Energieboy

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Consument

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Twee nummers uit Tunesië kunnen ook op de lijst, te weten:

+216 36 552 405

+216 36 554 308

BerrieK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik kreeg vandaag een oproep van +94701220329. De telefoon is maar 1 keer overgegaan. Ik zag later, dat ik ruim een half uur met dit nummer gebeld zou hebben. Ik heb dit niet bewust gedaan, maar is waarschijnlijk per ongeluk gebeurt toen ik de oproep wilde verwijderen. Kan hier iets aan gedaan worden.

 

Met vriendelijke groet.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 93Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

@BerrieK Oef! Dat gaat je niet in de koude kleren zitten! Ik kan niks beloven, maar ik ga eens kijken wat ik voor je kan betekenen. Wil je in een privébericht je telefoonnummer delen? Dan zoek ik je gegevens er even bij.

BerrieK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Vincent,

Misschien een domme vraag, maar hoe stuur ik een privébericht?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 93Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

Is niet meer nodig! Ik heb je mobiele nummer wat eindigt op 0972 gevonden onder je accountgegevens. Op basis daarvan ben ik het laatste verbruik gaan bekijken. Tot dusver zie ik geen extra verbruikskosten. Normaliter zou dat wél moeten verschijnen in mijn systeem, maar het lijkt er dus op dat de ellende je bespaard blijft. Wil je desalniettemin Mijn Ziggo en de factuur in de gaten houden? 

EO46

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Helaas heel laat pas ontdekt na jaarlijkse controle van mjin moeders (77jr) administratie van 2022:

+37360062447

Datum 01 december 2021
Tijd: 11:34

Duur: 03:00:00

Factuur JAN 2022: 237,93 (196.63 ex BTW)

 

Ik heb geen idee hoe zij zolang contact heeft gehouden met een telefoonnummer uit Moldavië.

Wel kan ik zien dat zij direct daarvoor is gebeld door datzelfde nummer.

 

De rest van het jaar heeft zij gemiddeld nog geen tientje per maand aan kosten gehad.
Het is een jaar geleden, maar ik denk dat ik haar telefoniefacturen wat vaker ga controleren.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 93Posts
  • 29Oplossingen
  • 37Likes

@EO46 Allemachtig! Dat is wel een hele smak geld! Ik kan me voorstellen dat je het nu vaker gaat controleren, want je wil niet voor nog meer onaangename verrassingen komen te staan. Ik heb het nummer intern in ieder geval genoteerd, dank voor het doorgeven.

Wat betreft de gemaakte kosten, daar kan ik helaas niets in betekenen. Gezien de sneue situatie kun je dit natuurlijk wel voorleggen via een klacht. Ik kan je geen garanties geven, maar niet geschoten is altijd mis. 

BerrieK

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb net mijn nieuwe factuur binnen voor januari en ik zie daar een bedrag voor 1 telefoontje naar het buitenland op 23 januari. Het zou gaan om een gesprek van ongeveer 2,5 uur voor een bedrag van 193,96. Gezien mijn belpatroon is dit zeer ongebruikelijk, omdat ik in de 2 jaar daarvoor en daarna ook nooit naar het buitenland heb gebeld. Dit is dus duidelijk een geval van oplichting. Ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden, omdat anders deze oplichters beloond worden en ik, met enkel een aow uitkering, met hoge lasten blijf zitten.

 

Groeten,

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 84Posts
  • 8Oplossingen
  • 15Likes

Hi @BerrieK 

Dat is wel een heel vervelende ontdekking. Je vermoeden destijds op de 23e was dus toch terecht. Ik heb het betreffende nummer intern doorgegeven. Voor extra verbruikskosten, ook in deze situatie, kan ik geen vergoeding bieden. 

Mainstay

Meekijker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ipv iedere keer hetzelfde verhaal te posten, dat Vodafone mensen geen vergoeding kan bieden is het misschien zolangzamerhand tijd dat jullie iets gaan bouwen waarmee deze onzin geblokkeerd kan worden. 

Stinkt naar een verdienmodel waar Vodafone belang bij heeft.. anders was er namelijk al lang iets op de AppStore beschikbaar gesteld. Er bestaan namelijk wel degelijk betaalde apps die landcodes blokkeren.

Maar zoals ik al zei,  dan verdienen jullie niets meer aan mensen die slachtoffer worden van deze onzin. Echt walgelijk 🤮 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 84Posts
  • 8Oplossingen
  • 15Likes

Ik leg je graag hier meer over uit @Mainstay, want dit is natuurlijk uitermate vervelend om mee te maken. We proberen het nummer van de plager te achterhalen. Als het een Nederlands nummer is dan sturen we een eerste waarschuwing via een brief of sms. Van buitenlandse nummers hebben wij geen klantgegevens. Daarom kunnen we bij overlast van buitenlandse nummers niet helpen. Het is voor ons als provider niet mogelijk een complete landcode te blokkeren, ik hoop dat je dat begrijpt.

Het enige wat je kunt doen is de nummers apart blokkeren of (indien een android toestel) een contact aanmaken met het netnummer van dat land (bijvoorbeeld +491 etc.) Vervolgens blokkeer je deze contacten. Hierdoor kunnen nummers van dat land jou niet meer bereiken. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic