Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes

Dataverbruik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven


Leuk, die nieuwe telefoon! Lekker internetten, foto’s sturen en filmpjes kijken. Maar, als je online bent, verbruik je MB's. En het kan pijnlijk worden als je over je bundel heengaat, want MB's kosten geld.

Dit topic helpt jou om inzicht te krijgen in je dataverbruik en dit onder controle te krijgen. Zo kom jij niet meer voor verrassingen te staan als je telefoonrekening betaald wordt.

 

Ik wil je hier graag uitleggen wat nou eigenlijk "een MB" is, wat je ermee kunt en hoe je kunt bepalen welke bundel je nodig hebt. Als je begrijpt wat een MB is kun je ook precies tot het randje van je bundel gaan, zonder er over te schieten. Daarnaast geef ik je ook wat tips om onnodig dataverbruik te voorkomen.
Zo heb je maximaal plezier van je bundel en toestel zonder dat het je meer kost dan je wilt! 
 

Wat is een MB?


Wil je je verbruik in de hand houden kunnen houden, dan is het belangrijk om te weten wat een MB eigenlijk is. De korte versie eerst:

  • MB - MegaByte: de grootte van een bestand
  • Mbps - MegaBit per seconde: de snelheid waarmee data over het internet verzonden wordt


Achtergrondinformatie:


Alle informatie op je computer of telefoon is op het kleinste niveau een verzameling van énen en nullen. Deze kleinste eenheid noemen we een bit. Bits worden tegenwoordig met name gebruikt om snelheid uit te drukken, dus de hoeveelheid énen en nullen die over het internet gaan in een bepaalde tijd. Vodafone drukt de snelheid van je verbinding uit in Megabits per seconde, ofwel Mbps

Hebben we het over de opslag van informatie dan spreken we over bytes. Dit is historisch de standaard geworden omdat men is gaan kijken naar de hoeveelheid opgeslagen leestekens in een bestand. Alle computercode bestaat uiteindelijk uit leestekens. Vandaar dat is afgesproken: één leesteken is één byte. Eén byte bestaat uit 8 bits. 

Omdat er veel data in bestanden zit staat er meestal een aanduiding van hoeveelheid voor de byte. Zo komen we op de de MB (MegaByte, 1 miljoen bytes) en de KB (kilobyte, 1000 bytes). Deze geven aan hoeveel ruimte bv een MP3'tje op je telefoon inneemt.

Voor het doel van dit topic weet je nu ruim voldoende. Ben je nieuwsgierig naar wat hier nog meer allemaal achter zit dan verwijs ik graag naar deze pagina op wikipedia als startpunt. 


Wat kun je met één MB?


In de onderstaande tabel vind je een schatting van wat je ongeveer met 1 MB kunt. Let op: dit is uiteraard een indicatie. Het is namelijk wel afhankelijk van de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer verbruik. Er kunnen dus aan deze lijst ook geen rechten ontleend worden. 

Webpagina bekijken
0,5 MB - 2 MB (bij veel plaatjes/advertenties)

E-mail bekijken zonder bijlage
0,05 MB (alleen tekst)

E-mail bekijken met bijlage
0,5 MB + grootte van de bijlage

Foto's uploaden of bekijken (bijvoorbeeld Facebook)
Afhankelijk van de grootte van je foto

Liedje luisteren via bijvoorbeeld Spotify
5 MB (liedje van 4 minuten)

1 uur radio streamen (zonder video)
28 MB (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)

Bekijken van een video (bijvoorbeeld YouTube)
2,5 MB per minuut (NB: hogere kwaliteit stream kan meer verbruiken)


Bekijken van een HD video (bijvoorbeeld YouTube)
7,5 MB - 12,5 MB per minuut

 

Bekijken van een 4K video (bijvoorbeeld YouTube)
40 - 60 MB per minuut

WhatsApp (alleen tekst)
0,01 MB per bericht

Internetbellen (bijvoorbeeld Skype) zonder video
1 MB per minuut (ook afhankelijk van de kwaliteit) 

Twitter (alleen tekst)
0,04 MB per bericht

Zoals je kunt zien is hoeveel data je verbruikt afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet. Korte teksten versturen via mail of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het "streamen" van muziek of film verbruikt veel meer. Een voorbeeld: een uurtje audio streamen via Spotify kost je al snel 1 GB. Pas dus op met alle audio en video die je verbruikt met je mobiele telefoon. Ga niet allerlei radioprogramma's luisteren, programma's terugkijken en series bingewatchen. Zolang je die content niet gedownload hebt, ben je aan het streamen (via internet afspelen) en slurpt dat MB's - of zelfs GB's. Apps waarbij dit gevaar op de loer ligt, zijn onder andere Spotify, NPO, YouTube en Netflix. Hoeveel data dit ongeveer kost, ligt aan de kwaliteit van de video of het geluid. Maar geloof ons, streamen is een echte datavreter.

Als we dit concreet omzetten naar een databundel, in dit geval het voorbeeld van een 5 GB met dataverdubbeling naar 10 GB, ziet dat zo uit: 

 


Bekijk jouw eigen mogelijkheden in My Vodafone onder Tegoed. 

 

De Tips en Tricks!

De belangrijkste tip is natuurlijk: maak gebruik van (gratis) WiFi waar en wanneer mogelijk. Gebruik WiFi voor het streamen, een software update, het verversen van apps, het downloaden van kaarten voor navigatie en alle andere genoemde data-slurpers. Let wel op met functies op je toestel die ongemerkt WiFi uitschakelen:

  • De meeste toestellen hebben een optie om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken. Stel je toestel liefst zo in dat het de wifiverbinding altijd actief laat.
  • Verbied apps die automatisch veel data gebruiken, dit te doen via het mobiele netwerk. Ga naar instellingen -> gegevensgebruik -> klik de app aan -> vink deze optie aan
  • Pas op met WiFi assistentie: Dit staat automatisch aan nadat je een update hebt uitgevoerd. Je iPhone schakelt hiermee automatisch over naar het 4G-netwerk als de WiFi-verbinding niet optimaal is. Je kunt deze uitzetten via instellingen -> mobiel netwerk -> vink het vakje bij WiFi-assistentie uit

Gebruik deze link om de juiste WiFi instellingen in je toestel in te schakelen: Toestelhandleiding voor updaten via wifi

Sommige navigatie-apps downloaden een recente kaart voordat ze de navigatie starten. Tip: download de kaart als je op een wifinetwerk zit.

Automatische back-ups en het synchroniseren met cloud-diensten gaan ook vaak via mobiel internet. Dit heb je niet altijd in de gaten.

Het automatisch afspelen van video’s op je timeline van Facebook en Instagram is funest voor je bundel. Voor Facebook kun je dit uitzetten, voor Insta helaas niet.

Uitzetten voor iPhone
Uitzetten voor Android
 

Het automatisch downloaden van afbeeldingen en video’s in Whatsapp kun je ook beter uitschakelen.

Gebruik een zuinigere browser. Safari is de standaardbrowser op Apple-toestellen, maar er zijn alternatieven die minder data verbruiken. Bijvoorbeeld Chrome, die beschikt over een dataspaarstand, of Opera Mini, waarin je met 'Data Saving' afbeeldingen en video's minder 'zwaar' maakt.

Installeer een datateller op je toestel zoals My Data Manager. Android-gebruikers hebben standaard een teller op hun toestel. Bij iPhone ook maar deze moet je elke maand opnieuw resetten. Deze teller loopt namelijk gewoon door als je niks doet. Bekijk meer informatie over datatellers op deze pagina.

Onavo Extend is een gratis app dat het gebruik van jouw data “comprimeert”, dus kleiner maakt. Als gebruiker merk je hier weinig van; behalve dat je minder snel je datalimiet bereikt. Volgens de makers kun je tot 80 procent besparen, afhankelijk van hoe de balans tussen beeldkwaliteit en datacompressie is ingesteld. Deze is beschikbaar voor zowel iOS als Android.


Toch buiten je bundel?

Wanneer je bundel voor 80% en voor 100% op is, krijg je van ons een sms. Als je bundel op is en je gaat dan toch internetten, betaal je automatisch het buitenbundel tarief.

Merk je toch dat je elke maand MB’s tekort komt? Koop dan meer data met een BloX voordeelbundel. Je betaalt één keer iets extra's, maar krijgt er een berg MB's bij. Helemaal tof: tijdelijk krijg je nog meer data bij onze Extra data bundels.Je kunt deze bundels eenvoudig zelf activeren via:

< My Vodafone >

Om structureel te voorkomen dat je kosten buiten je bundel verbruikt kun je gebruik maken van onze gratis dienst: BloX Beperkt Internet. Hiermee verlaagt je internetsnelheid in Nederland en de EU zodat je gratis internet. Ook deze BloX zet je aan via My Vodafone.  

Hierop aanvullende is er ook nog de datablokkade:

Als je met je buiten bundeltarief voor € 100 aan data verbruikt hebt, blokkeren we je internet voor de rest van de maand. Zo voorkomen we dat je een hoge rekening krijgt.*

We zetten de blokkade alleen op internet in Nederland. In het buitenland gebruik je de datalimiet op reis

 

Mocht je nog vragen, aanvullingen of opmerkingen hebben, dan lezen wij deze graag als reactie onder dit topic 

65 Reacties
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forum-leden,
Zelf gebruik ik op mijn Android smartphone de App : 3G Watchdog (uit de Google PlayStore).
Het handige van deze App is dat deze je data-verbruik zeer aktueel bijwerkt. Dus tot op de voorgaande minuut, als je dit zo instelt.
Maar ook kun je naar wens een dag-quotum instellen. Of een quotum voor meerdere dagen. Een week. Of een maand.

Zo kun je zelf je quotum (data-plafond / data-limiet) bepalen.
En instellen dat 3G Watchdog jouw data-verbinding verbreekt bij het bereiken van 100% van je data-quotum.
Ook kun je een waarschuwing instellen bij bijvoorbeeld 80% van je ingestelde quotum.
Zelf heb ik een dag-quotum ingesteld van 1/30 gedeelte van mijn Vodafone data-maand-bundel.
En dat 3G Watchdog mijn data-verbinding voor die dag automatisch verbreekt bij het bereiken van mijn dag-quotum. Zo ga ik niet in één keer ongewenst door mijn gehele maand-data-bundel heen.

Voor Apple Iphone gebruikers is er bijvoorbeeld de App: Dataman Next uit de Apple Appstore.
Je kunt ook zoeken op de zoektermen: Data usage counter. En zelf een App uitzoeken die je het meeste aanspreekt.

Tenslotte kost het automatisch "synchroniseren" bij Android smartphones en Android Tablets, gigantisch veel data. Vaak ongemerkt.

Met deze posting kun je je mobiele data-verbruik controleren en beheren en beheersen.

Succes.

Netwerker
Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dankje voor de toevoegingen. Ik ga aankomende week de apps die je noemt eens bekijken, misschien kan ik ze toevoegen in mijn post bij de iPhone-tips 🙂
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forum-leden,

Ongewenst en ongevraagde overgang van een gratis Wi-Fi-verbinding naar een betaalde 3G-data-verbinding kan torenhoge facturen opleveren.

Hierbij een advies om te voorkomen dat je smartphone ongewild overschakeld van een WiFi-verbinding naar een 3G-verbinding. Het verzenden / ontvangen van data via een 3G-verbinding brengt hoge kosten met zich mee. Vooral omdat het om veel MegaBytes in één data-sessie kan gaan.

Het advies geldt voor Android (alle versies vanaf Android 4)

Maar jouw reactie aan dit topic kan aantonen dat het advies ook voor andere versies van Android geldt.

Daarover later meer.

We moeten diep in de toestel-instellingen duiken om het probleem definitief te verhelpen. Tussen haakjes de Engelstalige benamingen, indien je toestel nog op de Engelse taal staat ingesteld)


  • Ga naar Instellingen (Settings)
  • Ga naar WiFi of WiFi Instellingen (Wifi of WiFi settings)
  • Druk vervolgens op de Menu-button (meestal links van de Home-button onderaan je toestel
  • Ga naar Geavanceerd of Geavanceerde Instellingen (Advanced of Advanced Settings)
  • Ga naar WiFi inschakeld laten tijdens in slaapstand (Keep Wi-Fi on during sleep)
  • Kies Altijd (Always)
  • Ga met de Terug-button verschillende keren terug naar het door jou gewenste scherm
  • Controleer zeker tien keer of jouw toestel NIET meer overschakeld van Wi-Fi naar 3G wanneer het in de (diepe) slaap stand is geweest.
  • Ga naar dit topic en meld alsjeblieft jouw ervaringen en vooral het versie-nummer van Android (te vinden via Instellingen ---> Toestel-info)
  • Deel deze tips en jouw ervaringen in andere forums met andere forum-leden
Deze instellingen verhelpen wel dat je smartphone na een stand-by (diepe slaapstand) via Wi-Fi verbonden blijft. En niet ongewenst overgaat naar een 3G-verbinding.

Maar deze instellingen voorkomen niet dat je smartphone bij een zwak Wi-Fi-signaal overgaat naar een 3G-data-verbinding. Daarvoor zul je zelf je 3G-netwerk-verbinding uit moeten zetten, indien je gebruik maakt van een Wi-Fi-verbinding.

Ik hoop dat onder andere dit advies voorkomt dat jij geconfronteerd wordt met ongewenst torenhoog data-verbruik via een 3G-verbinding.

Succes.

Netwerker

Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nice 🙂 Ik heb een link naar deze post toegevoegd onder de toesteltips-post, bij de android-tips .
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
[Aangepast aan de aktuele situatie op 29 december 2013]

Hallo Forum-leden,

Ongewenst en onbewust 3G-dataverbruik kan ervoor zorgen dat je factuur behoorlijk hoog oploopt.
Dit geldt vooral als er een nieuw firmware-update voor het besturingssysteem is.

Heel binnenkort volgt een firmware-update is voor het Android-besturings-systeem naar versienummer 4.3
Dit geldt voor veel toestellen van onder meer Samsung. Onder andere de Galaxy S 3.
De omvang van deze update is groot: circa 418,5 MegaByte !!!

Indien een dergelijke update gaat via het 3G-Netwerk, dan ben je zo door je data-tegoed heen.
Enkele forum-leden hebben dit onlangs moeten ervaren: de automatische update van het besturings-systeem Android naar versie-nummer 4.3 via een betaalde verbinding. Dit kost hen circa €40,00 of een groot gedeelte van hun data-tegoed.

Hierbij het advies om update van het besturings-systeem altijd via Wi-Fi te laten verlopen.
Voor mensen die nog Engelstalige instellingen op hun smartphone hebben, heb ik deze tussen haakjes erbij vermeld.

Bij het Android besturings-systeem doe je dat als volgt:

  • Ga naar Instellingen (Engelstalig: Settings)
  • Ga naar Toestel Info (Engelstalig: About device)
  • Ga naar Software-update (Engelstalig: Update software)
  • Haal het vinkje bij Automatisch bijwerken weg (Engelstalig: Auto update)
  • Zet het vinkje bij Alleen Wi-Fi aan (Engelstalig: Wi-Fi only)
Je kunt via bovenstaande instellingen zelf bepalen wanneer je checkt voor updates. En dan zelf bepalen of je deze firmware-update binnen haalt. Bij Samsung kan dat ook via de computer met Samsung Kies!.

Ik hoop dat bovenstaand instellingsadvies jou helpt om onbewust hoog mobiel data-verbruik te voorkomen.
En daarmee ook ongewenst torenhoge facturen.

Succes.

Netwerker

Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
Top! Thnx voor alle tips! Keep 'em coming! 😄
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forum-leden,

In deze posting wil ik instellings-adviezen geven om Apps altijd te updaten via een Wi-Fi verbinding. En dus niet via een betaalde 3G-/4G-verbinding. De instellings-adviezen gelden voor Android en de Google PlayStore.
Aanvullingen op deze posting zijn welkom. Voor klachten over hoog data-gebruik moet je een eigen topic openen.


  • Ga naar het Home-scherm van je smartphone of tablet
  • Druk op Apps
  • Selecteer Play Store
  • Druk op de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • Selecteer Instellingen
  • Eventueel inloggen met je Google account-gegevens
  • Selecteer Apps automatisch bijwerken
  • Keuzerondje selecteren : Apps alleen via wifi automatisch bijwerken of Apps niet automatisch bijwerken

Bij het kiezen van keuzerondje: "Apps niet automatisch bijwerken"
zul je zelf in de Play Store regelmatig het volgende moeten doen:

  • Verzeker jezelf ervan dat je via Wi-Fi bent verbonden. En dat de 3G-verbinding uitstaat
  • Ga naar de Play Store
  • Selecteer de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • Selecteer Mijn Apps
  • Kijk bij de Geïnstalleerde Apps (in Mijn Apps)
  • Werk de apps die ge-update moeten worden bij door deze te selecteren
  • controleer via de netwerk-verbinding of de update (nog) plaats vind via Wi-Fi:
  • je mag dus geen 3G / H / H+ symbooltje zien bovenaan je scherm (naast netwerk-signaal-verbinding)

Op deze wijze verzeker je jezelf ervan dat jij je Apps update via een Wi-Fi-verbinding. En dat jij controle houdt over het updaten van Apps. Het voorkomt onbewust en ongewenst hoog data-verbruik via een 3G-/4G-verbinding.

Succes !

Netwerker
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forum-leden,

In deze posting wil ik een advies geven om Apps altijd goed af te sluiten. Het niet correct afsluiten van Apps op je smartphone kan leiden tot torenhoog ongewenst data-verbruik. En dus ook tot hoge facturen, indien je boven je maand-data-bundel heen gaat. Vooral een niet-correct afgesloten video-app kan het ongewenste data-verbruik erg hard oplopen. (bijvoorbeeld YouTube).

Mijn instellings-adviezen gelden voornamelijk voor het Android besturings-systeem. Maar voor andere smartphone besturings-systemen gelden andere benamingen. En grosso modo hetzelfde.

Sluit je apps dus altijd op een correcte wijze af.
Bij veel smartphones die op Android draaien, is het daarbij aan te bevelen om het volgende te doen.

Druk ongeveer twee seconden op de Home Button.
Nu krijg je een overzicht te zien van de Apps die nog "open staan".
Door de prullenbak te kiezen kun je deze apps alsnog correct afsluiten.
Bij veel Samsung smartphones werkt het ook als je deze apps "swiped" (dus met een vingerbeweging van links naar rechts weg veegt).
Het is aan te bevelen dit altijd te doen, als je apps hebt gebruikt met data-ontvangst.

Een ander advies is om via

  • Instellingen
  • Gegevensgebruik
  • Naar beneden scrollen
En vervolgens te bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
Deze app kun je selecteren door erop te touchen.
Nu kun je zien of het gaat om voorgrond-gegevens of achtergrond-gegevens.
In veel gevallen kun je de achtergrond-gegevens uitzetten.

Of via:

  • Instellingen
  • Applicatie manager
  • de app die het meeste data verbruikt verwijderen.
Op deze wijze krijg je zelf weer controle over je eigen data-verbruik. En kun je dit data-verbruik omlaag brengen. En zodoende binnen je maandelijkse data-bundel blijven.
Dat geldt ook voor alle overige adviezen die moderator Bas en ondergetekende in dit topic hebben gegeven.

Succes !

Netwerker
Arina
Expert
Expert
  • 2268Reacties
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Weer 2 super tips 😄 2 kudo's voor jou 🙂
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
Misschien nog handig om te vermelden voor een iPhone:

- Zorg ervoor dat je apps na gebruik uitschakelt. Scheelt weer dataverbruik én zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat, dus twee vliegen in één klap. 😉 Dit doe je door snel achter elkaar 2x op de home knop te drukken. Je ziet dan onder in beeld welke apps op dat moment actief zijn. Deze kun je afsluiten door je vinger lang op de app te houden. De apps gaan dan wiebelen en je ziet dan links naast de app een "minnetje" staan. Door op dat minnetje te klikken kun je de app afsluiten.

- Pushmessages! Very important! Als pushmessages aan staan dan betekent het dat je iPhone automatisch nieuwe informatie binnenhaalt en dat deze d.m.v. een pushmessage naar jou stuurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de app Nu.nl, deze stuurt je een berichtje als er breaking news binnen komt. Ook bij WhatsApp kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet automatisch gesprekken binnen te halen (bij bijvoorbeeld groepsgesprekken kan dat erg handig zijn ;). Om dit te doen ga je naar instellingen > berichtgeving > je kiest dan de betreffende apps en kiest bij meldingsstijl > geen.

En inderdaad wat Bas al heeft vermeld:

- Zorg ervoor dat je geen mobiele data gebruikt voor FaceTime of het automatisch synchroniseren van iTunes. Ga naar instellingen > mobiel netwerk > gebruik mobiele data voor: > Schakel iTunes, FaceTime, Passbook-updates en Leeslijst uit.

Mocht je nog iets missen of zelf nog aanvullingen hebben, laat het ons dan weten! Alle tips zijn welkom zodat we het lijstje zo compleet mogelijk kunnen maken. 😄
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
(Begin van de quote)
Mocht je nog iets missen of zelf nog aanvullingen hebben, laat het ons dan weten! Alle tips zijn welkom zodat we het lijstje zo compleet mogelijk kunnen maken. 🙂
(Einde van de quote)

Hallo Bas en Maartje en overige forum-leden,

Dat zal ik dan maar doen.

In deze posting ga ik het onbewuste en ongewenste hoge data-verbruik behandelen als gevolg van automatisch synchroniseren van accounts, naar cloud-servers.
En daaraan nauw verbonden: de automatische back-up van je smartphone gegevens en account-gegevens naar cloud-servers.

Het algemene gedeelte van deze posting geldt voor alle smartphones en tablets. Ongeacht het besturings-systeem dat erop staat.
Later geef ik specifieke instellings-adviezen voor het Android operating system, op smartphones en tablets.

Algemeen
Synchroniseren van data is een ontzettend handig middel. Indien je smartphone zoek raakt of gestolen wordt, kun je op een nieuwe smartphone de data herstellen. Dus vanaf de cloud-servers van bijvoorbeeld Samsung of Google of Microsoft. Zo beschik je altijd over je mobiele data.
Nadeel is dat er hoog onbewust mobiele data-verbruik mee verbonden is. Vooral wanneer je synchroniseert of back-upped via een 3G- / 4G- verbinding. Je moet voor jezelf bepalen of de voordelen van synchroniseren, opwegen tegen de nadelen van hoog onbewust data-verbruik !

Mijn algemene advies is om altijd te synchroniseren via een Wi-Fi-verbinding. En ook om altijd het back-up-proces van je smartphone te verrichten via een Wi-Fi-verbinding.

Ook hier geldt weer dat je ervan verzekerd moet zijn dat je smartphone niet ongewenst en onbewust overschakeld naar een betaalde 3G- / 4G- verbinding. Zie mijn eerdere adviezen hierover in dit topic.


Specifiek voor Android besturings-systeem


Indien je het back-up proces niet meer automatisch wilt uitvoeren.

  • Ga naar Instellingen
  • Ga naar Back-up maken en terugzetten
  • Het vinkje weghalen bij Back-up mijn gegevens
  • Het vinkje weghalen bij Automatisch herstellen
Let op: ik adviseer je dan om zelf regelmatig een back-up te maken van je smartphone, via Wi-Fi-verbinding. Of met een usb-kabeltje naar je desktop-computer of laptop.


Om de synchronisatie instellingen van je accounts uit te zetten bij Samsung smartphones:

  • Veeg met je vinger vanaf de zwarte balk bovenaan om het mededelingen-scherm te tonen
  • Zet Sync uit Deze mag niet meer groen van kleur zijn, maar licht-grijs.

Via:

  • Instellingen
  • Accounts
  • Het gewenste account kiezen, bijvoorbeeld je Google account
  • Nu kun je zelf bepalen wat je wel en niet wilt synchroniseren, door vinkjes te plaatsen of weg te halen.
  • Ga weer terug naar het Home scherm, door op de Home button te drukken.

Succes !


Netwerker

Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forumleden,
Onderstaande tips staat nog niet in dit topic om ongewenst hoog data-verbruik te voorkomen.
Het klinkt raar, maar als je je maand-data-bundel bij Vodafone hebt verbruikt, dan is het zinvol om dit instellingsadvies op te volgen. Het gaat om mobiel internetten zonder afbeeldingen. Sommige moeten er niet aan denken, maar het bespaart wel heel veel data. Kan handig zijn als je moet besparen op MegaBytes.

Bij de standaard Internet-browser bij alle Android-versies (met het wereldbolletje):

  • kies de Menu Button (meestal links van de Home Button)
  • eventueel naar beneden scrollen
  • Instellingen
  • Bandbreedtebeheer
  • Zoekresultaten vooraf laden
  • Kies: alleen met Wi-Fi
  • Haal het vinkje weg bij Afbeeldingen laden
  • Ga met de Terug Button terug naar het gewenste scherm
Je krijgt in je internet-browser dan slechts tekst-informatie te zien. Even wennen. Maar het werkt wel. En het scheelt je enorm veel (ongewenste en onbewuste) mobiele data.

Zodra je je nieuwe maand-data-bundel hebt gekregen, kun je op dezelfde wijze "Afbeeldingen laden" wederom aanzetten.
Met het opvolgen van alle tips en instellings-adviezen in dit topic kun je je ongewenste mobiele data-verbruik voorkomen.
Aanvullingen zijn altijd welkom. Voor klachten over hoog onverklaarbaar data-verbruik verzoek ik je een eigen topic te openen.

Succes !

Netwerker
Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Top-tips allemaal 🙂
Ik heb er weer een stel toegevoegd aan de toestel-tips post!
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige forum-leden,
Voor het lezen van deze posting is het noodzakelijk dat je bekend bent met de voorwaarden en aspecten van Vodafone MultiSim: 1 data-bundel voor smartphone en tablet.
Lees daarom eerst de posting van Vodafone Community Manager Stevie door via deze weblink:
http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/MultiSim-1-databundel-voor-smartphone-amp-tabl...
En keer daarna met de Terug-Knop van je internet-browser terug naar deze posting.

Goed. Twee of drie apparaten die vanuit één maandelijkse data-bundel data kunnen gebruiken. Op je smartphone en tablet(s). Klinkt goed. En ik begrijp dat Vodafone deze dienst aanbiedt om tegemoet te komen aan de vraag van klanten.
In deze posting wil ik de drie adviezen om kosten te beheersen, van Vodafone Community Manager Stevie aanvullenmet een vierde advies. Dit om je data-gebruik op je beide (of alledrie) de apparaten in de hand te houden. En om daar grip op uit te oefenen. En om ervoor te zorgen dat je ook met twee apparaten die data verbruiken, niet buiten je maandelijkse Vodafone data-bundel heengaat.

Dus aanvullend op de eerste drie kosten-beheersings-adviezen van Stevie.
4. Download uit de Google PlayStore de App: 3G Watchdog Pro. De meest recente versie is versienummer 1.23.2 Deze Pro-versie kost €2,69 en is te vinden door te zoeken in het zoeken van de Google PlayStore. (Afrekenen kan alleen door middel van Credit Card of Google.gift Card.)
3G Watchdog Pro bevat uitgebreide features om je data-verbruik op beide (of alledrie) je apparaten te monitoren. En om je data-verbruik te limiteren. Deze versie is sinds kort ook in te stellen op de Nederlandse taal.
Je huidige verbruik wordt berekend naar een maand-verbruik indien je op de huidige wijze doorgaat met data-verbruiken. Er zijn meerdere widgets in te stellen op je Home Scherm. Zodat je de App niet eens hoeft te openen.
Er zijn nog veel meer features om je data-verbruik door 3G Watchdog Pro aan banden te leggen. En om je mobiele internet-verbinding automatisch te verbreken, bij het bereiken van een vooraf ingestelde data-limiet.

Indien je bijvoorbeeld via je tablet 80% van je maandelijkse Vodafone-databundel verbruikt, dan stel je op je tablet een data-limiet (maand-quotum) in van 80% van je data-bundel.
De overige 20% is dan je data-limiet (quotum) voor het data-verbruik op je smartphone.
Na verloop van tijd leer je je eigen data-verbruik steeds beter kennen. En kun je deze percentages aan het begin van je nieuwe Vodafone maand-data-bundel naar keuze opnieuw bepalen en instellen.

Tel je de verbruikte data op beide 3G Watchdog Pro Apps bij elkaar op.
Dan weet je precies hoeveel mobiele data je tot op dat moment reeds verbruikt hebt.
In de My Vodafone App kun je dan zien hoeveel mobiele data je nog TEGOED hebt, tot het einde van de maand.

Op deze wijze kun je heel bewust omgaan met je data-verbruik. En samen met alle overige adviezen, tips en tricks in dit topic, ga je dan niet meer door je maandelijkse data-bundel heen.
Dat voorkomt onaangenaam hoge facturen van Vodafone, wegens onbewust hoog data-verbruik.
En jij hebt dan (weer) grip op je data-verbruik. Ook bij twee of drie apparaten, uit één Vodafone maand-data-bundel.

Zoals altijd: aanvullingen en nieuwe adviezen blijven welkom in dit topic. Voor klachten over hoog mobiel data-verbruik verzoek ik je dringend om een eigen topic te openen.

Succes !

Netwerker



Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey netwerker, vraagje over die app. Ik heb hem zelf nooit gebruikt namelijk.

In hoeverre biedt hij andere opties dan de opties die android zelf al (gratis) biedt? Limieten instellen en automatisch de verbinding verbreken kan elke androidtelefoon met 4.x out-of-the-box (zie ook dit plaatje: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Datagebruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bunde...

Wat voegt watchdog daar aan toe? Houdt die een totaal van meerdere nummers bij (een multisim heeft een apart mobiel nummer) of meet hij het gebruik op één toestel?
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas,
De volgende informatie heb ik van de website van 3GWatchdog. Weblink: http://www.3gwatchdog.fr/
De informatie op die website is engelstalig. Maar ik tracht zo goed mogelijk de extra features van de betaalde versie van 3G Watchdog Pro te vertalen. Zoals ik eerder heb vermeld: de betaalde versie kost €2,69 in de Google PlayStore.
Die extra features zijn:

  • per app instellen bij welk data-verbruik je data-verbinding wordt verbroken
  • Data-verbruiks-gegevens per dag; data-verbruiks-bundel; week; maand. Weergave in taart-diagrammen en tabellen. Plus prognose indien je op de gangbare wijze doorgaat met het verbruiken van data. Dus ge-extrapoleerd (berekend) naar maand-verbruik
  • Meer instellingen om je data-verbinding automatisch door 3G Watchdog Pro te laten verbreken. Na vooraf ingestelde regels
  • Herkent meerdere SIM-kaarten. En houd per SIM-kaart je data-verbruik bij. Maar 3G Watchdog Pro telt niet het data-verbruik voor meedere SIM-kaarten bij elkaar op.
  • Back-up van data-verbruiksgegevens
  • Herstel van data-verbruiksgegevens na een harde reset op je smartphone / tablet
  • Meerdere widgets die je op je Home Scherm kunt plaatsen, zodat je de app 3G Watchdog Pro niet eens meer hoeft te openen.
  • Meerdere gebruikers-thema's
  • In te stellen in de Nederlandse taal. Dat geldt sinds kort ook voor de gratis versie 3G Watchdog

Zoals eerder geschreven: de engelstalige informatie staat op de website van 3G Watchdog. Mijns inziens zijn dat voldoende extra features ten opzichte van het besturings-systeem Android, dat ik de betaalde versie van 3G Watchdog Pro wil adviseren. Zeker omdat het je leert om op bewuste wijze met je maandelijkse Vodafone data-bundel om te gaan. En omdat Vodafone zelf nog geen maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat haar klanten buiten hun maandelijkse data-bundel heen kunnen gaan. Dus er geldt nog niet: maand-data-bundel op = automatisch mobiele internet-verbinding uit.

Vandaar al mijn adviezen.
Hopelijk is je vraag hiermee voldoende beantwoord.

Succes !

Netwerker


Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dankjewel. Ik heb de watchdog-site eens uitgeplozen.

Ik zie daar oa de volgende info/disclaimer
The disclaimer - 3G Watchdog can only be as accurate as the raw data measured by your phone, adjusted by some common billing rules. Also, don't install on your SD card since it runs as a service. See FAQS for more info. - See more at: http://www.3gwatchdog.fr/3g-watchdog-pro#sthash.p3LELpz9.dpuf
De app meet niet meer dan wat android zelf doet en houdt ook geen info van meerdere simkaarten uit verschillende toestellen bij. Wat betreft je multi-sim heb je er niet zoveel aan. Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens een privacy-policy zie.

Wat het wel doet is je heel veel opties geven om je verbruik te voorspellen (doet android ook, maar minder), grafischer inzichtelijk maken wat je verbruikt en de optie om van meerdere simkaarten het verbruik apart bij te houden kan handig zijn als je meerdere simkaarten om beurten in dezelfde telefoon gebruikt.

Persoonlijk lijkt mij de meerwaarde van deze app (of in ieder geval van de betaalde versie) klein tenzij je meerdere simkaarten gebruikt of de grafieken e.d nuttig vindt.

Dan heeft iedereen bij deze een pro- en contra-mening. Lijkt me genoeg om een afgewogen keuze te maken om deze (of een andere monitor app, er zijn er diverse) te installeren
pierrenanuru
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb je post gelezen maar kom op mij gespecificeerde rekening geen instellingen tegen zoals de synchronisatie mijn dataverbruik schiet 's nacht om 3 uur omhoog met waarschijnlijk updates die data willen verbruiken.

Toch wel raar terwijl ik altijd mijn wifi aan heb staan?
Of zijn er apps die alleen via een 3g netwerk data verbruiken? en niet via wifi?

is er een manier om dit grondig te onderzoeken?
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Beste Pierre Nanuru,
Jouw vragen heb ik reeds beantwoord in berichtnummer 6 van dit topic. Posting van Netwerker.
De berichtnummers vind je links onderaan de berichten. Dus 6 van xx.
Vlak bij "Ongepaste inhoud melden"

Even scrollen in dit topic dus. Ook mijn berichtnummer 4 is van belang voor jou. (Van 17-08-2013)

Succes!

Netwerker
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
pierrenanuru schreef:
ik heb je post gelezen maar kom op mij gespecificeerde rekening geen instellingen tegen zoals de synchronisatie mijn dataverbruik schiet 's nacht om 3 uur omhoog met waarschijnlijk updates die data willen verbruiken.

Toch wel raar terwijl ik altijd mijn wifi aan heb staan?
Of zijn er apps die alleen via een 3g netwerk data verbruiken? en niet via wifi?

is er een manier om dit grondig te onderzoeken?
Er is een manier om dit te voorkomen. Als je echt niet wilt dat je toestel automatisch overschakelt naar 3G als je verbinding hebt met Wi-Fi dan kun je jouw mobiele dataverbinding helemaal uitschakelen. Je hebt die verbinding immers niet nodig als je verbonden bent met Wi-Fi. Je telefoon kan namelijk automatisch overschakelen van Wi-Fi naar 3G en dit gebeurt vaak als je het toestel in standby modus zet (wat dus meestal het geval is als je slaapt om 3u 's nachts. 😉
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Bas en overige Forum-leden,

Hierbij een nieuwe posting met nieuwe inzichten en adviezen om je onbewuste 3G - / 4G- dataverbruik aan banden te leggen. En dit te voorkomen.

Titel van deze posting: Apps en Machtigingen; noodzaak en misbruik

In de voorgaande bijdragen in dit topic om je onbewuste 3G- / 4G- data-verbruik te beperken, komt onvoldoende naar voren dat Apps op de achtergrond veel data kunnen verbruiken. Ook de Machtigingen die Apps nodig hebben om te functioneren komt onvoldoende aan bod in dit topic. Vandaar deze bijdrage.

Voordat je een App download uit de Google PlayStore of de Apple AppStore of via Samsung Apps, verschijnt er een scherm met Machtigingen die een App nodig heeft om goed te functioneren op jouw smartphone.

Veel mensen kiezen de optie "Doorgaan" of "Accepteren" om maar zo vlug mogelijk deze App te kunnen downloaden. Zonder goed te lezen, welke Machtigingen de App nou werkelijk nodig heeft.

Voor dit topic is met name de specifieke Machtiging: Volledige internettoegang van belang.
Sommige Apps hebben deze Machtiging nodig om goed te functioneren.
Maar er zijn ook heel veel Apps die misbruik maken van het feit dat jij hen gemachtigd hebt tot Volledige internettoegang. Op deze manier staat "de poort" van je smartphone namelijk wagenwijd open voor onbewust en ongewenst 3G- / 4G- data-verbruik. Vaak in de nachtelijke uren.
Daarbij kan het gaan om meerdere GigaBytes aan data-ontvangst / data-verzending over het Netwerk van Vodafone. Met een onaangenaam hoge factuur als gevolg.

Ik kom tientallen topics tegen op dit Forum van mensen die wanhopig vragen waaraan de onverklaarbare data-verbruik is opgegaan. Vodafone kan die vragen niet beantwoorden, vanwege de privacy-wetgeving. Maar in deze posting vindt je het antwoord.
Een App maakt duidelijk misbruik van de Machtiging tot Volledige internettoegang.

Dus aan de ene kant is het noodzakelijk dat Apps volledige internettoegang nodig hebben. Anders kunnen zij niet functioneren. Aan de andere kant zijn er veel Apps die misbruik maken van deze Machtiging. Die jij hebt verleend.

Op de volgende wijze kun je bekijken welke Apps het meeste data hebben verbruikt in de afgelopen periode, via het 3G- / 4G- Netwerk van Vodafone:

  • Instellingen
  • Gegevensgebruik
  • Kijk goed naar de Cyclus gegevensgebruik, en of deze wel synchroon loopt met: of de kalendermaand. Of de datum waarop je hebt verlengd. Of de datum waarop je voor het eerst klant bent geworden van Vodafone
  • Door de verticale schuifbalken te verplaatsen, kun je zelf de periode bepalen, waarin jij inzicht wilt hebben in jouw 3G- / 4G- dataverbruik. (dat kan zelfs voor één specifieke dag of één specifieke week)
  • Door naar beneden te scrollen kun je zien welke Apps het meeste data hebben verbruikt.
  • Meestal zijn dat de YouTube App; de Google PlayStore App en de standaard Internet App (met het wereld-bolletje)
  • Zie je vreemde zaken. Dus Apps die veel meer data hebben verbruikt, dan jij wenst. Dan kun je deze ongewenste, data-vretende App verwijderen.
Dit doe je als volgt:

  • Instellingen
  • (bij recente versies van Android moet je hier kiezen voor de optie: Meer)
  • Applicatiebeheer
  • Selecteer de betreffende App
  • Scroll naar beneden om de Machtigingen in te zien
  • Scroll vervolgens weer naar boven om de button: "Verwijderen" weer in beeld te krijgen.
  • Verwijder de App. Door de button "Verwijderen" te selecteren.

Door regelmatig via Instellingen ---> Gegevensgebruik te kijken welke App het meeste data verbruikt. Daarmee heb je een extra 'tool' om je onbewuste en ongevraagde 3G- / 4G- dataverbruik te verhinderen.

In combinatie met alle adviezen die in voorgaande postings in dit topic zijn gepost, kun je je smartphone zodanig beschermen, dat onbewust en ongewild betaald data-verbruik niet of nauwelijks meer mogelijk is.
Daarnaast adviseer ik om in ieder geval dagelijks via My Vodafone je resterende data-tegoed te controleren.

Alle adviezen opvolgen, voorkomt hoge Vodafone facturen en onverklaarbaar data-verbruik.

Succes !

Netwerker

N.B. Nog niet-vermelde adviezen in dit topic zijn altijd welkom.
Klachten over jouw data-verbruik zullen door de Moderators van Vodafone worden verwijderd.






Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nog iets nuttigs om te weten: Facebook heeft een update van haar app aangekondigd. Na die update speelt de app automatisch video's af, ook via mobiel internet. Je kunt die app zo instellen dat hij alleen automatisch afspeelt als je met wifi verbonden bent, maar dat moet je wel handmatig doen. Standaard staat hij op altijd afspelen.

Zie: http://techcrunch.com/2013/12/11/facebook-autoplay-video/

(Kudo's voor Serkan die het berichtje tegenkwam :))
Serkan B
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 4256Reacties
  • 241Oplossingen
  • 731Likes
Thanks @Bas

De optie is als volgt uit te zetten op een iOS-Device:
- Ga naar Instellingen op je toestel.
- Ga naar Facebook -> Instellingen.
- Bij het onderdeel 'Video' zie je twee schakelaars. De tekst bij de tweede schakelaar is niet goed zichtbaar, maar hier staat ‘Uitsluitend automatisch afspelen via Wi-Fi’. Zet deze schakelaar aan.
ArSiDev
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey vodafoners,

Ik heb last van veel dataverbruik maar ik doe heelweini op mijn telefoon, zelf heb ik de 1gb blo maar van een beetje whatsappen en op internet rond kijken gebruik je geen 80 mb perdag toch?
Rorotan
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vraagje.

Ik zit met een probleem! Al maanden geen last van teveel data verbruik! Maar in januari had ik ineens een teveel aan data verbruik van ruim 100 euro in 3 dagen? Toevallig vanmorgen via de app mijn data tegoed gecontroleerd, bleek 1,6 gb te zijn! Check het nu net een half uur geleden, schijnt het ineens 0.00 gb te zijn terwijl ik de hele dag gewerkt heb en me telefoon niet gebruikt heb...???

Hoe kan het zijn dat mijn data verbruikt wordt terwijl mijn telefoon niet gebruikt wordt! En ten twee hoe kan het dat ik 100 euro data verbruik in 3 dagen?

Ik zit er sterk aan te twijfelen om al mijn abbonnementen met directe ingang te beeindigen op basis van verkeerde inlichtingen!

Graag een respons op bovenstaand.

Met vriendelijk groet,

Roy
Dorserica
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik roep vodafone op om het Data verbruik automatisch te verbreken als je data verbruik op is , stuur dan een sms met uw data verbruik is ten einde pas uw abonnement aan of neem contact op met klantenservice . En niet zoals het nu gaat dat je maar eindeloos door kunt gaan en dan op het eind vd maand een torenhoge rekening gepresenteerd krijgt . Dat is niet netjes tegen over je eigen klanten .
Tja dan kun je zeggen de klant is zelf verantwoordelijk, maar ik vind dat je als provider ook iets kan doen , terwille van je eiegen klanten , . Dus vodafone doe iets aan die dat limiet !! En kom nou niet met ,wij sturen een sms bij dijna verbruik , maar pas het aan en doe het ook bij over gebruik een soort allurt.
TomS
Gedreven Meedenker
  • 151Reacties
  • 9Oplossingen
  • 9Likes
Hi All,

Alweer een tijdje geleden dat ik in het topic gekeken heb, ziet er goed uit. Ik zie veel tips om meer inzicht te krijgen in ons data gebruik. Onderstaande tip kreeg ik vandaag te horen en dacht gelijk "Hey hier kunnen meer mensen voordeel uit halen ;)"

Data verbuik van Unified Daemon App.
Wat is dit en hoe kunnen we dit verbruik verminderen?
Het betreft voornamalijk updates m.b.t. het weer, beurs en nieuws etc. Het verbuik van dit soort "apps" kunnen we verminderen door de refresh rate aan te passen in de instellingen van de specifieke app.


Groetjes,
Tom

DisabledD
Ontdekker
  • 2Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De Unified Daemon app consumeerde bij mij ruim 100mb aan data per dag. Ik ben zo'n 100 euro over mijn internetbundel heengegaan door die app. Het bleek niet mogelijk deze te verwijderen.

Ik heb hem wel stop kunnen zetten door naar instelling > gegevensgebruik te gaan en vervolgens op het icoontje van Unified Daemon te klikken, naar onder te scrollen en 'Achtergrondgegevens beperken' aan te vinken. Sindsdien heeft Unified Daemon op de achtergrond geen data meer verbruikt.

Ik heb op internet gelezen dat het inderdaad gaat om updates m.b.t. het weer, beurs en nieuws, maar ik heb nooit dergelijke widgets of apps gebruikt of gedownload. Ik denk dat de Unified Daemon App automatisch is geïnstalleerd bij de nieuwe Android update. Ook geloof ik dat de app alleen problemen geeft op de Galaxy S4.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben.
sabinel
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hallo allemaal,

We hebben een Android App waarmee je op een makkelijke manier kunt bijhouden hoeveel data je toestel verbruikt: De Netperform App. Met deze app monitor je data verbruik op het Vodafone netwerk en op Wi-Fi. De App geeft je een volledig inzicht in hoeveel data je verbruikt en op welke manier je dat doet.


  • Bekijk hoeveel data je apps gebruiken
  • Monitor je data verbruik op het netwerk en op Wi-Fi
  • Controleer je netwerk dekking en internet verbinding
Naast dat je een duidelijk inzicht verkrijgt in het dataverbruik op jouw mobiele apparaat, help je ons om te bepalen hoe en waar ons netwerk verbeterd kan worden. We krijgen door anonieme data uit de app te verzamelen en dit te combineren met de data van gebruikers in heel Nederland een goed overzicht van de prestaties van ons netwerk. Zo help je ons om het Vodafone netwerk en daarmee onze service aan jou te verbeteren.

Je kunt de App downloaden in de Google Playstore door te zoeken op Netperform, of te klikken op deze link. Of klik hier voor meer informatie over de App.

Groet, Sabine
hildairene
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
vraag: automatische backup van vodafone cloud op Samsung Galaxy S4 gaat door, ook als wifi weer uit staat...instelling is 'wifi only'...
kon dat alleen stoppen door telefoon een poos uit te zetten...hoe kan dit? Bug in the app? Op vorige telefoon en ipad niets aan de hand..
Arina
Expert
Expert
  • 2268Reacties
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey @hildairene

Je berichtje was op de een of andere manier in het feedback board beland. Ik heb het weer met dit topic samengevoegd.

Ik heb dit nog niet eerder gehoord. Probeer de app even te verwijderen. Toestel opnieuw opstarten en dan opnieuw installeren. Dan de juiste instelling kiezen. Kijk even of dat helpt, anders horen we het graag!
computeridee
Ontdekker
  • 6Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
3G uitzetten
damien23456
Ontdekker
  • 3Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de tips!
Marc
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 7269Reacties
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @damien23456,

Graag gedaan. Welkom op het Vodafone Forum!
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Ongewenst data-verbruik van Apple iPhones in de nacht

Hallo Forum-leden,

Veel eigenaren van een Apple iPhone 4 en iPhone 5 begrijpen niet waarom hun smartphone in de nachtelijke uren zoveel data verbruikt. Deze smartphones binnen vaak in de nacht, enorme hoeveelheden data te verzenden over het Vodafone Netwerk. In één lange data-sessie. En in de ochtend ontvangen zij dan waarschuwings-sms-berichten van Vodafone dat zij xx% van hun data-tegoed hebben verbruikt. Of erger: dat hun data-verbinding is afgesloten omdat zij al honderd Euro of meer buiten-de-bundel zitten. Doordat het één lange data-sessie betreft, kan Vodafone de waarschuwings-sms-berichten pas verzenden als de data-sessie stopt. Dat is het geval als de eigenaar de data-sessie stopt, of als de accu leeg is.

Dit probleem speelt al sinds begin 2012. En is op het officiële support-forum van Apple al sinds Februari 2012 besproken. Het betreft een bug in het iOS (Operating System) waardoor de betreffende typen iPhones automatisch overschakelen naar het Netwerk van Vodafone, bij een zwakker Wi-Fi-signaal. Of als de smartphone in de standby stand is geswitched. Ook een hapering in het Wi-Fi-signaal kan al een oorzaak zijn waardoor de iPhone overspringt naar het Netwerk van Vodafone. En dus data-verbruik dat van je data-tegoed af gaat.

Verder sychroniseren Apple iPhones 4 en 5 zichzelf met de iCloud. En vaak in de nachtelijke uren. Als dat gebeurt via een Wi-Fi-verbinding, dan merk je er niets van. Maar het gaat fout als je iPhone is overgegaan naar een 3G/ 4G verbinding op het Netwerk van Vodafone. Dan raakt je data-tegoed heel snel op. Of verbruik je veel data buiten-je-maandelijkse tegoed.

Ik adviseer iedere bezitter van een iPhone 4 en iPhone 5 dan ook om de My Data Manager App te installeren uit de iTunes Store. De meest aktuele versie is versie 4.5.5

Weblink naar de betreffende App in de Apple iTunes Store: https://itunes.apple.com/nl/app/my-data-manager-track-your/id477865384?mt=8

Als je je data-verbruik met deze App goed in de gaten houdt, dan zal het je opvallen dat met name OS Services veel data verbruikt. Dit verschilt van iPhone tot iPhone. Maar vaak zijn die "OS Services" de boosdoener. En dan gaat het dus om het synchroniseren van je smartphone naar de Apple iCloud.

Maar ook het voortdurend synchroniseren van je Email-programma of WhatsApp, waardoor je iPhone tientallen keren per dag contact maakt met het Vodafone Netwerk, kan een oorzaak zijn van ongewenst en onbewust data-verbruik.

Pas als je de oorzaken kent van je ongewenste data-verbruik. Dan kun je zelf maatregelen nemen om die oorzaken weg te nemen.

Het zou wel goed zijn als Apple Inc. ook eens zijn verantwoordelijkheid zou nemen om deze bug eindelijk weg te nemen in de volgende update van het iOS besturingssysteem. Na 2½ jaar mag dat wel eens een keer.

Hoe de iPhone 6 zich op dit punt gedraagt, weet ik nog niet.

Succes!

Netwerker

Telecommaster
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor alle tips!
Jimmy55
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hele goede tip. Heb hem meteen uitgevoerd!
romyversteegt
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben binnen twee weken over mijn internet heengegaan (2000 mb) plus dat ik €19.95 buiten mijn bundel ben gegaan. Ik heb niks anders gedaan normaal en normaal maak in net 1000 mb op hierbij dus de vraag hoe ditkan. Ik heb al wel vaker van mensen zulke verhalen gehoord dat ze niks anders doen dan normaal en wel over hun bundel zijn gegaan
Bas
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2791Reacties
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Romy, daar kunnen heel veel redenen voor zijn. 2000MB kan een jaar mee, of in een half uur op. Het hangt helemaal af van wat je (toestel) precies doet. Als je HD video gaat streamen (10-15MB per minuut) dan is die 2000MB zo op. Als je alleen tekst-whatsapjes verstuurt van 0,005 per berichtje, dan gaat hij semi-eindeloos mee. Om twee extreme voorbeelden te noemen.

Check de verschillende topics over dataverbruik hier op ons forum even. Daar vind je heel veel info. Mijn collega's bij de klantenservice kunnen je vertellen tussen wanneer en wanneer het verbruik precies heeft plaatsgevonden en in je toestel zelf vind je in de instellingen bij "gegevensgebruik" welke app(s) er precies hoeveel verbruiken
KimAnouk
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb nu volgens de my vodafone app 350 mb verbruikt in een week, terwijl ik dat normaal in een maand verbruik.
Nu heb ik gekeken wat mijn android telefoon aangeeft bij datagebruik (de standaard app) en hier staat dat ik maar 150 mb heb verbruikt.
Ik snap wel dat er een verschil in kan zitten, maar een verschil van 200mb vind ik wel veel.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan?

Groetjes Kim
Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
@KimAnouk

Ik heb je bericht verplaatst naar het dataverbruik topic. Hier vind je allerlei tips&tricks over dataverbruik en hoe je dit bijvoorbeeld kunt beperken.
René79
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik kan op dit moment verlengen bij huidige provider tot ik vandaag een mooie actie van vodafone zag die dan achteraf toch weer zwaar tegenvalt als je al die berichten op het forum leest.!
Waarom zet Vodafone je internetsnelheid niet gewoon terug als je aan je limiet zit? Levert toch veel meer klanten op als Vodafone gewoon een beetje meewerkt? Een bericht als je 100 euro over je data heen zit? Is dat niet al 100 euro te veel. Vodafone moet toch bergen klanten kwijtraken zo lijkt me. Concurrenten zetten je gewoon naar 64kbps en kom je niet voor verassingen te staan aan het eind van de maand, waarom is dat hier zo moeilijk om dat te doen of word dat bewust gedaan om elke maand mensen veel te laten betalen? Iedereen weet dat je als leek maar ook als niet leek wel eens niet op let of ergens aan denkt door iets niet uit te zetten en zo de boel al snel fout gaat zonder dat je dat bewust doet. Hier moet je als je er aan dekt je blox of zo iets eerst uitzetten en dan maar hopen dat het goed gaat.
Jammer, had graag van de actie gebruik gemaakt maar dat dit al jaren zo gaat heb ik weinig trek in.
Of ze moeten volgende week opeens met de melding komen dat no matter what je aan je eind van je data automatisch teruggezet word naar lage snelheid tot je zelf vraagt om extra dan hebben jullie er een klant bij 😄 , wel meerdere denk.
Per
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 803Reacties
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo@Rene79
Had je al gezien dat wij op onze recente abonnementen "Flexibele Data" aanbieden. je mag bij ons zelf kiezen wat je graag wil:
- Full speed door blijven internetten buiten de bundel -> je maakt dan kosten
- Als je bundel op is, op een lagere snelheid internetten -> je maakt dan geen verdere kosten. Als je een nieuwe bundel krijgt, heb je automatisch weer Full Speed.

Je kunt deze optie doorgeven bij de verlenging of activeren in My Vodafone. Je kunt hem daar ook weer uitschakelen. Power to You!

Volgens mij staat je niets meer in de weg om van de mooie aanbieding gebruik te maken.
Groetjes, Per

https://www.vodafone.nl/support/internet/internetten-buiten-je-bundel.shtml

Maartje
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 2859Reacties
  • 180Oplossingen
  • 207Likes
http://voda.fo/ne/2wy1aHoeveel data je verbruikt is afhankelijk van wat je doet en hoe lang of hoe vaak je dat doet. Korte teksten versturen via mail, of WhatsApp verbruikt amper MB's. Het streamen van muziek of film verbruikt veel meer.

Een voorbeeld: de standaardkwaliteit waarmee Spotify op dit moment muziek over 3G streamt via zijn app is 160 Kbps. Dat is ongeveer 0,02 MB per seconde. Voor een liedje van 4 minuten heb je dan 0,02 x 60 x 4 = 4,8 MB nodig.

De belangrijkste factoren voor hoeveel je gebruikt zijn tijd en het type dienst dat je gebruikt. Oftewel: hoe lang internet je? En heeft de app die je open hebt veel of weinig MB’s nodig?

Internetsnelheid en datagebruik

Om je een idee te geven hoeveel MB je in in een uur kunt downloaden vind je hier een rekenvoorbeeld: Stel, je internetsnelheid is 1 Mbps. Je download dan 1 x 60 seconden = 60 Megabit in één minuut. Omgerekend is dat 7,5 MB per minuut of 0,125 MB per seconde.
In Nederland haal je bijna overal een snelheid van minimaal 5 of 6 Mbps. Als je een uur met die snelheid zou downloaden dan download je 5 x 60 x 60 x 0,125 = 2250 MB, ofwel 2,25 GB.
De snelheid die je haalt ligt op veel plekken in Nederland hoger. De maximale theoretische downloadsnelheid in ons netwerk is op moment van schrijven 225 Mbps. Met die snelheid download je maximaal 101,25 GB per uur.

Afhankelijk van wat je toestel precies doet kun je dus met gemak honderden MB's tot meerdere GB's per uur verbruiken. Nu is het wel zo dat snelheid op zichzelf niets zegt, het is belangrijk hoe veel data je binnenhaalt. Hoeveel is afhankelijk van de handelingen die je verricht op je toestel en dit is dus iets waar je op kunt letten bij datagebruik.

Waar moet je op letten?

Er zijn meerdere manieren waarop je kunt voorkomen dat je toestel onbewust data verbruikt. Het is belangrijk om te weten dat de meeste toestellen een optie hebben om wifi automatisch uit te schakelen zodra het scherm uit gaat. Ook hebben veel toestellen een optie om wifi uit te laten schakelen door de batterijspaarstand. Dit zorgt voor onbewust dataverbruik.Als je toestel eerst de wifi uitschakelt en daarna start met iets dat veel MB's nodig heeft, bv een backup, dan kan dat hoge kosten veroorzaken.

Zoek je tips over hoe je het dataverbruik op je toestel in de gaten kunt houden? Discussiëer dan met andere forumgebruikers in het dataverbruik topic: ik: tips & tricks om binnen je bundel te blijven

Let op! Heb jij iOS9 of hoger?
In de nieuwe iOS9 software heeft Apple de functie Wi-Fi-Assistentie toegevoegd, deze staat standaard aan. De optie zit bij Instellingen – Mobiel netwerk en is dan de laatste optie in de lijst. De optie Wi-Fi-assistentie zorgt er voor dat mobiele data automatisch geactiveerd wordt wanneer de Wi-Fi-verbinding te slecht of te langzaam wordt.
Om het onbewust gebruik van data via het mobiele netwerk te voorkomen, kun je deze optie uitschakelen.

-----------------------------
Gebruikers en moderators die hebben bijgedragen aan dit topic:
KevinMLos
Stamgast
  • 69Reacties
  • 3Oplossingen
  • 16Likes
Hey Allemaal,

Een goede tip op internet uit je bundel te besparen voor je Samsung:

In de instellingen vind je de optie Gegevensgebruik onder het tabblad Verbindingen. Bij gegevensgebruik vind je een overzicht van je gebruik*.

Wanneer je onder de grafiek drukt op een van de apps zie je ook het achtergrondgebruik! Zo kun je zien wat je bewust hebt gebruikt en wat de app op de achtergrond zonder jouw medeweten heeft gebruikt.

Je kunt achtergrondgebruik beperken aanvinken. Dit zorgt er voor dat de betreffende app alleen via WIFI op de achtergrond gebruik kan maken! Zo kun je een hoop internet besparen!

LET OP: Appjes zoals Whatsapp en je e-mail hebben achtergrondgegevens nodig om te zien of er berichten binnen komen. Je wilt deze dus niet beperken!

Groetjes,
Kevin

*Stel de Cyclus Gegevensgebruik in op 1 (Cyclus wijzigen), dan loopt de grafiek gelijk met je bundel.
*moderator edit: onderwerp verduidelijkt*
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Reacties
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@KevinMLos

Het advies dat jij hebt beschreven, heb ik al anderhalf jaar geleden vermeld in berichtnummer 11 van dit data-verbruiks-topic. Van mijzelf (Netwerker) dd. 29 augustus 2013.
Gelieve eerst aandachtig dit gehele topic te lezen. En daarna alleen nieuwe, nog-niet-vermelde tips toevoegen. Dat is een regel die op ieder Forum geldt.

Succes!

Netwerker
Irene3
Nieuwkomer
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De laatste 2/3 maanden gaat mijn verbruik van mobiele gegevens echt onwijs hard, terwijl ik mijn telefoon niet anders gebruik dan daarvoor. En toen had ik nog elke maand mb's over. Ik vraag me af hoe dit kan?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4684Reacties
  • 439Oplossingen
  • 893Likes
Hi! Irene3,

Kan ook aan en bepaalde app liggen die je hebt gedownload! Als je even naar instellingen gaat en dan naar gegevensverbruik kijkt zie je in principe welke app de meeste MB's verbruikt.
Zie je inderdaad dat en app veel MB's verbruikt dan is verwijderen altijd het beste.
Marc
Oud Vodafone Moderator
Oud Vodafone Moderator
  • 7269Reacties
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Irene3 , welkom op het forum. Over dit onderwerp bestond al een topic. Ik heb jouw topic samengevoegd hiermee. Mocht je de zoekfunctie niet gebruikt hebben dan kun je dit voortaan het beste als eerste doen ;).
robertwebbe
Gedreven Raadgever
  • 449Reacties
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Deze week is iOS9 beschikbaar gekomen voor de iPhones. In deze versie staat de Wi-Fi-assistentie standaard ingeschakeld! Deze functie zorgt ervoor dat er automatisch wordt overgeschakeld naar mobiel internet in het geval dat de Wi-Fi verbinding slecht is.

In dit geval kan het nu voorkomen dat je mobiel overschakelt naar Vodafone's mobiel internet, ondanks dat je thuis bent! Als je dit niet wil kun je deze nieuwe Wi-Fi-assistent uitzetten via Instellingen > Mobiel Netwerk > helemaal naar beneden scrollen en daar zie je de schuif schakelaar voor Wi-Fi-assistentie:



Vooral als je een kleine internetbundel heb kan deze nieuwe mogelijkheid voor ongewenst dataverbruik zorgen.

Uitgelicht topic

iPhone 13

Apple heeft de iPhone 13 gelanceerd. Net als de 12-serie zijn het weer vier verschillende modellen: de iPhone 13, de iPhone 13 Pro, de iPhone 13 Pro Max en de iPhone 13 Mini. Praat hier mee over de ni...

Geplaatst in Tips van Vodafone