Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 26-6-2017] Bellen over WiFi en 4G met een Samsung J5 2017:
Samsung gebruikers met een Samsung J5 2017 kunnen vanaf de lancering ook bellen via WiFi en 4G.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Rene2015 en robertwebbe, ik heb het intern nagevraagd. Het klopt dat je in Nederland een Nederlandse DNS moet gebruiken. In het buitenland is VoWiFi niet beschikbaar. Ik zal het even toevoegen aan de Q&A. 😉
Lukkie

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wat is het plan van Vodafone om ook niet Apple/Samsung toestellen toe te gaan staan op VoLTE/VoWiFI (vooral dat laatste is interesant).

Ben recentelijk overgestapt van een Samsung naar een Oneplus (5) en mis soms mijn VoLTE (vooral de kwaliteit en de snelheid waarmee het gesprek op gang komt) en heel soms de VoWiFi (Voor de kelderbox waar jullie signaal gewoon niet doorheen komt).

Het zou fijn zijn als jullie enig licht hier op kunnen schijnen. En "Nee dit gaan we never nooit doen" is ook een antwoord 😉
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Lukkie, er wordt gewerkt om 4G/WiFi bellen ook beschikbaar te maken op andere vanilla (non-branded) toestellen. Hierover zijn we met fabrikanten in overleg en elk toestel wordt eerst ook uitvoerig getest. Het daadwerkelijk beschikbaar maken is dus afhankelijk van de uitkomst van de tests en het overleg. Dus we sluiten het niet bij voorbaat uit, maar we kunnen op dit moment ook geen concrete details geven.
Lukkie

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Gegeven het feit dat Oneplus een kleine chinese smartphone bouwer is, en ik weet dat Vodafone geen contact met ze heeft (4G issue met Oneplus 5 na release (ff googlen)) is het antwoord dus feitelijk; "Gaat niet gebeuren".

Ik denk dat jullie je klanten hier ook best kunnen vragen om te testen. Ik heb een toestel, ik wil best testen. Maar goed, dat is natuurlijk utopie!

Toch bedankt.
aprate

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gaat de htc 10 ook nog ondersteund worden?
Deze wordt bij vodafone.au al ondersteund namelijk:
https://vodafone.intelliresponse.com/?requestType=NormalRequest&id=2189&source=5&question=VoLTE

Omdat ik nog steeds signaal plus gebruik wil ik graag deze functie kunnen gebruiken.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
aprate, welkom op het Vodafone Forum! Op dit moment is daar nog niets over bekend. In Australië wordt overigens niet dezelfde software en hardware voor onze systemen en netwerken en ook andere software op de toestellen (mogelijk soms zelfs andere hardware op de toestellen) gebruikt, het heeft daarom geen nut om dit met elkaar te vergelijken. Zodra een nieuw toestel wordt ondersteund melden we dit als nieuwe reactie in dit topic en in het eerste bericht van dit topic. Je kunt jezelf abonneren voor het topic, dan ontvang je updates per e-mail.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Alle providers in NL hebben wel z.g. white spots in hun landelijke dekking zitten. Binnen die whitespots is er geen enkele vorm van GSM communicatie mogelijk. Geen 2g, 3g en geen 4g.
En één keer raden waar ons huis staat... precies...echt midden in zo'n whitespot. Zelfs buiten in de tuin is geen ontvangst en als wij willen bellen moeten we even een stukje de weg op lopen. Bellen via whatsapp etc is leuk als wij zelf bellen naar kennissen, maar ik wordt ook veel (zakelijk) door mensen van buitenaf gebeld en die gebruiken daarvoor natuurlijk geen whatsapp. De meldingen met 'gemiste oproep' vlogen ons dan ook om de oren. Ook steeds handmatig doorschakelen naar de vaste lijn is geen optie: dat vergeet je te vaak.
Ook voor Vodafone zitten we in een whitespot.

Deze week verliep ons contract bij een andere grote provider. Dus afgelopen 2 maanden heb ik mij goed georienteerd wat er mogelijk was en vooral hoe we van ons bereikbaarheidsprobleem af konden komen.
VoWifi zou wel eens de oplossing kunnen zijn dus zijn we hierdoor overgestapt naar Vodafone (onze oude provider heeft vowifi nog niet uitgerold en het is onbekend wanneer dat wel gebeurd).
Gisteren was het zover: Onze nummers zijn werden geporteerd naar Vodafone terwijl wij aan het werk waren dus het was even spannend of VoWifi inderdaad thuis ging werken. Op het werk wel alvast eea ingeschakeld.
En inderdaad. Tot mijn verbazing (en vreugde) schakelde, toen ik thuis gekomen de auto parkeerde, mijn telefoon direct over op voWifi. Op dat moment nog in de tuin (we hebben een apart AP in de schuur hangen) maar uiteraard ook binnen. Direct mijn vrouw gebeld (zij was nog onderweg), dat ik met mijn telefoon op de bank zat.
Geloof me, dat is voor ons een unicum !
Ik heb een not branded Samsung S8 en die werkte meteen.
Spannend was het even met de not-branded Samsung S6 edge van mijn vrouw (non Vodafone firmware)
Ik viel van mijn stoel toen we haar telefoon bij thuiskomst verder activeerden op het Vodafone netwerk en we de melding in het scherm zagen dat de S6 een kleine update/download bij Vodafone ging doen. Dat duurde een paar luttele seconden en zie daar: Zij kon vanaf dat moment ook voWiFi inschakelen. Of voWifi door die kleine update ook op een unbranded S6 edge nu werkt weet ik niet, maar het werkt !

Samengevat: Wij zijn dolblij met onze nieuwe bereikbaarheid thuis !
Het werkt fantastisch en het geluid is subliem. Voor ons is dit de uitvinding van de eeuw !
Peter
antonini

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi, is er al iets bekend over volte en vowifi op de Oneplus 3T?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
pvkan, welkom op het Forum en bedankt voor het delen van deze positieve ervaring 🙂

antonini, ook welkom op het Forum! Op dit moment is daar nog niets over bekend. Zodra er iets bekend is zullen we dat hier meteen melden.
HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Voor de Samsung Galaxy A3 2016 is voor de unbranded versie een paar dagen geleden Android Nougat uitgekomen, en daarmee werkt wifi en 4G bellen ook. De beperking dat je de juiste VDF software nodig hebt lijkt daarmee te komen zijn vervallen. Dit kan misschien aangepast worden in de beginpost van dit topic.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
HugoB, bedankt voor de informatie. Ik ga het intern navragen :).
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
[Update 12-9-2017] Bellen over 4G met een Vodafone Smart Platinum 7:
Vodafone Smart Platinum 7 bezitters kunnen met de laatste software update nu ook bellen via 4G.
janlvandoorn

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Is er al bekend of er ondersteuning komt voor sony toestellen, specifiek de sony xperia xz premium?
Timmie

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wat maakt het überhaupt zo lastig en langdradig om VoLTE op elk 4G toestel te activeren? Waarom kan Vodafone niet gewoon haar VoLTE instellingen naar de toestellen pushen zoals met de internet- en MMS-instellingen?
Op deze manier gaat het nog lang duren voordat de meeste toestellen VoLTE toegang hebben, bovendien hebben we dan een kans dat minder gangbare toestellen (Bijv. die voor de wat technischere gebruikers zoals toestellen van OnePlus, Zuk, Alcatel of Xiaomi) nooit toegang gaan krijgen. Dat zou jammer zijn, aangezien ik altijd slechte gesprekskwaliteit heb via 2G en 3G netwerken.
dcvtkl

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helemaal mee eens. Met de huidige frequentie hoef ik mijn toestel niet voor 2027 op VoLTE te verwachten, en dat is nog even onder de aanname dat er in de tussentijd geen nieuwe modellen worden gemaakt. Kortom op het moment voornamelijk een wassen neus.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
De nieuwe iPhone 8, 8 Plus en X zijn ook geschikt voor Wifi-bellen en 4G bellen.
Kunnen deze ook nog worden toegevoegd aan de openingspost?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
@janlvandoom Timmie dcvtkl

Vodafone werkt met zoveel mogelijk toestel leveranciers samen om op een zo kort mogelijk termijn onze 'Bellen via 4G' en 'Bellen via Wifi' diensten aan zoveel mogelijk klanten beschikbaar te maken. Of een bepaald toestel beschikbaar komt voor deze diensten en op welke termijn is van veel factoren afhankelijk, maar voor een groot deel naar keuze van de toestel leverancier of deze de functionaliteit wil introduceren voor het Vodafone netwerk.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
De nieuwe iPhone 8, 8 Plus en X zijn ook geschikt voor Wifi-bellen en 4G bellen.
Kunnen deze ook nog worden toegevoegd aan de openingspost?

Done! Bedankt.
achtoude

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan het kloppen dat voWiFi nog steeds niet werkt? sinds de introductie heb ik het aangezet en tot tevredenheid gebruikt. Echter werkt het niet meer sinds een tijdje. Het was voor mij een uitkomst aangezien in thuis zo goed als geen enkel signaal heb. Het heeft op 2 toestellen gewerkt (iphone 6 en 7) maar om het moment niks meer.
Dacht eerst dat het wellicht lag aan het feit dat ik UDP port 500 geforward heb voor VPN maar als ik dat stopzet werkt het alsnog niet.
vriesdejoop

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Denk dat het weer werkt als je je VPN uitzet, heb begrepen dat het alleen werkt met wifi en een Nederlandse DNS server. Je VPN gebruikt vast een buitenlandse DNS server, waarschijnlijk Google
vriesdejoop

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Denk dat het weer werkt als je je VPN uitzet, heb begrepen dat het alleen werkt met wifi en een Nederlandse DNS server. Je VPN gebruikt vast een buitenlandse DNS server, waarschijnlijk Google
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
achtoude, heeft het uitzetten van de VPN geholpen?
cugwmui

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi,
Is there any way to get either 4G Calling or WiFi calling enabled on the Google Pixel 2? Its not officially listed as a supported device, but surely it will work if provisioned!

Waiting for some info!

Sachin
achtoude

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee heeft niet geholpen. Gister mijn router een factory reset gegeven, tevens een andere router geprobeerd, maar zonder succes.
Afgelopen week heb ik het tekentje heel even gezien op een WiFi netwerk bij een bekende. Je zou zeggen een issue met de telefoon, maar heb 3 iPhone geprobeerd hier en geen van alle werkt.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hou er wel rekening mee dat je telefoon pas over WiFi gaat bellen als het GSM signaal echt te zwak wordt.
Pas dan schakelt de telefoon over.
Om te constateren of eea technisch in orde is, zou je bij de instellingen "Voorkeur WiFi" even moeten aanzetten en kijken wat er dan gebeurd (dit staat standaard op "Voorkeur mobiele netwerk").

Peter

achtoude

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb binnenshuis zo goed als geen ontvangst dus aan die ciriteria voldoe ik zeker. Voor mijn situatie is dat hele vowifi uitgevonden ;-).

Bij mijn weten kan je op ios verder niets meer dan vowifi aan of uitzetten?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
achtoude, dat klopt. Neem anders even contact op met onze klantenservice. Dan kan worden gecontroleerd of VoLTE/VoWiFi op jouw nummer is geactiveerd.
achtoude

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het is ingeschakeld, want het werkt op sommige andere locaties wel. Vanmiddag nog gebruikt op een plek waar 0 bereik is.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
achtoude, je gaf aan dat je UDP voor de VPN al geforward hebt en dit hebt uitgezet. Heb je tegelijk ook de UDP poorten 500 en 4500 in het algemeen geopend? Controleer ook even of er nog een firewall actief staat op je modem of router. Let wel op dat je natuurlijk niet alles open zet i.v.m. de veiligheid.
fkara

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Volgens mijn toestel OnePlus A5000 zou ik ook VoLTE moeten kunnen hebben via mijn Vodafone Provider als zakelijk abonnee. Echter krijg ik deze niet aangezet althans geen optie zichtbaar om deze aan te kunnen zetten.
Mijn android versie is 7.1.1

Via de volgende toetsencombinatie (*#*#4636#*#*) kom je bij een verborgen menu waar je eigenlijk telefooninformatie en gebruikersstatistieken kunt zien, maar helaas zowel mijn telefoon als provider zou het ondersteunen echter krijg ik het niet aan de praat. Zoals je het kunt zien zie je in Telefooninfo dat ik VoLTE registratie aan heb gezet, maar deze springt weer terug jammer genoeg. wie o wie kan mij helpen ?
https://preview.ibb.co/bWSosb/Screenshot_1.jpg
https://preview.ibb.co/hH3uXb/Screenshot_2.jpg
https://preview.ibb.co/m3CMCb/Screenshot_3.jpg
Ik wil natuurlijk de netwerk niet om zeep helpen of mijzelf blokkeren van de vodafone netwerk.
Graag zie ik jullie advies tegemoet.

Alvast dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
F. Kara
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Officieel wordt de OnePlus 5 niet door ons ondersteund voor VoLTE / VoWiFi. Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen en bij onze klantenservice laten controleren of het wel aan staat. Er bestaat namelijk wel een kans dat het werkt, maar het is door ons niet getest. We verkopen dit toestel namelijk zelf ook niet. Als je simkaart in een ander ondersteund toestel wel met VoLTE of VoWiFi werkt, weet je ook dat het niet aan je simkaart/aansluiting ligt.
bgoedhart

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maak ik uit bovenstaande reactie op dat er niet explicitet ondersteuning vanuit Vodafone nodig is om VolTE te gebruiken op een OnePlus toestel? En met ondersteuning bedoel ik dan een aangepaste firmware op de telefoon.

Ik ben benieuwd wat de klantenservice in deze kan betekenen?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
bgoedhart, dat klopt, we hebben van een aantal OnePlus klanten begrepen dat het wel gewoon werkt. De klantenservice kan nakijken of VoLTE / VoWiFI op het betreffende nummer is geactiveerd, meer niet. Officieel zijn alleen de toestellen genoemd in het eerste ondersteund.
wosp

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij maken ook al een tijdje gebruik van VoLTE en VoWiFi, maar zijn er niet zo over te spreken. Al kunnen we eigenlijk ook niet zonder VoWiFi, gezien we anders binnen nauwelijks tot geen bereik hebben.

Probleem dat wij ervaren is dat gesprekken vaak onverstaanbaar (haperig) zijn of soms valt een gesprek enkele seconden helemaal stil en komt dan opeens weer terug. Deze problemen hadden we op een iPhone 6 en iPhone 6 Plus en we gaven de schuld een beetje aan deze verouderde toestellen. Inmiddels zijn we echter bijna 2 weken beide in het bezit van een iPhone X, en de problemen bestaan nog steeds. 😞

Enige dat tot nu toe dit probleem echt “oplost” is VoWiFi en VoLTE uitschakelen. Maar ja, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? We bellen binnen dan over beperkte Edge-dekking, ook niet ideaal. Buiten levert VoLTE minder problemen op, maar als je bijvoorbeeld een tunnel inrijdt terwijl er een gesprek staat over 4G, ben je dat gesprek kwijt als de 4G-dekking wegvalt. Je moet het gesprek dan opnieuw opzetten over 3G of 2G.

Is hier iets aan te doen?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
wosp, welkom op het Vodafone Forum! Dat is inderdaad niet de bedoeling. Kun je voor de zekerheid ook eens testen met een andere wifi-netwerk? Bijvoorbeeld via de hotspot van een ander toestel. Dan weet je in ieder geval of het aan het gebruikte wifi-netwerk ligt of niet.
wosp

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Marc- Bedankt. Sorry, vergeten te vermelden. Maar ik ervaar deze problemen zowel thuis als op de zaak, dus het gebruikte WiFi netwerk is helaas niet het probleem. Ik vermoed overigens dat de “dode lijn” die we enkele seconden ervaren er mee te maken heeft dat het gesprek schakelt tussen WiFi bellen en het normale netwerk, maar weet dat niet 100% zeker.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik ervaar die merkbare 'stilte' bij schakelen tussen voWiFi en 4G niet.
Misschien helpt het in je zoektocht om op je toestel bij voWiFi de voorkeur te geven aan het WiFi netwerk ipv het GSM netwerk (default, zie instellingen).
Dat voorkomt in ieder geval dat de telefoon wil omschakelen naar 4G (mits je WiFi signaal natuurlijk sterk genoeg is).
Dan weet je ook gelijk of je WiFi signaal in orde is omdat je telefoon dat altijd constant met Wifi verbonden blijft.

Peter
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
pvkan, bedankt voor de tip! wosp, wil je dit eens proberen?
wosp

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een iPhone X, ik kan alleen WiFi bellen aan of uitzetten en heb verder geen opties?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
wosp, wellicht dat deze optie niet op elke iPhone bestaat. Meld het probleem anders eens bij onze Network Crew via http://voda.fo/ne/fiper
HugoB

Nieuwkomer
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Op de Vodafone site met info over 4G bellen staan nu ook zakelijke OneMobile abonnementen vermeld als geschikte abonnementen. Geldt dit voor alle OneMobile abonnementen? Of bijvoorbeeld alleen voor OneMobile 3.0? Het lijkt op OneMobile 2.0 (wat ik zelf gebruik) nog niet te werken. Gaan die het ook wel doen?
ikgamorgenBegin

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
pdvanhelden schreef:
Betekent dit dat er geen extra kosten zijn voor bellen naar het buitenland, of gebruikt hij enkel 4G of Wifi wanneer het mobiele netwerk niet beschikbaar is?
Is er al meer bekend wat betreft de ondersteuning voor de Nexus 5x, op het toestel is de optie wel te vinden via het verborgen *#*#4636#*#* menu. Daar kan ik het alleen niet aanzetten.

Zou het mogelijk kunnen zijn om dit via de carrier instellingen toe te gaan staan?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
ikgamorgenBegin er wordt gewerkt om 4G/WiFi bellen ook beschikbaar te maken op andere vanilla (non-branded) toestellen. Hierover zijn we met fabrikanten in overleg en elk toestel wordt eerst ook uitvoerig getest. Fabrikanten kunnen hiervoor ook altijd contact opnemen met Vodafone. Het daadwerkelijk beschikbaar maken is dus afhankelijk van de uitkomst van de tests en het overleg. Dus we sluiten het niet bij voorbaat uit, maar we kunnen op dit moment ook geen concrete details geven.
ikgamorgenBegin

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je snelle antwoord, ik begrijp dat dit per type/merk opgepakt moet worden dus even tijd nodig heeft.
Is het wel mogelijk om de optie handmatig (via het eerder genoemde menu) te mogen aanzetten? Volgens mij kunnen jullie deze optie meegeven als aanbieder, klopt dat?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
ikgamorgenBegin, we hebben verder geen invloed op het instellingenmenu van OnePlus. Dat is alleen het geval bij Vodafone branded toestellen. Bij de vanilla (niet Vodafone branded) toestellen is dit in overeenstemming met de betreffende fabrikant.
Anonymous
Niet van toepassing
Iemand van Vodafone die naar mijn post kan kijken? https://forum.vodafone.nl/t5/Netwerk/Bellen-over-WiFi-slechte-kwaliteit/td-p/292159

Bedankt
bokkoman

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben ook wel benieuwd of jullie Oneplus gaan ondersteunen. Dit is namelijk ook een gangbaar toestel dat veel verkocht wordt.
Toestellen vanaf Oneplus 3 ondersteunen VoLTE en VoWiFi, dus graag dit laten activeren bij vodafone. Gebruikers van de telefoons willen hier graag gebruik van maken.

Mvg,
Beau
xsjlo

Stamgast
  • 69Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb de Samsung A3 2017, het staat ook aan, echter merk ik geen verschil.

Zet ik hem op voorkeur wifi dan is het geluid voor mijn kant erg goed, maar de andere kant blijft maar herhalen wat ik zeg zet ik wifi uit, hoor ik direct hey je klinkt een stuk beter, was je aan het zwemmen onderwater net?


Al met al is het nog niet perfect dus.
pvkan

Ontdekker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dit probleem heb ik en vele anderen ook al geconstateerd.
Probleem is dat VOdafone op dit moment deze bug nog niet lijkt op te pakken.
Zie ook dit draadje:
https://forum.vodafone.nl/t5/Netwerk/Bellen-over-WiFi-slechte-kwaliteit/td-p/292159
Voeg desnoods daar ook je probleem toe.
Hoe meer mensen het problemen melden, hoe sneller Vodafone zal constateren dat er echt iets mis is.

Peter

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic