We krijgen de laatste tijd veel vragen over het 2G netwerk. Blijft Vodafone dit nog aanbieden? En waarom? We zetten de feiten hier voor je op een rijtje.
Wat gebeurt er met het 2G netwerk?
Het 2G netwerk blijft sowieso tot eind 2026 beschikbaar bij Vodafone. Wij zijn continue actief in gesprek met klanten over migratie naar nieuwe technologieën.
Waarvoor wordt 2G nog gebruikt dan?
Je kan 2G nog gewoon gebruiken voor data of belverkeer in Nederland. Maar we merken dat dit maar minimaal gebeurt. Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Denk bijvoorbeeld aan pinautomaten en slimme meters. Daarvoor wordt vaak een 2G modem gebruikt. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. We blijven hiervoor constant in gesprek met de markt.
En hoe zit het met 2G in het buitenland?
In de toekomst gaan enkele operators in het buitenland zowel 2G als 3G uitschakelen. Denk bijvoorbeeld aan landen als Korea, Amerika, Mexico en Canada (oa). In die landen wordt Bellen via 4G (VoLTE) dan de enige manier om bellen of gebeld te worden. Vodafone werkt er hard aan om 4G bellen in het buitenland mogelijk te maken. Wil je bereikbaar blijven voor het thuisfront? Schakel dan alvast Bellen via 4G aan in je toestel. Zodra 4G bellen in het buitenland mogelijk is, kan je daar direct gebruik van maken. Tot die tijd biedt 4G bellen je thuis ook al een betere verbinding en signaal binnenshuis.
Voor Bellen via 4G (VoLTE) heb je een actieve internetverbinding nodig. Bevind je je straks in één van de landen die 2G (en 3G) uitgeschakeld hebben en is je databundel op? Of heb je je datalimiet van 60,50 euro bereikt én geen actieve Alles in 1 Wereldbundel? Dan kan je niet meer internetten. In dat geval raden we je aan om je datalimiet in My Vodafone te verhogen. Of koop een extra databundel om te blijven bellen, appen en sms’en via het 4G netwerk in dat desbetreffende land.
In landen waar 2G en 3G wel nog actief is, kan je wel blijven bellen en sms’en als je databundel op is. Eén minuut bellen via het mobiele netwerk wordt altijd afgerekend als één minuut bellen, ongeacht of je belt via 2G, 3G, 4G of 5G. Dus niet in MB’s. Dit zie je ook zo terug op je factuur en in My Vodafone bij je verbruik.
Meer informatie?
Heeft dit topic geen antwoord gegeven op jouw vragen over 2G? Laat het ons weten in de reacties op open je eigen topic. De Community denkt graag met je mee.