Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Super om te horen EschwinS!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Gebruikers met een CAT S41 met de laatste software kunnen gebruik maken van bellen via en 4G. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
WilliamBST
Bellen over 4G wordt inmiddels ondersteund bij de CAT S41. Bellen over Wi-Fi helaas (nog) niet.
Sovjet

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Awesome weer een telefoon op de lijst! Is er misschien al wat meer info over de OnePlus 6T?
Alexboks

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zou inderdaad tijd worden dat de OP6 ook vowifi en Volte krijgt. Kan ik eindelijk overstappen naar Vodafone.
Sovjet

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Alexboks wrote:
Zou inderdaad tijd worden dat de OP6 ook vowifi en Volte krijgt. Kan ik eindelijk overstappen naar Vodafone.


Inderdaad, mijn oude abonnement loopt bijna af en wil toch wel naar Vodafone, maar ja WiFi bellen is toch wel een must voor mij.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Dat gaat straks helemaal leuk worden met 5G, hoorde ik gisteren op de TV.
Mensen die nu al last hebbende 4G thuis en geen bereik hebben, hebben dat straks helemaal niet meer. Toch wel jammer dat Vodafone dat kastje heeft weggedaan (weet de naam even niet meer). We zullen wel zien hoe het gaat als straks alle providers 5G gaan aanbieden. Kijken wie het beste is om thuis ook bereik te hebben 🙂
06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Met m'n sony xperia 1 kon ik bij tmobile handig 4g en VolTe bellen, maar nu bij Vodafone niet meer.... Why?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Alexboks 06pieter en Sovjet helaas is er nog niks bekend over de ondersteuning van deze toestellen met bellen over WI-fi.
Ik raad aan om dit bij de fabrikant om dit aan te geven.
Sovjet

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Steven wrote:
Alexboks 06pieter en Sovjet helaas is er nog niks bekend over de ondersteuning van deze toestellen met bellen over WI-fi.
Ik raad aan om dit bij de fabrikant om dit aan te geven.


Steven ik heb meerdere malen contact opgenomen met OnePlus en ze blijven aangeven dat het toestel het ondersteunt en alles moet werken, mits de provider het ook ondersteunt.

Ik heb na een software update enkele maanden geleden ook de optie erbij staan die dit statement bevestigd.

06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Steven same here, ik had dit toestel voorheen bij T-Mobile in gebruik en toen waren VoLTE en Wifi Bellen gewoon beschikbaar. Is dit niet iets aan de kant van Vodafone?
06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
zojuist een toestelupdate binnengekregen en de Sony Xperia 1 is nu ook bij Vodafone VoLTE en WiFi bellen geschikt!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Super 06pieter. Dit is helaas iets wat de fabrikant dient te regelen. Zoals je gemerkt hebt, wordt de update uitgerold door de fabrikant.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Sovjet de fabrikant kan met ons contact opnemen hierover. Zodat wij kunnen gaan testen of het werkt met onze instellingen. Dit is helaas niet iets wat vanuit ons in het toestel aangezet kan worden.Dit dient de fabrikant te doen.
jce200

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wellicht al eerder ergens beantwoord in dit topic, maar ik vroeg mij af waarom Vodafone UK WiFi bellen wel werkend heeft op bepaalde toestellen (bijv. de Google Pixel 3 al sinds vorig jaar) en Vodafone NL niet?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi jce200

Ik leg je graag uit waarom er verschil in zit per land. Dit is omdat wij (Vodafone Nederland) met hele andere systemen werken dan Vodafone UK. Daarnaast hebben zij hele andere afspraken met fabrikanten, andere werkwijze etc.
Daardoor kan het zijn dat sommige toestellen in een ander land wel ondersteund worden maar bij ons (nog) niet of visa versa.
Mocht je een toestel hebben waarbij het nog niet ondersteund wordt door ons, dan raad ik aan om dit bij de fabrikant aan te geven.
Bundin

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
06pieter wrote:
zojuist een toestelupdate binnengekregen en de Sony Xperia 1 is nu ook bij Vodafone VoLTE en WiFi bellen geschikt!

Weird, mijn Xperia 1 wil wel VoWifi maar geen VoLTE. Voor de kpn sim is het precies andersom.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
06pieter Bundin welke update hebben jullie er op staan? Misschien dat daar een verschil in zit.
Bundin

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik draai 55.0.A.6.16.
06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Dezelfde, maar Bundin check eens of je op 4g blijft als je een nummer belt. In het settings menu staat namelijk geen switch om volte aan/uit te zetten (eventueel wel in menu via *#*#info#*#*)
Bundin

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Je hebt helemaal gelijk 06pieter, het werkt prima nu. Het niet zien van dezelfde settings als bij de kpn sim werkte niet mee 🙂
jce200

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Vandaag mijn Pixel 3 geüpdatet naar Android 10 en WiFi bellen werkt nu!
Tomash

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
jce200 wrote:
Vandaag mijn Pixel 3 geüpdatet naar Android 10 en WiFi bellen werkt nu!


Ein-de-lijk! Inmiddels is al bijna de Pixel 4 uit maar ik kan nu eindelijk weer binnenshuis gebeld worden.
Robert.blaauw.R

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo allemaal

Ik heb sinds kort een Nokia 3.2 de heeft de Volte & Vowifi ondersteuning wanneer word deze Nokia toe gevoegd zodat ik het ook kan gebruiken
Ik betaal er immers ook voor bij jullie en /of welke Nokia,s zijn of worden nog toegevoegd

Mvg Robert
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 11-9-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Sony Xperia 5
Gebruikers met een Sony Xperia 5 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van bellen via 4G en Wifi. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
Saidinho84

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Waarom kunnen jullie OnePlus 6 niet voorzien met bellen over Wifi?
06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Volgens mij mag de Xperia 1 (J9110) er ook bij!
LucienB

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gaan de Nokia 6.2 en 7.2 ook ondersteund worden voor VoWiFi?
pielle

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Saidinho84 wrote:
Waarom kunnen jullie OnePlus 6 niet voorzien met bellen over Wifi?

Dit kan wel, heb VoLTE zojuist geactiveerd op mijn eigen oneplus 6:
Ga naar je dialer en toets: *#800#
2: Select Enter
3: Ga naar; Logkit
4: Swipe naar beneden en ga naar Switch
5: activeer beide: VoLTE switch + VoWiFi switch
6: herstart gsm

Ga nu naar de instellingen, wifi en internet, sim en netwerk, klik op sim 1 (of als je simkaart in slot 2 zit op sim 2)
Vink nu: VoLte aan + bellen met wifi aan, oproep voorkeur: via wifi

Je voorkeursnetwerk type op 2/3/4G (automatisch)
Je ziet nu rechtsboven in je scherm Volte logo staan (evt even scherm van boven naar beneden swipen)

(Fyi: Mijn toestel heeft overigens GEEN root, en de boatloader is ook NIET unlocked)
Sovjet

Nieuwkomer
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
pielle wrote:

Saidinho84 wrote:
Waarom kunnen jullie OnePlus 6 niet voorzien met bellen over Wifi?
Dit kan wel, heb VoLTE zojuist geactiveerd op mijn eigen oneplus 6:
Ga naar je dialer en toets: *#800#
2: Select Enter
3: Ga naar; Logkit
4: Swipe naar beneden en ga naar Switch
5: activeer beide: VoLTE switch + VoWiFi switch
6: herstart gsm

Ga nu naar de instellingen, wifi en internet, sim en netwerk, klik op sim 1 (of als je simkaart in slot 2 zit op sim 2)
Vink nu: VoLte aan + bellen met wifi aan, oproep voorkeur: via wifi

Je voorkeursnetwerk type op 2/3/4G (automatisch)
Je ziet nu rechtsboven in je scherm Volte logo staan (evt even scherm van boven naar beneden swipen)

(Fyi: Mijn toestel heeft overigens GEEN root, en de boatloader is ook NIET unlocked)


Dit is inderdaad wel heel interessant en het proberen waard! Staat er bij je boven ook WiFi bellen geactiveerd of dergelijk als een call plaats?
pielle

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Staat alleen t volte logo rechts boven (scherm stukje naar beneden schuiven) zie ook t oneplus 6 forum op tweakers, blijkbaar is er sinds kort een profiel toegevoegd op de oneplus.
(via een programma dat oa PDC bevat en je gsm mee kunt verbinden om t evt te controleren is dus nu t profiel genaamd: Netherlands-VoLTE-Vodafone, waar dit voorheen dus ontbrak op de gsm)
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi LucienB en 06pieter,

Zoals jullie in de openingspost van het topic kunnen lezen, doen wij geen uitspraken over wanneer een toestel geschikt is/wordt/zal zijn voor bellen via 4G en/of WiFi 🙂 Ter verduidelijking nogmaals het betreffende stukje tekst:

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor bellen via 4G en/of WiFi, wordt dat in dit topic gemeld. De Samsung is in ieder geval geschikt voor bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10 en de P Smart serie alle varianten vanaf 2018 werken met bellen via 4G en WiFi.

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en resources vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) vrij te schakelen voor bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor bellen via 4G en/of WiFi wilt het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie of een verzoek doen voor bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
pielle

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Sovjet wrote:

pielle wrote:

Saidinho84 wrote:
Waarom kunnen jullie OnePlus 6 niet voorzien met bellen over Wifi?
Dit kan wel, heb VoLTE zojuist geactiveerd op mijn eigen oneplus 6:
Ga naar je dialer en toets: *#800#
2: Select Enter
3: Ga naar; Logkit
4: Swipe naar beneden en ga naar Switch
5: activeer beide: VoLTE switch + VoWiFi switch
6: herstart gsm

Ga nu naar de instellingen, wifi en internet, sim en netwerk, klik op sim 1 (of als je simkaart in slot 2 zit op sim 2)
Vink nu: VoLte aan + bellen met wifi aan, oproep voorkeur: via wifi

Je voorkeursnetwerk type op 2/3/4G (automatisch)
Je ziet nu rechtsboven in je scherm Volte logo staan (evt even scherm van boven naar beneden swipen)

(Fyi: Mijn toestel heeft overigens GEEN root, en de boatloader is ook NIET unlocked)
Dit is inderdaad wel heel interessant en het proberen waard! Staat er bij je boven ook WiFi bellen geactiveerd of dergelijk als een call plaats?



Nadat bovenstaande stappen zijn uitgevoerd, kun je nog controleren of VoLTE aanstaat door in de dialer de code in te voeren: *#*#4636#*#*
Hierna op toestel informatie, scroll je iets naar onder zie je dat VoLTE -registratie aangevinkt is. (Kunt zelfs nog een telefoongesprek opzetten, en tijdens t gesprek de gegevens uit dit scherm bekijken)
RNdX

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met Android 10 kan ik nu eindelijk WiFi bellen op de Google Pixel 3!
pielle

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Voor de one plus 6 geldt dat VoWifi vanaf heden ook werkt, op dit moment wordt de update OxygenOS 9.0.9 uitgerold en daarmee worden volte en vowifi actief. Kun je niet wachten op de ota? Download dan de oxygen updater in de playstore.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
[Update 25-9-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Google Pixel 3 en 3 XL én de Motorola G7 Plus is nu ook geschikt voor WiFi bellen.
Gebruikers met een Google Pixel 3 en Google Pixel 3XLkunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van bellen via 4G en Wifi. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
MarcelvdL

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sharon Hoi Sharon, kun jij vertellen of de Nokia 8 Sirocco ook op het to-do lijstje staat?
06pieter

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Sharon wrote:
Hoi LucienB en 06pieter,

Zoals jullie in de openingspost van het topic kunnen lezen, doen wij geen uitspraken over wanneer een toestel geschikt is/wordt/zal zijn voor bellen via 4G en/of WiFi 🙂 Ter verduidelijking nogmaals het betreffende stukje tekst:

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor bellen via 4G en/of WiFi, wordt dat in dit topic gemeld. De Samsung is in ieder geval geschikt voor bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10 en de P Smart serie alle varianten vanaf 2018 werken met bellen via 4G en WiFi.

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en resources vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) vrij te schakelen voor bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor bellen via 4G en/of WiFi wilt het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie of een verzoek doen voor bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.

Ha Sharon je begreep me denk ik verkeerd. De Sony xperia 1 ondersteunt alles inmiddels en ik bedoelde dat deze dus aan het overzicht in de PDF opgenomen kan worden
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi 06pieter,

Ah kijk, mijn excuses, dan heb ik inderdaad verkeerd gelezen!
Uit navraag blijkt dat de Sony Xperia 1 nooit door Vodafone verkocht of getest is, dus wij kunnen zelf helaas niet vaststellen of dit toestel alle functionaliteit netjes heeft geïmplementeerd. Daarom kunnen we dit toestel officieel dus ook niet opnemen in de PDF met gecertificeerde VoLTE/VoWifi toestellen voor Vodafone klanten. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het een hele goede implementatie kan zijn, want Sony heeft al meerdere toestellen succesvol van VoLTE en VoWifi voorzien.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
[Update 27-9-2019] Bellen over 4G en Wifi met de OnePlus 6 en de OnePlus 6T

Gebruikers met een OnePlus 6 en/of een OnePlus 6T Lkunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van bellen via 4G en Wifi. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
rwlangeveld

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik zie dat de OnePlus 6, 6T en 7 worden ondersteund.
Is al bekend wanneer de OnePlus 5 ook zal worden ondersteund?
pielle

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Verkeerde vraag aan de verkeerde partij, deze dient softwarematig meegenomen worden door oneplus. Er worden nml enkele profielen geactiveerd op de achtergrond (waaronder die van Vodafone) waardoor je uiteindelijk gebruik kan maken van volte op t netwerk.
michaeln

Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Sinds de beta van iOS 13, en nu de definitieve versie van iOS 13.1 verbind mijn iPhone X nagenoeg nooit via VoWiFi. Thuis hebben we een Connectbox (Ziggo) en mijn ouders een Experiabox van KPN maar geen verschil. Hebben meer mensen hier last van, of ben ik de enige?
DHopmans

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
rwlangeveld wrote:
Ik zie dat de OnePlus 6, 6T en 7 worden ondersteund.
Is al bekend wanneer de OnePlus 5 ook zal worden ondersteund?


Op de 5T heb ik deze zelf aan de praat gekregen.
Ik kan je van een link voorzien als je wil?
Weet niet of je hier links mag plaatsen?

Is een tool voor op je laptop/pc om dit voor elkaar te krijgen.
werkte bij mij als een zonnetje.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
michaeln wrote:
Sinds de beta van iOS 13, en nu de definitieve versie van iOS 13.1 verbind mijn iPhone X nagenoeg nooit via VoWiFi. Thuis hebben we een Connectbox (Ziggo) en mijn ouders een Experiabox van KPN maar geen verschil. Hebben meer mensen hier last van, of ben ik de enige?

Inmiddels is er al een iOS versie 13.1.2 - misschien die downloaden.
En mijn info staat verder onder je eigen geopende topic. En nee, ik heb er geen last van.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Gebruikers met een Xiaomi MI 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste software gebruik maken van bellen via 4G en Wifi. De pdf-bijlage in dit bericht én het eerste bericht van dit topic is daarop toegevoegd/bijgewerkt.
MarcelvdL

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Staat de Nokia 8 Sirocco ook op het lijstje om VoWifi te unlocken?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
@MarcelvdL 4G bellen is al mogelijk. Of bellen over Wifi ook naar de Nokia 8 Sirocco komt,, durf ik helaas niet te zeggen. Dit kun je het beste aankaarten en navragen bij Nokia.
MarcelvdL

Nieuwkomer
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven beste Steven. Dit is al aangekaart en het toestel kan het alleen zou dit unlocked moeten worden door Vodafone. Het toestel is ook via Vodafone verkocht.
rwlangeveld

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
DHopmans wrote:

rwlangeveld wrote:
Ik zie dat de OnePlus 6, 6T en 7 worden ondersteund.
Is al bekend wanneer de OnePlus 5 ook zal worden ondersteund?
Op de 5T heb ik deze zelf aan de praat gekregen.
Ik kan je van een link voorzien als je wil?
Weet niet of je hier links mag plaatsen?

Is een tool voor op je laptop/pc om dit voor elkaar te krijgen.
werkte bij mij als een zonnetje.


DHopmans Hartelijk dank voor je reactie.
Ik ben bekend met deze tool (Qualcomm PDC) en deze manier werkte voor mij een tijdje . Nadeel is wel dat bij iedere herstart de instellingen sowieso bij mij verloren gaan. Gelukkig herstart ik mijn telefoon niet heel erg vaak.
Laatst had ik er wel wat meer problemen mee en wilde mijn telefoon de instellingen niet oppakken. Ik heb nu de laatste versies van de (QUD) drivers en de tool (QPST) opnieuw gedownload en het opnieuw geprobeerd. Hij pakt de instellingen nu wel . (Maar reboot zal deze nog steeds niet overleven...)
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic