Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
arnzzz

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemiddag! Volgens de klantenservice zou ik met mijn Sony Xperia XZ Premium ook gebruik moeten kunnen maken van VoLTE, maar ik zie deze optie niet onder netwerkinstellingen, en hij staat ook niet in het lijstje in de eerste post. Wordt dit toestel nu wel of niet ondersteund?
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
VOor de zekerheid:
De instellingen voor VoLTE/VoWifi vind je bij de instellingen van de telefoonfunctionaliteit zelf.
Dus telefoonapp starten (alsof je gaat bellen)', daar de instellingen openen en naar beneden scrollen.

Peter

arnzzz

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Peter. Dank voor je antwoord. Helaas staat die optie er niet tussen als mijn Vodafone simkaart inihet toestel zit. Met een Tele2 simkaart in hetzelfde toestel heb ik die optie wel. Heb jij het wel werkend op een Sony?
ReinK

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben ook erg benieuwd of bellen over Wifi nu wel of niet mogelijk is op een iPhone 6.

Het was bij mij ingeschakeld, maar met vreselijke slechte kwaliteit. Ik was onverstaanbaar!
Nadat ik contact had gezocht met de klantenservice ben ik drie (!!) weken niet bereikbaar geweest op m'n 06 (dus ook niet via 2G/3G). Niemand wist waar het aan lag!
Inmiddels weer bereikbaar, gelukkig, maar wifi-bellen is nu voor mijn account uitgeschakeld omdat het 'vrij nieuw is' en er 'mankementen' zijn.

Zijn er vooruitzichten wanneer de mankementen opgelost zullen zijn en wifi-bellen weer beschikbaar komt voor iPhone 6?
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hoi allemaal,

Goed nieuws!
We hebben 2 dagen geleden een change uitgevoerd in ons systeem waardoor het bellen via WiFi weer volledig zou moeten werken.
We horen graag jullie ervaringen 🙂
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi ,

Dat is goed nieuws inderdaad. Ik ga de good-old Femtocell weer uitzetten(had hem maar weer even uit het stof gehaald) en komende week kijken of er verbeteringen zijn met VoWiFi.

Thanks !
Peter
Facepalm

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kunnen jullie ook ondersteuning toevoegen voor de Nokia 6? De andere modellen van Nokia worden wel ondersteund en de telefoon zelf ondersteund ook VoLTE. Zou het mooi vinden als ik er straks ook gebruik van kan maken.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Sietske,

Afgelopen weken de femtocell uitgehad en terug gegaan naar voWiFi.
Tot nu toe geen last meer gehad van de eerder genoemde storingen. Het signaal valt niet meer weg en
ik ben goed verstaanbaar.
Het lijkt er dus op dat fix van vorige maand geholpen heeft ! Top !

Groet,
Peter van Kan
EddyB

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
In de vodafone webshop staat dat de Nokia 7 plus kan 4G bellen. Ik heb deze nu gekocht maar kan de optie niet vinden. Hoe kan dit geactiveerd worden?

Groeten, Ed
Anonymous
Niet van toepassing
Hoi

Dit kan op verschillende plekken staan:
- bij de instellingen van wifi
- bij de instellingen van je oproepen
- instellingen mobiele netwerken
Anonymous
Niet van toepassing
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
eliosfederico,

Ik heb in het andere topic gereageerd.
EddyB

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb alle instellingen in de Nokia 7 plus nagegaan maar de optie voor 4G en/of wifi bellen komt niet voor. Is soms een vodafone firmware update nodig? De vodafone site geeft toch aan dat 4G bellen voor dit model mogelijk is.

Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi EddyB,

Zou je me de link willen sturen waar je ziet staan dat de Nokia 7 Plus geschikt is voor bellen via 4G?
EddyB

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hjreijnen

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

gaat dit op termijn ook komen voor alle clean android toestellen? Zoals de Motorola Moto G 5S

Alvast bedankt,
Groeten,
Hans
MarcovW

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Goedemiddag,

Ik heb een vraag met betrekking tot VoWiFI en mijn firewall. In de openingspost staat:

Mijn firewall blokkeert VoWiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Gaat dit zowel om in- als outbound verkeer? Ik neem aan het toestel (iPhone SE's in ons geval) het initiatief neemt om via de router een verbinding op te zetten voor VoWiFi? Kan ik dan volstaan met het toevoegen van de volgende regels aan mijn linux firewall (op een Asus RT-AC68U router met Asuswrt-Merlin firmware):

iptables -A OUTPUT -p udp -m udp --dport 500 -j ACCEPTiptables -A OUTPUT -p udp -m udp --dport 4500 -j ACCEPTom uitgaande verbindingen permanent toe te staan? Of dienen poort 500 en 4500 in beide richtingen open te staan? In het laatste geval (open voor inbound): heeft/hebben de server(s) vaste IP-addressen zodat ik de poorten niet voor de wijde wereld hoef open te zetten, maar kan beperken tot de VoWiFi servers van Vodafone?

Er is nog maar betrekkelijk weinig informatie te vinden over dit onderwerp. Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

Bij voorbaat dank!
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
EddyB,

Dank je! Ik zie nu inderdaad dat het bij de telefoonspecificaties staat, maar nog niet op onze officiele lijst die je hier in die topic kunt vinden. Ik ga hier morgen op kantoor even voor je achteraan.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi hjreijnen,

Ik heb hier helaas geen inzicht in, maar ik ga kijken of ik erachter kan komen. Je hoort van me!
achtoude

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
We zijn inmiddels weer een tijdje verder. Weinig tijd gehad en thuis geweest dus niet zoveel last gehad van het niet werken van Vowifi. Inmiddels overgstapt naar een iphone X voor dagelijks gebruik, maar nog steeds geen Vowifi. afgelopen week veel thuis gewerkt en me dood geergerd aan het amper kunnen bellen. Tijd om er weer eens in te duiken!
Al met poorten 500 en 4500 gespeeld, maar dit helpt niks. VPN passthrough staat aan wat ook die poorten bevat. Mijn iphone in de DMZ gezet, nog steeds geen vowifi. Het heeft na mijn laatste post een week ofzo gewerkt en daarna niks meer. Zonder enige wijziging in mijn config.

VoWifi werkt op geen enkel wifi netwerk waar dan ook, dus ik denk dat fouten in mijn thuis situatie uitgesloten zijn. 4G en zelfs edge signaal binnenshuis is gewoon niet voldoende om te kunnen bellen. Wat kunnen we doen Vodafone?

MarcovW

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is me opgevallen dat ik, zelfs zonder aanpassingen in mijn firewall (zie voorgaande mijn voorgaande post), als ik mijn telefoon (iPhone SE) in airplane mode zet en vervolgens alleen Wifi inschakel er na enige tijd wél Vodafone WiFi op mijn toestel verschijnt. Kennelijk wérkt het dus wel. De dekking hier in huis is eigenlijk overal goed dus is het voor mij lastig te beoordelen of er niet naar VoWiFi geschakeld wordt omdat het signaal te sterk is of dat er een technisch oorzaak onder ligt. Maar zoals gezegd, in airplane mode, mét wifi naderhand aan, werkt het dus wel (weer)...
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
knoxville, even terugkomend op onderstaande vraag:

Uit navraag blijkt dat Samsung zelf "in the lead" is voor het uitbrengen van unbranded software.

Zojuist contact gehad met Samsung. Zij zeggen dat Vodafone ook de distributie van unbranded 7 firmware verspreid. Klopt dit?

zo ja, wanneer komt voor mijn s6 unbranded 7.0 uit?
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi hjreijnen,

Ik heb navraag voor je gedaan, maar helaas kan ik je geen antwoord geven of het op korte termijn mogelijk is om te bellen via 4G en WiFi met overige Android toestellen. Alles zal getest moeten worden en helaas hebben we geen lijst welk toestel wanneer getest wordt. Excuses.
Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
EddyB,

De lijst met toestellen die hier in het topic staan, is correct.
Op dit moment is het dus nog niet mogelijk om gebruik te maken van bellen via 4G/WiFi met de Nokia 7 Plus.
In de toekomst zal dit echter wel mogelijk moeten zijn, vandaar dat dit al wel tussen de toestelspecificaties staat.
kublyker88

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Weten jullie als de Oneplus 5T binnenkort wordt ondersteund?
Ik heb zoals geprobeerd via de toetscombinatie *#*#4636#*#* naar de verborgen menu te gaan en VoLTE registratie aan te zetten, maar springt altijd terug na enkele seconden.

Ik hoor het graag van jullie.

Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi kublyker88,

Helaas hebben we geen inzicht wanneer welk toestel getest wordt op bellen via 4G/WiFi.
Ik kan je hier dan ook geen antwoord op geven, sorry!
Paul07

Ontdekker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Op mijn werk (stalen gebouw) is de 4G dekking slecht. Vaak schakeld mijn iPhone 6S over op WiFi bellen. Dat werkt goed. Ik zie dan in scherm 'Vodafone WiFi'. Maar soms houdt ik toch 1 a 2 streepjes netwerk ontvangst van Vodafone 4G, zodat mijn iPhone niet overschakeld naar WiFi bellen. Komt er dan een gesprek binnen, dan is het 'hakkellend' en valt verbinding soms weg. Blijkbaar zit de ontvangststerkte nét op de grens tussen 4G/WiFi.. Hoe kan ik mijn iPhone geforceerd laten overschakelen naar WiFi bellen? De tip die ik elders las: Vliegtuigmode en WiFi aan werkt niet. Ik kan dan niet bellen.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes


Ik bezit zelf geen iPhone, maar heb jij op het scherm waar je voWiFi aan/uitzet geen keuze mogelijkheid
"Voorkeursverbinding" ?
Ik kan hierdan namelijk kiezen voor Wifi of 4g als voorkeur voor het schakelen.

Peter

Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Hoe nu als je wel goede wifi hebt, ik heb Femtocel 1.0 van Vodafone omdat onze huizen super geisolleerd zijn. Nu is bellen via Wifi een goede optie, maar we hebben geen dekking van het netwerk en dat heb ik met de Femtocell wel. Zonder wordt dit weer levensgevaarlijke situatie, want ook 4G is binnenshuis niet mogelijk met de ramen en deuren dicht, al is raam open hebben we zelfs G het hoogste haalbare in ons huis.

Zijn hier opties voor, blijft de femtocell netwerk wel bestaan na oktober of gaat het gehele kastje eruit ook met software, dus definitief Offline
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
xGarfieldx Signaalplus wordt inderdaad helaas uitgefaseerd. Daarvoor is ook het bellen over Wi-FI/4G/ Volte in de plaats gekomen.
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Steven wrote:
xGarfieldx Signaalplus wordt inderdaad helaas uitgefaseerd. Daarvoor is ook het bellen over Wi-FI/4G/ Volte in de plaats gekomen.

Hoe gaat dit in zijn werk
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Je zet een verbinding op als je gaat bellen via wifi (waardoor het stabiel is) zeker zoals je al omschreef betreft de isolering van woningen etc.
De nieuwere toestellen ondersteunen dit gelukkig en is voor de meeste ook uitgerold. Wat voor een toestel heb je?

Je kunt deze optie namelijk bij samsing/ android terug vinden onder de instellingen van de Wi-Fi
Bij Apple kan dit onder instellingen - mobiele netwerken/ mobiele data - opties - Bellen over 4G/ Wi-Fi
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Steven wrote:
Je zet een verbinding op als je gaat bellen via wifi (waardoor het stabiel is) zeker zoals je al omschreef betreft de isolering van woningen etc.
De nieuwere toestellen ondersteunen dit gelukkig en is voor de meeste ook uitgerold. Wat voor een toestel heb je?

Je kunt deze optie namelijk bij samsing/ android terug vinden onder de instellingen van de Wi-Fi
Bij Apple kan dit onder instellingen - mobiele netwerken/ mobiele data - opties - Bellen over 4G/ Wi-Fi

Ik heb een Samsung Galaxy 7 edge en ik heb laatst wel bij instellingen iets veranderd voor bellen met 4G en op mijn display kan ik ook bellen via Wifi aanzetten
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dat klopt, je kunt het inderdaad ook op het beginscherm activeren. Hierdoor wordt het via de Wi-fi gesprek opgezet
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 13-7-2018] Bellen over 4G met een Nokia 3.1:
Nokia 3.1 bezitters kunnen met de laatste software update nu ook bellen via 4G.
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Steven wrote:
Dat klopt, je kunt het inderdaad ook op het beginscherm activeren. Hierdoor wordt het via de Wi-fi gesprek opgezet

Kan je op je Scherm de optie Bellen via Wifi altijd aanhouden, of is het handig deze uit te zetten bij geen gebruik
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Je kunt hem aanlaten staan xGarfieldx
Zodra er een verbinding is met het Wi-Fi netwerk zal het toestel de verbinding opzetten via Wi-Fi met bellen.
Ikzelf heb hem continu aan staan, ook al zit ik op 4G 🙂
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes
Steven wrote:
Je kunt hem aanlaten staan xGarfieldx
Zodra er een verbinding is met het Wi-Fi netwerk zal het toestel de verbinding opzetten via Wi-Fi met bellen.
Ikzelf heb hem continu aan staan, ook al zit ik op 4G 🙂

Dank je wel dan laat ik hem ook lekker aanstaan en is het me duidelijk :grinning:
gklijnchb

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Is er bekend wanneer er ook andere merk toestellen worden geactiveerd voor 4G bellen?
wat ik uit de huidig huidige lijst kan opmaken ligt de voorkeur op toestellen van Samsung en Apple, waarbij de Samsung toestellen voorzien moeten zijn van een Nederlandse rom PHN anders is de optie niet beschikbaar.

echter bezit ik een Xperia Z5 DualSim welke vanuit de leverancier geschikt is voor voLTE echter mist deze de optie vanuit Vodafone om deze functie aan te zetten. Ook mijn recente toestel (Asus Zenfone 5z) welke 2x voLTE ondersteuning heeft echter op de Vodafone simkaart geen optie voor het inschakelen van bellen over 4G

het is behoorlijk frustrerend gezien de hotspot in combinatie met de Vodafone simkaart van 4G+ gelijk teruggeschakeld naar H+ bij gebruik hotspot en bellen.
woodcount4G

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beschik over een S9+ en VoWifi is een optie en werkt op zich prima als ik met mensen op KPN of T-Mobile netwerk bel. Echter bel ik iemand met een Vodafone abo, dan hoort men mij niet. Ik heb dit op verschillende wifi netwerken. En vind het vreemd, KPN en T-Mobile wel en Vodafone, eigen netwerk, niet. Iemand enig idee?
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Als je de optie uitzet is het dan wel beter of ervaar je dit dan ook woodcount4G

Er is helaas niks bekend of hier binnenkort nieuwe toestellen aan de lijst toegevoegd worden gklijnchb
Ik kan je hier dan ook helaas geen antwoord op geven, sorry!
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 20-7-2018] Toestellen toegevoegd: Alcatel U5, Nokia 8110 4G, Huawei P20, Huawei P20 Pro en Huawei P20 Lite

De laatste dagen zijn deze toestellen toegevoegd. In de lijst (eerste bericht) kun je zien welke toestellen geschikt zijn voor VoLTE en/of VoWiFi.
zwenneke

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een Oneplus 6 toestel met een abonnement bij jullie en tot mijn spijt kan ik ook niet bellen over 4G. Ik vind dat vreemd want het toestel is net uit. Ik weet dat het toestel niet gecertificeerd is bij jullie voor VoLTE maar is er een mogelijkheid om dat wel voor elkaar te krijgen? Of gaat dat binnenkort toch gebeuren?
Vodafone Duitsland ondersteund dit namelijk wel. Gr Peter.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
zwenneke we hebben nog geen officiële mededeling van de fabrikant ontvangen dat het in de software is geactiveerd voor Vodafone NL. Wel blijkt het vaak op OnePlus gewoon te werken. Op het forum van OnePlus staat het volgende voor de activatie: open settings > sim & network > select sim 1 > check option for voLTE is enabled or disabled ?

Wil je dat eens proberen? Het kan soms gewoon een instelling zijn, we blokkeren het namelijk niet. Mocht het desondanks niet werken dan kunnen we helaas niet meer hierin betekenen. Je zou wel bij OnePlus kunnen vragen of ze het in de software voor Vodafone NL willen vrijstellen.
zwenneke

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Marc- wrote:
zwenneke we hebben nog geen officiële mededeling van de fabrikant ontvangen dat het in de software is geactiveerd voor Vodafone NL. Wel blijkt het vaak op OnePlus gewoon te werken. Op het forum van OnePlus staat het volgende voor de activatie: open settings > sim & network > select sim 1 > check option for voLTE is enabled or disabled ?

Wil je dat eens proberen? Het kan soms gewoon een instelling zijn, we blokkeren het namelijk niet. Mocht het desondanks niet werken dan kunnen we helaas niet meer hierin betekenen. Je zou wel bij OnePlus kunnen vragen of ze het in de software voor Vodafone NL willen vrijstellen.

Dank voor je snelle reactie, ik heb dit al geprobeerd voor ik het bericht plaatste. Ga nog wel wat proberen. En zal dan maar een bericht sturen naar oneplus. Goed om te horen dat jullie het niet bewust blokkeren. Gr Peter.
zwenneke

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
zwenneke wrote:

Marc- wrote:
zwenneke we hebben nog geen officiële mededeling van de fabrikant ontvangen dat het in de software is geactiveerd voor Vodafone NL. Wel blijkt het vaak op OnePlus gewoon te werken. Op het forum van OnePlus staat het volgende voor de activatie: open settings > sim & network > select sim 1 > check option for voLTE is enabled or disabled ?

Wil je dat eens proberen? Het kan soms gewoon een instelling zijn, we blokkeren het namelijk niet. Mocht het desondanks niet werken dan kunnen we helaas niet meer hierin betekenen. Je zou wel bij OnePlus kunnen vragen of ze het in de software voor Vodafone NL willen vrijstellen.
Dank voor je snelle reactie, ik heb dit al geprobeerd voor ik het bericht plaatste. Ga nog wel wat proberen. En zal dan maar een bericht sturen naar oneplus. Goed om te horen dat jullie het niet bewust blokkeren. Gr Peter.

Marc- Ik heb contact gehad met OnePlus en die zeggen dat als ze een partnerschap hebben met een provider VoLTE wel werkt. Dus daar zal het probleem liggen denk ik. Misschien een idee om een partnerschap aan te gaan? Het is volgens mij een toestel wat flink aan populariteit aan het winnen is in Nederland. Hoor graag iets terug van jullie. Gr Peter.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
zwenneke Zoals gebruikelijk kunnen wij geen beloftes doen voor het al dan niet activeren van toestellen voor VoLTE en/of VoWiFi, aangezien het pas definitief is als de feature getest en approved is en daadwerkelijk functioneel is voor de klant.

Vodafone heeft geen reden om niet samen te werken met een leverancier om VoLTE en/of VoWifi werkend te krijgen op een bepaald toestel en is ook zeker geïnteresseerd om VoLTE werkend te krijgen op de OP6. We zijn in contact met OnePlus om e.e.a. te bespreken met hopelijk een positief resultaat, maar zoals gezegd kunnen we nog niets beloven hieromtrent.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[update 24-7-2018] Bellen over 4G en WiFi met een Huawei P Smart 2018:
Huawei P Smart 2018 bezitters kunnen met de laatste software update nu ook bellen via 4G en WiFi.
zwenneke

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Marc- wrote:
zwenneke Zoals gebruikelijk kunnen wij geen beloftes doen voor het al dan niet activeren van toestellen voor VoLTE en/of VoWiFi, aangezien het pas definitief is als de feature getest en approved is en daadwerkelijk functioneel is voor de klant.

Vodafone heeft geen reden om niet samen te werken met een leverancier om VoLTE en/of VoWifi werkend te krijgen op een bepaald toestel en is ook zeker geïnteresseerd om VoLTE werkend te krijgen op de OP6. We zijn in contact met OnePlus om e.e.a. te bespreken met hopelijk een positief resultaat, maar zoals gezegd kunnen we nog niets beloven hieromtrent.

Marc- Ik wacht geduldig af. Maar goed om te horen dat er initiatief getoond wordt van jullie kant, hopelijk met positief resultaat. En als jullie een tester nodig hebben houd ik me van harte aanbevolen. Gr Peter.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[update 25-7-2018] Bellen over 4G met een Sony Xperia XA2:
Sony Xperia XA2 bezitters kunnen met de laatste software update nu ook bellen via 4G.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic