Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes

Betaalde sms- of internetdiensten

Heb je last van ongewenste sms'jes waar je ook nog voor moet betalen? Een sms die begint met: ‘je maakt gebruik van abonnement...‘ kan een ongewenste sms zijn. Dan heb je waarschijnlijk een contentdienst geactiveerd. Dit kan gebeuren wanneer je tijdens het surfen op je telefoon een website bezoekt en te snel doorklikt. Let daar dus goed op! 
Gebeurt dit onbewust, dan is dat erg vervelend. De kosten worden hiervoor  wel in rekening gebracht. Gelukkig kun je je ook weer afmelden en de dienst zelfs blokkeren via www.payinfo.nl.


Wat zijn betaalde sms- of internetdiensten?
Betaalde sms-berichten, ook wel premium sms-berichten genoemd, zijn sms'jes waarvoor je een hoger tarief betaalt dan het standaard tarief voor sms. Voorbeelden zijn abonnementen op betaalde ringtones, informatie over beurskoersen of voetbaluitslagen, sms-chat-diensten, het stemmen per sms bij televisieprogramma's of aankopen via apps/games. Aanbieders, de zogenoemde content providers, mogen deze betaalde sms-berichten alleen versturen als klanten zich actief hebben aangemeld via sms, internet of door je nummer achter te laten op een website. Enkele voorbeelden van aanbieders zijn: Health Academy, V-Play, Phone Medic of Gamezone. 

Hoe kan ik me hiervoor afmelden?
Heb je je hiervoor niet aangemeld of ben je in de veronderstelling dat je dit niet gedaan hebt kun je via de eerdergenoemde website van www.payinfo.nl nakijken of jouw nummer aangemeld is voor een betaalde sms- of internetdienst. Als dit het geval is kun je hier ook aangeven dat je deze dienst wilt blokkeren, met uitzondering van internetdiensten.

Wat doet Vodafone?
Vodafone gaat nog een stap verder door de bewijslast om te draaien. Bij het geringste vermoeden van misleiding door sms dienstverleners krijgen klanten direct hun geld terug. De kosten hiervan verhaalt Vodafone vervolgens op de aanbieder van de sms-dienst. Bij herhaaldelijke overtreding, sluit Vodafone de aanbieder af van zijn netwerk. Helaas is het voor ons echter niet mogelijk om internetdiensten te blokkeren. Dit is vastgelegd in de Wet Netneutraliteit.

Mijn kosten zijn onterecht, wat nu?
Heb je je afgemeld, heb je jouw nummer geblokkeerd tegen betaalde sms-diensten of heb je je nooit aangemeld en zie je toch kosten op je factuur? Dan kun je via My Vodafone een klacht indienen. Log in en klik op ‘Service’ en vervolgens op ‘Misleidende sms- of internetdienst melden’.  Je klacht wordt dan onderzocht en je krijgt hier zo snel mogelijk een reactie op.

Meer informatie over betaalde contentdiensten op vodafone.nl: Betaalde diensten stopzetten

13 Reacties
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic