Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

DreamLab


Maak kennis met DreamLab; een app van de Vodafone Foundation waarmee we ons krachtige netwerk en de rekenkracht van jouw smartphone inzetten om medisch onderzoek naar kanker en COVID-19 te versnellen. Wanneer jij je telefoon oplaadt en DreamLab start, rekent de app kleine stukjes van een onderzoeksproject door. Zo wordt onderzoek sneller voltooid. Hoe meer mensen de app gebruiken, hoe sneller dit gaat. 


Hoe kan ik helpen?  

Op Android telefoons download je DreamLab vanaf Google Play. DreamLab start automatisch als je telefoon oplaadt en tenminste 80% opgeladen is. Je kunt ook op 'Start DreamLab' drukken.

Op iOS telefoons download je DreamLab vanuit de App Store. DreamLab start op als je 'Start DreamLab' in de app aanklikt en je telefoon neerlegt zonder op de 'home' of 'lock' knop te drukken. Als je op 'home' drukt, een andere app opent of telefoneert, kan DreamLab pauzeren of stoppen.

Let op: omdat de app op iOS apparaten actief moet blijven, kan de telefoon als je 'auto-lock' heb ingesteld, geen onderzoeksproblemen doorrekenen zodra de auto-lock geactiveerd is. Daarom wordt auto-lock gedeactiveerd zodra je op 'Start DreamLab' drukt.

Welk onderzoek steun je? 

De onderzoeksorganisaties die DreamLab momenteel steunt zijn Imperial College London (GB), Garvan Institute (AU) en AIRC (IT). Meer informatie over de onderzoekspartners die DreamLab momenteel steunt, kun je lezen in de sectie 'Projecten' in de app. 
Je kunt in de app zelf kiezen welk onderzoek je steunt: borstkanker, eierstok-, prostaat- of alvleesklierkanker of onderzoek naar COVID-19. DreamLab kiest er nu voor om je in te zetten in een kankermedicijnenproject van het Imperial College in Londen. Selecteer dus handmatig COVID-19 als je onderzoek naar Corona wilt steunen. 

Maatschappelijk doel

DreamLab is een app met een maatschappelijk doel. Daarom wilt Vodafone hier niets aan verdienen. Wij kunnen echter niet monitoren hoeveel mobiele data er wordt verbruikt voor DreamLab. Daarom doneren we ieder jaar een geldbedrag op basis van het aantal gebruikers van de app aan de Vodafone Nederland Foundation. De Vodafone Nederland Foundation is een stichting met een sociale missie die maatschappelijke projecten opzet en goede doelen steunt.

Veel gestelde vragen
 

Dataverbruik en instellingen 


Waarom moet mijn telefoon worden opgeladen om DreamLab te gebruiken?

DreamLab is zo ontworpen dat deze alleen werkt als je telefoon oplaadt. Zo hoef je je nooit zorgen te maken over je batterijniveau. Bij Android werkt DreamLab automatisch als je telefoon opgeladen wordt. Bij iOS moet je de app activeren zodra de telefoon ingeplugd is en de app geopend is.
 

Hoe kan ik DreamLab stoppen?
Als je telefoon stopt met het opladen, stopt DreamLab ook automatisch. De app stopt ook wanneer je klikt op 'Sessie beëindigen'. Om DreamLab definitief te stoppen, moet je de app verwijderen. 
 

Gebruikt DreamLab data van mijn mobiele abonnement of WiFi?
Als je telefoon een beschikbaar WiFi-netwerk vindt, gebruikt DreamLab automatisch dat netwerk. DreamLab is automatisch ingesteld om onbeperkt WiFi te gebruiken, maar dit kun je in de instellingen van de app wijzigen. De app gebruikt data van je WiFi-abonnement.

Is er geen WiFi-netwerk beschikbaar? Dan gebruikt DreamLab je mobiele netwerk. De app blijft data gebruiken tot de maandelijkse datalimiet die je ingesteld hebt, bereikt is (50 MB, 250 MB of 500 MB). Je kunt je maandelijkse datalimiet op elk moment in de app instellingen wijzigen. Als je niet wilt dat DreamLab mobiele data gebruikt, kun je 0 MB mobiele data instellen in de instellingen van de app. Dan gebruikt de app alleen WiFi. 

Mobiel datagebruik voor DreamLab wordt in rekening gebracht door je provider. We adviseren je om in de instellingen (ga vervolgens naar 'Netwerkinstellingen') aan te geven hoeveel MB je maximaal wilt verbruiken op WiFi en/of op het mobiele netwerk. 
​​
Hoe kan ik DreamLab alleen over WiFi gebruiken?
Ga naar de app instellingen en zet mobiele data uit.
 

Hoe kan ik DreamLab alleen op mijn mobiele netwerk gebruiken?
Ga naar de app instellingen van DreamLab en zet WiFi uit.
 

Hoeveel data gebruikt DreamLab?
Dat bepaal je helemaal zelf. Op je mobiele netwerk kun je kiezen om 50 MB, 250 MB of 500 MB per maand bij te dragen. Bij WiFi kun je kiezen om 500 MB, 1 GB of 'onbeperkt' per maand te doneren. In de instellingen van de app pas je eenvoudig aan hoeveel data je op elk moment aan DreamLab bijdraagt.

Als leidraad:
50 MB = 25 foto's per maand op sociale media uploaden.
500 MB =  ongeveer 1,5 uur per maand video streamen.
​​​​​​1 GB  =  3 uur per maand video streamen.

Je kunt in de app instellingen zien hoeveel data DreamLab heeft gebruikt en wanneer de maandelijkse cyclus van DreamLab weer begint.



Privacy


Heeft de app toegang tot persoonlijke informatie op mijn telefoon? 

DreamLab gebruikt geen persoonlijke informatie en persoonsgegevens. 

Op Android-telefoons vraagt de app toegang tot foto's, media en documenten om de kleine onderzoeksproblemen op te slaan terwijl je telefoon eraan rekent en ze oplost. DreamLab gebruikt geen persoonlijke informatie of foto's om de onderzoeksproblemen op te lossen.

Op iOS telefoons heeft DreamLab geen toegang tot je persoonlijke informatie nodig. DreamLab gebruikt de rekenkracht van jouw smartphone om onderzoeksproblemen op te lossen zonder dat jij jezelf hoeft te identificeren. Meer informatie hierover lees je in het Privacystatement in de instellingen van de app. 

Wordt mijn persoonlijke informatie voor medische doeleinden gebruikt?
Nee, DreamLab gebruikt geen persoonlijke informatie en persoonsgegevens van gebruikers. 

 

Support


Ik zie ‘0’ berekeningen, hoe kan dat?

Het is belangrijk om DreamLab genoeg tijd geven om berekeningen uit te voeren. De tijd die een berekening in beslag neemt, verschilt sterk per project. Bij sommige projecten worden slechts een paar berekeningen gemaakt wanneer DreamLab 8 uur is ingeschakeld.

Andere mogelijke oorzaken:

  • Het opladen wordt onderbroken (vooral bij draadloos opladen). Dan stopt Dreamlab direct met rekenen. Zelfs als het opladen slechts een seconde wordt onderbroken.  
  • Je hebt niet de nieuwste versie van DreamLab.
  • Op iOS: DreamLab draait niet op de voorgrond.
  • Op Android: De telefoon laadt op maar de batterij is minder dan 80%, dus DreamLab start niet automatisch.


DreamLab is midden in de nacht gestopt, hoe kan dat? ​​​​​​
Wellicht is de internetverbinding onderbroken. Gebruik je DreamLab op iOS? Houd er dan ook rekening mee dat DreamLab stopt als je op de homeknop drukt, of als je een tekstbericht of andere app hebt geopend terwijl DreamLab actief was. Bekijk daarnaast ook mogelijke oorzaken die hierboven genoemd worden (zoals het opladen dat onderbroken is). 


Hoe kan ik een bug of een ander probleem melden?
Ga naar de instellingen van de DreamLab app; daar kun je 'Feedback Sturen'. Geef hier een zo volledig mogelijke omschrijving van het issue. Jouw feedback wordt dan verwerkt in updates en nieuwe releases van DreamLab.


Batterij


Loop je een risico wanneer je je telefoon aan de oplader laadt, terwijl de Dreamlab app actief is?

De mobiele telefoons van alle bekende leveranciers zijn gebonden aan strikte veiligheidstesten die ervoor zorgen dat toestellen veilig werken in verschillende situaties. Dit betekent dus ook applicaties die actief zijn terwijl het toestel aan het laden is. De telefoons hebben veiligheidsfuncties om een oververhitte batterij te voorkomen als het toestel actief is. 
Als extra beveiliging zal de DreamLab app pauzeren zodra de batterij de temperatuur 40 graden Celcius bereikt.


Tot slot: zorg ervoor dat je altijd de veiligheidsinformatie in de toestelhandleiding volgt wanneer je je toestel oplaadt.


We zijn zoals altijd erg benieuwd wat jouw mening is over DreamLab. Laat het ons weten in de reacties of open je eigen topic! Heb je een vraag of lukt er iets niet? Ook dan staat de Community voor je klaar. Wil je direct contact met een medewerker van Vodafone? Gebruik dan één van onze contactopties

11 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic