Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes

Bellen over WiFi en 4G [VoLTE - VoWiFi]

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Daarvoor hebben wij nu een oplossing: Bellen via 4G en WiFi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar. Lees in dit topic alle informatie hierover. 
 

4377i3E03042844E720C6.png

Algemene informatie 


Wat is WiFi en 4G bellen?
Met 4G bellen is het niet alleen mogelijk om via het 2G/3G netwerk te bellen, maar ook via ons 4G netwerk. Met WiFi bellen gebruik je WiFi om verbinding te maken als er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is.

Vanaf wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Alle particuliere en klein zakelijk abonnees met een geschikt toestel kunnen Bellen via 4G/Bellen via WiFi gebruiken. Dit geldt inmiddels ook voor veel grootzakelijke klanten. Vanaf begin februari 2020 is One Net wel geschikt voor bellen via 4G/Bellen via WiFi. Dit geldt overigens voor zowel One Net Express als One Net Enterprise.

Wat heb ik nodig om Bellen over WiFi te gebruiken?
Je hebt een 4G geschikt abonnement nodig (particulier of klein zakelijk) én je beschikt over het juiste toestel met de laatste softwareupdate. Als je nog geen 4G toestel hebt, kun je met Vodafone Next een nieuw toestel aanvragen. 

Wat zijn de kosten voor WiFi en 4G bellen?
Je betaalt geen extra kosten voor WiFi en 4G bellen. Een gesprek berekenen we op dezelfde manier als Bellen via 2G/3G.

Is mijn toestel geschikt voor Bellen via WiFi?
Onderaan dit topic zie je in de PDF-bijlage met welke toestellen je gebruik kunt maken van Bellen via 4G/ Bellen via WiFi. Dit bestand werken wij direct bij zodra er een nieuw toestel beschikbaar is. Volg dit topic om op de hoogte te blijven. Heb jij al een account op onze Community? Klik dan als je ingelogd bent op 'Topic volgen' en je ontvangt automatisch een e-mail wanneer wij de lijst bijwerken. Ben je nog geen lid van het forum? Maak dan nu een account aan 

Wanneer gaat Vodafone toestel XX ondersteunen?
Wij doen geen uitspraken hierover totdat we zeker weten dat ondersteuning voor een specifiek toestel ook daadwerkelijk beschikbaar is voor jullie. Zodra een toestel geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, melden wij dit hier. De Samsung is in ieder geval geschikt voor Bellen via 4G en WiFi vanaf model Samsung S6 en hoger. Voor de iPhone geldt het volgende: alle varianten vanaf de iPhone 6 werken met Bellen via 4G en WiFI. Voor Huawei P serie alle varianten vanaf de P10, de Mate serie alle varianten vanaf de 10. En tot slot voor de P Smart serie werken alle varianten vanaf 2018 met Bellen via 4G en WiFi. Bekijk in de PDF-bijlage onderaan het topic of jouw toestel geschikt is. 

Kan ondersteuning voor een bepaald toestel versneld of aangevraagd worden?
Het veelvuldig vragen om support bij Vodafone versnelt eventuele ondersteuning voor een toestel niet. Vanuit Vodafone werken we graag met toestelleveranciers samen. Echter, die moeten op hun beurt tijd en middelen vrijmaken om hun toestellen (in samenwerking met ons) beschikbaar te maken voor Bellen via 4G en/of WiFi. Wanneer een toestel dus (nog) niet geschikt is voor Bellen via 4G en/of WiFi, wil het dus niet zeggen dat wij dat geblokkeerd hebben. We benaderen fabrikanten proactief om deze functie op hun toestellen te activeren en werken hiervoor graag met hen samen. Wij kunnen de software van het toestel zelf namelijk niet aanpassen.

Wil jij concrete informatie óf een verzoek doen voor Bellen via 4G en/of WiFi op ons netwerk voor een bepaald toestel? Dan raden we je aan om contact op te nemen met de producent van het betreffende toestel.
 

VoLTE en Roaming

 

In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis. 

 

Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G en 3G uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. 

In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.

 

In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. In Nederland blijft 2G voorlopig sowieso beschikbaar tot eind 2024. 

 

Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik. 

IMS Services
 

Noodnummers bellen
Wil je via Wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan schakelt je toestel automatisch over naar het mobiele 2G of 3G netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via WiFi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je toestel schakelt dan automatisch over naar het netwerk van een andere provider.

Ik krijg een melding van IMS Service over noodoproepen
Het kan zijn dat de IMS melding in beeld komt. In de IMS melding zie je het volgende staan: "noodoproepen alleen in gebieden met mobiele dekking ".
Als Bellen over WiFi in je telefoon aan staat, krijg je deze melding. Vodafone is verplicht je op de hoogte te stellen van het feit dat je geen noodoproepen kunt plaatsen als je Bellen via WiFi gebruikt. Deze melding ontvang je ook wanneer je de functie Bellen over WiFi in je toestel hebt aanstaan, én je telefoon maakt verbinding met een WiFi-netwerk.
 

Ik wil de IMS Service melding uitzetten
Enkel de gebruiker van het toestel kan deze melding uitschakelen. Vodafone kan dit niet voor jou doen omdat het een toestelinstelling is. Uiteraard is dit wel op eigen risico en is Vodafone niet aansprakelijk voor eventuele problemen die hieruit ontstaan.


Update 01-12-2020:

Het kan zijn dat het niet meer mogelijk is om deze melding uit te schakelen is. Dit is software en toestelafhankelijk. 
 

Gebruik je een iPhone? Dan wordt deze melding niet actief gepusht. Mocht je toch op een of andere manier hinder ervan ondervinden? Dan dien je de volledige functie Bellen via WiFi in je telefoon uit te schakelen. Ga hiervoor naar de Instellingen -> Mobiel netwerk -> Bellen via WiFi. Houd er verder rekening mee bij een iPhone dat wanneer je het alarmnummer belt, het gesprek via het mobiele netwerk wordt geleid: indien beschikbaar! Gaat de call via WiFi, dan wordt de locatievoorziening van je toestel gebruikt, ook als je dit uitgeschakeld hebt. Wij raden aan bij noodgevallen gewoon je mobiele netwerk te gebruiken. 

Androidgebruikers kunnen zelf de melding uitschakelen zonder Bellen via WiFi uit te zetten.

  1. Hiervoor ga je naar het zoekscherm van je telefoon.
  2. Veeg vanaf het beginscherm van onder naar boven. 
  3. Vervolgens typ je in het zoekveld “IMS service” en klik je op het resultaat. Dan opent er een pop-up. 
  4. Klik op Meldingen. Hierdoor opent er een nieuw scherm. 
  5. Klik dan op imsicon_channel_0. Deze zal greyed out zijn, maar je kunt er gewoon op klikken. 
  6. Hier zet je de Melding op Stil. De optie om bij het Vergrendelscherm de inhoud te verbergen zet je aan. En tot slot zet je de optie Niet storen uit.


Toestelinstellingen voor VoLTE


Je toestel instellen voor WiFi bellen
Voor het bellen via 4G hoef je verder niets te veranderen. Je telefoon instellen voor Bellen via WiFi doe je zo: 

Android
1. Open de telefoonapplicatie (Het groene bel-knopje)
2. Ga naar instellingen
3. Selecteer Bel via WiFi: Aan
4. Daarna kies je bij Voorkeur WiFi of Voorkeur mobiele netwerk voor: Voorkeur mobiele netwerk.

Een andere optie is: 
1. Ga naar je beginscherm
2. Veeg van bovenaan naar beneden. Hierdoor komt er een menu naar beneden geschoven 
3 Veeg van rechts naar links
4 Zet bellen via WiFi aan.

ff3d1c4b-d4a8-4467-b499-c7372674b036.png


Vodafone Smart Ultra 7

1. Ga naar Call+
2. Klik rechts op opties (3 bolletjes)
3. Ga naar Instellingen
4. Ga naar Oproepinstellingen
5. Ga naar Bellen via WiFi en klik deze optie aan
6. Je ziet nu bovenin je scherm dat 'Bellen via WiFi' is ingeschakeld

c2cef19c-f9cc-4b23-99ef-d63ebbdf691c.png


iPhone

Vanaf 29-03-2018 staat Wifi bellen standaard aan op Apple toestellen met iOS 11.3 of hoger. Hierdoor hoef je dus geen instellingen meer aan te passen en maak je direct gebruik van Bellen via WiFi. Een uitzondering hierop is de iPhone 5s/c. Deze ondersteunt namelijk géén 4G waardoor we geen overdracht kunnen doen van het WiFi naar het mobiele netwerk. Dit zou namelijk kunnen leiden tot een verbroken verbinding. Uiteraard kun je als gebruiker hier wel handmatig voor kiezen, om in specifieke gevallen je indoor dekking alsnog te verbeteren.

Op deze manier schakel je de iPhone handmatig in voor Bellen via WiFi: 

  • Ga naar 'Instellingen' > 'Telefoon' > 'Bellen via wifi' en zorg dat 'Bellen via wifi' ingeschakeld is.
  • Start de iPhone opnieuw op.
  • Maak verbinding met een ander wifinetwerk. ...
  • Schakel 'Bellen via wifi' uit en weer in.

Het instellen van Bellen over 4G voor Apple:

  • Ga naar instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data.
  • Klik op 'Schakel 4G in'
  • Klik vervolgens op 'Gesprekken en data'
  • Zodra er een vinkje verschijnt, kun je na één werkdag bellen via het 4G Netwerk.
     

Het instellen van Bellen over 4G voor Android:

  • Ga naar instellingen > Verbindingen > mobiele netwerken > Bellen via 4G
  • Zet de schakelaar aan.

[Update 22-7-2019] Bellen over 4G en Wifi met de Xiaomi Mi 9
Gebruikers met een Xiaomi Mi 9 kunnen nu na het bijwerken van de laatste Vodafone software gebruik maken van Bellen via 4G en Wifi. De PDF-bijlage in dit bericht is nu ook bijgewerkt met deze informatie. 
Let op: alleen de Vodafone Software is geschikt. Deze herken je aan de “VF” in de software versie, bijvoorbeeld V10.2.7.0.(PFAEUVF).
 

Bellen via WiFi lukt niet.. 
 

Waarom zie ik geen WiFi Bellen in mijn scherm?
Omdat het toestel over het algemeen zelf kiest wanneer het overschakelt naar WiFi Bellen.

Mijn firewall blokkeert bellen via WiFi, welke poort(en) gebruiken jullie?
De verbinding verloopt via UDP poorten 500 en 4500. Zorg ervoor dat je firewall deze poorten niet blokkeert.

Ik ben in het buitenland, waarom werkt het niet?
Vanuit het buitenland ondersteunen we Bellen via 4G en/of WiFi nog niet. Je gesprek verloopt daarom automatisch via 2G of 3G.

Mijn router/modem maakt gebruik van een buitenlandse alternatieve DNS, levert dat problemen op?
Er wordt een controle uitgevoerd op het source IP. Je moet dus een Nederlands IP-adres hebben om Bellen via WiFi te gebruiken.

Het lukt niet om Bellen via 4G en/of WiFi te gebruiken met mijn prepaid aansluiting, hoe kan dat?
Inmiddels zou je met prepaid ook gebruik moeten kunnen maken van deze dienst. Mits je hiervoor het geschikte toestel hebt, uiteraard. 
 

Deel jouw ervaringen! 
 

Heb je vragen over WiFi- en/of 4G-bellen of wil je jouw ervaringen delen?

Stel je vraag en open je eigen topic. Voor specifieke technische problemen waar de Community ook geen antwoord op heeft, bel je met 1201. Vraag dan naar de Network Crew (tijdens kantoortijden).

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom Bellen via WiFi? Volg dan dit topic. Zodra er een update is, plaatsen we deze hier. Wil je direct een melding krijgen als er nieuws is? Abonneer je dan op dit topic door rechtsboven bij "Opties" op "Abonneren" te klikken. Je ontvangt dan een e-mail als er een update is. Ben je nog geen lid van onze Community? Maak dan eerst een account aan

www.vodafone.nl/act/c/VoLTE-topic

648 Reacties
iamrenne

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een Samsung Galaxy S7 edge met de laatste update. Los gekocht in de mediamarkt in Duitsland, met een nieuw Vodafone red abbo ingegaan per 5 december. Ik kan niet 4g bellen of wifi bellen inschakelen. Als ik in de instellingen kijk zoals aangegeven, staat de optie voor WiFi bellen er niet bij.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Het Duitse model beschikt niet over de juiste firmware. Je kunt de kale NL firmware flashen, dan gaat het wel werken.
iamrenne

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie!

Mag dit ook de Unbranded versie zijn?

Hieronder is de PDA omschrijving van Sam Mobile

G935FXXU1BPJG

Modem versie:

G935FPHN1BPK1


Ik heb nu:

PDA:
G935FXXU1BPJG

Modem:
G935FXXU1BPJG

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ja, de unbranded NL versie en de Vodafone-versie werken allebei!
iamrenne

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt! Het werkt nu wel.
Qteco

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Thomas,

Ik ben sinds vandaag over naar Vodafone en heb een Samsung Galaxy S7 edge.
De opties VoLTE en Wifi bellen zijn beschikbaar.

Maar helaas als ik bel zijn dat is het tot op heden nog steeds geen VoLTE gesprek.
De telefoon schakeld automatisch terug naar 3g op het moment dat het telefoon gesprek actief wordt.

Ik hoor het graag wat de oplossing is.

Gr. P.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Update:

Vanaf vanavond kunnen klanten met een iPhone 5c of nieuwer gebruik maken van Wi-Fi bellen. Apple heeft hiervoor een nieuwe update ( iOS 10.2 ) gelanceerd waarmee deze functionaliteit beschikbaar wordt. Het is wel belangrijk dat je binnen je Wi-Fi bereik blijft indien je gebruik maakt van Wi-Fi bellen. 4G Bellen (VoLTE) is op dit moment nog niet mogelijk. Dit volgt later.

Voor meer informatie kun je ook een kijkje nemen op de website van Apple.
Dennis1109

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag,

Ik las met interesse het bericht over bellen over wifi. Dit lost mijn problemen op denk ik.
Voordat de overstap ga doen heb ik wel wat vragen! Het telefoon bereik hier is vrijwel niets (welke provider dan ook!). Mij wifi is hier prima, echter is mijn internet vrij dramatisch. Wat word verstaan onder een goede verbinding? Hoeveel belast bellen over de wifi mijn internet?

Graag hoor ik van u de antwoorden hierop!

Groeten Dennis
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi Dennis, als je een goede internet verbinding hebt thuis (Wi-Fi) dan heb je een grote kans dat dit een oplossing kan bieden. Ik raad je aan om het even uit te proberen. We horen graag wat je bevindingen zijn!
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen,

Op mijn WiFi-netwerk werkt het niet (meerdere iPhones en abonnementen getest), dus ik vermoed dat mijn firewall iets blokkeert.

Welke instellingen moet ik doen in de firewall om wifibellen mogelijk te maken? Ik gebruik een Mikrotik router.

Groet,

David
Dennis1109

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor je antwoord! Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op een s7, en deze bijna besteld. Ik zat al te wachten op het antwoord op mijn vraag alhier 🙂
Mijn wifi is zeer goed, en mijn internet stabiel traag... 😛 Vandaar ook mijn vraag of internet bellen veel bandbreedte neemt. Dat heb ik niet 🙂

Gr. Dennis
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
david1, we zijn dit nog niet eerder tegengekomen. Ik verwacht eerder dat je nummer nog niet is geactiveerd voor VoLTE/VoWiFi (Voor iPhones werkt op dit moment alleen VoWiFi). Vanaf 21 november kunnen alle nieuwe klanten en klanten die verlengen direct gebruik maken hiervan. Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt. Zodra je gebruik kunt maken van de dienst word je hier ook door ons van op de hoogte gebracht
Mic2005

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zijn er mensen die hun ervaring willen delen over bellen over wifi? Ik heb een Femtocell maar zit met smacht te wachten op de nieuwe dienst. Sinds de komst van 4g blijft de telefoon op 4g staan waardoor hij de femtocell niet pakt. Schijnbaar geeft Samsung voorrang op snelste type netwerk en niet hardste signaal. Ik hoor alleen nergens verhalen wat de bevindingen zijn van de nieuwe dienst. Hoe laat Vodafone weten dat de dienst actief is? SMS?

Groeten
Anonymous
Niet van toepassing
Om de femtocell te laten werken moet je 4G uitschakelen in je toestel. Daarna zul je weer een goede verbinding hebben Mic2005

jpq

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hi, is al bekend wanneer de Oneplus 3 / 3T ondersteund wordt? Het toestel ondersteunt dit.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi jpq

Ik ga dat even voor je navragen. Zodra ik mee weet hoor je van me!
crpzz

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Snap er helemaal niks meer van.

Heb zojuist een s7 en s7 edge (branded versie) bij de VOD shop in Nieuw Vennep gekocht.
Krijg met geen mogelijkheid de optie 'VoLTE bellen" in de network settings te zien.

Heb zelfs een nieuw abbonement afgesloten om meteen van VoLTE gebruik te kunnen maken.

De medewerker had zelf een unbranded s7 toestel en daar stond de setting wel in.

Heeft er iemand een idee??
AriHo

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Vodafone,

Ik heb een Samsung Galaxy S7 en een 4G abonnement en op mijn telefoon draait de meest recente software. Toch heb ik nog niet de optie om via Wifi/4G te bellen. De hele optie ontbreekt bij mij in het menu.
In bovenstaande post staat 'Voor bestaande klanten worden in de loop van december de abonnementen gebruiksklaar gemaakt'. Ben ik nou te ongeduldig of valt 27 december nog steeds onder 'in de loop van december'?

Arjan
Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes
crpzz , bij nieuwe abonnementen zou de optie in ieder geval mogelijk moeten zijn. Wat zie je precies terug bij de oproepinstellingen? Heb je ook de meest recente software op je toestel?

AriHo, heb je ook al bericht gehad dat je WiFi/4G bellen kunt activeren?
jpq

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hi Serkan, al iets bekend over oneplus 3t?
AriHo

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nee, ik heb geen bericht gehad dat ik WiFi/4G bellen kan activeren. Ik heb ondertussen wel via FB contact gehad met de Vodafone helpdesk. Daar wordt gezegd dat de optie bij mijn abonnement wel is ingesteld.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Vandaag iets ontdekt wat mogelijk anderen ook kan helpen als WiFi bellen niet werkt. Ik had in mijn router een alternatieve DNS ingesteld. Toen ik die eenmaal verwijderd had en mijn router gereset was, werkte het direct.

Daarnaast had ik ook al uitgevonden dat, als je een eigen firewall gebruikt, de UDP poorten 500 en 4500 open moeten staan.

En nu kan ik zorgeloos thuis bellen en gebeld worden in een super gesprekskwaliteit, niet meer van het 2G gebrokkel.

Wat betreft mijn netwerk: ik heb een Ziggo aansluiting met een Technicolor TC7210 router. Ik was niet tevreden over de WiFi in mijn huis. Beneden werkte het nog wel maar boven niet meer. Nu heb ik een nieuwbouwhuis en behalve een gewapend betonnen vloer zit er ook nog van die metalen folie onder het laminaat. Dat schermt het signaal natuurlijk helemaal af. Ik heb Ziggo gevraagd om hem in bridge modus te zetten en er vervolgens een Apple AirPort aan gekoppeld. Het signaal was al veel beter op de 1e etage maar op de zolder haalde het die het weer net niet, ook daar weer hetzelfde verhaal met vloer en de folie onder het laminaat. Ik heb nog een 2e Apple AirPort aangeschaft en deze via een kabel aan elkaar verbonden. En nu heb ik in mijn hele huis perfecte WiFi. Ik gebruik de 5 GHz band waardoor ik met gemakt de maximale internet downloadsnelheid op al mijn toestellen haal. Die Apple routers zijn niet goedkoop maar wel uber stabiel. Ik heb nooit dat de WiFi wegvalt en de snelheid is top.
Anonymous
Niet van toepassing
In sommige toestellen dien je dit ook te activeren AriHo
Bij Samsung kun je naar telefoon toe gaan - meer (rechts boven) - instellingen- onderaan staat bellen over WiFi. Deze optie kun je aanzetten en eventueel ook de voorkeur aanpassen dat het over de WiFi moet ipv het netwerk. Bovenste stappen zijn natuurlijk wel afhankelijk van welke telefoon en software je hebt. Ik zelf heb hiervoor naar de instellingen van een s7 edge gekeken.
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Marc- op een ander WiFi netwerk schakelt mijn telefoon direct over op Vodafone WiFi. Maar op mijn eigen netwerk wil het niet lukken. Ik heb ook alle tips van robertwebbe geprobeerd, maar ook aanpassen van de DNS heeft geen resultaat. De poorten 500 en 4500 staan open. Gisteren verscheen ook kortdurend wel Vodafone WiFi als netwerk in beeld, maar vandaag krijg ik het met geen mogelijkheid meer aan de praat.

Is er misschien een checklist met eisen waaraan een WiFi-netwerk moet voldoen?
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
david1 Is het wel een Nederlands netwerk? Of IP waarmee je het internet op gaat? Want buitenland wordt geblokkeerd.
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
robertwebbe ja ik heb een een aansluiting op het netwerk van Fiber. Dank voor het meedenken!
AriHo

Nieuwkomer
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt Steven maar in een voorgaande post had ik al het volgende gezegd:
Ik heb een Samsung Galaxy S7 en een 4G abonnement en op mijn telefoon draait de meest recente software. Toch heb ik nog niet de optie om via Wifi/4G te bellen. De hele optie ontbreekt bij mij in het menu.


Ik kan dus helemaal niets activeren 😞
Tinus_oost

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo

Ik ben in het bezit van een samsung galaxy S7 edge met de nieuwste software
met daarin een abb. via ziggo ( dit gaat ook via het Vodafone netwerk ) tevens werken ziggo en Vodafone nu samen.

Mijn vraag: gaat dit ( eventueel in de toekomst ) ook werken met het ziggo abonnement.
op dit moment krijg ik de instelling niet te zien op mijn telefoon.
Anonymous
Niet van toepassing
Wanneer kunnen wij, ook op de iPhone, gebruik maken van VoLTE?
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Marc-,

Ik ben inmiddels iets verder gekomen, waardoor VoWiFi het af en toe doet.

  • Ten eerste gebruik ik al een tijd een Femtocell. Ik heb het idee dat mijn iPhone niet overschakelt naar VoWiFi zolang er een sterk 3G-signaal is van de Femtocell. De enige manier om VoWiFi nu op mijn netwerk aan de praat te krijgen is WiFi aan te zetten in de vliegtuigmodus.
  • Ten tweede valt nadat mijn iPhone een aantal minuten in standby is gegaan de verbinding met WiFi/Vodafone Wi-Fi weg, waardoor mijn nummer niet langer bereikbaar is (nog steeds in vliegtuigstand met WiFi aan) en onmiddellijk naar voicemail doorschakelt.
  • Ten derde merk ik dat Vodafone Wi-Fi het slechts doet op 1 van mijn accesspoints. Zodra het toestel overschakelt naar het andere (identieke) accesspoint vervalt de verbinding en kan er ook geen nieuwe verbinding worden opgezet.

Als dat tweede punt opgelost kan worden (kunnen jullie daarvoor iets doen in de providerinstellingen?), zou ik de Femtocell kunnen afkoppelen en lost het eerste punt zich waarschijnlijk vanzelf op.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn van het derde punt?

Zijn er andere mensen met vergelijkbare ervaringen? En mogelijk een oplossing?
Anonymous
Niet van toepassing
Kleine toelichting. Een femtocell zend een 3G signaal uit. Hiervoor moet de telefoon op 3G gezet worden. Anders wordt er geen verbinding gemaakt tussen de femtocell en het toestel.

Wil je gebruik maken van het VOLTE bellen dan dien je het toestel op 4G te zetten en waar je WiFi hebt op WiFi natuurlijk.
Anonymous
Niet van toepassing
Je geeft aan dat de verbinding weg valt. Bedoel je hiermee het 4g netwerk of de WIFI? Wat je eens kunt controleren onder instellingen en dan mobiele netwerk is of WiFi assistentie/slimme netwerk wissel aanstaat. Zoja zet deze dan uit.
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Steven-, ik dacht alleen begrepen te hebben dat VOLTE nog niet beschikbaar was voor de iPhone op het Vodafone-netwerk.

Mijn toestel staat op 4G, maar schakelt (wegens slecht bereik in huis) automatisch terug naar de Femtocell op 3G (en WiFi)...
Anonymous
Niet van toepassing
Welke IPhone heb je? Om verbinding te maken met de femtocell moet 4g uitgeschakeld zijn, anders maakt hij geen verbinding.
david1

Nieuwkomer
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Steven- ik heb een iPhone 7
mthijssen

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoeveel geld krijg je terug van je abo als je belt over WiFi? Je zorgt immers zelf voor de infrastruktuur.. Bij normaal 2G/3G bel je over de Vodafone infra, maar WiFi bellen loopt over je eigen internet aansluiting. Lijkt me logisch dat hier een compensatie en afrekening mee gepaard gaat toch?
Anonymous
Niet van toepassing
Helaas niet mthijssen omdat je de belminuten uit de bundel gebruikt bij het WiFi/ 4G bellen. Daarbij is het een extra optie die beschikbaar is gesteld voor klanten die een minder goed bereikbaar hebben en op deze manier toch bereikbaar zijn.
De beginfase van het gesprek verloopt via je eigen WiFi-netwerk. Maar daarna heb je alsnog de Vodafone infrastructuur nodig. Ook VoWiFi kost dus geld voor providers en deze infrastructuur is niet gratis.”

Anonymous
Niet van toepassing
david1 hij is inderdaad nog niet beschikbaar voor de IPhone 7
Anonymous
Niet van toepassing
Je kunt wel alvast de optie WiFi bellen aanzetten. Dan merk je het vanzelf wanneer het beschikbaar is.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
[Update] Bellen over WiFi en 4G met een iPhone 6 of nieuwer:
Apple gebruikers met een iPhone 6 of nieuwer kunnen vanaf nu ook bellen via WiFi en 4G. De softwareversie die je hiervoor nodig hebt is iOS 10.2 of hoger. Indien het bij jou nog niet werkt kan het zijn dat je de providerinstellingen nog dient bij te werken. De benodigde versie is 27.2. Zie hier hoe je dat doet.

Op deze pagina vind je meer informatie over bellen met Voice over LTE (VoLTE) en hoe je VoLTE kunt inschakelen op je toestel. Wil je meer informatie over bellen en gebeld worden via WiFi? Kijk dan hier.
knoxville

Gedreven Ontdekker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
De Samsung S6 van mijn vriendin draait de volgende software:
Phone Samsung Galaxy S6
Model SM-G920F
PDA Version G920FXXU4DPJH
CSC Version G920FPHN4DPJE
PHONE Version G920FXXU4DPIL
OS Marshmallow
OS Version 6.0.1


Helaas zie ik niet de optie voor VoLTE - VoWiFi bij de opties staan. Wat te doen? Wellicht met Odin naar een andere CSC flashen? Graag hoor ik van jullie hoe dit op te lossen.

Toestel aangekocht/geleverd door Vodafone (friends & family web)
Anonymous
Niet van toepassing
Je kunt bij de instellingen -telefoon- instellingen - bellen over WiFi aanzetten. Staat de optie er nog niet tussen dan zul je moeten wachten totdat de nieuwe software wordt uitgerold.

Tevens kan het zijn dat het vanuit Vodafone nog niet aanstaat bij je omdat dit in batches wordt gedaan.
Anonymous
Niet van toepassing
Ga je het toestel flashen dan is dit op eigen risico en dit is geen garantie dat de optie dan wel werkt.
mthijssen

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dan nemen we toch facetime, skype of whatever? Kost het helemaal niets... volgens mij is een provider in grote mate verantwoordelijk voor de infra en dus bereikbaarheid. Nu ga je zwakke plekken oplossen met infra van de klant? En reken je vervolgens wel belminuten af. ☹️
cem1

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Komt er ook nog een mogelijkheid om te bellen via wifi op andere apple devices die op hetzelfde icloud account zijn ingelogd?
Rolf_

Nieuwkomer
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes


Beste Serkan de Moderator,
Serkan de Moderator schreef:
[Update] Bellen over WiFi en 4G met een iPhone 6 of nieuwer:
Apple gebruikers met een iPhone 6 of nieuwer kunnen vanaf nu ook bellen via WiFi en 4G. De softwareversie die je hiervoor nodig hebt is iOS 10.2 of hoger. Indien het bij jou nog niet werkt kan het zijn dat je de providerinstellingen nog dient bij te werken. De benodigde versie is 27.2. Zie hier hoe je dat doet.

Op deze pagina vind je meer informatie over bellen met Voice over LTE (VoLTE) en hoe je VoLTE kunt inschakelen op je toestel. Wil je meer informatie over bellen en gebeld worden via WiFi? Kijk dan hier.
Je schrijft dat de softwareversie iOS 10.2 of hoger ondersteund wordt. Dit is misschien wel zo, maar bij de publieke beta van iOS 10.3 beta 1 wordt carrier-instellingen vf nl 27.5.1 meegeleverd. Dit heeft tot gevolg dat VoLTE niet (meer) ondersteund wordt. Als ik een telefoongesprek maak, dan zie ik dat de iPhone7 terug valt op het 3G netwerk alvorens te starten met de call setup. Voor de update naar iOS 10.3 beta 1 bleef de telefoon op het 4G netwerk voor de call setup. Overigens, bij Mobile data / Mobile Data Options heb ik bij Voice & Data, 4G geselecteerd.

Gaan jullie een nieuwe carrier update sturen? Of zal dit opgelost zijn in de publieke beta 2 van iOS 10.3?
Caaatje1

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedenavond, ik dacht geen digibeet te zijn maar kan werkelijk nergens vinden hoe ik een nieuw bericht kan plaatsen...
De vodafone backup+ wil ik koppelen aan een drop box account op een nieuwe mobiel. Dropbox geeft aan dat ik eerder een ander account zou hebben gekoppeld, wat niet zo is. Graag jullie hulp!
Youri165

Nieuwkomer
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bestaat de kans dat VoWiFi ook op de Nexus 5x beschikbaar komt?

De openbare dekking in ons kantoorpand is matig. Gisteren heeft een collega VoWiFi op zijn iPhone geactiveerd, en het werkt perfect! Prima oplossing om het probleem met de matige openbare dekking op te lossen.
pdvanhelden

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Betekent dit dat er geen extra kosten zijn voor bellen naar het buitenland, of gebruikt hij enkel 4G of Wifi wanneer het mobiele netwerk niet beschikbaar is?
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
pdvanhelden, de kosten voor het bellen naar het buitenland wijzigen niet door het gebruik van VoLTE of VoWiFi. Het blijft gewoon een 'normaal' telefoongesprek dat via een kleine omweg op het Vodafone-netwerk komt.

Youri165, ik verwacht het in ieder geval niet op korte termijn, we verkopen zelf namelijk geen Nexus toestellen. Het wordt eerst per toestel grondig getest. Wel ga ik het intern navragen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties op dit artikel.

Uitgelicht topic