Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.
Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.
Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen.
Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.
Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan.
Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is.
Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.
Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis.
Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten.
In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024.
Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik.
Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.
Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.
Update 01-12-2020:
Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk.
Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken.
Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.
Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo:
Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.
Een andere optie is:
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.
Vodafone Smart Ultra 7
1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld
iPhone
Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.
Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi:
Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:
Het instellen van Bellen over 4G voor Android:
[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie.
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.
Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.
Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.
Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.
Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard.
Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?
Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan.
Marc- wrote:
[update 25-7-2018] Bellen over 4G met een Sony Xperia XA2:
Sony Xperia XA2 bezitters kunnen met de laatste software update nu ook bellen via 4G.
VincentJ wrote:
Hey Steven, ik heb zojuist gesproken met de support afdeling van Oneplus (ik heb een Oneplus 6) en zij melden ook dat ze VoLTE wel ondersteunen en ook op zoek zijn om het verder uit te rollen naar andere gebieden. Als Vodafone hetzelfde doel heeft waar loopt zoiets dan op spaak? Het lijkt erop dat jullie hetzelfde willen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Huigie wrote:VincentJ wrote:https://forum.xda-developers.com/oneplus-5t/how-to/guide-volte-vowifi-german-carriers-t3817542/post77093794#post77093794
Hey Steven, ik heb zojuist gesproken met de support afdeling van Oneplus (ik heb een Oneplus 6) en zij melden ook dat ze VoLTE wel ondersteunen en ook op zoek zijn om het verder uit te rollen naar andere gebieden. Als Vodafone hetzelfde doel heeft waar loopt zoiets dan op spaak? Het lijkt erop dat jullie hetzelfde willen.
Alvast bedankt voor je reactie.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/56283777#56283777
:sunglasses:
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 466 IKE_SA_INIT MID=00 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 649 IKE_SA_INIT MID=00 Responder Response User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 346 IKE_AUTH MID=01 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 1/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 2/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1166 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 3/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 186 IKE_AUTH MID=02 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 154 IKE_AUTH MID=03 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
bmns wrote:
Helaas werkt WiFi bellen niet bij mij en ben er eens voor gaan zitten om uit te zoeken hoe dit komt.
Eerst alle stappen doorlopen die op dit forum te vinden zijn
Ik krijg zie geen service indien ik binnenshuis geen dekking heb maar wel WiFi.
Ik woon in Nederland en het werkt thuis niet
Mijn iPhone is model SE met IOS12 (16A366)
Ik kan wifi bellen in en uitschakelen. (vf nl 33.0)
Ik heb een goede WiFi verbinding.
Geprobeerd met optie WiFi assistentie uit en ingeschakeld
Ik heb een nederlandse DNS ingesteld (meerdere geprobeerd)
Iphone na elke wijziging uit en aan gezet.
Vliegtuig modus aan / uitgezet.
Daarna aan de slag gegaan met de volgende controle
Poorten 500 en 4500 staan open op de firewall
adres epdg.epc.mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org is bereikbaar
Mbv Wireshark heb ik de verbinding tussen mijn iPhone en epdg.epc.mnc004.mcc204.pub.3gppnetwork.org (109.39.144.148) geanalyseerd. De verbinding komt op zowel poort 500 en 4500 tot stand192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 466 IKE_SA_INIT MID=00 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 649 IKE_SA_INIT MID=00 Responder Response User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 346 IKE_AUTH MID=01 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 1/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 2/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1166 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 3/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 186 IKE_AUTH MID=02 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 154 IKE_AUTH MID=03 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
Vodafone: Wat is er aan de hand?
Steven wrote:
Heb je onder de opties ook bellen over 4g/ wifi aangezet ? Dit staat bij instellingen -mobiele netwerk -opties.
De optie wifi assistentie is staat hier los van en zorgt ervoor dat als deze aan staat en het netwerk sterker is dan het Wifi netwerk, hij automatisch over gaat ok het netwerk.
Meer hierover lees je hier.
Steven wrote:
Zou je eens contact kunnen opnemen met mijn collega's zodat zij kunnen controleren of bij ons in het systeem alles goed staat?
Excuus ik had over de bijlage heen gekeken bmns
En kun je eens controleren of je de laatste software hebt?
Steven wrote:
Heb je onder de opties ook bellen over 4g/ wifi aangezet ? Dit staat bij instellingen -mobiele netwerk -opties.
De optie wifi assistentie is staat hier los van en zorgt ervoor dat als deze aan staat en het netwerk sterker is dan het Wifi netwerk, hij automatisch over gaat ok het netwerk.
Meer hierover lees je hier.
xGarfieldx wrote:Steven wrote:Bij wie moet je zijn voor de netwerk crew hier is bereik helemaal niets, en bellen via wifi staat wel aan, maar bereik en 4G in huis is noppes om het netjes te verwoorden. Ik ben ook wegens me revalidatie en ziekenhuisbehandelingen niet of nauwelijks te bereiken, ze krijgen vaak te horen toestel is buiten bereik.
Heb je onder de opties ook bellen over 4g/ wifi aangezet ? Dit staat bij instellingen -mobiele netwerk -opties.
De optie wifi assistentie is staat hier los van en zorgt ervoor dat als deze aan staat en het netwerk sterker is dan het Wifi netwerk, hij automatisch over gaat ok het netwerk.
Meer hierover lees je hier.
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 466 IKE_SA_INIT MID=00 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 649 IKE_SA_INIT MID=00 Responder Response User Datagram Protocol, Src Port: 500, Dst Port: 500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 346 IKE_AUTH MID=01 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 1/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1214 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 2/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
109.39.144.148 192.168.1.34 ISAKMP 1166 IKE_AUTH MID=01 Responder Response (fragment 3/3) User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 186 IKE_AUTH MID=02 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
192.168.1.34 109.39.144.148 ISAKMP 154 IKE_AUTH MID=03 Initiator Request User Datagram Protocol, Src Port: 4500, Dst Port: 4500
DaanD wrote:
Ik kom er nu pas achter waarom mijn SignaalPlus het niet meer doet. Erg jammer want ik kan nu thuis niet bellen aangezien mijn 4G bereik (en 3G ook overigens) niet voldoende is.
Is er een manier om bellen over WiFi aan de praat te krijgen op een HTC10? Of gaat Vodafone nu een nieuw toestel toesturen...? 😉
Megapaul wrote:DaanD wrote:Vodafone gaat zeggen we bieden diverse toestellen aan die 4G bellen / WiFi bellen ondersteunen.
Ik kom er nu pas achter waarom mijn SignaalPlus het niet meer doet. Erg jammer want ik kan nu thuis niet bellen aangezien mijn 4G bereik (en 3G ook overigens) niet voldoende is.
Is er een manier om bellen over WiFi aan de praat te krijgen op een HTC10? Of gaat Vodafone nu een nieuw toestel toesturen...? 😉
En daarmee is voor hun de kous af dus als klant ben je simpelweg de dupe. Je zoekt het maar uit daar komt het op neer.
Meld je eerst aan om een reactie toe te voegen.
Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.