Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Patrick1970

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds de laatste update voor de oneplus krijg ik ineens een logo in het scherm bij de icoontjes over vowifi. Blijkbaar werkt dit nu.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
MarcelvdL het heeft niet alleen met unlocken te maken. Er zal getest moeten worden met het toestel en bellen over wifi/4g en daarna pas zal het goedgekeurd worden. De fabrikant kan dit aanvragen bij ons. Ook zullen we van onze kant contact hierover hebben met verschillende fabrikanten.

Patrick1970 super om te horen. Het kan zijn dat ze nog aan het testen zijn. Zodra er een goedkeuring is, zullen we de toestellenlijst updaten.
Robert.blaauw.R

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo vodafone 

 

Waarom word de pixel 2xl niet ondersteund met 4g bellen en of wifi bellen 

Pixel 3 en de pixel XL word wel ondersteund kunnen. Jullie de pixel 2 XL ook ondersteunen 

Want het bellen is nu zeer slecht 

 

Mvg Robert 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Robert.blaauw.RBL,

 

Ik raad je aan om dit aan te kaarten bij de fabrikant. Zij kunnen met ons hierover contact opnemen. Hierdoor kunnen wij samen met hun aan de slag voor bellen over 4G/wifi voor de Pixel 2.

Shanoa7

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik zie dat de OnePlus 7 en 7 pro geschikt zijn voor VOLTE. Is dit ook beschikbaar voor de OnePlus 7t? 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Op dit moment van typen, wordt de OnePlus 7T nog niet ondersteund @Shanoa7.

berthvk

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Extreem slechte service bij Vodafone, ben inmiddels meer dan een uur bezig om informatie los te peuteren, de hier in dit forum beschikbare lijst met toestellen is intern bij Vodafone al vaak ge-update, als (potentiële) klant is deze nergens in te zien, ik wil een toestel uit de (nieuwste) lijst aanschaffen, maar dan moet ik wel weten welke dat zijn.

Ter informatie … ; Er staan al een heel nest Xiaomi’s in de nieuwste lijst, iig de Note10 

berthvk

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:

Op dit moment van typen, wordt de OnePlus 7T nog niet ondersteund @Shanoa7.

Ga er gerust van uit dat deze wel op de nieuwste lijst voor intern gebruik bij Vodafone wordt vermeld, er staat in dit topic een (sterk verouderde) lijst van toestellen, ben jij van Vodafone zelf Steven? Zo ja, zou je de interne lijst willen updaten in dit topic?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Ik werk voor Vodafone @berthvk. Zodra er een toestel toegevoegd wordt aan de lijst, dan krijgen wij hier een update hierover om de lijst bij te werken. Op dit moment kan ik dan ook nog niet de OnePlus 7T toevoegen. 
Voordat een toestel toegevoegd gaat worden aan een lijst, zal er eerst tussen Vodafone en de fabrikant hierover contact moeten zijn en zullen ze hiermee testen. Pas zodra het resultaat goed is, wordt dan ook pas een telefoon toegevoegd aan de lijst.

Jeffrey87

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een OnePlus 7T Pro, en kan bevestigen dat ik de beschikking heb over zowel VoLTE als VoWiFi.

Als ik op 4G zit zie ik netjes een VoLTE icoon bovenin het scherm, en als ik op WiFi zit dan komt er netjes een VoWiFi icoon op die plaats te staan 🙂

De lijst lijkt in dit geval toch niet helemaal up-to-date te zijn?

Ik maak geen gebruik van beta firmwares of aanpassingen aan de firmware. Gewoon alles stock.
Firmware versie is 10.0.4.HD01BA.

Robert.blaauw.R

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo vodafone 

 

 

Waarom staat de Google pixel 2 XL nog niet in de lijst de telefoon is inmiddels al meer als 2 jaar oud pixel XL en de pixel 3 staan er wel in we betalen er wel voor 

 

Mvg Robert 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Het kan zijn, dat je er gebruik van kunt maken. Dit betekent niet dat het door ons getest is en ondersteund wordt. Het kan zijn dat hier test voor lopen (of niet). Dat durf ik helaas niet te zeggen. Zodra een toestel getest is, krijgen wij vanzelf te horen wanneer wij een toestel mogen toe te voegen. De lijst is dan nog altijd up to date. 
Indien een toestel niet op de lijst staat, dan is er geen test geweest vanuit onze kant. Je kunt bij de fabrikant aangeven dat jullie op deze functie zitten te wachten. De fabrikant zal dan hierover met ons contact op moeten nemen. @Robert.blaauw.RBL  @Jeffrey87.

1bammihab

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Kan het niet zijn dat er een update gemist 

Is

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Nee @1bammihab. Zodra een toestel  ondersteund wordt door ons, ontvangen wij hier een update over.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Gebruikers met een OnePlus 5 en een OnePlus5T kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

RonaldM

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kan (net als @Jeffrey87) bevestigen dat de OnePlus 7T Pro out of the box prima belt via WIFI!

Na altijd met zeer veel moeite bellen vanuit huis en regelmatig van het netwerk gegooid worden kan ik nu glashelder bellen via de WIFI. Zeer tevreden hiermee.

Misschien dus van nut voor gebruikers die nog twijfelen over dit toestel.

Vodnlru

Gedreven Liefhebber
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Vraagje, ik heb een Huawei P30 Pro en ik kan wel 4G bellen (4G blijft aan tijdens het bellen). Maar de optie om 4G bellen aan en uit te zetten is opeens verdwenen? Hoe kan dit? er is niks verandert in de tussentijd. @Steven ?

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Is er in de tussentijd een software update geweest @Vodnlru? Als je het toestel herstart, zie je de optie dan wel. Kan ook zijn dat de optie naar een andere plek is gezet door een update.

WVDS1985

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zou graag willen dat de Nokia 7.2 wifi en 4g bellen ondersteund.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Dat kan ik me voorstellen @WVDS1985 

Ik raad je aan om dit aan te kaarten bij Nokia. 

HarrieM

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volgens hollandsnieuwe kun je met de Xiaomi redmi note 7 WEL wifi bellen. Volgens Belsimpel kun je niet wifi bellen met de Xiaomi redmi note 7.

Dus: is het mogelijk om met de Xiaomi redmi note 7 te bellen via wifi?

Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

@HarrieM hier heb ik niet direct een antwoord op. Ik ga dit intern even voor je navragen. Zodra ik meer weet hoor je van me!

ariba

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

is het al bekend wanneer 4g bellen over wifi ook voor prepaid beschikbaar is?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes
ariba wrote:

is het al bekend wanneer 4g bellen over wifi ook voor prepaid beschikbaar is?

Hey @ariba . Welkom op de Vodafone Community! 
Ik heb het gelijk even voor je nagevraagd maar ook prepaid moet je hier al gebruik van kunnen maken. Mits je een geschikt toestel hebt, natuurlijk . Is dit het geval? 

Toevoeging; dit stond dus nog onjuist in dit topic. De informatie heb ik gelijk ook aangepast. Dus bedankt!

ariba

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja toestel is geschikt. Bedankt voor aanpassen info. Maar nu nog een andere vraag, waarom moet je bij de instellingen (zoals bovenaan toegelicht onder de groene balken) de keuze maken voor voorkeur mobiele netwerk. Ik zou juist denken dat je moet instellen voorkeur wifi. In welk geval moet je dan instellen voorkeur wifi?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hmm, daar kijk ik ook wel een beetje raar tegenaan inderdaad. Nu is dit nogal oude informatie. Ik ga het even navragen voor je!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Oké. De voorkeur zet je nog steeds op mobiel netwerk, omdat deze in principe altijd “aanwezig” moet zijn en je wifi verbinding niet altijd overal even sterk zal zijn. Zo voorkom je dus dat je telefoon het wifinetwerk pakt, wanneer deze nagenoeg niet in het bereik ligt. 
Hoe dan ook; zoals gezegd; het is een flink oud stappenplan. Dus hier zullen we sowieso nog even wat zaken in moeten aanpassen. Heb je de juiste instellingen en dergelijke al gevonden in je telefoon? 🙂 

ariba

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

In telefoon gevonden ja. Maar ik wil graag meer duidelijkheid over de keuze voor wifi of mobiel netwerk, want er zal toch een verschil zijn, anders zou die keuze niet aanwezig zijn. Ik heb thuis heel slecht bereik (bij alle providers) en daarom 2 jaar terug een vaste aansluiting erbij genomen. Dus dit is wel belangrijk voor mijn situatie. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Die keuze is in principe aan jou. Als je thuis een slecht netwerk hebt, snap ik dat je het op voorkeur voor Wi-Fi voor jou beter werkt. Zeker thuis. Het is ook vooral een kwestie van testen en kijken wat voor jou het beste werkt.

uniekegebruiker

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik was heel blij, want vanmorgen was plotseling op mijn telefoon (Xiaomi Mi 9T) ineens het voice over wifi icoon zichtbaar, maar na enige lijd verdween dit weer. Had het wel prettig gevonden als mijn toestel/abonnement dit zou ondersteunen.

Is dit een toeval ,of een test die plaatsvindt, of een foutje in het netwerk?

Riemer

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een nieuw toestel nodig maar de lijst met ondersteunde toestellen is zeer beperkt en daarbij zijn een heleboel toestellen op de lijst zwaar verouderd en/of niet eens meer te koop. Ik heb mijn oog laten vallen op de Xiaomi Mi 10 Lite, staat uiteraard niet in de lijst.

Ik kies dit toestel omdat ik er een aantal jaren mee moet doen en dit een betaalbaar model is met mooie specificaties en 5G, op het Zernike complex in Groningen kan ik gebruik maken van 5G, daarom wil ik dit nu ook alvast. Het is voor mij op dit moment zeer belangrijk dat het toestel wordt ondersteund door Vodafone VoWifi omdat ik vanwege de Corona crisis thuis werk waar het Vodafone bereik zeer slecht is. Hoe kom ik erachter of dit toestel gaat werken?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hi @Riemer
Leuk dat je aan het kijken bent voor een ander toestel. Als deze nog niet op de lijst staat dan denk ik dat deze ook nog geen ondersteuning heeft. Alleen Vodafone kan je hier antwoord op geven, je zal even moeten wachten op een Vodafone medewerker, die kan het misschien voor je na vragen. Ik kan wel zeggen, je komt er achter door het uit te proberen, maar dat zal ook niet echt de bedoeling zijn  .

Dus ik zou even wachten op de info van Vodafone en als je hem echt kopen wil, dan zou ik het doen, zeker met het ook op 5G en denk dat 4G over Wifi ook wel gaat komen. Maar wanneer en of, dat is dan nog de vraag. Best lastig.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Gebruikers met een Nokia 2.3 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en  Wifi . De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn telefoon staat er niet tussen, kan me namelijk niet voorstellen dat de lijst zo klein is. Motorola One Vision op de laatste Android 10 versie release va 1 april 2020 QSAS30.62-24-6

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

@J. Relou  ik raad je aan om dit te melden bij Motorla Nederland zodat zij contact met ons hierover kunnen opnemen.  Indien het toestel aan de voorwaarden voldoet, zal er getest worden vanuit ons samen met Motorola. Vervolgens zal daarvoor een software update komen vanuit Motorola.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Gebruikers met een Oppo Find X2 Pro, Oppo A91 en Xiaomi Mi 10 (5G) kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en  Wifi . De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.

Jan31

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Huawei P30 (VOG-L29)pro met software versie 10.0.0.195 en ik ben pas overgestapt naar Vodafone. Ik kan wel WIFI bellen aan en uitzetten maar krijg niet de keuze VOLTE aan dan wel uit te zetten. Staat dit standaard aan? Ik zie wel dat mijn telefoon geschikt zou zijn voor VOLTE. Ik lees dat sommige mensen deze keuze wel zouden hebben..

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:

@J. Relou  ik raad je aan om dit te melden bij Motorla Nederland zodat zij contact met ons hierover kunnen opnemen.  Indien het toestel aan de voorwaarden voldoet, zal er getest worden vanuit ons samen met Motorola. Vervolgens zal daarvoor een software update komen vanuit Motorola.

Dag @Steven,

Zoals voorgesteld heb ik contact gezocht met Motorola NL. Dit is de Responce die ik terug kreeg van Nick - Motorola Customer Support (26/05/2020 02.29 PM) 

Referentienummer: 200526-010118

Geachte heer ,

Vriendelijk bedankt voor uw contact met Motorola.
 

Al onze telefoons hebben de optie om via Wi-Fi / 4G te kunnen bellen. Echter dient elke provider het per toestel en Android versie beschikbaar te maken. Helaas is dit niet zomaar een knop die aan en uit gezet moet worden maar door de enginieers van Vodafone beschikbaar gemaakt moeten worden.
 
Helaas valt uw toestel niet in de lijst met bechikbare apparaten voor het Wi-Fi bellen via het Vodafone netwerk.
In de bijlage kunt u een lijst vinden met beschikbare apparaten die direct van de Vodafone website afkomt.

Mijn excuses voor het ongemak.

 

Dit zou dus door jullie (Vodafone) beschikbaar gemaakt moeten worden.

Zoals het er nu voor staat heeft Vodafone 3G geschrapt waardoor ik met bellen en gebeld worden terug val naar het E netwerk omdat Vodafone 4G en wifi bellen nog niet heeft aangezet voor mij. Klanten, Familie en vrienden kunnen mij maar lastig verstaan, val soms compleet weg en moet meestal buiten gaan staan om het iets te verbeteren. (nu is het mooi weer maar ook dat gaat veranderen). Voor een telefoon die sinds mei 2019 uit is en in juni 2019 in mijn bezit had ik eigenlijk verwacht deze feature te hebben, helemaal na het schrappen van 3G. Wat is de verwachting voor dergelijke zaken?

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 37Posts
  • 9Oplossingen
  • 12Likes
Jan31 wrote:

Ik heb een Huawei P30 (VOG-L29)pro met software versie 10.0.0.195 en ik ben pas overgestapt naar Vodafone. Ik kan wel WIFI bellen aan en uitzetten maar krijg niet de keuze VOLTE aan dan wel uit te zetten. Staat dit standaard aan? Ik zie wel dat mijn telefoon geschikt zou zijn voor VOLTE. Ik lees dat sommige mensen deze keuze wel zouden hebben..

Hi @Jan31 - Op de meeste toestellen is ervoor gekozen om geen optie te tonen om 4G bellen (VoLTE) uit te schakelen. Het netwerk en de telefoon bepalen samen wat de mobiele netwerktechnologie is waarover op dat moment de hoogst mogelijke gesprekskwaliteit behaald kan worden. Sommige toestelleveranciers kiezen er alsnog voor om in sommige software versies alsnog deze 4G bellen-optie wel te tonen.

Je kunt zelf zien of je over VoLTE belt als er tijdens een telefoongesprek het 4G symbool in het display van je telefoon staat.

 

J. Relou wrote:

Dit zou dus door jullie (Vodafone) beschikbaar gemaakt moeten worden.

Zoals het er nu voor staat heeft Vodafone 3G geschrapt waardoor ik met bellen en gebeld worden terug val naar het E netwerk omdat Vodafone 4G en wifi bellen nog niet heeft aangezet voor mij. Klanten, Familie en vrienden kunnen mij maar lastig verstaan, val soms compleet weg en moet meestal buiten gaan staan om het iets te verbeteren. (nu is het mooi weer maar ook dat gaat veranderen). Voor een telefoon die sinds mei 2019 uit is en in juni 2019 in mijn bezit had ik eigenlijk verwacht deze feature te hebben, helemaal na het schrappen van 3G. Wat is de verwachting voor dergelijke zaken?

Het is een beetje een kastje naar de muur verhaal zo, maar ik kan er niets anders van maken. Zo staat het ook in de originele post bovenaan;

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.”

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven wrote:

@J. Relou  ik raad je aan om dit te melden bij Motorla Nederland zodat zij contact met ons hierover kunnen opnemen.  Indien het toestel aan de voorwaarden voldoet, zal er getest worden vanuit ons samen met Motorola. Vervolgens zal daarvoor een software update komen vanuit Motorola.

Dag @Mark Vodafone,

Je zegt het precies goed eigenlijk, want dit is de tweede keer dat ik naar Motorola word gestuurd, zie ook het bericht van @Steven Dat ik hierboven quote.

In mijn zoektocht om tot een oplossing te komen heb ik contact gehad met Motorola en daar was het volgende bericht afkomstig van een community manager. Dit staat ook in mijn post aan @Steven dus dit had ook jij kunnen lezen. Maar, om het compleet te houden quote ik hieronder mijn eigen bericht maar nog eens met daarin het antwoord vanuit Motorola:

Zoals voorgesteld heb ik contact gezocht met Motorola NL. Dit is de Responce die ik terug kreeg van Nick - Motorola Customer Support (26/05/2020 02.29 PM) 

Referentienummer: 200526-010118

Geachte heer ,

Vriendelijk bedankt voor uw contact met Motorola.
 

Al onze telefoons hebben de optie om via Wi-Fi / 4G te kunnen bellen. Echter dient elke provider het per toestel en Android versie beschikbaar te maken. Helaas is dit niet zomaar een knop die aan en uit gezet moet worden maar door de enginieers van Vodafone beschikbaar gemaakt moeten worden.
 
Helaas valt uw toestel niet in de lijst met bechikbare apparaten voor het Wi-Fi bellen via het Vodafone netwerk.
In de bijlage kunt u een lijst vinden met beschikbare apparaten die direct van de Vodafone website afkomt.

Mijn excuses voor het ongemak.

 

De Motorola medewerker geeft dus twee zaken aan. Mijn telefoon is 4G en Wifi bellen klaar/ready (had ik ook niet anders verwacht voor een telefoon die uit kwam in mei 2019). Zij delen vervolgens de Vodafone lijst waarin alle toestellen worden gedeeld die nu 4G en Wifi kunnen bellen. Daar staat mijn Motorola nog niet tussen maar kan het dus wel.

Dan komen we op het volgende punt wat jouw onderbouwing is van het verhaal @Mark Vodafone :

 

Mark Vodafone wrote:

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.”


4G en Wifi bellen kan mijn telefoon dus al, het moet door Vodafone worden geconfigureerd. Dat is het antwoord wat ik van Motorola heb gehad. Vervolgens kom ik met dit antwoord hier terug en is de terugkoppeling; “wij kunnen er niets aan doen ga maar terug naar Motorola” .

Dus nogmaals: Mijn vraag aan Vodafone was, als terugkoppeling op @Steven en nu dus ook aan jou @Mark Vodafone: Hoe ziet jullie roadmap er uit voor de release van 4G en Wifi bellen voor de toestellen die wel 4G en Wifi bellen ready zijn maar dus nog niet worden support door de provider? Lijkt mij dat daar wel over nagedacht zou moeten zijn gezien Vodafone hun eigen 3G netwerk heeft gecancelled en mensen die de Vodafone dienst afnemen nu terugvallen op het 2G en E netwerk. Dit gebeurd bij het bellen, met alle gevolgen van slecht bereik van dien, terwijl hun telefoon/systeem prima via 4G en Wifi zou moeten kunnen bellen??

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

hmmmm vanmorgen heb ik een hele uitgebreide reactie geschreven en geplaatst, waarom is deze verwijderd?

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
J. Relou wrote:
Steven wrote:

@J. Relou  ik raad je aan om dit te melden bij Motorla Nederland zodat zij contact met ons hierover kunnen opnemen.  Indien het toestel aan de voorwaarden voldoet, zal er getest worden vanuit ons samen met Motorola. Vervolgens zal daarvoor een software update komen vanuit Motorola.

Dag @Mark Vodafone,

Je zegt het precies goed eigenlijk, want dit is de tweede keer dat ik naar Motorola word gestuurd, zie ook het bericht van @Steven Dat ik hierboven quote.

In mijn zoektocht om tot een oplossing te komen heb ik contact gehad met Motorola en daar was het volgende bericht afkomstig van een community manager. Dit staat ook in mijn post aan @Steven dus dit had ook jij kunnen lezen. Maar, om het compleet te houden quote ik hieronder mijn eigen bericht maar nog eens met daarin het antwoord vanuit Motorola:

Zoals voorgesteld heb ik contact gezocht met Motorola NL. Dit is de Responce die ik terug kreeg van Nick - Motorola Customer Support (26/05/2020 02.29 PM) 

Referentienummer: 200526-010118

Geachte heer ,

Vriendelijk bedankt voor uw contact met Motorola.
 

Al onze telefoons hebben de optie om via Wi-Fi / 4G te kunnen bellen. Echter dient elke provider het per toestel en Android versie beschikbaar te maken. Helaas is dit niet zomaar een knop die aan en uit gezet moet worden maar door de enginieers van Vodafone beschikbaar gemaakt moeten worden.
 
Helaas valt uw toestel niet in de lijst met bechikbare apparaten voor het Wi-Fi bellen via het Vodafone netwerk.
In de bijlage kunt u een lijst vinden met beschikbare apparaten die direct van de Vodafone website afkomt.

Mijn excuses voor het ongemak.

 

De Motorola medewerker geeft dus twee zaken aan. Mijn telefoon is 4G en Wifi bellen klaar/ready (had ik ook niet anders verwacht voor een telefoon die uit kwam in mei 2019). Zij delen vervolgens de Vodafone lijst waarin alle toestellen worden gedeeld die nu 4G en Wifi kunnen bellen. Daar staat mijn Motorola nog niet tussen maar kan het dus wel.

Dan komen we op het volgende punt wat jouw onderbouwing is van het verhaal @Mark Vodafone :

 

Mark Vodafone wrote:

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.”


4G en Wifi bellen kan mijn telefoon dus al, het moet door Vodafone worden geconfigureerd. Dat is het antwoord wat ik van Motorola heb gehad. Vervolgens kom ik met dit antwoord hier terug en is de terugkoppeling; “wij kunnen er niets aan doen ga maar terug naar Motorola” .

Dus nogmaals: Mijn vraag aan Vodafone was, als terugkoppeling op @Steven en nu dus ook aan jou @Mark Vodafone: Hoe ziet jullie roadmap er uit voor de release van 4G en Wifi bellen voor de toestellen die wel 4G en Wifi bellen ready zijn maar dus nog niet worden support door de provider? Lijkt mij dat daar wel over nagedacht zou moeten zijn gezien Vodafone hun eigen 3G netwerk heeft gecancelled en mensen die de Vodafone dienst afnemen nu terugvallen op het 2G en E netwerk. Dit gebeurd bij het bellen, met alle gevolgen van slecht bereik van dien, terwijl hun telefoon/systeem prima via 4G en Wifi zou moeten kunnen bellen??

 

@Steven Vodafone @Mark Vodafone Over een paar weken moet ik mijn contract weer gaan verlengen, jullie (of iemand anders vanuit Vodafone) antwoord gaat wel bepalend zijn in mijn te maken keuze.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Wanneer een fabrikant het beschikbaar heeft gemaakt, moeten ze hierover contact met ons opnemen zodat wij aan de slag kunnen en de boel onderling kunnen testen. Dat lijkt momenteel nog niet gedaan, waardoor het nog steeds niet in de lijst opgenomen is. Ik ga intern even navragen of er inmiddels al iets bekend is over het toestel :-). Zodra ik terugkoppeling heb, laat ik het hier weten!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Sneller antwoord dan gedacht. 

 

De toestellen die in de lijst staan zijn de toestellen die bij ons getest en werkend zijn. Van jouw toestel is bij ons ooit wel een sample binnengekomen, maar na testen bleek deze niet werkbaar met de software van ons helaas. Hierna is er niets veranderd. 

Conclusie; of het gaat werken en zo ja, wanneer, dat is gewoonweg niet te zeggen momenteel.

J. Relou

Ontdekker
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lycke Vodafone wrote:

Sneller antwoord dan gedacht. 

 

De toestellen die in de lijst staan zijn de toestellen die bij ons getest en werkend zijn. Van jouw toestel is bij ons ooit wel een sample binnengekomen, maar na testen bleek deze niet werkbaar met de software van ons helaas. Hierna is er niets veranderd. 

Conclusie; of het gaat werken en zo ja, wanneer, dat is gewoonweg niet te zeggen momenteel.


Dus waar het op neer komt.

Vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht die in mei 2019 is uitgebracht. Toen werkte alles prima tot Vodafone de kabel uit 3G netwerk trok en bellen opeens via 2G / E netwerk ging met alleen maar slechte verbinding tot gevolg tijdens bellen. De telefoon Motorola One Vision is volgens Motorola prima geschikt en ready to go, (lees ook de reactie van @JosV die heeft getest met T-mobile en daar werkt deze functie prima). Telefoons worden getest door Vodafone, op de Vodafone software, of zijn kunnen 4G of Wifi bellen (wat dus kan maar niet via het T-mobile netwerk). Als een telefoon er niet tussen staat kan je er dus vanuit gaan dat het niet werkt? 

Ik vraag me dit allemaal af omdat ik dien te verlengen maar ik eigenlijk niet te spreken ben over alle keuzes en (weinig) informatie er gegeven word vanuit Vodafone over telefoons die getroffen worden en dan een toekomst beeld word geschetst. Eigenlijk komt het er op neer als ik verleng en combinatie met de gegeven antwoorden: jammer, had je maar een andere telefoon moeten kopen want we weten het ook niet. Als ik nu sim-only verleng is mijn bundel ook nog eens met 2E gestegen per maand en mijn ervaring alleen maar achteruit gegaan. Daarnaast is sim-only verlengen geen optie want dan kan ik nog steeds belabberd bellen en dus moet ik weer een nieuwe telefoon halen. Slechte miliue keuze. Over de portemonnee beslissen van de klant is echt een lelijke zet.

Nu 3 jaar klant in combinatie met Ziggo (5jaar) en dit maakt de mogelijke overstap van beiden naar een andere provider zeker een van de opties.

Adam4554

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Steven Vodafone,

Is er al iets bekend over de ondersteuning van de OnePlus 8 en OnePlus 8 pro?

Lijntje

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ook ik heb 4G bellen, telefoon die ik net 1 maand heb (Samsung A50) en een helemaal nieuwe router (mesh systeem) die 230 Mbps haalt bij test op telefoon (echter alleen als ik mobiele data uit zet), zodra die wel aan staat is het maar rond de 75. Ik heb alleen veel problemen met bellen. Slecht bereid in huis, altijd al wel gehad maar laatste half jaar stuk dramatischer. Netwerktest laten doen door Vodafone en gewoon goede dekking. Wifi bellen aan staan, maar tijdens gesprekken van 15 minuten valt de verbinding zeker 5 keer even stil, dan hoor of ik de andere kant niet, of de andere kant mij niet. Dit is zeer irritant. Heb nu toestel op Wifi als voorkeur gezet om te kijken of dit helpt. Ook nieuwe simkaart aan gevraagd om te kijken of dit helpt. Maar tot nu toe ben ik teleurgesteld en sommige mensen aan de andere kant van de lijn zelfs geïrriteerd omdat het allemaal niet werkt en ik steeds moet vragen wat zei je of visa versa.

Als iemand dit verhaal herkent en de oplossing weet dan hoor ik het zeeeer graag.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoi @Lijntje 
Ik herken me er niet in, zelf geen last en heb altijd bereik. En dan woon ik toch niet in een grote stad maar in een dorpje. Het is en blijft altijd vervelend en daarom is het belangrijk dat je met Vodafone in contact blijft omdat ze dan kunnen achterhalen wat er aan de hand is. Je zegt al dat ze een onderzoek hebben gedaan en dat deze in orde is, dan is een nieuwe onderzoek aanvragen niet nodig. 

Heb je zelf je SIMkaart al eens in een ander toestel gedaan om te kijken of het dan wel goed is en iemand anders z’n SIMkaart in je eigen toestel? Zo kan je zien of het nu aan de SIM ligt of aan je toestel. Ik begrijp dat je teleurgesteld bent en dat je een oplossing wenst. 

Toch wil ik nog even terug komen op je verhaal over dit stukje: helemaal nieuwe router (mesh systeem) die 230 Mbps haalt bij test op telefoon (echter alleen als ik mobiele data uit zet), zodra die wel aan staat is het maar rond de 75.

Het is natuurlijk heel normaal dat als je met je telefoon via Wifi contact maakt om op internet te komen, dat je dan een hoger Mbps haalt dan wanneer je via 4G op internet komt. Die dingen kan je met elkaar niet vergelijken, net zoals appels niet met peren. Onder ideale omstandigheden kan je verbinding een technisch maximum halen. En voor 4G is die 100 Mbps (dan zit je er met je 75 toch niet ver naast). Om eerlijk te zijn, zou ik dat geweldig vinden, er zijn plekken waar men deze snelheid niet eens kan halen. 

Het slechte bereik is, zoals ik al schreef, altijd een lastig verhaal want dit moet Vodafone voor je uitzoeken en die melden dat dit ook in orde is. Daarom is er ook 4G over Wifi uitgevonden en zou je via Wifi gewoon en heel goed moeten kunnen bellen. Maar dat is dan weer binnen en niet als je naar buiten gaat, waar je je eigen Wifi niet hebt. En let er ook op, als je thuis Wifi niet sterkt genoeg is om met je telefoon te communiceren (dus de router staat niet vrij van andere stralingen) dan kan het 4G bellen over Wifi ook een probleem veroorzaken. Dus het zijn een helemaal dingen die echt goed bekeken moeten worden. Zelf testen is daarom ook erg belangrijk. 

Test ook je router eens, geeft die ook eens een reset en bekijk dan wat er gebeurd. Loop niet door het hele huis heen als je maar op 1 plek Wifi hebt, want ook dat kan dan weer storingen geven als je boven in huis geen bereik hebt. Dit zijn wat kleine voorbeelden maar wel handig om in je achterhoofd mee te nemen.

Succes en test het nog eens uit, laat het eens een weekend over je heen komen en laat nog even weten wat er uit is gekomen en of je anders toch nog hulp nodig hebt van Vodafone.

Lijntje

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Energieboy. Bedankt voor uw snelle en uitgebreide reactie.

We kunnen uitsluiten dat het aan het toestel ligt, dit omdat ik een maand of 3 geleden merkte dat ik steeds vaker werd gebdle op mijn KPN nummer (wat mijn zakelijke nummer was) door mensen die dat nummer niet eens kennen. Mijn toestel was dual sim en toen bleek dat als ze mij op Vodafone belden (en gewoon thuis) dat ze dan of helemaal geen beltoon kregen of dat ze werden doorgeschakeld naar mijn andere simkaart. Dit is kennelijk de werking van dual sim telefoons, dan staat elkaars nummer ingesteld als back-up als 1 niet bereikbaar is. Hierover heb ik toen contact gehad met Vodafone en die zeiden hetzelfe als u, probeer het in een ander toestel. Aangezien ik mijn toestel al mocht vervangen van de werkgeven en ik dat alleen niet had gedaan vanwege thuis werken door COVID-19 ben ik toch maar eens naar de werkgever gegaan om een nieuw toestel te halen. Sindsdien heb ik alleen mijn Vodafone SIM erin zitten om het goed te kunnen testen. Toen viel me op dat ik vaak die melding kreeg over IMS dat je via wifi aan het bellen was. Gevraagd aan Vodafone en die wezen me op een netwerk check. Zelf woon ik aan de rand van een middelgrote stad en maar 8 km van een grote stad em Vodafone / Ziggo zit letterlijk 1,5 km van mijn huis af met zendmasten maar het bereik in mijn huis is gewoon slecht, vaak maar 1 bar en max 2. Dus uit die netwerktest kwam niets. Dus nu nieuwe sim aan gevraagd en die gaat er vandaag in.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoe is het met die nieuwe SIMkaart?
Het klinkt allemaal erg vreemd en snap er niet zoveel van, als ik eerlijk mag zijn. Zo ie zo snap ik het duo simkaart verhaal van een Android toestel niet omdat ik zelf via Apple alles heb. Dus ik kan je niet zeggen hoe het systeem daarin werkt, jammer genoeg. 

Ik hoop dat het met een nieuwe SIMkaart wel allemaal werkt. Zo niet, dan wachten tot morgen tot er iemand van Vodafone met je mee kan kijken wat er aan de hand is. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic